Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblem, eller er dette riktig?

Startet av Motorwatt, mandag 03. august 2020, klokken 09:51

« forrige - neste »

Motorwatt

5 dager senere fortsetter fallet. 3. august var det 5,81%, men i dag er det 6,31%. Fortsetter det slik når jeg 10% om ca. 1 1/2 måned.....

Teslafi sier:

There are 20 vehicles with charges at your current odometer reading.
20 Vehicles have a higher range. 0 Vehicles have a lower range.





Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stig-Arne

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. august 2020, klokken 18:28
5 dager senere fortsetter fallet. 3. august var det 5,81%, men i dag er det 6,31%. Fortsetter det slik når jeg 10% om ca. 1 1/2 måned.....

Teslafi sier:

There are 20 vehicles with charges at your current odometer reading.
20 Vehicles have a higher range. 0 Vehicles have a lower range.

Men så er det å stole på? Beste er å ta en test etter vei og kjøre fra 100 % og ned til nærmest mulig null.

Muffinman

Det er også ekstremt unøyaktig, og påvirkes av en lang liste faktorer hvorav flere man har null kontroll over.

Siger sakte nedover på 85D også her, men den har vært langt unna lav og høy soc i lange tider nå. Kan hende det justerer seg litt om den får kjenne på større DoD.

Stig-Arne

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. august 2020, klokken 19:43
Det er også ekstremt unøyaktig, og påvirkes av en lang liste faktorer hvorav flere man har null kontroll over.

Siger sakte nedover på 85D også her, men den har vært langt unna lav og høy soc i lange tider nå. Kan hende det justerer seg litt om den får kjenne på større DoD.
Er strengt tatt den mest nøyaktige måten man har. Så lenge man har jevn kjøring og unngår mye varmetap

geear

Skal godt gjøres å reptere en slik tur. Ganske sikker på at det er mer nøyaktig å basere seg på tallene fra bilen (som igjen er basert på spenning/BMC).

Stig-Arne

Sitat fra: geear på lørdag 08. august 2020, klokken 22:11
Skal godt gjøres å reptere en slik tur. Ganske sikker på at det er mer nøyaktig å basere seg på tallene fra bilen (som igjen er basert på spenning/BMC).

Poenget er at man kjører fra 100 til tilnærmet 0 %, så ser man hva man faktisk klarer å hente ut av batteriet. Det å se på antall km bilen rapporterer baserer jo seg på en konstant som Tesla fritt kan endre som de vil uten at vi som eiere er klar over det. Så den beste måten er å kjøre batteriet tilnærmet tomt for så å se hvor mange kWh bilen rapporterer er hentet ut.

geear

Skjønner hva man gjør når man tester 100-0, men variablene er mange på en slik test.

På mine snart tre år med bilen har Tesla ikke endret konstanten, så foreløpig er det den klart beste indikatoren som er lett tilgjengelig. Vet ikke hvor du får det fra at den plutselig endres..

Stig-Arne

Sitat fra: geear på søndag 09. august 2020, klokken 08:54
Skjønner hva man gjør når man tester 100-0, men variablene er mange på en slik test.

På mine snart tre år med bilen har Tesla ikke endret konstanten, så foreløpig er det den klart beste indikatoren som er lett tilgjengelig. Vet ikke hvor du får det fra at den plutselig endres..
Hvilke variabler? Bilen forteller deg hvor mye strøm du bruker på en slik tur. Det gir deg nøyaktig hva du klarer å få ut av batteriet.

Se på testen til Tesla Bjørn så ser du hvor jeg henter infoen. Mener han gjør det helt korrekte, faktisk teste hvor nye han klarer å få ut av batteriet istedet for å stole på ett tall som kan forandres uten forvarsel i displayet.

Motorwatt

Har sjekket litt, men er fremdeles usikker på hva DoD og batteriet mitt har av felles betydning. Det finnes rundt 100 DoD-akronymer, men trenger nok litt hjelp (kan det være noen av disse):  :D

DoD.       Department of Defence
DoD.       Day of Defeat
DoD.       Day of Destruction
DoD        Day of Death
DoD.       Drug Overdose
DoD.       Date Of Discharge (US military)
DoD.       Day of Doom
DoD.       Den of Demons
DoD.       Died Of Disease
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. august 2020, klokken 09:20
Har sjekket litt, men er fremdeles usikker på hva DoD og batteriet mitt har av felles betydning. Det finnes rundt 100 DoD-akronymer, men trenger nok litt hjelp (kan det være noen av disse):  :D

Depth Of Discharge
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

#25
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 08. august 2020, klokken 22:13
Så den beste måten er å kjøre batteriet tilnærmet tomt for så å se hvor mange kWh bilen rapporterer er hentet ut.
Nei, for hvor mye som kan hentes ut varierer blant annet med:

- Strømtrekksprofil gjennom utladingen som i sin tur påvirkes av lufttrykk i dekk (om bilen har stått i skygge eller med ene siden i sola ved start eller får direkte sol på noen av dekkene underveis påvirker mye), veitemperatur, lufttemperatur (i forhold til luftmotstand), topografi, hastighet (gjennomsnittlig, høy, lav), fuktig/ikke fuktig veibane, temperaturkurve for batteriet som i sin tur påvirkes av temperatur ved start og mange faktorer underveis og mer
- Hvor mye energi som går med til bilens systemer; MCU/IC, varme, diverse styring, pumper osv. I hovedregelen tar ikke bilen med dette i beregningen over det som er brukt.
- Man har heller ikke noen kontroll på hvor mye energi som kan tas ut etter at bilen viser 0 i displayet. Jeg har kjørt tom biler for testing sin del flere ganger, og det varierer mye.

Dette er faktisk uhyre komplekst, og i tillegg har vi ingen anelse om hvordan bilen beregner og presenterer energiforbruk. Mange faktorer man ikke har mulighet for å styre, masse man ikke vet noe om og det er derfor umulig å få et resultat som kan brukes til særlig mye med denne metoden. Men i hovedregelen kan man si at man får ut mer energi  av batteriet om man kjører sakte (lavt forbruk) enn om man kjører fort (høyt forbruk).

Det finnes nemlig ikke noe fasitsvar på hvor mye kapasitet et batteri har, men det går an i si noe om hvilken kapasitet det har under gitte forutsetninger. Kapasitene vil være en annen om disse forutsetningene endres. Den beste måten å få ut noe fornuftig er å lese av nominal full pack fra BMS i bilen. Da er det bilens egne systemer som gir estimatet under forutsetninger vi ikke kjenner til, men som helt sikkert er tilpasset tiltenkt bruk. Verdien vil fluktuere ørlite over tid, men det er nok den mest nøyaktige som er mulig å få til uten å sette pakka i "benk" med bestemt last i kontrollert miljø.

Disse youtube-testene det refereres til over her har i tillegg ekstra unøyaktighet mtp at testeren ofte ikke gidder å stå til bilene er fulladet før det kjøres, men heller gjetter på hva som mangler på fullt batteri før han kjører. Så skjer det samme i andre enden siden det ikke kjøres til bilen stopper.

Jalla


Hodetelefoner

Jeg elsker når folk kommer med "men tesla bjørn sier"  :laugh: :laugh: :laugh:

Stig-Arne

Hva er galt med det? Mer nøyaktig enn hva 90 % sier her inne uansett. Det er iallefall en dokumentert påstand, i motsetning til det meste annet her inne.

Dokumentasjonen som Teslabjørn gir er etter min mening god, da det er en test i virkeligheten. Skal slikt testes 100%, så må man ta ut batteriet, sette på en kjent  belastning og måle hvor mye man får ut før elektronikken sier stopp.

Å stole på et tall i instrumentet skal si hvor mye batteriet har degradert deg er jo tøv. Det er hvor langt du faktisk kan kjøre som betyr noe.

geear

Igjen, konstanten på Teslaen min har ikke vært endret på nesten tre år, så den faktoren kan du ta bort. Vi vil vite om det når/hvis den endres. Den største usikkerheten er hvor mye som lå over 100% originalt, altså hvor mye degradering som har vært spist av buffer. Men det er kun for initiell degradering.

Interessant at du henviser til Bjørn som fasiten her. Ofte tester han bare et intervall av batteriet, og regner seg frem til resten, ikke faktisk 100 til 0. Svært sjelden jeg har sett ham kjøre en bil tom, eller helt til 0. Det gir ytterligere store rom for feil, for prosenttallene er langt fra lineære på mange biler. Testene hans er fine indikatorer, men de er neppe mer nøyaktige enn å bruke battery report fra Teslafi, det man får statistikk over tid, basert på alle fullførte ladinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA