Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Ble litt overrasket over dette og tok kontakt med support, da jeg har en bil snart til levering.
"Dette skriver våres tekniske avdeling angående funksjonen "rengjøring
av bremseskive":
Den ble slått av ved den siste oppdateringen. Friksjons bremser brukes ofte under vinterkjøring. Derfor er denne tilleggsfunksjonen overflødig. Den vil bli omarbeidet
og gjeninnført ettersom vi gradvis reduserer annen utilsiktet friksjonsbremsing.

Det vil si at funksjonen etterhvert vil komme tilbake. "
Kjenner at jeg ikke helt kjøper denne forklaringen. Nå er dette min første elbil, men vil tro at friksjonsbremsing i PS vil innebære en ganske brå stopp selv med "one pedal" deaktivert.


oivindg

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. mars 2021, klokken 15:56
Ble litt overrasket over dette og tok kontakt med support, da jeg har en bil snart til levering.
"Dette skriver våres tekniske avdeling angående funksjonen "rengjøring
av bremseskive":
Den ble slått av ved den siste oppdateringen. Friksjons bremser brukes ofte under vinterkjøring. Derfor er denne tilleggsfunksjonen overflødig. Den vil bli omarbeidet
og gjeninnført ettersom vi gradvis reduserer annen utilsiktet friksjonsbremsing.

Det vil si at funksjonen etterhvert vil komme tilbake. "
Kjenner at jeg ikke helt kjøper denne forklaringen. Nå er dette min første elbil, men vil tro at friksjonsbremsing i PS vil innebære en ganske brå stopp selv med "one pedal" deaktivert.
Dette er gode nyheter. Greiest å ha det automatisk, så jeg håper det ikke drøyer altfor lenge før det er tilbake.

Angående friksjonsbrems på vinteren, så tror jeg Polestar 2 har samme opplegg som XC40 P8 med at de bruker friksjonsbrems i kombinasjon med regen slik at summen gjør at one pedal driving alltid oppleves lik, uansett hvor mye regen som batteriet tillater. Det vil si at når det er veldig kaldt og det ikke er noe særlig regen tilgjengelig i batteriet så vil bilen bruke friksjonsbremsene for å simulere samme bremseeffekt som du vanligvis får med regen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Barrabas

Det er gode nyheter at automatisk bremseskive rensing kommer tilbake, men når?
Det er en så bra funksjon at jeg vil absolutt ofre noen km for dette. Jeg er forundret over at de fjerner dette og skeptisk på at de ikke skriver det i listen over endringer med ny SW. Virker som de ikke ønsker at vi skal få vite om det. Dette er jo også en sikkerhetssak da rene bremseskiver har bedre bremseeffekt for å ikke snakke om unødige utgifter på service. Jeg har ikke installert siste SW og tenker å la være for å beholde denne funksjonen. Så får vi se om vi som kunder blir påtvunget med bruk av tap av garanti som virkemiddel. Kanskje noe for forbrukerrådet? Kanskje få veivesenet med på laget som har bestillt 140 stk?

Really

Jeg har vært fornøyd med det meste ved min PS2, men rekkevidden har vært ankepunktet. Rekkevidde på rundt 300 km med tosifrede blå har vært standard på langkjøring, ved småkjøring ser en lett 30 tallet i kulden.

Men etter en tur i dag ble jeg overrasket, kjørte 130 km, inkl 30 km motorvei og noen skikkelige bakker over gamle hadelandsvei ga et forbruk på 18,7. start og stopp samme sted og jeg fulgte trafikken. Rekkevidde på over 40 mil hadde jeg ikke ventet med en snitt temperatur på rundt 5 pluss. Bilen har gått rundt 7500 km, kan den rulle lettere med noen km på baken? Eller kan det bety over 10% bedring å slå av Max regenerering? Eller har oppgraderingene betydning?

RJK

Sitat fra: Really på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:49
Jeg har vært fornøyd med det meste ved min PS2, men rekkevidden har vært ankepunktet. Rekkevidde på rundt 300 km med tosifrede blå har vært standard på langkjøring, ved småkjøring ser en lett 30 tallet i kulden.

Men etter en tur i dag ble jeg overrasket, kjørte 130 km, inkl 30 km motorvei og noen skikkelige bakker over gamle hadelandsvei ga et forbruk på 18,7. start og stopp samme sted og jeg fulgte trafikken. Rekkevidde på over 40 mil hadde jeg ikke ventet med en snitt temperatur på rundt 5 pluss. Bilen har gått rundt 7500 km, kan den rulle lettere med noen km på baken? Eller kan det bety over 10% bedring å slå av Max regenerering? Eller har oppgraderingene betydning?

Om den har "pussa bremseskiver" med jevne mellomrom, så kan det selvsagt gi et godt innhogg i rekkevidde, både fordi den har brukt energi til å bevege seg fremover, som så nulles ut. I tillegg skal den overvinne den ekstra friksjonen når dette holder på.

Kan godt hende PS her har funnet en av strøm/rekkeviddeslukerne, og trenger litt tid til å tune inn hvor ofte dette skal skje for å gjøre jobben, men likevel ikke spise for mye av rekkevidden. Dette er lovende. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

Må innrømme at jeg trodde den ville gå lenger enn Tesla SR. https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Autodidact

Så faktisk den videoen litt før jeg var innom her. Mitt inntrykk, fra før jeg så den også, er at PS2 er grådig når det er snakk om å kjøre utenfor det optimale hastighetsvinduet. Uten av jeg vet hva det eventuelt er.

Håkon

Tafsern

Ta en titt på Polestar sin egen rekkeviddekalkulator. Den er omtrent spot on.

Contango

Det er en voldsom forskjell på 19 og 20 hjul i den kalkulatoren. Mer enn 10% i rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tafsern

Sitat fra: Contango på søndag 14. mars 2021, klokken 10:27
Det er en voldsom forskjell på 19 og 20 hjul i den kalkulatoren. Mer enn 10% i rekkevidde.

Ja. Greit å huske på at det som også oppgis der er omtrentlig "konstant" hastighet/gjennomsnittshastighet. 

hELgenen

Noen som kan antyde forbruk de første ca 30 km på en kald bil?

Ser at id.4 har mye forbruk de første 20-25 km når bilen er kald - typisk 2.5-3.0 kwh/mil
Lurer på hva som er typisk for Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA