Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: ThomasEL på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:32
Sitat fra: daktari på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:48
Min hyttetur er slik at jeg har kommet frem med alt mellom 9% og 35% avhengig av føre, taklast og høyrefot. En E50 ville vært utelukket. Hvis 3 kWh, dvs ca 10 km rekkevidde er kritisk på hyppig brukte turer, så er nok batteriet kjøpt for lite ja.

Enig i at en -55 hadde vært bedre, ja ;) ;)

Men samtidig:
Forutsetningene mine til hytta og dine til hytta er ikke ulike heller.

* Jeg har 19,4 mil til hytta. Høyeste forbruk jeg har opplevd til nå, våt vei og ganske sterk motvind, var 2,74kWt/mil. Dog var det ikke veldig kaldt den dagen.
* Min tanke, helt fra jeg kjøpte bilen, har hele tiden vært:
   - Holder jeg meg under 3,0 kWt/mil, så slipper jeg å lade
   - Hvis føret er så dårlig at jeg må over 3 kWt/mil, så må jeg ta en kjapp ladepause (passerer 5 ladestasjoner på veien).


19,4 mil * 3,0 kWt/mil = 58,2 kWt

Jeg må ærlig innrømme at jeg har tenkt at 58,2 kWt vil jeg alltid få ut av batteriet, i alle fall de første 5-6 årene.

Så min frustrasjon går jo på at jeg ikke med sikkerhet vet om jeg får ut over 55 kWt en gang...
Min erfaring er at det er variabler jeg ikke har kontroll på, f.eks. at jeg ikke kan garantere å få reist med 100% osv, alt av vær og vind, rykk og napp i køkjøring (ned i 30 opp til 110, ned igjen osv. på E6 nordover). Vi har omtrent like langt til hytta, men vi har nå 15 mil 4-felts. Det er også noe med e-tron der relativt små gasspådrag gir stor økning i forbruk, slik at man skal være ekstremt disiplinert for å få lavt forbruk. Jeg kjører aldri i ECO, orker ikke at bilen føles som en treg bensin uten turbo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:04

- Men akkurat når det gjelder turen hjemmefra og opp til hytta, så ankommer jeg konsekvent med MINDRE enn det bilen estimerer. Gjerne opp i 10 prosentpoeng mindre.
(Jeg tipper kanskje det, i alle fall blant annet, skyldes at gjennomsnittsfarten ofte blir noe høyere enn bilen tror. Ankommer ofte omlag 20-25 minutter tidligere enn det bilen estimerte ved start.)

Er vi sikre på at høydeforskjeller regnes inn i estimatet ? På min I-Pace er det lite som tyder på at høydeforskjeller inngår i beregningen i hvert fall. Audi har sikkert vært flinkere dog.

Orbit

Høydeforskjeller regnes helt klart inn, men den er litt pessimistisk på hvor mye den får på regen. Kjører ofte en tur på ca 20 km, 800m høydeforskjell. På vei ned estimerer bilen et forbruk på 3-4% (men ender i praksis med litt stigning i SOC). På vei opp estimerer den ca 12% (som stemmer ganske bra med praksis). En rundtur på 40 km er ca 11-12% forbrukt totalt (lav hastighet, vil tippe et snitt rundt 40 km/t)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Ja, regnes absolutt inn👍

Og når den bommer på vei til hytta, så er ikke det i stigningene egentlig. Der bruker jeg omtrent slik den estimerer.
- Det er på de lange slettene (flere mil) at prosentene faller mye fortere enn estimert.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på fredag 16. oktober 2020, klokken 14:27
Ja, regnes absolutt inn👍

Og når den bommer på vei til hytta, så er ikke det i stigningene egentlig. Der bruker jeg omtrent slik den estimerer.
- Det er på de lange slettene (flere mil) at prosentene faller mye fortere enn estimert.

Den tar ikke høyde for vær og vind. Mulig den tar temperaturen med i betraktningen men ikke regn og vind. Det er jeg rimelig sikker på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på lørdag 17. oktober 2020, klokken 15:59
Sitat fra: ThomasEL på fredag 16. oktober 2020, klokken 14:27
Ja, regnes absolutt inn👍

Og når den bommer på vei til hytta, så er ikke det i stigningene egentlig. Der bruker jeg omtrent slik den estimerer.
- Det er på de lange slettene (flere mil) at prosentene faller mye fortere enn estimert.

Den tar ikke høyde for vær og vind. Mulig den tar temperaturen med i betraktningen men ikke regn og vind. Det er jeg rimelig sikker på.

Enig i det, jeg snakket om høydemeterne. De regnes med👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 16. oktober 2020, klokken 12:59
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:04
Er vi sikre på at høydeforskjeller regnes inn i estimatet ? På min I-Pace er det lite som tyder på at høydeforskjeller inngår i beregningen i hvert fall. Audi har sikkert vært flinkere dog.
I-Pace rekkeviddeberegning selv med navigasjon er helt ubrukelig. Audi, Tesla, BMW og Mercedes tar alle hensyn til høydeforskjell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

 Vil ikke si ubrukelig, men langt fra like god som den jeg gjør selv med kalkulator 😊

Den er ubrukelig første 10 minutter. Deretter er den som regel litt konservativ hvis du kjører stort sett i fartsgrensen. Hvis der er betydelig høydeforskjell så er den ikke bra.

Da snakker jeg om den som fremkommer på kartet. Ikke guessometeret.

ThomasEL

Jeg så Kris Rifas «range test» med e-tron 55 fra Oslo til Stavanger på Youtube i dag.

Ved ankomst lynlader Ionity Kjerlingland hadde han 11% SOC.
Forbruk: 24,7kWt/100km
Kjørelengde: 289 km

Dette gir ca 80,2 kWt batterikapasitet.
Siden dette er en nesten ny bil, skal den vel ha 86,5kWt netto..?
- Så ikke helt tipp topp....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Er det ikke for mange faktorer til å regne på dette på med 2 desimaler. Det er vel kjemi vi snakker om og ikke et drivstoff med et volum er relativt stabilt. Temperatur og hvor stor effekt man trekker påvirker vel totalkapasiteten i kwh som man får ut av et batteri  ?

Det viktigste er om rekkevidden i praksis er noe i nærheten av det Audi lover under idelle forhold. Tror aldri man blir fornøyd hvis man bruker kalkulator etter hver kjøretur...annet enn om man regner driftskostnad da  :)

Maxwell_400

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:54
Jeg så Kris Rifas «range test» med e-tron 55 fra Oslo til Stavanger på Youtube i dag.

Ved ankomst lynlader Ionity Kjerlingland hadde han 11% SOC.
Forbruk: 24,7kWt/100km
Kjørelengde: 289 km

Dette gir ca 80,2 kWt batterikapasitet.
Siden dette er en nesten ny bil, skal den vel ha 86,5kWt netto..?
- Så ikke helt tipp topp....

Dette er veldig temperaturavhengig, for min bil så har jeg 82kWh vinterstid og 86kWh sommerstid.
Dessuten var det en "break-in" tid hvor kapasiteten økte fra den var ny (cellebalansering?), antar jeg vil få degradering etterhvert.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ThomasEL

Ser på Facebook at en e-troneier nå har fått noen nye moduler etter 2,5 måneder på verksted.

Hvis noen vet mer detaljer, så legg gjerne ut. Andelen teknisk interesserte er en del høyere her enn på Face-gruppa😉😉
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Vet ikke om alle har fått med seg denne i SSP'en. Noe som er interessant er at det står at balansering skjer med over 30% SOC. Regner med at det også skjer med batteri tilkoblet. Og hvor lang tid tar det?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

balansering tar vanligvis bare minutter, worst case noen få timer, noe mer enn det er batteriet grovt umatcha/ustabilt og bør byttes.

ThomasEL

Er det noen som har noen oppdateringer å meddele?
Står disse bilene fortsatt på verksted??
Eller har forhandler/verksted byttet celler, moduler eller hele batteripakker?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA