Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrense ladenivå med Tibber ladeboks.

Startet av 1000kwh, torsdag 06. august 2020, klokken 10:31

« forrige - neste »

1000kwh

Noen som vet om det lar seg gjør å stille maks ladenivå på Tibber sin ladestasjon eller om det finne andre ladebokser hvor dette lar seg gjør?

Vollis47

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

pberg

Mener du antall ampere/kW, eller hvor mange prosent du skal lade til? Førstnevnte kan du stille på Easee/tibber, men sistnevnte styres av bilen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

1000kwh

Sitat fra: pberg på torsdag 06. august 2020, klokken 14:01
Mener du antall ampere/kW, eller hvor mange prosent du skal lade til? Førstnevnte kan du stille på Easee/tibber, men sistnevnte styres av bilen.
Gjelder %. For bil hvor dette ikke kan velges i bilen.

pberg

Det er det nok ingen ladestasjoner som kan, siden dette styres av bilen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

1000kwh

I grunn snodig, for start og stopp av lading kan jo fjernstyres. Samt at bilen rapporterer %.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. august 2020, klokken 11:01
I grunn snodig, for start og stopp av lading kan jo fjernstyres. Samt at bilen rapporterer %.
Bilen rapporterer ikke % til laderen. Men har Tibber integrasjon til bilen kunne de jo styrt det via den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

#7
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. august 2020, klokken 11:43
Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. august 2020, klokken 11:01
I grunn snodig, for start og stopp av lading kan jo fjernstyres. Samt at bilen rapporterer %.
Bilen rapporterer ikke % til laderen. Men har Tibber integrasjon til bilen kunne de jo styrt det via den.
Så laderen/appen kan ikke planlegge ladingen? Hvis man skal kunne lade automatisk når det er billig må jo laderen vite når bilen vil være ferdig ladet?

Høres ut som noe som kan ordnes, men at det er ingen ladere som tilbyr dette per i dag.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. august 2020, klokken 12:12

Så laderen/appen kan ikke planlegge ladingen? Hvis man skal kunne lade automatisk når det er billig må jo laderen vite når bilen vil være ferdig ladet?

Høres ut som noe som kan ordnes, men at det er ingen ladere som tilbyr dette per i dag.
Nei, pr dags dato kreves det ett API med bilen for å fullt ut kunne benytte smartlading. Da kan man styre start og stopp av ladingen basert på SOC og ladetid.

Det er ett smartlading valg på easee boksen og, men da vet ikke tibber noe om hvor stort batteri bilen har, eller SOC. De vet bare når strømmen er billig, og om det er en bil koblet til. Stort sett vil det funke greit om man ikke skal lade veldig mye eller har lav effekt.

Type 2 AC lading har kun ett pilotsignal som sier hvor mye strøm som er tilgjengelig, og har ikke kommunikasjon fra bil til lader.

Skjønner ikke helt hvorfor man ikke bruker samme protokoll som for CCS (Homeplug Green), men det gjør man altså ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA