Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motstridende hensyn, hvordan tar vi vare på våre medborgere og oss selv?

Startet av kodax, onsdag 05. august 2020, klokken 19:38

« forrige - neste »

kodax

Siden denne tråden hadde utgangspunkt i spekulering ang når Tesla Model Y blir tilgjengelig, men ble flyttet ut av tråden pga. avsporing, så tar jeg med her hva jeg svarte på for å sette det i kontekst:

Sitat fra: chargedup på onsdag 05. august 2020, klokken 16:53
Hvis det så skulle bli mva i 2022 skulle man jo også tro at det ble innført langsomt (altså ikke 100% fra 1 januar 2021, men man vet jo aldri hva som kan skje politisk fram til da. Miljø har ikke akkurat vært veldig forsidestoff etter covid, samtidig som det aldri har vært så populært som 19/20 fram til covid.


Det har jo vært noe skriverier om at det kanskje hadde vært færre døde dersom det var mindre forurensning.
Samtidig vil det være ønskelig nå framover å begrense antall mennesker som reiser kollektivt.
Hvis folk da skal komme seg på jobb, betyr det fort mer bilkjøring.
Regnestykket "mindre forurensning" + "flere biler" gir da kanskje svaret "fortsatt elbil-intensiver".
(Personlig ønsker jeg heller at de skal kjøre på med sykkel-løsninger, men fortsetter det med blå regjering blir nok ikke bilismen ofret.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på onsdag 05. august 2020, klokken 19:38
Det har jo vært noe skriverier om at det kanskje hadde vært færre døde dersom det var mindre forurensning.
Samtidig vil det være ønskelig nå framover å begrense antall mennesker som reiser kollektivt.
Hvis folk da skal komme seg på jobb, betyr det fort mer bilkjøring.
Regnestykket "mindre forurensning" + "flere biler" gir da kanskje svaret "fortsatt elbil-intensiver".
(Personlig ønsker jeg heller at de skal kjøre på med sykkel-løsninger, men fortsetter det med blå regjering blir nok ikke bilismen ofret.)

I Sandnes / Sola har det blitt fantastiske sykkelstier de siste årene. I nabokommunen Stavanger går det litt tregere (er og trangere å lage sykkelstier der), men nå er de i gang med en sykkelmotorvei til 1,3 milliarder. Blir og sykkelfelt langs den hatede nye bussveien. Jeg tror og de må satse mer på sykkelløyper og elbil. Selv når det ikke er Corona er det alltid masse hostin, harking og nysing på overfylte trange busser...særlig om høsten.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1kbxkq/motorvei-for-syklister-langs-e39
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2020, klokken 22:23
I Sandnes / Sola har det blitt fantastiske sykkelstier de siste årene. I nabokommunen Stavanger går det litt tregere (er og trangere å lage sykkelstier der), men nå er de i gang med en sykkelmotorvei til 1,3 milliarder. Blir og sykkelfelt langs den hatede nye bussveien. Jeg tror og de må satse mer på sykkelløyper og elbil. Selv når det ikke er Corona er det alltid masse hostin, harking og nysing på overfylte trange busser...særlig om høsten.
Jeg var sykkelpendler (dvs syklet hver dag, året gjennom) i flere år, og fremdeles sykler eller går jeg på rulleski til jobb mesteparten av året.

Dessverre er ikke sykkel ett praktisk alternativ for mange. Man må innse at vi bor i ett land som mange steder ikke passer til sykling i vinterhalvåret, spesielt når man bygger gang og sykkelvei langs trafikkerte veier.

Å sykle langs veier hvor det er masse støy fra biler og støv, veisalt og annen dritt virvles opp er skikkelig utrivelig, usunt og sliter både på klær og sykkel. Når man da må sykle slalom mellom halvdøde studenter og svimete nybakte foreldre i tåka, så blir det bare for mye styr. Sykkelveier som den i artikkelen over forblir nok bare en drøm de fleste steder.

Men L7e kjøretøy og robotaxier hadde vært ypperlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA