Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblem, eller er dette riktig?

Startet av Motorwatt, mandag 03. august 2020, klokken 09:51

« forrige - neste »

Motorwatt

Synes det går raskt nedover. Bilen er 22 mndr. gammel, og gått 35K. Blå kurve er min, og grønn skal være snittet.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Gitt at den viste ca 380 ny og 360 nå så er det ca 5% tap etter 35k. Det er mer enn min har tapt seg, min startet på 385 og har mellom 371 og 379 avhengig av dagsformen på BMS nå. Generelt så varierer estimatet mer enn før, så vil tro du kan få tilbake noe eller alt av den siste nedgangen. Har du "5B"-batteri?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Tapet er 5.81%. Finner ikke etiketten, men må nok spyle rent først.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Ok, 5B har noen færre celler så utgangspunktet vil være noe lavere enn for andre 75.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Kim-

Har x75 og ser at den og er mye lavere enn andre. Ifølge teslafi på 15k km så har jeg 5,15% tap.
Fra 322km når den var ny, og nå til 306. Jeg mistenker flere timer kjøring på motorvei i danmark med defekt ac kompressor og celletemp på 50 gr ifjor.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Kim- på onsdag 05. august 2020, klokken 20:01
Har x75 og ser at den og er mye lavere enn andre. Ifølge teslafi på 15k km så har jeg 5,15% tap.
Fra 322km når den var ny, og nå til 306. Jeg mistenker flere timer kjøring på motorvei i danmark med defekt ac kompressor og celletemp på 50 gr ifjor.

Den er nok litt lavere ja. Min X75D fra mars 2017 (gått 82kkm) lader til 309km nå. Men den lå også høyere enn 322 ny, mener det var 326.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Min forrige bil (X75D med AP2.5, levert oktober 2017) var 26 mnd gammel da jeg solgte den, og den hadde da gått rett i underkant av 35 000km. Den viste 327km da den var ny, og 316km ved salg på 100% batteri.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Min X75D hadde 327km i des 17, 1 mnd gammel. På 71500km i mai hadde jeg 320km. (Kjører med %-visning, så ikke så ofte jeg ser på dette). Hvor pålitelig er egentlig denne målemetoden? Tapet på min er jo usannsynlig lavt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hodetelefoner

Helt riktig tap dette.
Dere får teste annet batteri utstyr. Vil tro de har tapt seg mere på 22 måneder etc.
Tung pedal = større tap

Muffinman

85`ene våre har gått jevnt og trutt nedover, men VELDIG sakte. I vår derimot har det skjedd noe. Virker som det har vært endring i softwaren, for reduksjonen har akselerert. Tipper softwaren er blitt bedre til å identifisere degenerering, og at tapet var underestimert tidligere.

geear

Mener å ha sett 327 km heeeelt i starten da bilen (X) ble hentet med 100% hos Tesla, men tok ikke lang tid før det eventuelt var 323, som jeg iallfall husker sikkert, nå er det 318 km, etter 33 måneder og ~40kkm. I så fall 2,97% degradering (synlig). Teslafi sin sammenligner tar ikke høyde for alder, så for oss som ikke kjører så langt, så kan det være at vi sammenlignes med biler som har gått 40k på et år. De vil sannsynligvis ha mindre degradering. Har også pedalen hyppig i gulvet...

Motorwatt

Betyr det virkelig noe for batteriet at man har pedalen i bunn? Jeg har det svært sjelden, og det skulle, hvis riktig, ha gitt et positivt utslag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 06. august 2020, klokken 22:19
Betyr det virkelig noe for batteriet at man har pedalen i bunn? Jeg har det svært sjelden, og det skulle, hvis riktig, ha gitt et positivt utslag.

Det er klart det genererer en del varme når man drar 300 kW fra batteriet, men man gjør jo bare det noen få sekunder om gangen/dagen så jeg tipper det har fint lite å si sammenlignet med å stå og presse 100+ kW inn i batteriet i mange minutter i strekk når man lader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

Hvor mange km bilen rapporterer som maks er jo ingen god indikasjon. Om Tesla forandrer den faste faktoren for hvor mye wh/km bilen bruker så forandrer jo dette tallet seg uten at batteriet nødvendigvis har blitt dårligere.


Muffinman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 06. august 2020, klokken 22:19
Betyr det virkelig noe for batteriet at man har pedalen i bunn? Jeg har det svært sjelden, og det skulle, hvis riktig, ha gitt et positivt utslag.
Høye strømtrekk sliter mer enn lave strømtrekk. Og høyt effektuttak på lav SOC gir høyere strømtrekk enn høyt effektuttak på høy soc. Det er ikke fritt for at en del P85D-eiere som launchet bilene sine flere ganger daglig etterhvert fikk betydelig lavere nom fullpack-verdier enn de som var bestemorkjørt. Her kan det være snakk om effekt på over 60watt fra hver enkelt 18650-celle, og kanskje over 20A pga spenningsfallet. Det er heftige greier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA