Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

hemi

Som info kan de jeg kjenner med batteritrøbbel nevnes at alle er biler fra første 3-4mnd av levering, kan det være noe der? alle er også 55 da nødvendigvis.

En av de jeg kjenner som har hatt masse trøbbel med etron gikk fra model X (med heving av kjøp) til e-tron 55, han byttet for å slippe verksted besøk :D

pst

Hvilke spesifikke problemer har du hatt med Møller for å insinuere at man som
Audi-kunde kan forvente dårlig service ;
er det flere Audi-forhandlere du sikter til eller bare én ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

elektro

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. september 2020, klokken 15:27
Sitat fra: elektro på søndag 20. september 2020, klokken 09:26
Har flere i barnehage/skole/nabolag og venner med e-tron. Og har snakket med mange på ladestasjoner ol. Typisk spørsmål er «Fin bil, er du fornøyd»? Ingen har sagt noe om driftsstans. Hvordan fungerer din?
Feil spørsmål. De fleste ønsker å forsvare kjøpet sitt (det er jo du ett prima eksempel på). Har snakket med mange etron eiere, og begynner man å spørre spesifikt om feil og mangler får man gjerne svar, selv om de er fornøyd... Samme her det, jeg er da fornøyd med I-Pacen, selv om den har sine feil og mangler.

Ikke heng deg opp i spørsmålsformen. Alt jeg prøver å si er at man snakker jo med folk. At de fleste ønsker å forsvare kjøpet sitt er velkjent forbrukerpsykologi. Ingen kan si at de er upåvirket av dette. Jeg tror likevel at de fleste som uttrykker at de fornøyd, ikke hadde gjort det hvis bilen deres hadde stått mye på service.

Jeg vet ikke hva du mener med å spørre spesifikt om feil og mangler, jeg kan sikkert ramse opp minst ti bugs/feil og noen ting jeg mener kunne vært løst annerledes i e-tron. Jeg påpekte et lite problem med navigasjonen her senest i går. Likevel er jeg fornøyd, alt dette er småting. Nå fungerer appen bra også. Denne tråden handler om driftsstans. Det er det mitt inntrykk at de færreste har opplevd.

Det jeg synes er rart/ugreit, er at noen på tynt grunnlag antyder at det nærmest er vanlig at e-tron står på verksted. At «flere har hatt myyye trøbbel» er vel ikke så overraskende. Det er per i dag solgt 13.300 biler på kort tid av en helt ny, teknisk avansert modell. Og det ville jo vært overraskende om ikke en håndfull av de eierne som har vært mindre heldig laget et helvete på Facebook. Derfor er jeg ikke der.

Vi mennesker er jo også i overkant flinke til å se mønstre, spesielt når det er noe vi ønsker/forventer å se.. Det kan tyde på at @hemi her kjenner til to e-tron med større feil og har lest om sju-åtte til, og tillegger de resterende 13.290 solgte bilene i Norge samme egenskaper. Hva som får hen til å engasjere seg dette i det hele tatt, vet jeg ikke.

PS! Det burde være et krav at alle på forumet oppgir hvilke(n) bil de har, og ev. har hatt, i signaturen. Hvis de har bil. Noen er jo også flinke til å oppgi stilling/verv som gir de spesielt innblikk- eller potensielt oppfatninger som er farget av dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Da må jeg dessverre konstantere noe jeg har fryktet og fått diverse indisier om før også:
- Noe er galt med batteriet mitt...

Kjørte til hytta i dag. Startet med 98% SOC. Etter 19,79 mil og et snittforbruk på 2,74kWt/mil, så ankom jeg med 2% rest og skilpadde.

DETTE GIR EN NETTO BATTERIKAPASITET PÅ 56,5kWt🙈😱
Med andre ord drøye 14% degradering.

Ps! Ser via OBD at det er 3-4 prosentpoeng forskjell i SOC mellom høyeste og laveste celle.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvind.h

#49
Har lest påstander begge veier, men mener konsensus nå er at varmetapet ikke er med i tallene, i hvert fall ikke fullt ut. Ved såpass høyt forbruk forsvinner en del i varmetap. Korriger meg gjerne om det er feil, men om du får konsekvent mindre ut ved høyt forbruk kan varmetapet være årsaken.

Alle batteripakke-feil jeg har sett på E-tron har medført rekkeviddetap i en helt annen størrelsesorden.

Kikket kjapt på den store motorvei-testen som ble kjørt i sommer av en ildsjel på FB. E50 brukte da 2,3 og 5% mer SOC enn forbruket skulle tilsi, med utgangspunkt i netto kapasitet på 64,7kWh. Ved snittforbruk på ca 2,31kWh/mil.
Med snittforbruk 2,74 vil jeg anta du kan legge på noe mer avvik.

I praksis betyr antakelig det at forbruket i realiteten er høyere enn det du ser i bilen. Alternativet er at netto kapasitet når den er ny ikke er 64,7kWh, men noen prosent lavere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

#50
Tror absolutt du har et poeng, Øyvind!

Men selv om jeg legger på 5% «skjult forbruk», så blir det fortsatt under 60kWt...

Du har også et poeng med at de fleste som har opplevd en dårlig modul eller liknende, får enda større utslag. Og gjerne veldig hurtig SOC dropp mot slutten.

Hos meg virker det jo mer som om nesten alle cellene har en del tap... 3-4 prosentpoeng forskjell mellom høyeste og laveste celle er jo ikke en enorm forskjell.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Tenker nok uansett varmetap eller ikke:

Når man med nød og neppe klarer 20 mil, og forbruket ikke er mer enn 2,74kWt/mil, så er jo det et tegn på at ikke batteriet er som det skal... 20 mil burde gå greit helt opp til et forbruk på drøye 3kWt/mil...

Men enig i at det ikke nødvendigvis virker å være en defekt modul. Da burde det vært større forskjell enn de 3-4 prosentpoengene jeg leste av mellom høyeste og laveste celle... Ser mer ut som en generell degradering, syns jeg...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Huskestue


ThomasEL

Sitat fra: Huskestue på fredag 25. september 2020, klokken 23:07
Har du toppladet noen gang?

Ja. Ikke ofte, men senest i dag før turen til hytta. Stoppet på 100%, men hadde falt til 98% omtrent før jeg var ute av garasjen.

Her jeg er på tur nå lader jeg med bare 1,6kW. Så tenkte å lade helt opp til 100% igjen med så lav effekt. Tenker det vil kunne gjøre det lettere for BMS å utjevne cellene hvis det er et balanseringsproblem.

Men: Selv om jeg bruker cellen med høyest rest SOC ved ankomst, så er fortsatt batteriet for «lite» i forhold til netto spec.

Forøvrig ser jeg jo i OBDeleven at det er en relativt stor brick buffer i bånn: Da bilens display viste 2% SOC, så var laveste celle reelt på 10% og høyeste celle var på 13% SOC
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Har forøvrig spart på data fra jeg kjørte nøyaktig samme tur i mai, så kan sammenlikne:

På turen i mai hadde jeg et gjennomsnittsforbruk på 2,51kWt/mil og brukte 78% av batteriet.

På samme strekningen i dag var snittforbruket 2,74kWt/mil (dårligere vær i dag). SNITTFORBRUKET VAR ALTSÅ 9,2% HØYERE I DAG.

Men på turen i dag brukte jeg hele 97% av batteriet... Det er hele 24% mer enn sist..!!

JEG ØKTE ALTSÅ FORBRUKET MED 9,2%, MENS ANTALL PROSENT BRUKT AV BATTERIET ØKTE MED 24%...!!

Man kan jo vurdere varmetap opp og ned og i mente, men en SÅ stor forskjell kan vel ikke forklares med noe annet enn at tilgjengelig batterikapasitet har blitt betydelig redusert..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 26. september 2020, klokken 09:17
Våt/tørr veibane ?

Stort sett våt/fuktig, men ikke overvann. Noen regnbyger og motvind på ca 5 m/s.

Så at forbruket økte litt sammenliknet med den referanseturen i mai, er jeg ikke så overrasket over.

Det som er ille, og som tyder på batteriproblemer er:

• Snittforbruket økte ca 9% mens antall brukte prosenter av batteriet økte med 24%...😱 Tyder på mindre tilgjengelig batteri nå enn i mai.

• Selv med snill avrunding og ved å regne at jeg startet med 98%, så fikk jeg altså bare rundt 56kWt ut av batteriet fra fulladet til skilpadde.


Typisk at jeg som er så fanatisk opptatt av batteri skal få en bil med dårlig batteri. Har ellers knapt hørt om trøbbel med 50-pakkene....!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Thomas, vad sier din OBD på restkapasitet nå? Du hadde vel 100%, 180Ah tidligere i august?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på lørdag 26. september 2020, klokken 10:08
Thomas, vad sier din OBD på restkapasitet nå? Du hadde vel 100%, 180Ah tidligere i august?

Hei😃

Sjekket «HV battery nominal capacity» i OBDeleven igjen akkurat nå, Tromsø. Får fortsatt 180Ah (100%) der....

Litt merkelig at ikke redusert kapasitet er fanget opp der...

Skal lese av igjen når batteriet er toppladet opp til 100% igjen. Da har det fått en bortimot full ladesyklus.
Ladet fra 1% til 27% med 50kW-lader. Resten lader jeg nå med 1,6kW, da bør i alle fall eventuelle ubalanser rettes opp...

Men syns observasjonene mine, utregningene og sammenlikningen med turen i mai ser bekmørke ut😰😰
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på fredag 25. september 2020, klokken 20:15
Tror absolutt du har et poeng, Øyvind!

Men selv om jeg legger på 5% «skjult forbruk», så blir det fortsatt under 60kWt...

Du har også et poeng med at de fleste som har opplevd en dårlig modul eller liknende, får enda større utslag. Og gjerne veldig hurtig SOC dropp mot slutten.

Hos meg virker det jo mer som om nesten alle cellene har en del tap... 3-4 prosentpoeng forskjell mellom høyeste og laveste celle er jo ikke en enorm forskjell.

Mener Teslabjørn fikk 82,5 kWh ut av e55 med 83.6 kWh nominell, netto kapasitet- og registrerte bare 1% økt varmetap i 120 km/t GPS hastighet (i Sverige) i sterk vind. Forbruket var vel på 30,0 kWh/100 km, men rimelig konstant. Det er sannsynlig at bratt oppover og ev. mange forbikjøringer øker varmetap noe, men ikke så mye.

Så vidt jeg har registrert får jeg alltid rundt 80 kWh ut av min e55 og kan ikke se none degradering ila. halvannet år og 35k km. Jeg har imidlertid tømt batteriet nesten helt en del ganger, og ladet det helt opp enda flere ganger. Til daglig lader jeg til 70% på sommer og 80% på vinter.

Har du tømt batteriet helt noen gang? Altså ikke til bilen stopper, men til du har kanskje par km. igjen på GOM? Da bør du ha minst 50% power limit. Sånn er det i alle fall på min e55.. Har du ikke betydelig power limit, har du en god del batteri igjen. Dette kan variere ut fra batteritemp og terreng.

Poenget mitt er at det kanskje ikke hjelper batteriet å kjenne èn yttergrense, det må kjenne begge. Bare en teori.. bilen bør klare vanlig bruk uten å bli tømt helt eller bli ladet til 100% særlig ofte.

Du stoppet vel ikke underveis og stod med klima på en times tid? ;) Nei, seriøst, var det noe annet med turen din som var annerledes enn forrige gang?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA