Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

oivindg

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:01
Vegard Nilsen har gjort en forbrukstest på landevei.
https://www.youtube.com/watch?v=zIvSjGN1Oig
19.9 kWh/100km over 67 km i 63km/t. 8 grader, forholdsvis lite stigning og tørr asfalt.
Testen over var på 20-tommere. Nå har han gjentatt testen med 19-tommere. Resultatet ble 18.7 kWh/100km.


https://www.youtube.com/watch?v=HtPkHq2z0P0
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Her er en engelskmann som har kjørt småkjøring på 17.9 kWh/100km (28.8 kWh/100 miles) i 15 grader temperatur. Vet ikke om det er 19 eller 20-tommers hjul.


https://www.youtube.com/watch?v=U_yNxYas9PM
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

safari

Var innom Fortum superlader (150kw) idag, men det var noe jeg stusset over under lading. På ladestasjonen ladet den bare med  62kw og jeg som trodde den skulle lade opp mot 150kw. Føler meg grønn på dette med lading, ennå. Noen som kan forklare dette? Noe som jeg ikke har stilt inn på PS2??

oivindg

#393
Sitat fra: steri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 17:14
Var innom Fortum superlader (150kw) idag, men det var noe jeg stusset over under lading. På ladestasjonen ladet den bare med  62kw og jeg som trodde den skulle lade opp mot 150kw. Føler meg grønn på dette med lading, ennå. Noen som kan forklare dette? Noe som jeg ikke har stilt inn på PS2??
Tror ikke det er noe du får gjort. Forhåpentligvis noe Polestar får forbedret etterhvert.

Det er bilen som bestemmer hvor mye effekt den skal ta imot fra hurtigladeren. For å få høy ladeeffekt må batteriet være varmt, men selv da har jeg ikke sett noen som har fått noe særlig mer enn 125-130kW. Og kun for kort tid før effekten reguleres ned. I praksis ser det ut som at man havner på rundt 80-85kW i gjennomsnitt ved lading fra 0-80%.

Forresten, du kan gjøre noe selv. Teslabjørn har en video der han kjører ti minutter rykk og napp med full aksellerasjon og full regen for å varme batteriet. På denne måten får han bedre effekt på ladingen. Men kjøringen i seg selv er jo trafikkfarlig hvis ikke du har en tom vei du kan gjøre det på.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

trykkertor

Sitat fra: oivindg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:28

Forresten, du kan gjøre noe selv. Teslabjørn har en video der han kjører ti minutter rykk og napp med full aksellerasjon og full regen for å varme batteriet. På denne måten får han bedre effekt på ladingen. Men kjøringen i seg selv er jo trafikkfarlig hvis ikke du har en tom vei du kan gjøre det på.
Ikke en ekstraslitasje jeg ville påført noen av mine biler, bare for å spare noen få minutter med lading.

Tellus

Med mindre du startet ladingen ved relativ høy SOC bør du kunne observere stigende ladeeffekt etterhvert som ladingen medfører temperaturstigning i batteriet.

Ingeniøren

Sitat fra: oivindg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:28
Sitat fra: steri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 17:14
Var innom Fortum superlader (150kw) idag, men det var noe jeg stusset over under lading. På ladestasjonen ladet den bare med  62kw og jeg som trodde den skulle lade opp mot 150kw. Føler meg grønn på dette med lading, ennå. Noen som kan forklare dette? Noe som jeg ikke har stilt inn på PS2??
Tror ikke det er noe du får gjort. Forhåpentligvis noe Polestar får forbedret etterhvert.

Det er bilen som bestemmer hvor mye effekt den skal ta imot fra hurtigladeren. For å få høy ladeeffekt må batteriet være varmt, men selv da har jeg ikke sett noen som har fått noe særlig mer enn 125-130kW. Og kun for kort tid før effekten reguleres ned. I praksis ser det ut som at man havner på rundt 80-85kW i gjennomsnitt ved lading fra 0-80%.

Forresten, du kan gjøre noe selv. Teslabjørn har en video der han kjører ti minutter rykk og napp med full aksellerasjon og full regen for å varme batteriet. På denne måten får han bedre effekt på ladingen. Men kjøringen i seg selv er jo trafikkfarlig hvis ikke du har en tom vei du kan gjøre det på.

Så den og trolig ikke helt sunt for drivverket heller. Tror jeg foretrekker litt lavere ladehastighet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

oivindg

#397
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. november 2020, klokken 09:48
Sitat fra: oivindg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:28
Forresten, du kan gjøre noe selv. Teslabjørn har en video der han kjører ti minutter rykk og napp med full aksellerasjon og full regen for å varme batteriet. På denne måten får han bedre effekt på ladingen. Men kjøringen i seg selv er jo trafikkfarlig hvis ikke du har en tom vei du kan gjøre det på.

Så den og trolig ikke helt sunt for drivverket heller. Tror jeg foretrekker litt lavere ladehastighet....

Samme her. Satser heller på at Polestar har startet konservativt, og at de kan justere opp ladehastigheten etterhvert som de får mer erfaring. De eksemplene jeg har sett på ladekurver som oppnår 125-130kW, så skrur de ned effekten etter bare noen få minutter. Andre merker holder sin makseffekt i en større del av ladeforløpet. Dette bør Polestar få til etterhvert også. Og mye av det kan trolig gjøres med softwareoppdateringer.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Hoggorm

Sitat fra: steri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 17:14
Var innom Fortum superlader (150kw) idag, men det var noe jeg stusset over under lading. På ladestasjonen ladet den bare med  62kw og jeg som trodde den skulle lade opp mot 150kw. Føler meg grønn på dette med lading, ennå. Noen som kan forklare dette? Noe som jeg ikke har stilt inn på PS2??

Jeg har testet en del hurtiglading, bare 50kW hos Fortum men 150kW hos BBK, Cirkel K og Grønn Kontakt.

Hvis SOC er over 55% så får du ikke mer enn 60-70kW uansett. Du kan få mer på lavere SOC om batteriet er varmt nok, dvs. om du har kjørt ganske langt rett før. Typisk kan du få rundt 100-135kW ved 0-35% SOC, 80-85kW ved 35-55% SOC, 60-70kW ved 55-80% SOC og ca 30kW fra 80% SOC. Jeg har oppnådd 85kW ved lading fra 31% etter 7 mils kjøring og 120kW fra 11% etter 23 mil. Ved lading fra relativt kaldt batteri, kjørt 5-20km, har jeg bare fått rundt 65kW selv fra 40% SOC.

Ladehastigheten Polstar oppgir stemmer bedre med virkelighten enn oppgitt rekkevidde. Riktignok angir de max ladehastighet til 150kW men de sier også at lading fra 0-80% tar ca 40min som vil si snitt på 85-90kW. Da er det innlysende at ladehastighet nær 80% er godt under 80kW. Så og si alle publiserte tester med lading fra SOC under 15% til 80% indikerer 0-80% på like under 40min. På 50kW lader til Fortum har jeg ladet fra 50% til 70% med snitt på 46,6kW. Det tilsier 0-80% på ca 1 time og 20 min. som Polestar oppgir.

Kjello3

Nå har vi hatt den første helgen med kulde på østlandet. Noen som har kommentarer omkring reell rekkevidde etter dette?

sfinxern

Jeg er uenig i at rekkeviddediskusjonen bør være underordnet. Det er fortsatt ett av de (kanskje det viktigste) kriteriet for folk fortsatt når de skal velge elbil som primærbil for å dekke alle behov.

Nei, det er ikke noe problem i å ta en ladepause på langtur til hytte eller andre feriedestinasjoner. Utfordringen er at vi lever i et land med stadig større og lokale værforandringer. Det er derfor vanskelig å ha et nøyaktig forhold til rekkevidde i alle sammenhenger. Det er fortsatt ganske stor variasjon i rekkevidde under optimale forhold på sommeren versus svært krevende forhold vinterstid.

Og i tillegg så ser vi at elbilene nå også utvikles for å posisjonere seg inn mot å bli folks primærbil. De skal da dekke både stor taklast og muligheter for å trekke større vekt på tilhenger.
F.eks hvis du skal ta Polestar 2 på en tur under dårlige vinterforhold i tillegg med tilhenger for å frakte diverse, så er fortsatt rekkevidde en bekymring for folk. Og i daglige gjøremål, så mener jeg at det også sitter lengre inne å måtte planlegge for å stå i 30-40 minutter på en lader. På langtur er hodet i større grad innstilt på å bruke god tid, i det daglige så er tiden mer utfordrende som gjør at mange kvier seg for slike forhold.

Så jeg mener at rekkevidde diskusjonen fortsatt er svært så relevant. Når vi når en effektivitet hvor vi kan kjøre 30 mil vinterstid med tilhenger uten å lade, så tror jeg vi vil se et enda større skifte til elektriske biler.
Jeg sier ikke at det å drasse rundt på en tilhenger er så viktig i seg selv (den debatten har sklidd litt ut), men det gir en pekepinn på hvor vi må for å nå en optimal rekkevidde.

25 mil vinterstid på Polestar 2... kanskje mindre? Hvor stor er den rekkevidden da hvis man henger på en tilhenger med f.eks 1000kg last? Det hadde vært interessant å testet det.

Ellers må jeg selv si at Polestar 2 er fristende. Den har egentlig alt jeg er ute etter, med unntak av rekkevidde  ;).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

hELgenen

Vanskelig å finne en elbil i dag som lett takler 30 mil om vinteren i alle mulige forhold på norske veier. Legger du til ladebegrensning på 80-90% så sitter du igjen med så og si ingen foruten TM3? Mange klarer ikke utseende på TM3 hvilket ikke gjør saken bedre..Polestar 2 har mange flotte egenskaper. Rekkevidde opp mot WLTP er kanskje den øvelsen bilen er lengst unna av alle dessverre..Varmepumpe,litt oppdatert software og en mer troverdig WLTP ville gjort underverker. Slik det er i dag synes jeg de lyver. Hadde de f.eks sagt WLTP 420 km,så hadde jeg stolt mer på selskapet. Nå er jeg i tvil

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 00:23
Vanskelig å finne en elbil i dag som lett takler 30 mil om vinteren i alle mulige forhold på norske veier. Legger du til ladebegrensning på 80-90% så sitter du igjen med så og si ingen foruten TM3? Mange klarer ikke utseende på TM3 hvilket ikke gjør saken bedre..

Alle tre modellene til Tesla klarer dette greit.
Siden 2016 faktisk, for Model S (100D) og Model X (100D)...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daniel_0007

Vil tippe kona/soul/e-niro klarer 300 fint på vinteren og, https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Ellers så er det bare se på den
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 28. desember 2020, klokken 00:48

Alle tre modellene til Tesla klarer dette greit.
Siden 2016 faktisk, for Model S (100D) og Model X (100D)...
Nuvel, jeg greide lett å få vår X100 til å ha rekkevidde under 30 mil, både sommer og vinterstid. Motorvei på skikkelig kalde vinterdager sørget for det. Rekorden var 370Wh/km snittforbruk. Greide lett over 300Wh/km på Autobahn om sommeren og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA