Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

#60
Til Elektro:

Takk for gode betraktninger😃

Nei, intet spesielt med denne turen kontra den andre. Faktisk lavere snitthastighet. Ingen stopp underveis. Men dårligere vær og noe motvind, så ikke overrasket over litt høyere snittforbruk.
- Problemet er at prosentene rant fortere, og økningen her var dramatisk større enn økningen i forbruk/snitt var.

Jeg har én gang kjørt til stopp. Og så kjørte jeg altså til 1% i går. Da hadde jeg mellom 25 og 50% tilgjengelig effekt da jeg koblet til lader. (Vet fra testen jeg tok den gang jeg valgte å kjøre helt tom at det kan ligge noe tilgjengelig også under 0, men med bare 25% effekt er jo ikke det spesielt «tilgjengelig»)

HÅPER jo en supersakte lading til 100% nå etter å nesten ha tømt batteriet kan hjelpe noe. Men tror jeg på det: Nei, gjør vel egentlig ikke det. Syns det mest sannsynlige er at batteriet mitt har ca 56-57 kWt tilgjengelig. Er jo også det jeg nesten alltid estimerer når jeg regner på det etter kortere kjøreturer/sykluser også😰😰

Trist...

Edit:
Skal selvfølgelig kreve at forhandler nå tar en ordentlig batteritest.
Men problemet er jo bare at garantien kun gjelder hva batteriet har for slags status etter 8 år...
- At jeg har mistet 10-15% på seks måneder er vel pr definisjon ingen grunn til å kreve batteriskift..???
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på fredag 25. september 2020, klokken 18:28
Da må jeg dessverre konstantere noe jeg har fryktet og fått diverse indisier om før også:
- Noe er galt med batteriet mitt...

Kjørte til hytta i dag. Startet med 98% SOC. Etter 19,79 mil og et snittforbruk på 2,74kWt/mil, så ankom jeg med 2% rest og skilpadde.

DETTE GIR EN NETTO BATTERIKAPASITET PÅ 56,5kWt🙈😱
Med andre ord drøye 14% degradering.

Ps! Ser via OBD at det er 3-4 prosentpoeng forskjell i SOC mellom høyeste og laveste celle.

Dette kan være naturlige årsaker. Litt dårlig balansering. Startet med litt kaldere batteripakke. Husk at kapasitet ikke er konstant for et batteri. For batteriene er kapasiteten oppgitt ved en temperatur på 20 grader. Jeg har sett litt på databladet til 94Ah cellene til Samsung. De er neppe så veldig forskjellige fra de som brukes på etron 50.

Man har der oppgitt discharge capacity, ved ulik temperatur og last. Ved utlading ved 0.3C, som er ganske normalt for en elbil ( 3 timer kjøring) er det oppgitt følgende :

40 grader : 98,8Ah <=> 105% av nom.
25 grader : 95,5Ah <=> 101% av nom.
5   grader : 87,5Ah <=> 93% av nom.
-10 grader : 79,9Ah <=> 85% av nom.
-25 grader : 72,0Ah <=> 76,6% av nom.

Det betyr at du kan miste ganske mye kapasitet om batteriet ikke blir forvarmet ved lav utetemperatur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Contango

Kaptein70 og Daktari har hatt noen lignende opplevelser med sine biler.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ThomasEL

Ja, det med temperatur virker selvsagt inn. Men her var det da tross alt 10-12 grader da jeg startet. Ikke veldig kaldt.

Jeg tenker det er mulig å finne noen såkalte naturlige faktorer som KAN forklare det. Men med tanke på at jeg etter omtrent hver eneste kjøretur får estimater rundt 55-56-57 kWt, og når man med en lengre tur fra nesten 100% til nesten 0% og effektreduksjon, får ca samme resultat, så kan man jo lure på hva som er mest sannsynlig: Naturlig variasjon eller dårlig batteri. Her syns jeg de fleste tegn peker mot det siste.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Contango på lørdag 26. september 2020, klokken 17:10
Kaptein70 og Daktari har hatt noen lignende opplevelser med sine biler.

Ja, har lest om det!

Hos Kaptein 70 rettet det seg tydeligvis opp etter hvert. Men i tiden han hadde problemer viste det redusert nominell kapasitet i OBD. Og så ble verdien der høyere igjen samtidig som problemet forsvant.

En «Vtk» rapportere liknende problem som Kaptein 70 med sin 50 modell. Men Vtk virker å ha forsvunnet fra forunet, så vet lite om hvordan det endte.

Daktari hadde jo også mange målinger/estimater som viste godt under de 83kWt han burde ha tilgjengelig i sin 50 modell.
- Fant du noen gang ut av dette, Daktari? Får du fortsatt mye under 83kWt ut av batteriet? Eller har det rettet seg?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Har nå ferdigladet med supersakte lading, 1,6kW, til 100%

Et par litt interessante observasjoner:

• Via OBD ser jeg at reell SOC på både høyeste og laveste celle da er 95% (kan teoretisk ha vært oppe i 96% siden det tar et par minutter med «tenningen» i gang før OBDeleven er oppe og går

• Da jeg i går hadde kjørt ned til 1% og skilpadde, viste OBD at laveste celle da reelt var på 9%

Det ser med andre ord ut til å være buffer i topp på omlag 5% og buffer i bånn på omlag 8%. Tilsammen er jo det i tilfelle 13% buffer i forhold til bruttokapasitet. Hvis det er tilfelle, så er det jo ikke 64,7kWt netto, men 61,9kWt... Merkelig. (Men mulig jeg kunne fortsatt å kjøre litt mer etter 0%, slik at reell soc på laveste celle hadde blitt lavere enn 8% ved stopp)

Kanskje mest overrasket over såpass stor buffer i topp på 50..?

Den gangen viste forøvrig display 100% for første gang da jeg startet bilen. Før har den vist maks 99, selv om jeg har ladet til fullt... Antar det skyldes at jeg nå ladet med så lav effekt...
- Men sank til 99 og så 98 i løpet av to tre minutter «tomgang» med varmeapparatet på da... Så syns kanskje fortsatt de første par prosentene forsvinner ekstremt fort.


Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

@ThomasEl, sjekket du SoC litt etter at du hadde kjørt bilen (nesten) tom?
Mitt inntrykk er at SoC gjerne øker en 1-2 % etter parkering. Dette har jeg observert før jeg starter bilen igjen i app.
Jeg har fått (u)vanen med å sjekke SoC på ladeskjermen, når jeg setter fra meg bilen.
Dette vil jo kunne påvirke beregninger, dersom du  erfarer det samme.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: Contango på lørdag 26. september 2020, klokken 17:10
Kaptein70 og Daktari har hatt noen lignende opplevelser med sine biler.
Det stemmer, og jeg tenker det eivhelle viser til er cluet for meg og ThomasEL. I sommer, med lite vind og sykkel bakpå kom jeg til fjellet med 40% igjen andre ganger nede på 15%. Forskjellen i vist forbruk har vært der, men ikke så høyt.

En situasjon, der det er kaldt batteri, men ikke så kaldt at battervarmer kjører, kan medføre at batteriet har mindre kapasitet. Hvis ThomasEl kunne satt bilen et par dager i 25 grader garasje ville kanskje SOC steget til og med?

Merk også at tek.no sin nyeste test av ID3 opplevde noe lignende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 26. september 2020, klokken 17:13
Ja, det med temperatur virker selvsagt inn. Men her var det da tross alt 10-12 grader da jeg startet. Ikke veldig kaldt.

Jeg tenker det er mulig å finne noen såkalte naturlige faktorer som KAN forklare det. Men med tanke på at jeg etter omtrent hver eneste kjøretur får estimater rundt 55-56-57 kWt, og når man med en lengre tur fra nesten 100% til nesten 0% og effektreduksjon, får ca samme resultat, så kan man jo lure på hva som er mest sannsynlig: Naturlig variasjon eller dårlig batteri. Her syns jeg de fleste tegn peker mot det siste.
våt bunnplate og fartstid kan kjøle ned en del ekstra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Takk for engasjement og innspill👍

Men jeg syns fortsatt det virker smått utrolig hvis det bare er «naturlige variasjoner» som gjør at jeg alltid måler/estimerer 5-10 kWt mindre kapasitet enn det skal være...

Er det noen av dere som følger med på andre fora, slik som e-tron grupper på Facebook eller fora fra andre land? Er det det mange som rapporter om stor degradering? Eller er det bare de (få) tilfellene der det er noe opplagt helt feil (ødelagte moduler etc) med enorme kapasitetsfall i størrelsen over 25-30%..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Interessant observasjon i dag:

• Ladet bilen til 100%, meget sakte med 1,6kW effekt
• Da displayet viste 99% og 10 min gjenstående ladetid, sjekket jeg med OBD: Cellene var da veldig like. Både høyeste og laveste celle viste 95% SOC, og forskjellen i spenning mellom høyeste og laveste var omlag 0,01V
• Noen minutter etter stoppet som ventet ladingen ved fullførte 100%

Men:
Denne gangen lot jeg bilen stå tilkoblet ladekabel videre.

• Og ca en time eller noe slikt senere startet lading opp igjen..!! Og da viste bil/app kun 96% SOC og rundt 1,5 timer gjenstående ladetid...


Dette er da underlig? Kunne skjønt det hvis det var stor ubalanse mellom cellene da den nådde 100% første gang, men i følge OBD var de jo nesten identiske....


Skal bli interessant å beregne batterikapasitet etter de 20 milene jeg skal kjøre i dag...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Eodman

Interessant lesning. Jeg har dessverre samme utfordring med min Etron 55 (2019) og den skal straks inn på diagnose. For meg merket jeg det da den plutselig ikke nådde frem til hytta (22 mil) med 100%Soc fra start. Det har den alltid har gjort tidligere , uansett vær, årstid osv. Mistenker at ¼ del av kapasitet er borte.  Ved lynlading fra 10% Soc til 100% Soc fikk jeg ladet ca 59 kwh. Håper at dette løses raskt uten flere uker uten bil som beskrevet lenger opp i posten.

ThomasEL

Kjørte ca 20 mil i dag med et snittforbruk på rett over 2kWt/mil.
- Kalkulering viser tilgjengelig batteristørrelse på ca 58kWt...

Ender stort sett alltid på mellom 55 og 59 kWt.

Har forelagt situasjonen for forhandler, og han har satt meg opp på to dagers batterisjekk i midten av oktober. Så får vi se om de finner ut noe.

Men dette er jo ikke like dramatiske tap som f eks «Eodman» rapporterer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: Eodman på tirsdag 29. september 2020, klokken 12:08
Interessant lesning. Jeg har dessverre samme utfordring med min Etron 55 (2019) og den skal straks inn på diagnose. For meg merket jeg det da den plutselig ikke nådde frem til hytta (22 mil) med 100%Soc fra start. Det har den alltid har gjort tidligere , uansett vær, årstid osv. Mistenker at ¼ del av kapasitet er borte.  Ved lynlading fra 10% Soc til 100% Soc fikk jeg ladet ca 59 kwh. Håper at dette løses raskt uten flere uker uten bil som beskrevet lenger opp i posten.

En batteri reparasjon tar mer enn en uke ikke sant. Da har du krav på en lånebil av tilsvarende kvalitet (uten vesentlig ulempe) som den du har fra dag 1, ikke en liten diesel dreven. Og har du tilleggskostnader så skal de dekkes og - stå på krava :)
§30
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

Gjorde etter nevnte tur i dag som Janbanan foreslo tidligere i tråden:
Ventet med å koble til lader, og leste av SOC i bilen på nytt ca tre timer senere.

• Jeg ankom som sagt med 30% SOC, noe som med dagens snittforbruk, km kjørt og resterende SOC, skulle tilsi ca 58kWt kapasitet på batteri

• Etter tre timer hadde SOC steget til hele 35%...!!!!!
- I så fall har jeg bare brukt 65% av batteriet i stedet for 70%. Det gir i tilfelle en kapasitet på ca 62,1kWt. Altså betraktelig bedre.

(Så kan en jo lure på hvordan det kan endre seg så mye ved å hvile litt. Kunne tyde på ubalanse, men nå har jeg jo hatt to supersakte ladinger til 100%.)

Uansett glad forhandler har tatt mine data på alvor og vil ta en skikkelig sjekk👍
Noen som vet hvordan de tar disse kapasitetstestene? Vil jo tro de kan sjekke noe mer enn bare det samme som jeg gjør med OBDeleven..??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA