Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla utvider mobil service til hele landet

Startet av OhmPaPa, fredag 13. november 2020, klokken 16:20

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://bilbransje24.no/artikler/tesla-ruller-ut-servicemarked-konsept/502542

Teslas beslutning kommer som følge av den nye verkstedforskriften, som trådte i kraft 1. november. Der åpnes det for at service og flere typer reparasjoner kan utføres «på stedet» av mobile enheter fra verkstedet.

Tesla har i øyeblikket 19 egeneide verksteder (som Tesla kaller service-senter red. anm.) i Norge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

- Utrullingen av mobil service er avhengig av flere faktorer, deriblant hvordan Model Y lanseres, sier Roland.

Etter hva Bilbransje24 forstår vil trolig det nye tjenestetilbudet på servicemarkedet være tilgjengelig over mesteparten av Norge i løpet av neste år.

jorgror

Jeg var ikke klar over at dette var helt nytt, men jeg hadde besøk av mobil service på torsdag denne uken i Kristiansand. Jeg fikk  satt på noen manglende fester på støydempingsmattene i hjulbuene på min Model 3. Det var veldig greit å ikke måtte avspasere fra jobb for å gjøre service.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

OhmPaPa

Det har lenge vært mobile enheter i Stavanger. Og de kjører glatt 3t for å komme hjem til kunder.

Det opplevde jeg da fobben streiket mens jeg var på ferie.

Porsgrunn

Hvordan kan det være fornuftig bruk av personale og hvordan er det mulig å få det til å være lønnsomt?

Kjøre tre timer hver vei for å utføre max en times jobb, ingen kunder er villig til å betale for en hel dag når jobben tar en time.

Tesla må betale den ansatte lønn for hele dagen pluss utgifter til servicebilen mm. Hadde personen istedenfor jobbet inne på et servicesenter ville Tesla kunne fakturere mange flere timer på personen.

I mine øyne blir disse bilene litt en nødløsningen steder du mangler et service tilbud og det er få kunder. Sånn jeg ser det, så fort du har kunder nok til å ha et servicesenter og det er oppe og går må de mobile mekanikerne hentes hjem om du vil tjene penger.

Er det noe jeg ikke har skjønt her?

GOS

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 14. november 2020, klokken 03:40
Hvordan kan det være fornuftig bruk av personale og hvordan er det mulig å få det til å være lønnsomt?

Kjøre tre timer hver vei for å utføre max en times jobb, ingen kunder er villig til å betale for en hel dag når jobben tar en time.

Tesla må betale den ansatte lønn for hele dagen pluss utgifter til servicebilen mm. Hadde personen istedenfor jobbet inne på et servicesenter ville Tesla kunne fakturere mange flere timer på personen.

I mine øyne blir disse bilene litt en nødløsningen steder du mangler et service tilbud og det er få kunder. Sånn jeg ser det, så fort du har kunder nok til å ha et servicesenter og det er oppe og går må de mobile mekanikerne hentes hjem om du vil tjene penger.

Er det noe jeg ikke har skjønt her?

Akkurat for langturer på mobil service på 3 t, så kan det nok diskuteres om det er lønnsomt for Tesla .

Men det virker idet minste som du glemmer all kost som følger med ett stort verksted inkluderte parkeringsplasser på ventende og ferdigstilte biler. Når f.eks., en tomt på 2.5 mål i Oslo nå nettopp ble kjøpt for svimlende 1.5 milliarder, så sier det seg selv at det koster en del å leie / eie ett bygg/parkeringshus
En mobil service bil f.eks. her i Oslo kan ta en runde og fikse flere småting i løpet av en dag uten at de trenger all den kosten med verkstedet.

Jeg har ingen problem med å se at det er god butikk for dem å bruke Mobil Service for enkle ting og at det blir billigere enn å utvide med større lokaler. Tenker Tesla har regnet på dette
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 14. november 2020, klokken 03:40
Hvordan kan det være fornuftig bruk av personale og hvordan er det mulig å få det til å være lønnsomt?
I tillegg til det forrige poster nevner så kommer opplevelse av service og kvalitet.

Dette blir et kraftig incentiv for å kjøpe Tesla. Markedsverdien av slikt er vanskelig å vurdere, men i mitt hode blir den veldig stor. Spesielt siden det her i Norge ikke er noen andre som tilbyr dette.

Porsgrunn

McLaren sender mekanikere til bilene i Norge og har drevet med dette lenge ;)

Vi får se hvordan det utvikler seg, men jeg tror ikke dette konseptet går med overskudd og derfor blir avviklet innen noen år. Eventuelt går over til et tilbud hvor du må betale for tiden mekanikeren faktisk bruker inkludert kjøring.

sjokomelk

En servicetekniker bruker ikke en hel dag på kun én kunde. Det planlegges så samme person kjører innom flere kunder på samme rute. Og hvis det bare er småting som kan fikses på en liten halvtime, så får man veldig mye gjort i løpet av en dag, og sparer plasser på verkstedet for de litt større jobbene.

Tesla har også sagt at serviceavdelingen deres ikke skal være der de tjener penger. De har som mål å få den til gå i null og i det minste ikke tape penger på den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pekle

Kan godt se for meg at dette kan være en rimelig løsning for mange enkle garantireparasjoner f.eks, der det uansett er Tesla som dekker kostnadene. Slipper kundemottak og verkstedkapasitet som er mest effektiv å bruke på større ting der man faktisk trenger løftebukk osv. Om man kan ta unna 25% av tingene med mobile service vil det også korte ned køer/ventetid på verkstedene, samt at mange slipper å bruke tid på å kjøre til verksted. Vips så kan Tesla ta over "most satisfied"-tronen fra Lexus.

Thomas Parsli

Ikke glem reduserte kostnader med redusert bruk av lånebil/leiebil.

Hvis mobil-service koster 10% mer enn verkstedtime (med lånebil) tror jeg allikevel Tesla vil tjene på det over tid.

Tesla har solgt mye på personlig anbefaling, så hvis man i tillegg ser naboen få mobil-service uten å måtte kjøre på verksted og bruke en halv dag (i arbeidstiden) selger de kanskje enda flere biler.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

GOS



Jeg hadde Mobil Service på besøk på tirsdag. Jeg hadde knekt ett pyntedeksel der som bilbelte gikk inn i ryggen på baksetet. Karen kom fra ett annet oppdrag 1 km fra meg, han brukte vel 5-10 min på jobben, inkludert tiden jeg brukte for å slippe han inn i garasjen. Det kostet meg 1000 kroner. (Tror delen var 400 og noe eks mva om jeg ikke husker feil) Jeg happy og de sikkert happy.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

OhmPaPa

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 14. november 2020, klokken 03:40
Hvordan kan det være fornuftig bruk av personale og hvordan er det mulig å få det til å være lønnsomt?

Kjøre tre timer hver vei for å utføre max en times jobb, ingen kunder er villig til å betale for en hel dag når jobben tar en time.

Tesla må betale den ansatte lønn for hele dagen pluss utgifter til servicebilen mm. Hadde personen istedenfor jobbet inne på et servicesenter ville Tesla kunne fakturere mange flere timer på personen.

I mine øyne blir disse bilene litt en nødløsningen steder du mangler et service tilbud og det er få kunder. Sånn jeg ser det, så fort du har kunder nok til å ha et servicesenter og det er oppe og går må de mobile mekanikerne hentes hjem om du vil tjene penger.

Er det noe jeg ikke har skjønt her?

Som andre har vært inne på - teknikeren fortalte at han besøkte flere kunder den dagen - ikke bare meg.

Stig-Arne

Mens dere sitter i bobla der sør hvor det nærmer seg ett service center på hver knaus, så må dere ikke glemme oss her nord.

Jeg f.eks må kjøre en tur på 60 mil for å byttet 12 V batteri.
Her kunne en mobil løsning vært suveren, hvor de kan samle opp flere jobber for å ta unna iløpet av en dag.

Om Tesla er interessert i å selge bil, så er de nødt å finne på noe som gjør ulempen med mangel på service center mindre.

Hadde glatt byttet ut bil nr 2 med en Model 3, men ikke pokkern at jeg gidder å ha 2 biler som må 60 mil for å fikse småtteri. Er knapt ar jeg orker å ha 1 bil som må ta den distansen for å fikse ting.


noocyte

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 15. november 2020, klokken 11:05
Jeg f.eks må kjøre en tur på 60 mil for å byttet 12 V batteri.

Ikke vanskelig å forstå den! De fleste søringa ville ikke kjørt 60 mil for noe som helst - da flyr man! ;)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA