Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinteregenskaper

Startet av Diravi, søndag 20. februar 2022, klokken 11:49

« forrige - neste »

Diravi

Hei! Vi vurderer Honda e som et av flere alternativ for en elbil nr. 2.

Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt bilen med vinteregenskapene?

Jeg tenker på det med bakhjulsdrift på sporete vinterveier, framkommelighet i ubrøytede bygater og inn og ut av «innsnødde» parkeringsluker, om det er plager med isdannelse i ladeluke, tilsvarende med dørhåndtakene, evt. utfordringer med rammeløse vinduer eller om forvarming fikser biffen, effekt på varmeapparatet, osv. Forsøker å kartlegge mest mulig av det man ikke kan fange opp på en enkelt prøvetur. :-) Takknemlig for svar.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Truls Antonsen

Ikke Honda-E...men har id.3 med trekk bak, og det fungerer veldig bra synes jeg.
Noen rapporterer at den kan være tailhappy med piggfritt i rundkjøringer, jeg har ikke merket noe til det med piggdekk.
Kan ha noe med kjørestil og/eller gassrespons å gjøre også, noe jeg ikke vet noe om på Hondaen...men id.3 er ganske hissig i gassrespons fra 0...noe som ikke akkurat demper denne oppførselen...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Stiwaz

Har Honda E Adv. og bor i Oslo. Har hatt den siden august 2020. Svært godt overrasket over hvordan den oppfører seg på vinterforhold (is og snø). Kjører man normalt fungerer sikkerhetssystemene veldig godt og kompanserer og hjelper når det trengs, uten at det føles unaturlig. Jeg har aldri følt meg uttrygg på vinterføre i Hondaen. Men, slår du av noen av hjelpesystemene... Da er det B klasse rally =)  mao veldig moro!
Jeg har stått fast en gang. Hadde parkert og det regnet og frøs på ila natten. Fikk litt hjelp og kom meg ut med litt dytting. Sjeldent hatt noe problem med brøytekanter. Må jo til med spaden når det er en halv meter med brøytekant.

Forvarming fungerer glimrende.  Kan gjøres både i app og med keyfob. Kan velge mellom 10, 20 og 30 min og kan øke undeveis om mer trengs(i app). Den varmer også opp rattet. Kan også kjøle ned kupe om sommern. Når det er minusgrader kan det gå så mye som 5-10% av batteriet når du varmer bilen i 30 min. Er den koblet til lader drar den strøm til oppvarming fra lader. Trenger sjeldent mer enn 15 min selv når bilden er dekket av snø for å varme opp og fjerne is fra vinduer.
Bilen har kort rekkeveidde og den blir enda kortere om vintern. Merker stor forskjell når temperaturen er over og under 5+. Jeg kjører noen 250km (oslo-tvedestrand) turer i året. Klarer disse fint med et stopp på ca 30-40 min. Lader i larvik (ca halveis?). I Oslo tenker jeg ikke på rekkevidde. Det er et steinkast mellom Oslo Kommune sine ladere og en lyn/hurtiglader er sjeldent langt unna. Jeg har slått av alt som sier noe om hvor mange km jeg har igjen. Liker bedre at bilen bare viser %. Har ingen rekkeviddeangst.
Jeg hadde problemer med app tilkobling de første 6-8 mnd. Honda og selger mente problemene ligger hos leverandøren av linjene. I norge er det Telia. Den fungerer helt fint nå.
Har 16" vinderdekk. Får ca 140km på vinterføre med alltid varm bil.
Har 17" sommerdekk. Får sjeldent mer enn 200km med aircondition. Men har klart 236km og hadde 5 % igjen.

Bare å spøre om du lurer på noe mer. =)

Diravi

Takk for fyldig svar!  :+1: Når du sier at du får 140 km rekkevidde på vinteren, hva er rammebetingelsene? Er det blandet/bykjøring, er det motorvei i 100, eller er det landevei i 70-80? Og er det angitt rekkevidde eller er det hvor langt du realistisk kan kjøre uten å gå tom?

Opplever du gjettometeret som noenlunde nøyaktig? PSA sine km-angivelser spretter all over the place; fra Tesla er vi vant til å kunne beregne merforbruket ganske lineært.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Stiwaz

Mesteparten av kjøring jeg gjør er bykjøring, innenfor ring 3 i Oslo. På vinterstid bykjøring ca 140km. Jeg varmer alltid opp bilen, så noe av strømmen går utelukkende til det.
Jeg kjørte til horten fra oslo en gang da det var 12minus og  motvind. Da kom jeg knapt til Horten. Måtte lade ved avkjørsel til Horten pg kjørte fra Oslo med ca 90%.  Jeg kjører så å si akkurat som jeg gjorde i bensinbil. Kjører fartsgrensa... ca..
Jeg har på applecarplay hele tiden, så antall km igjen syns ikke. Jeg har det heller ikke på i dash. Liker bare å se %. Kjører de samme strekningene hver dag.  Er forholdene like forsvinner det ca like mange prosent hver gang. Har aldri opplevd at den «spiker» på en tur.

Dette er en bybil. Den fungerer best om man har hjemmelader. I oslo er ikke det så nøye siden oslo kommune sinne ladere er over alt.

Jeg vil ikke anbefale denne bilen til eiere som mener rekkevidde er det viktigste. Det absolutt beste med denne bilen er å kjøre bilen. Den er rask opp til 50. Den har en vanvittig god svingradius. Den har god lyd. Den ser fet ut(synes jeg).  Den er veldig god å kjøre. Den bråker ikke mye. Jeg sitter godt. Gode dempere, ligger godt i svinger. Må kjøres, men ikke for de med høye krav til rekkevidde.

Diravi

Takk for svar!

Vi trenger ikke MYE rekkevidde på en nr 2-bil (Teslaen tar seg av det). Men siden vi begge farter en del i regionen så må også nr 2-bilen kunne tåle f.eks en tur Molde-Kristiansund og tilbake igjen samme dag uten at vi må lete opp en lader i Molde. Og tur-retur er 145 km i til dels bystrøk, dels 60-,70-, 80- og litt 90-sone. Og da må den altså varmes opp igjen fra kald i Molde.

Så Stellantis-bilene og Fiat 500 har romslig med rekkevidde. Vi kan greie oss med bittelitt mindre. Men både Mazda MX-30, Mini Electric og Honda e er helt på grensen.

Prøvekjørte en MX-30 i fjor høst, i 3-5 plussgrader og den holdt til turen, men det var ikke mer enn ca 15 km igjen da vi kom tilbake. Men den holdt, selv om jeg tror det ville blitt knapt i slapseføre rundt 0. Altså bare sånn akkurat.

Ser på rekkeviddetesten til Motor at MX-30 greide 165 km på vinterføre og e greide 162, begge fra kald bil. Og da har e litt høyere WLTP. Ser også at folk i England sier at e slurper km så fort temperaturen kommer ned mot 0, og det stemmer vel det med det du forteller. Synd - det er objektivt sett en mer forseggjort og mye kulere bil. Men den må kunne levere i hverdagen, og her på Vestlandet kjører vi ikke bare i bykjernen - det blir fort innom nabobyen ifbm jobb.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

RJK

Er bilen helt på grensen som ny, så vil den fort bli under grensen når den er brukt litt. Kjøp heller bil med litt bedre rekkevidde.

Eller aksepter at du på "langtur" må kaste på deg noen minutter på lader  på turen eller noe før du parkerer ved mellomdestinasjonen. Altså lad mens bil og batteri fremdeles er varm, så du vet du rekker å få noe strøm på 5-10 minutter.

Kaldt batteri lader saktere og dårligere, og det er ikke like artig å vente i kald bil som lader og forsøker å varme deg samtidig, og du innser at de 5-10 minuttene fort blir 10-20 minutter istedet, eller mer.

Men som sagt, om du vil unngå lading på mellomdestinasjonen, så sikre deg noe bedre rekkevidde enn noe som allerede som nytt er på grensen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hen9ng

Hva ble valget her? Peugeot E-208?

Diravi

#8
Sitat fra: Hen9ng på søndag 08. mai 2022, klokken 22:31
Hva ble valget her? Peugeot E-208?

Det ble Honda e. Henter den lørdag førstkommende.

Prøvekjørte både e-208, MX-30, Mokka-e og e-2008. Alle disse bortsett fra Mazdaen ville levert OK rekkevidde. Men de har også ganske jalla systemer for kontroll av el-biten. Mazda kan ikke forvarmes fra vegg, Stellantis-bilene kan ikke forvarmes i det hele tatt hvis ikke SOC er minst 50 %, og gjettometeret hos Stellantis er ikke gunstig for blodtrykket, da rekkevidden hele tiden rekalkuleres ut fra de to siste km. Mokka-e viser riktignok batteriprosent i displayet (går ikke hos Peugeot!). Og bremsepedalfølelsen hos Peugeot var svampete og med forsinkelse.

På en offentlig elbil-lader i Ålesund var det kul umulig for meg å finne ut hvor fort Peugeoten ladet! EasyPark hadde ingen info på søylen eller nett, og displayet i bilen viste nada. Før jeg skrudde av bilen og lukket døren - da dukket det opp en melding i displayet om at bilen er ferdig ladet om så og så mange timer. For en som kommer fra Tesla er det uholdbart. Jeg vil ha alle data tilgjengelig - når det passer meg. Honda har det.

Hondaen er dårligst på rekkevidde, og BMS kan nok fortsatt forbedres. Men den var umiddelbart lettest å like, mest «vil ha»-faktor, og best på å være elbil, tross alt. Og ingen av de andre har håp om å bli en designklassiker.

Så vi ble utfordret på hvor mye rekkevidde vi trenger på vinteren, og innså at a) den vil ha nok rekkevidde til 90 % av bruken på sommer (vi har en Tesla til langkjøring), og b) det er en grei lademulighet ved en passende plassert dagligvare på vei hjem i de 30 % av turene hvor vi er på halvlange reiser på vinteren og må toppe opp fordi du ikke kan stole på mer enn 140 km.

Så selv om E-2008 nok var den mest komplette bilen, så var Honda en mer komplett elbil, den drar ikke på plass vi uansett ikke trenger,  og med alt utstyr så blir det fortsatt 70 000 mindre enn en sammenlignbar e-2008. e-208 ville vært mer realistisk sammenligning, men jeg ble aldri venner med den. Bare det at rattet i riktig kjørestilling traff knærne hver gang jeg skulle ut av bilen var en showstopper.

Så da blir det e, og så er vi selvsagt spent på vinteren.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA