Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tro det eller ei. Norsk kraft er IKKE fornybar.

Startet av elektrolux, søndag 09. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

#1
Norsk kraft er fornybar. Opprinnelsessertifikater er kun en komplisert måte å gjøre skitten kraft litt dyrere på.

eivhelle

Det er litt tvilsomt med opprinnelsesgarantier, når man vet at strømmen uansett tar korteste veien fra nærmeste kraftverk. Men det koster jo også fint lite å kjøpe kraft med opprinnelsesgaranti. Så om en ønsker å ha helt ren samvittighet er det bare å velge en strømleverandør som gir deg garantert fornybar energi. For eksempel Tibber. Og om det ikke er nok, installer noen solceller på taket og produser din egen strøm.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Counterpointer

Sertifikatene er en merkelig måte å tenke miljø på.......
Ren teori, ikke ren strøm!

automat

Jeg syns det var en interessant kommentarartikkel, som belyser et aspekt ved opprinelsesgarantier som jeg ikke har reflektert så mye over før.

At konkurransekraften til norsk (kraftkrevende) industri kan svekkes, fordi de ikke kan bruke en naturgitt fordel som ren kortreist strøm. Og det fordi norske kraftprodusenter skal øke fortjenesten sin ved å selge renheten sin til utlandet.

Dette er jo ganske mye mer alvorlig enn at jeg ikke kan slå meg på brystet og skryte av at «min bil går på vannkraft, ikke kullkraft».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#5
Sertifikathandel er i mine øyne en luguber måte å rense samvittigheten for brukere av faktisk skitten strøm. Strømmen i seg selv blir ikke renere av at vi selger "samvittighet på papir". Og jeg er faktisk lite villig til å betale ekstra for slike humbug-løsninger.

Prøv gjerne å still spørsmål ved det standpunktet, men jeg vet med meg selv at jeg kjører hovedsaklig på ren, norskprodusert strøm, foruten når vi kjøper/mottar gratis eller til negativ pris, fra kullkraftverk som uansett vil gå om natta fordi de ikke vil stoppe de.

Kullkraftverkene blir faktisk renere av å ikke måtte stenge ned om kvelden og så startes opp neste morgen pga renere forbrenning ved å holde jevnt høy temperatur.

For all del, jeg skjønner tankegangen ved at man selger sertifikater slik at landene får en myk overgang til ren strømproduksjon, og derved øker sjansen for at land med mye skitten strøm faktisk tar overgangen. Og at effekten kommer ved at det blir færre og dyrere sertifikater med tiden.

Men samtidig er det med på å forlenge levetiden på disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. august 2020, klokken 11:08
Det er litt tvilsomt med opprinnelsesgarantier, når man vet at strømmen uansett tar korteste veien fra nærmeste kraftverk. Men det koster jo også fint lite å kjøpe kraft med opprinnelsesgaranti. Så om en ønsker å ha helt ren samvittighet er det bare å velge en strømleverandør som gir deg garantert fornybar energi. For eksempel Tibber. Og om det ikke er nok, installer noen solceller på taket og produser din egen strøm.
Skulle aldri falle meg inn å betale et eneste øre for dette lureriet.

Kinesere og Tyskere kan slå seg på brystet over å kjøre på ren vannkraft, det er så gale at man finner nesten ikke ord.

Omtrent like ille som at PSA kjøper kvoter fra Tesla uten at det resulterer i at deres flåteutslipp minsker med et eneste gram, annet enn på papiret.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

02jan

Dette er kompliserte måter å beregne juridisk hvem som står til ansvar for den skitne kraftbruken vs ren vannkraft, for mannen i gata.

Litt synsing fra min side , sier ikke at det er slik eller blir slik, men et scenario jeg se for meg.

Jeg forstår at hvis NVE/de som administrere norsk vannkraft, feks har solgt ut rettighetene for «ren kraft» flere år frem i tid, kan jeg tenke meg å gå på en svært stor økonomisk smell i framtiden . Tenker at EU lett kan vedta gebyrer for bruk av skitten kraft, problemet mitt er at jeg bruker mye kraft PR.år for å varme opp hus om vinteren (for å overleve). Ligger på 25' året mens ref . FullyCharged ligger land som Frankrike og England på mellom 6-8' kwt PR år.

Plutselig er det jeg som må rive mitt gamle hus og bygge nytt nullutslippsbiler pga høye kraftgebyr for bruk av skitten kraft.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Amoss

Sitat fra: 02jan på søndag 09. august 2020, klokken 14:16
Ligger på 25' året mens ref . FullyCharged ligger land som Frankrike og England på mellom 6-8' kwt PR år.

Du får trøste deg med at en del av den forskjellen kommer av at de i stor utstrekning bruker gass ("grønn" gass kjøpt fra Norge?) i stedet for elektrisitet.

Før de innfører disse "høye kraftgebyr for bruk av skitten kraft" så vil det nok komme noe tilsvarende på gassbruken, og da har de neppe nok norske sertifikater tilgjengelig når disse så bytter ut gassen med strøm...

... alternativt vil disse landene (eller husholdningene) i større grad bytte over til fornybar kraft og ikke lengre ha behov for sertifikatene våre...
Model S 85D

eivhelle

Sitat fra: 02jan på søndag 09. august 2020, klokken 14:16


Plutselig er det jeg som må rive mitt gamle hus og bygge nytt nullutslippsbiler pga høye kraftgebyr for bruk av skitten kraft.

Det er småpenger vi snakker om her. Du kan måtte betale i størrelsesorden 2 øre ekstra pr. kWh. For 25000 kWh betyr det 500 kroner ekstra i året. Tror neppe det er noe poeng i å rive huset av den grunn. Da sliter du mye mer med el-avgift,moms og nettleie.

Litt mer om hva ordningen egentlig dreier seg om her :

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e77f451e93c40e8a4dadef1cda08d86/oslo-economics---utredning-om-opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjoner-for-strom-l974299.pdf
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

02jan

Ja litt satt på spissen, men tenker 10-20 år frem, kanskje min sønn må ta belastningen for ukloke valg i fortid. Skal ikke mange generasjoner tilbakefall ekspropasjon ble håndhevet med marginal kompensasjon.
Har hele tiden innbilt meg at vannkraften i Norge var felles ressurs for innbyggere og med de muligheter det i framtid vil kunne være med kraftkrevende industri.
Er vist opp i tid (i Norge ), da det ikke var en selvfølge å drikke et helt glass melk om dagen.
Litt overrasket at fullycharged kom fram til at husholdning forbruk i England/Frankrike lå på 6-8'kwt pr. År og us på nær det dobbelte.
husker 2010, lå strømregning på 4-6' pr.mnd i vinterhalvåret, samme år jeg ble far og hadde nok av utgifter med å oppgradere gamle huset.
Blir det forbud mot vedfyring, samtidig knapphet på ren energi i Europa,  så
Kan fort strømprisene nå nye høyder.




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Den som tror på sertifikatordningen kan lett kjøpe seg ut av problemet. Den som ikke tror på det kan fint la være, i trygg visshet om at strømmen kommer fra vannkraft. Vinn-vinn. Og for de som omtaler CO2 som "livets gass", så er det bare fint om strømmen lages med kullkraft.

automat

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. august 2020, klokken 14:50


Det er småpenger vi snakker om her. Du kan måtte betale i størrelsesorden 2 øre ekstra pr. kWh. For 25000 kWh betyr det 500 kroner ekstra i året. Tror neppe det er noe poeng i å rive huset av den grunn. Da sliter du mye mer med el-avgift,moms og nettleie.


For oss privatforbrukere er det kanskje småpenger. Men ikke for industrien. Norsk kraftkrevende industri brukte i 2017 36,7 TWH med strøm, nærmere en tredjedel av norsk strømforbruk. For dem blir regningen da over 700 millioner. Er det en kostnad norsk industri bør ta? Har vi ikke lagt ned og flagget ut nok arbeidsplasser allerede?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Sitat fra: automat på søndag 09. august 2020, klokken 20:35
Sitat fra: eivhelle på søndag 09. august 2020, klokken 14:50


Det er småpenger vi snakker om her. Du kan måtte betale i størrelsesorden 2 øre ekstra pr. kWh. For 25000 kWh betyr det 500 kroner ekstra i året. Tror neppe det er noe poeng i å rive huset av den grunn. Da sliter du mye mer med el-avgift,moms og nettleie.


For oss privatforbrukere er det kanskje småpenger. Men ikke for industrien. Norsk kraftkrevende industri brukte i 2017 36,7 TWH med strøm, nærmere en tredjedel av norsk strømforbruk. For dem blir regningen da over 700 millioner. Er det en kostnad norsk industri bør ta? Har vi ikke lagt ned og flagget ut nok arbeidsplasser allerede?
Norsk industri tar ikke denne kostnaden i dag. De bruker heller argumentet om at 98% av kraftproduksjonen er fornybar. Og så langt har de sluppet unna med dette. Opprinnelsesgaranti er ikke en Norsk oppfinnelse, men noe eierne av Norske vannkraftverk likevel nyter godt av, fordi man kan selge disse til folk eller bedrifter som vil markedsføre seg selv som grønne. Men det er viktig å huske på at opprinnelsegaranti er en ordning som har som målsetning å stimulere til bygging av mer fornybar kraftproduksjon som kan erstatte fossile kilder. Som bonus gir det gode ekstra inntekter til Norske vannkraftverk, som for det meste er eid av Norske kommuner. Altså inntekter som det norske folk får direkte glede av. Er det noen god grunn til at man ikke skal ta i mot opprinnelsesgarantier og selge disse videre når dette er en ordning som gjelder for hele EU?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Hva skjer den dagen norsk industri ikke kommer unna med det, og EU eller markedet krever opprinnelsegarantier? Er det da taktisk lurt og gjennom en årrekke ha solgt alle til utlandet? Vil EU godta at vi da plutselig stopper eksporten, og heller deler de ut til industrien? Hvis garantiene allerede er ute av markedet, så er det trolig lettere å finne løsninger for industrien.

Og hva om noen av de som ønsker grønn strøm faktisk hadde etablert seg i Norge, fremfor å kun bruke norske opprinnelsesgarantier?

Det virker forøvrig som norske kraftprodusenter er mer opttatt av å hente ut større profitt, enn å bruke pengene fra opprinnelsesgarantiene til det de er tiltenkt, å øke fornybar kraftproduksjon. De ber ihvertfall om endrede skatteregler for å fornye og opgradere vannkraftverkene.

Hvorfor skal vi frata norsk industri en naturlig konkurransefordel, som ren norsk kraft, bare for at noen norske kommuner, enkelte av dem rike, skal få større utbytte?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA