Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: 02jan på torsdag 12. november 2020, klokken 19:39
Istede for å jakte på kompliser beregning av batteri.

Er det ikke bare å kjøre bilen når den er ny, til der måleren Instrumentpanelet sier at 50% brukt opp, for så notere antall km kjørt, for så kjøre nøyaktig samme rute og kjøremåte tilbake.

Antall km 1 vei bær være lik 50% av wltp, du kjører bilen i moderat temp og vind på tørt føre blanding av landevei motorvei. ( går bilen kortere en wltp så er det en annen sak).

Ta samme øvelse etter f.eks 3 eller 5 år, hvor mange km kortere kommer bilen der du snudde på 50% forbrukt batteri ?

Med redusert antall km vil da være enkelt å regne ut tapet i prosent.

Men siden det er så mye uklarheter runt hva som ligger i 70% restverdi så tviler jeg på at garanti har noen praktisk verdi. Slik jeg leser det kan jeg få utlevert en ny bil som i praksis kun ha 75% kapasitet uten å Kunne forlange at bilen skulle ha 100% fra dag en.

Dette fungerer ikke i praksis, fordi selv den minste endring i vær/vind, trafikk, kjørestil, hastighet, hjul/dekk, veidekke, innstillinger, osv. vil påvirke resultatet.

Det illustrerer på den annen side hvor lite det betyr om batteriet hsr tapt seg tre eller fem prosent.. :) Åtte-ti prosent, ja, da begynner det å merkes..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#196
ThomasEL: du som har erfart mest om dette :+1:

Merkelig at ingen norske elbil journalister skriver om tema med utstillingsbiler fulladet over lang tid og konsekvenser. Eller er det skrevet om dette?

ThomasEL

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. november 2020, klokken 07:24
ThomasEL: du som har erfart mest om dette :+1:

Merkelig at ingen norske elbil journalister skriver om tema med utstillingsbiler fulladet over lang tid og konsekvenser. Eller er det skrevet om dette?

Nei, det virker som det er svært taust om dette fra aktuelle medier. En mulighet jeg har vurdert er å tipse Elbilforeningen, og be de lage et oppslag om det. Når de setter fokus på noe, følger ofte bilbladene etter med artikler.

(Når det gjelder min sak, så har forhandler i samarbeid med importør bestemt seg for å ta inn bilen ei ekstra gang og gjøre noen flere målinger som videre skal analyseres av Audi. De sier de da håper å finne svar på det jeg spør om. Så opplever de tar meg på alvor, og det er bra. Så får vi se hva som skjer.)

Ellers tror jeg @02Jan har et poeng med det han skriver ang den praktiske verdien av batterigaranti. Det er uheldig at garantiordningen kun fokuserer på restkapasitet mange år frem i tid. Det skulle også ha vært et punkt som f. eks. garanterte minimum 90% restkapasitet etter to år eller minimum 98-99% ved utlevering.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Jeg spurte selger om akkurat dette. Han sa at det skulle være oppgitte verdier om hva som er normalt kapasitetstap pr. år. Han husket ikke hva det var, og det er nok noe de holder internt. Det gir nok derfor ikke kjøper noen juridiske rettigheter, noe som åpenbart er hensikten. Hvis kapasiteten faller 10 % på et år tror jeg derfor ikke man har rett til utbedring, med mindre det kan forklares med at noen av cellene åpenbart er defekt. Får man 15 % kapasitetstap på en e-tron 50, så påvirker det bruksverdien vesentlig. Får man samme % vise tap på en id.4, så har det mindre betydning. Det er et argument for at man kanskje bør kjøpe bil med større batterikapasitet enn behovet tilsier.

Ingeniøren

Vi får kanskje tipse TeslaBjørn om saken. Har har i alle fall en del kompetanse og driver å tester kapasitet hele tiden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

@thomasEL Touché;) Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er ekstremt dårlig og kunnskapsløst av forhandler å lagre biler på 100%, og dersom det gir beviselig skade så er det reklamasjonssak.
At du har realfaglig bakgrunn forklarer jo at forventningene dine hadde to desimaler, og virkeligheten viste seg å ha for mange variabler som resulterte i skuffelse. Men fra et psykologi standpunkt (på mange måter motsatt fagfelt av ditt;) er det å gi slipp på variabler utenfor din kontroll svært viktig for mentalt velvære, så for all del, ta saken videre med møller og VAG, men i hverdagen bør du prøve å innta et mer makroskopisk perspektiv, 80-åringer kan ikke gå rundt å tenke at cellene deres er tomme for telomerer hele dagen heller, da blir de deprimerte;)

ThomasEL

Sitat fra: Vaduz på søndag 15. november 2020, klokken 18:09
@thomasEL Touché;) Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er ekstremt dårlig og kunnskapsløst av forhandler å lagre biler på 100%, og dersom det gir beviselig skade så er det reklamasjonssak.
At du har realfaglig bakgrunn forklarer jo at forventningene dine hadde to desimaler, og virkeligheten viste seg å ha for mange variabler som resulterte i skuffelse. Men fra et psykologi standpunkt (på mange måter motsatt fagfelt av ditt;) er det å gi slipp på variabler utenfor din kontroll svært viktig for mentalt velvære, så for all del, ta saken videre med møller og VAG, men i hverdagen bør du prøve å innta et mer makroskopisk perspektiv, 80-åringer kan ikke gå rundt å tenke at cellene deres er tomme for telomerer hele dagen heller, da blir de deprimerte;)

He he, den tok du litt på kornet, ja :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ikke bare bare for oss realister når det er variabler vi ikke har kontroll på ;D ;) :laugh: :laugh:

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electric cars in Norway

ThomasEL :+1: Jeg ser også Volvo XC40 Recharge Pure Electric skriver om dette i brukermanualen.

Nederste setning.

Kopi under:

Høyspenningsbatteriets levetid og kapasitet
Kapasiteten til høyspenningsbatteriet avtar med alder og bruk, noe som kan resultere i redusert rekkevidde.

Noen anbefalinger for å øke batteriets levetid:

La ladekabelen sitte i når bilen står parkert. Fremfor alt i ekstra varmt eller kaldt klima.
Unngå å kjøre til ladenivå på 0 %.
Hvis ladenivået er 0 %, bør batteriet lades så snart som mulig.
Unngå å lade batteriet til maksimumsnivået når det ikke er nødvendig for kjørestrekningen.

https://www.volvocars.com/no/support/manuals/xc40-recharge-pure-electric/2020w37/vedlikehold-og-service/batteri/hoyspenningsbatteri

Electric cars in Norway

#203
Og denne fra TU.no er fin å slå i bordet med overfor Audi.

Kopi:

Alt har sin ende

Når bufferen er brukt opp, vil du imidlertid plutselig kunne oppleve at kapasiteten forringes raskere og raskere. Da går det mot slutten for batteripakken, og du opplever kortere rekkevidde. I de fleste tilfeller vil du sannsynligvis være utenfor produsentens garantiperiode.

Om du skal sørge for at batteriet varer så lenge som mulig, bør du altså tenke over temperatur, og sørge for å holde spenningen på batteriet forholdsvis stabil. Ikke lad batteriet helt ut for ofte, og ikke la bilen stå med fullt batteri over lengre perioder.

Generelt anbefales det at du klattlader, altså lader litt nå og da. Det er ifølge Thomassen veldig bra for litiumbatteriene.

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965




ThomasEL

@Electric cars i Norway

Takker😊👍

Ja, ingeniørene som designer bilene våre vet jo dette. Og både Volvo og Audi har klart å få det tydelig inn i manualene. Audi har det sågar supertydelig i bilens display: Anbefalt 80% ladegrense for hverdagskjøring.
- Så hvordan Audi Norge bare kan drite i dette, og be forhandlerne lade alt som kan rulle til 100% så fort det ankommer butikken, er for meg en gåte🤭🤭
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electric cars in Norway

ThomasEL :+1:

Most people don't use their entire electric vehicle battery pack capacity every day, and rarely have the need to charge all the way to 100%. By charging a lithium-ion battery to 80%, the lifetime of the battery can be as much as doubled, according to Grin Technologies. This Canadian company performed such tests while developing an adjustable charger designed for electric bicycles and other light electric vehicle batteries.

It is important to note that the most damage from high charge levels comes from when the battery rests at such high levels for long periods of time. I've heard of many people who freak out after learning about the effect of high charge levels, with some swearing off 100% charging forever.

https://electrek.co/2018/05/04/are-you-killing-your-lithium-batteries/

hybrid88

Interessant lesing. Nå har både svigerfar og jeg som har hver vår tidlige E-tron fått svekket rekkevidde. Begge bilene er tidlige 19 modeller som har gått rundt 25.000km. Bilene er nesten aldri hurtigladet. For min del har jeg nesten kun brukt fastmontert standard ladekladd på egen 10a kurs hjemme.

Svigers sin bil har vært inne to ganger(1 mnd hver) i tillegg til alle de andre gangene for små oppdateringer og feil(ledstripe etc) De har byttet en elmotor og deler av batteriet så vidt jeg har skjønt. Han har fått tilbake rekkevidden.

For min del har problemene startet nylig og har ikke vært inne på verksted for dette enda. Jeg ser aldri over 300 km rekkevidde ved 100%. Forbruket som vist i computeren har ikke økt i takt med redusert rekkevidde. I det jeg så vidt er utenfor gårdsplassen kan jeg se 98% på vei til hytta(uten forvarming)

Jeg så det ble nevnt at Audi nå har skala for batterikapasitet 80% daglig og 20% langtur. For min del kom det nylig på en oppgradering. Det samme gjelder bedre opplegg for ladeplanlegging. Før dette var det ikke like greit å skjønne viktigheten av slik lading som skisseres over her. Og det var heller ikke så enkelt i praksis.

Hva skal jeg gjøre?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Eleo

Sitat fra: hybrid88 på fredag 27. november 2020, klokken 13:12
Interessant lesing. Nå har både svigerfar og jeg som har hver vår tidlige E-tron fått svekket rekkevidde. Begge bilene er tidlige 19 modeller som har gått rundt 25.000km. Bilene er nesten aldri hurtigladet. For min del har jeg nesten kun brukt fastmontert standard ladekladd på egen 10a kurs hjemme.

Svigers sin bil har vært inne to ganger(1 mnd hver) i tillegg til alle de andre gangene for små oppdateringer og feil(ledstripe etc) De har byttet en elmotor og deler av batteriet så vidt jeg har skjønt. Han har fått tilbake rekkevidden.

For min del har problemene startet nylig og har ikke vært inne på verksted for dette enda. Jeg ser aldri over 300 km rekkevidde ved 100%. Forbruket som vist i computeren har ikke økt i takt med redusert rekkevidde. I det jeg så vidt er utenfor gårdsplassen kan jeg se 98% på vei til hytta(uten forvarming)

Jeg så det ble nevnt at Audi nå har skala for batterikapasitet 80% daglig og 20% langtur. For min del kom det nylig på en oppgradering. Det samme gjelder bedre opplegg for ladeplanlegging. Før dette var det ikke like greit å skjønne viktigheten av slik lading som skisseres over her. Og det var heller ikke så enkelt i praksis.

Hva skal jeg gjøre?

Har du 50 eller 55? bare av ren nysgjerrighet?
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

hybrid88

Det er 55.

50 fantes vel ikke i mars 2019 så vidt jeg vet.
Etron 55
E-golf
911 GT3

hemi

Sitat fra: hybrid88 på fredag 27. november 2020, klokken 13:12
Interessant lesing. Nå har både svigerfar og jeg som har hver vår tidlige E-tron fått svekket rekkevidde. Begge bilene er tidlige 19 modeller som har gått rundt 25.000km. Bilene er nesten aldri hurtigladet. For min del har jeg nesten kun brukt fastmontert standard ladekladd på egen 10a kurs hjemme.

Svigers sin bil har vært inne to ganger(1 mnd hver) i tillegg til alle de andre gangene for små oppdateringer og feil(ledstripe etc) De har byttet en elmotor og deler av batteriet så vidt jeg har skjønt. Han har fått tilbake rekkevidden.

For min del har problemene startet nylig og har ikke vært inne på verksted for dette enda. Jeg ser aldri over 300 km rekkevidde ved 100%. Forbruket som vist i computeren har ikke økt i takt med redusert rekkevidde. I det jeg så vidt er utenfor gårdsplassen kan jeg se 98% på vei til hytta(uten forvarming)

Jeg så det ble nevnt at Audi nå har skala for batterikapasitet 80% daglig og 20% langtur. For min del kom det nylig på en oppgradering. Det samme gjelder bedre opplegg for ladeplanlegging. Før dette var det ikke like greit å skjønne viktigheten av slik lading som skisseres over her. Og det var heller ikke så enkelt i praksis.

Hva skal jeg gjøre?

Dokumenter ting grundig om du ønsker nå noen vei er nok mitt tips, mye bra info om hva man bør gjøre i tråden.

Det er 2 forskjellige ting virker det som på disse bilene
1) Defekte celler, dette slår kraftig ut, så kraftig at det er lett å se, og også lett å se for verkstedet, selv om de bruker noen uker.
2) Degradering av cellene, kommer vel ut som noen "få" prosentvis tap, typ det thomasEL også opplever, dette kommer ned til celletype/teknologi og degradering, det kan jo være igjen knyttet til dårlig kvalitet på ting og marginer pushet, ting stått 100% før utlev og lignende. Vanskelig/umulig å få utbedret, da de over gjemmer seg bak en litt ullen garanti om XX prosent gjennstående etter Y år.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA