Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

CorsoDante

#450
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:55
To spørsmål:
- for de som har hatt M3 tidligere. Er P2 mer effektiv på småkjøring? M3 bruker veldig mye strøm på korte turer.
- har noen sett en test der XC40 og P2 måles opp mot hverandre forbruksmessig på vinteren? Lurer på om varmepumpen kompenserer noe ift Volvoens ellers store forbruk av elektroner.

Dette burde jeg nok visst svaret på, men det gjør jeg ikke, all den tid jeg aldri har rettet særlig fokus mot forbruk på småturer, utover det at jeg har konstatert at det er høyt på begge (grunnet oppstart av ymse systemer, kortere lengde å spre oppvarmingen utover etc.).

All grunn til å tro at PS2 drar mer strøm også på kortere turer, grunnet høyere vekt og permanent AWD (Teslas motoroppsett er som kjent hakket mer effektivt, men har til gjengjeld ikke permanent AWD). PS2 slår meg som bedre isolert, men det betyr neppe all verden.

Varmepumpe er selvsagt fordelaktig under oppvarming, spesielt ved temperaturer rundt 5 grader, grunnet den iboende teknologien.

''Vampire drain'' er langt lavere på Polestar'en, nærmest ikke-eksisterenede, men mulig Tesla har redusert dvaleforbruket - som jeg synes var relativt høyt. Usikker på om dette blir bakt inn i oppgitt forbruk, men det vet kanskje du?

Ellers så flytter jo bare elektronene på seg :)
TM3P "FSD"

CorsoDante

#451
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. februar 2021, klokken 14:38
https://motor.no/elbil-forbruker-nyheter/derfor-kuttet-polestar-rekkeviddeloftet-med-186-km/190859

Lurer på om man har en sak hvis man har kjøpt ps2 til å kjøre til hemsedal fordi man så på den tidligere reklamen  :P

Polestar har delvis skuffet på oppnådd rekkevidden, spesielt overfor førstegangselbil-eiere (som tror WLTP er lov).

''Den store vintertesten'' i regi av elbilforeningen viser at Polestar oppnår samme andel WLTP under beinharde vinterforhold som ID.3, Taycan m.fl., og er nok som forventet.

Synes samtidig at eiere burde blitt litt kompensert på bakgrunn av Hemsedal-gate...  8) (Fra spøk til side så er jo dette villedende markedsføring, pr. definisjon)
TM3P "FSD"

Mondeo

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 02. februar 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:55
To spørsmål:
- for de som har hatt M3 tidligere. Er P2 mer effektiv på småkjøring? M3 bruker veldig mye strøm på korte turer.
- har noen sett en test der XC40 og P2 måles opp mot hverandre forbruksmessig på vinteren? Lurer på om varmepumpen kompenserer noe ift Volvoens ellers store forbruk av elektroner.

Dette burde jeg nok visst svaret på, men det gjør jeg ikke, all den tid jeg aldri har rettet særlig fokus mot forbruk på småturer, utover det at jeg har konstatert at det er høyt på begge (grunnet oppstart av ymse systemer, kortere lengde å spre oppvarmingen utover etc.).

All grunn til å tro at PS2 drar mer strøm også på kortere turer, grunnet høyere vekt og permanent AWD (Teslas motoroppsett er som kjent hakket mer effektivt, men har til gjengjeld ikke permanent AWD). PS2 slår meg som bedre isolert, men det betyr neppe all verden.

Varmepumpe er selvsagt fordelaktig under oppvarming, spesielt ved temperaturer rundt 5 grader, grunnet den iboende teknologien.

''Vampire drain'' er langt lavere på Polestar'en, nærmest ikke-eksisterenede, men mulig Tesla har redusert dvaleforbruket - som jeg synes var relativt høyt. Usikker på om dette blir bakt inn i oppgitt forbruk, men det vet kanskje du?

Ellers så flytter jo bare elektronene på seg :)

Varmepumpe er en ting, men Octovalve er en annen ting som er ganske revolusjonerende hos Tesla. Gir ett utrolig lavt forbruk om vinteren.
Vampire drain er og minimalt - med mindre man sjekker appen til bilen ofte. Hver gang man sjekker appen så våkner bilen og holder seg våken i ett kvarters tid i ettertid. Lar man den sove så er det nesten ingenting.
Men slik jeg har skjønt er Taycan kongen på å ha minimalt med vampire drain. Det er nok noe de har satset hardt på siden Porche gjerne har biler som kan bli stående i garagen til rikinger i åresvis.

Tellus

Vampire drain eksisterer så vidt jeg vet kun i teslaverdenen. Andre elbiler kan stå ukesvis uten at batteriet mister kapasitet.

CorsoDante

Sitat fra: Mondeo på fredag 05. februar 2021, klokken 23:29
Varmepumpe er en ting, men Octovalve er en annen ting som er ganske revolusjonerende hos Tesla. Gir ett utrolig lavt forbruk om vinteren.
Vampire drain er og minimalt - med mindre man sjekker appen til bilen ofte. Hver gang man sjekker appen så våkner bilen og holder seg våken i ett kvarters tid i ettertid. Lar man den sove så er det nesten ingenting.
Men slik jeg har skjønt er Taycan kongen på å ha minimalt med vampire drain. Det er nok noe de har satset hardt på siden Porche gjerne har biler som kan bli stående i garagen til rikinger i åresvis.

Ja. Denne multi-ventilen har virkelig vært en suksess i fraværet av et varmeelement... Sikkert bare er en innkjøringsprosess.

Noterer meg at Tesla (Model 3) er blitt betydelig bedre på vampire-drain enn da jeg hadde bilen. Da var forbruket markant, også når man ikke sjekket appen (var pent lite å sjekke da bilen stod parkert).

Mange biler, utover Taycan, som er gode på å ikke bruke strøm når de er parkert, utrolig nok.
TM3P "FSD"

Mondeo

#455
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 06. februar 2021, klokken 07:29
Sitat fra: Mondeo på fredag 05. februar 2021, klokken 23:29
Varmepumpe er en ting, men Octovalve er en annen ting som er ganske revolusjonerende hos Tesla. Gir ett utrolig lavt forbruk om vinteren.
Vampire drain er og minimalt - med mindre man sjekker appen til bilen ofte. Hver gang man sjekker appen så våkner bilen og holder seg våken i ett kvarters tid i ettertid. Lar man den sove så er det nesten ingenting.
Men slik jeg har skjønt er Taycan kongen på å ha minimalt med vampire drain. Det er nok noe de har satset hardt på siden Porche gjerne har biler som kan bli stående i garagen til rikinger i åresvis.

Ja. Denne multi-ventilen har virkelig vært en suksess i fraværet av et varmeelement... Sikkert bare er en innkjøringsprosess.

Noterer meg at Tesla (Model 3) er blitt betydelig bedre på vampire-drain enn da jeg hadde bilen. Da var forbruket markant, også når man ikke sjekket appen (var pent lite å sjekke da bilen stod parkert).

Mange biler, utover Taycan, som er gode på å ikke bruke strøm når de er parkert, utrolig nok.
Hehe ja er utrolig mange som har vært plaget med den varmepumpen.
Er ganske mange biler som har minimalt med vampire drain ja - men er de online 24/7? Har intrykk av at det er systemene som kommuniserer med omverden som skaper vampire drain, pluss alarm og slikt da selvfølgelig.
Hører med gjevne mellomrom at min bil må koble inn hovedbatteriet for å lade opp 12V batteriet. Det vil jo skape litt drain. Om bilen man har ikke bryr seg om slikt (ID.3 f.eks ;D) så vil man jo ha litt mindre drain på bekostning av raskere utskift av 12V batteri.

Slår jeg min bil helt av (som kan gjøres i menyen men som frarådes sterkt siden 12V batteriet da ikke lades lenger) så er nok vampire drain omtrent borte der og.

Øyvind.h

Noen som har kjørt PS2 mye på motorvei og kan si litt om rekkevidde i streng kulde?
Går den 21 mil med mye motorvei og 700 meter stigning for de som ikke søndagskjører permanent i høyrefeltet?
Mulig jeg får lånt en bil over en helg så jeg kan teste selv, men det må jo være noen som har hytte i Gudbrandsdalen og som kan si litt om forbruket oppover der med avreise fra Oslo :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjello3

Øyvind.h: På side 28 i denne tråden har Solheims skrevet et fint innlegg som kan gi deg en pekepinn

Øyvind.h

Sitat fra: Kjello3 på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:37
Øyvind.h: På side 28 i denne tråden har Solheims skrevet et fint innlegg som kan gi deg en pekepinn

Takk for tipset. Selv om det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig når en ikke har kjørt samtidig ser det ut til at PS2 legger seg noe under nåværende bil mtp rekkevidde. For så vidt samme resultat som i en tysk test hvor de ble kjørt helt likt.
Etter litt diskusjon i heimen ble konklusjonen at PS2 blir for liten, selv med min plassoptimistiske godvilje lagt til.
Om rekkevidden også er noe kortere setter det nok bare en ekstra strek under svaret. Dessverre, for det var en god bil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tafsern

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 18:08
Sitat fra: Kjello3 på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:37
Øyvind.h: På side 28 i denne tråden har Solheims skrevet et fint innlegg som kan gi deg en pekepinn

Takk for tipset. Selv om det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig når en ikke har kjørt samtidig ser det ut til at PS2 legger seg noe under nåværende bil mtp rekkevidde. For så vidt samme resultat som i en tysk test hvor de ble kjørt helt likt.
Etter litt diskusjon i heimen ble konklusjonen at PS2 blir for liten, selv med min plassoptimistiske godvilje lagt til.
Om rekkevidden også er noe kortere setter det nok bare en ekstra strek under svaret. Dessverre, for det var en god bil :)

Ja, den går 21 mil på motorvei med streng kulde.

Det er det enkle svaret. Test ellers ut ABRP.

Jalla

Oppdatering gir Polestar og Volvo lengre rekkevidde.

Polestar 2 og Volvo XC40 vil etter oppdatering få høyere maksimal ladeeffekt, som øker fra 150 til 155 kilowatt.

Spesifikt for Polestar 2 innebærer oppdateringen at en funksjon som renser bremseskivene under kjøring blitt fjernet, forteller Joakim Lien, markedssjef i Polestar, til TU.

Biler med slik funksjonalitet aktiverer bremsene nær umerkelig slik at rust og rusk fjernes, og sørger for at bremseskivene holdes tørre. Men det bidrar også til økt friksjon, og dermed høyere forbruk under kjøring.

Dette virker ikke spesielt lurt her i norden hvor veiene ofte er våte og saltes.

Gjør mer batteri tilgjengelig
I tillegg har Polestar også endret på bufferen i batteriet. Dette er energireserver brukeren ikke har tilgang til, og skal sørge for at batteriet ikke lades for mye ned eller for mye opp. I all hovedsak er det en sikkerhetsfunksjon som sørger for at man ikke skader batteriet.

Polestar har justert nedre del av bufferen, slik at man kan kjøre lenger før batteriindikatoren viser null prosent, ifølge Lien.
https://www.tu.no/artikler/oppdatering-gir-polestar-og-volvo-lengre-rekkevidde/507340

02jan

Nå har ikke jeg xc40 el P2, men kunne vært interessert, men lurer på hvorfor de fjerner funksjonen som renser bremseskivene. Skjønner at de fjernes hvis de aktivere for ofte , da vi i norge kjører enten i regnvåte eller saltvåte i forhold til andre steder i verden.
Men vi sliter samtidig med at bremser ruster, istede for å deaktivere , hvorfor ikke kode det slik at når bilen er 2 km fra «hjemstedet», så aktiveres rensefunksjonen - kan neppe bety mye for rekkevidde.

Aller helst ville jeg hatt egen knapp for slik funksjon, da jeg må ofte bedrive bråbremsing av bil for å holde rust vekke. (Bmw i3 hadde også slik automatisk rensing uten at det hindret rustskader i bremsene).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Burde bare legge det inn som opsjonsvalg i menyen..

oivindg

På XC40 sto det at automatisk rensing av bremser blir forbedret i siste oppdatering av software. Rart at de kutter den ut på Polestar  2.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Bfs

Jeg fikk oppdateringen på verksted i starten av februar, og har merket at det har bygget seg opp mye mer rust på bremseskivene de siste ukene. Før det har de vært plettfrie, men nå ser de faktisk ganske ille ut. Høres utrolig dumt ut å fjerne dette for noen få kilometer ekstra rekkevidde.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA