Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

#15
Sitat fra: kenroe på torsdag 06. august 2020, klokken 10:21
Har kjørt ned til 1% batterikapasitet. Da går bilen i nød. Ladet opp igjen så sakte som mulig. Gjentatt dette flere ganger. Bilen får litt lengre rekkevidde ved landeveiskjøring (som normalt), men det blir aldri bedre enn ca 220km totalt.

Her må du bare forlange at forhandler ordner opp!!
Hvis det stemmer at du har kjørt bilen helt ned til 1% ved landeveiskjøring, og likevel bare får maks 220km rekkevidde, så er det nødt til å være noe galt. Dette er jo mindre enn moyorveikjøring med 50, og du har vel 55..?

Vet du hva slags snittforbruk du hadde da du kjørte ned til 1%?
Ved å ta distanse kjørt multiplisert med snittforbruket og dividert med 0,99 (siden du brukte 99%), så får du et estimat på hvor mange kWt det er tilgjengelig i batteriet.

Du må jo ha hatt over 3,5kWt/mil i snitt for at batteriet skal være normalt når du kun får 22 mil, og det virker lite sannsynlig at du hadde...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Minn de på at de må fikse dette innen X antall forsøk, og true evnt med heving av kjøp.

Overraskende mange har hevet kjøp på e-tron fordi de har fått en mandagsbil, noen biler har bare hinsides problemer, andre er fine, og kan da være fint å komme ut av det.

Vær også obs på at mandagsbiler som folk har fått hevet kjøp på, selges ut igjen som brukt, uten at de informer om det.

I usa merkes bilene ref lemonlaw, fordi andre nye forbrukere ikke skal få problembiler, det skjer IKKE her.



Tellus

Dette ligner mistenkelig på et problem noen I-Pace eiere har hatt. Man får bare rundt 75% av forventet rekkevidde. Grunnen har vært en defekt battericelle. Etter skifte av cellen har batteriet fungert normalt.

elektro

Sitat fra: hemi på torsdag 06. august 2020, klokken 11:28
Minn de på at de må fikse dette innen X antall forsøk, og true evnt med heving av kjøp.

Overraskende mange har hevet kjøp på e-tron fordi de har fått en mandagsbil, noen biler har bare hinsides problemer, andre er fine, og kan da være fint å komme ut av det.

Er det virkelig mange, eller er det bare noen eiere som har laget masse ståhei inne på e-tron forumet på Facebook? Mitt inntrykk er at de aller, aller fleste av de 12.148 bilene som er registrert i Norge fungerer utmerket.

Overraskende mange som er medlem av e-tron forum uten å eie bilmodellen eller ha noen planer om å kjøpe den.

(I denne saken bør vel enten batteriet byttes, mens kenroe har lånebil av samme type, hele bilen byttes eller kjøpet heves.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Av venner med e-tron, er det dessverre skummelt mange, andelen med alvorlige feil er høyere enn de med tesla til og med, litt funny siden kompischattene stortsett er mobbing av tesla eiere, men det har jo gått så langt at man synes mest synd på de.

Har kun igjen 3 venner med e-tron nå, fleste har solgt, 2 hevet kjøp, fellesnevner er at de aller fleste fikk bilene tidlig.

Ingen av e-tron eierne er på forumet her, eller eller facebook gruppene.

elektro

Sitat fra: hemi på fredag 07. august 2020, klokken 14:44
Av venner med e-tron, er det dessverre skummelt mange, andelen med alvorlige feil er høyere enn de med tesla til og med, litt funny siden kompischattene stortsett er mobbing av tesla eiere, men det har jo gått så langt at man synes mest synd på de.

Har kun igjen 3 venner med e-tron nå, fleste har solgt, 2 hevet kjøp, fellesnevner er at de aller fleste fikk bilene tidlig.

Ingen av e-tron eierne er på forumet her, eller eller facebook gruppene.

Dette høres veldig rart ut. Er du sikker på at du ikke har drømt? ;)

Ingen jeg kjenner med e-tron har hatt noen større feil, langt mindre hevet kjøpet, og alle jeg har snakket med på ladestasjoner ol. er strålende fornøyd. Vel, de fleste nevner jo at appen er litt ustabil. Noen, meg selv inkludert, har måttet vente lenge på hengerfeste og slike ting. Det er kanskje disse tingene som gjør at bilen bare er på fjerdeplass i Elbilforeningens årlige spørreundersøkelse med over 14.000 deltakere- på spørsmålet; «Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med din elbil?»

Selv har jeg ikke annet erfaringsgrunnlag enn 33.000 km. og snart halvannet år. Jeg har hatt faktisk hatt én feil, LED stripen bak skrudde seg ikke av etter at jeg hadde parkert ved to anledninger, med et par måneders mellomrom. Jeg nevnte det før service, dermed byttet de den. Servicen fikk jeg forøvrig gratis.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Du får spørre trådstarter om han ikke drømmer han har ustabilt batteri

storeulv

Ikke det at jeg tviler på noen av utsagnene, men det hadde vært av interesse (i alle fall for meg) å få vite tallene bak. Altså; hvor mange venner har etron, og hvor mange har opplevd alvorlige feil.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

JorEl

#23
Har selv vært kunde hos VW (Egolf). Hadde hørt mye om Møller :-X , men synes heller problemet ser ut til å være hvordan organisasjons-strukturen er bygd opp. Merket det godt når jeg gjennom litt over 3år, ikke fikk gehør for at APPen aldri virket når man trengte den. Ene gangen ble det forklart med at server sto i USA, annen gang at det måtte jeg ta opp med VW i Tyskland..OSV...

Jeg vet om et bilselskap som er spesialister på programvare, og lager el-motorene og batteriene selv 8) Da slipper jeg å lure på om jeg skal forholde meg til forhandler, Møller, eller VW (i denne sammenheng Audi) Man betaler liksom bare til èn aktør for èn vare.

Dessuten er det jo det samme hva som er feil med bilen. Den må fikses!

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

#24
Sitat fra: storeulv på lørdag 08. august 2020, klokken 20:01
Ikke det at jeg tviler på noen av utsagnene, men det hadde vært av interesse (i alle fall for meg) å få vite tallene bak. Altså; hvor mange venner har etron, og hvor mange har opplevd alvorlige feil.
Jeg kjenner kun en i nærheten som har Etron. De måtte melde inn problemer med batteriet forrige helg. Spiste middag med dem på hytta hvor de fortalte at de måtte lade for å komme frem. Han hadde mistenkt noe etter tur til Kristiansand, men fikk det bekreftet på hytteturen fordi det er en rute han kjenner så godt.

Han som kjøpte X'en min hadde kikket på Etron. Men hans foreldre (eller svigerforeldre, husker ikke i farten) hadde hatt så omfattende problemer med sin Etron at han ikke ville ha den.

Men - jeg leser også om mange som er veldig fornøyde og ikke har noen problemer. Har ikke inntrykk av at feilraten er spesielt høy. En må huske på at det er en relativt fersk modell.
Og sånne skrekkeksempler finner en hos alle merker. Har sett noen melde om feii på sin eqc også. Personlig synes jeg det er bra folk deler og er åpne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. august 2020, klokken 00:41
Men - jeg leser også om mange som er veldig fornøyde og ikke har noen problemer. Har ikke inntrykk av at feilraten er spesielt høy. En må huske på at det er en relativt fersk modell.
Rimelig fornøyd selv. App problem fikset med en SW fiks. En gang med noen feilmeldinger (ca en uke gammel), men aldri sett igjen. Etter det stabil bil bortsett fra 2-3 ganger at bilde fra ryggekamera ikke kom ved rygging. Fikk frem ved manuell tigging.

Derimot er ACC med tanke på både betjening, funksjon og tilbakemelding i AID mye bedre i e-Golf ut fra min mening. Føles som å sette meg inn i en bil som er minst fem år eldre enn e-Golf på de punktene, men nyere på andre.

Savner fysiske knapper på klima...


Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. august 2020, klokken 00:41
Personlig synes jeg det er bra folk deler og er åpne.
👍

Beklager videre avsporing av tråden Ustabilt batteri.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Contango

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. august 2020, klokken 00:41
Men - jeg leser også om mange som er veldig fornøyde og ikke har noen problemer. Har ikke inntrykk av at feilraten er spesielt høy. En må huske på at det er en relativt fersk modell.
Og sånne skrekkeksempler finner en hos alle merker. Har sett noen melde om feii på sin eqc også. Personlig synes jeg det er bra folk deler og er åpne.
+1
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Kan melde tilbake når naboens bil er ferdig på verksted om hva som gikk galt med den. Men bortfall av 30-40% kapasitet virker som nøyaktig samme feil som jeg har lest om flere ganger tidligere. Om de bytter batteri, bytter en modul, bytter elektronikk eller bare kjører en sw fix har jeg ikke fått med meg, men naboen kan sikkert svare om noen uker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pst

Sitat fra: kenroe på tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13
Hei,

Har problemer med rekkevidden på min E-tron 55. Har nå ca 210km rekkevidde når bilen er fulladet. Bilen har vært på verksted 2 ganger, får bare beskjed om at det er en ustabilitet i batteriet og dette bil rette seg selv ved sakte lading.

Har nå holdt på med dette i 3-4mnd med liten til ingen bedring.
Begynner å bli ganske lei. Andre som har opplevd dette?
Hvilken Audi-forhandler er det du forholder deg til ?
Hvis ditt verksted har forsøkt å utbedre dette flere ganger uten å lykkes, er det et Frysja-problem.  :(
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. august 2020, klokken 00:41
Sitat fra: storeulv på lørdag 08. august 2020, klokken 20:01
Ikke det at jeg tviler på noen av utsagnene, men det hadde vært av interesse (i alle fall for meg) å få vite tallene bak. Altså; hvor mange venner har etron, og hvor mange har opplevd alvorlige feil.
Jeg kjenner kun en i nærheten som har Etron. De måtte melde inn problemer med batteriet forrige helg. Spiste middag med dem på hytta hvor de fortalte at de måtte lade for å komme frem. Han hadde mistenkt noe etter tur til Kristiansand, men fikk det bekreftet på hytteturen fordi det er en rute han kjenner så godt.

Han som kjøpte X'en min hadde kikket på Etron. Men hans foreldre (eller svigerforeldre, husker ikke i farten) hadde hatt så omfattende problemer med sin Etron at han ikke ville ha den.

Men - jeg leser også om mange som er veldig fornøyde og ikke har noen problemer. Har ikke inntrykk av at feilraten er spesielt høy. En må huske på at det er en relativt fersk modell.
Og sånne skrekkeksempler finner en hos alle merker. Har sett noen melde om feii på sin eqc også. Personlig synes jeg det er bra folk deler og er åpne.

Enig i at det er bra folk deler, men det er jo sånn at de fleste deler feil, problemer eller ting de er misfornøyd med. Når det gjelder de merkene som selger mye på kort tid, blir forum, og spesielt Facebook grupper, etterhvert «ødelagt» når det blir mange nok biler på veien. Det som foregår der blir rett og slett ikke representativt for eierskapet til 99%.

De som er aller ivrigst etter å dele og mene, eier jo ofte ikke den aktuelle bilen engang, men vil gjerne dele ting de har hørt og inntrykk de har dannet seg likevel. Av typen: «overraskende mange har hevet kjøp på e-tron fordi de har fått en mandagsbil». Da blir jeg litt svett.

Betviler ikke at din historie eller motiver her altså, @Øyvind.h, stort sett fornuftige kommentarer fra den kanten. Det konkrete tilfellet du snakker om er sikkert av interesse for trådstarter. Hold oss gjerne oppdatert.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA