Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:16
Du har en bønn. De fleste parametere av relevans skal være oppgitt.

Kanskje bønnen kunne vært litt mer spesifikk på hvilke parameterverdier, av relevans for forbruket, som du mener mangler? Vekta på fører + passasjer er ca. 140 kg. ;)

Angående subjektivitet; At du, og mange med deg, ikke klarer å forstå hvordan to synkrone elmotorer henter ut energi fra en 73 kWh kraftkilde er ikke veldig pussig. For en med litt ingeniørmessig innsikt blir det rart at man blander subjektivitet inn i et temmelig forutsigbart system, hvor det ikke forekommer jordfeil ^^.

Contango, et begrep som brukes innen finans ang. futures; Vi får håpe du kjøpte TSLA på riktig tidspunkt :)

P.S. For å gjenta meg selv (og beklager hvis du allerede har distribuert ut denne); Kunne du vennligst publisere en hyperlenke til WLTP-protokollen, all den tid du insisterer på at denne også er ''upålitelig'', noe som må bero på at du kjenner til testprotokollen i detalj.
Det ligger en link i en av postene mine i Media tråden om WLTP. Resten av kommentarene dine er så preget av intense indre dialoger at jeg ikke klarer å berike de ytterligere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jkirkebo

Sitat fra: Skuggis på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:13
Jeg hører hele tiden dette argumentet med å "komme seg frem til hytta". Jeg tenker i dag at de aller fleste dagene i året kjører man ikke på hytta. Heller ikke tur retur Oslo-Trondheim. Og er det virkelig så plagsomt å toppe med litt lading en halvtime underveis når man skal på en slik tur? Regner med at det finnes særtilfeller der ute hvor folk pendler 70 mil om dagen og er helt uenig.

Siden Oslo-Trondheim turen har jeg fartet mye rundt. Kongsberg, Halden og diverse, men jeg har fremdeles ikke ladet utenfor hjemmet (eller andres hjem under besøk) bortsett fra Trondheimsturen. Nå fyrer jeg varme i seter og ratt, og kjører ikke spesielt sparsomt, men i hverdagen er all rekkevidde over 25 mil noe jeg ikke trenger. Alt over det handler mer om disse sjeldne gangene man skal på langtur. Jeg kjenner en viss skepsis faktisk når jeg hører om biler med 50-60 mil rekkevidde nå. Burde man ikke da heller droppe batterivekt og nedjustere til 40 mil f.eks? Jeg hadde ikke slept rundt på 100-200 kg ekstra batteri 360 dager i året, for å slippe 30 minutter ladestopp en sjelden gang.

Jeg er helt enig med deg mhp. rekkevidde, vi trenger heller ikke mer enn 25 mil vinterstid. Heller ikke på langtur. Men nettopp pga. det du nevner om batteri, kostnad og vekt synes jeg forbruk er svært viktig. Har bilen lavere forbruk klarer man seg med et billigere og lettere batteri for å få samme rekkevidde. Og akkurat der synes jeg PS2 faller igjennom (samme gjelder e-tron). Hadde PS2 vært 20% mer effektiv kunne man klart seg med 60kWh batteri netto istedenfor 75kWh og fått akkurat den samme rekkevidden. Lavere pris, lavere vekt og mindre miljøbelastning. Evt. kunne de hatt mindre batteri som en opsjon i hvert fall, slik som Audi og Tesla. Men med dagens forbruk blir nok rekkevidden da vel snau for de fleste. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Disse rekkeviddediskusjonene er nokså like og nokså lite produktive i alle foraene. En av hovedgrunnene er at vi ikke er enige om definisjonen på «rekkevidde». Vi legger alle våre egne behov og synspunkter inn i begrepet og dermed kommer det like mange synspunkter på hva som er «nok» og hva som er «riktig» som antall debattanter. Jeg har to mål jeg ønsker å få oppfylt når jeg vurderer bil:
- hvor ofte/lenge må jeg lade på mine planlagte turer?
- hvilke forskjeller ift pris er det i punkt 1 på de alternative bilene jeg vurderer?
Ingen fabrikanter oppgir dette for mine turer, så jeg må konvertere informasjonen de eller andre gir meg for å estimere det selv. For nye, uprøvde, biler har jeg kun WLTP, og erfaringen min er at denne protokollen gir altfor stor usikkerhet. Det ligger masse poster i Media tråden for de som vil utforske argumentet nærmere. Min erfaring er at TBs 90-120 km/t tester gir mye bedre treff for meg, og ABRP simuleringen er enda bedre. Andres subjektive erfaringer på sine bilers rekkevidde er stort sett verdiløse for meg for de projiserer som oftest rekkevidde ut fra turer med utilstrekkelig lengde, utilstrekkelig kvalitet på dataene (medvindstur eksvs) og svært ofte med et bias (skal bevise noe).
Jeg er ganske kald på det. Rekkevidde er kun en økonomisk vurdering. Hva som er «nok» for meg har ingen noe med. Jeg er villig til å betale for kilometerene, men jeg vil vite hva jeg betaler for.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:09
Disse rekkeviddediskusjonene er nokså like og nokså lite produktive i alle foraene. En av hovedgrunnene er at vi ikke er enige om definisjonen på «rekkevidde».

Og her er jeg komplett,fullstendig uenig med deg. Du har 100% rett i at slike diskusjoner gir null mening på biler som har vært i salg en lengre periode - som f.eks Audi E-tron,TM3,Kia Niro osv...Da bruker vi ABRP - den er god på dette.
Men FØR ABRP har fått en del tall å jobbe med så er det naturlig å ha slike diskusjoner gående.
De aller fleste vil da gjerne ha rapporter fra noen som har kjørt bilen visse strekninger - sommer og vinter. Mao. ekte tall fra folk som eier bilen. Så hender det at det blir en diskusjon som følge av dette - f.eks hvorfor bilen ikke klarer WLTP, eller hvorfor så stor avstand mot WLTP, hvorfor så stor reduksjon om vinteren osv osv..
EQC har f.eks noen "rare" lave rapporterte tall på vinterforbruk som kan gi potensielle kjøpere viktig informasjon.
Polestar 2 har også underprestert så langt i forhold til andre mhp. WLTP på sommerføre - og det er viktig informasjon for nye kunder å vite om. E-tron 55 presterer ganske jevnt på vinter og sommer - viktig for kundene å vite at rekkevidden her ikke stuper på vinteren som hos en del andre. TM3 uten varmepumpe i SR+ versjonen har også noen egenskaper på vinter som overrasker og som man må være klar over dersom man f.eks skal gå inn å kjøpe denne brukt. Men generelt er det slik at ABRP gir gode indikasjoner på bilene som har vært gjennom en sesong (sommer+vinter) - men der dette ikke er tilfelle - vel så synes jeg det er nyttig å høre om hva folk kan rapportere om.  TB  har en viktig rolle i dette da han kanskje er den eneste som faktisk tester bilene relativt likt i den virkelige verden. Dog savner jeg litt informasjon om forbruk i lavere hastigheter - f.eks 70 km/t. Det er jo faktisk den hastigheten de fleste km går unna på i Norge - men TB har vel tenkt som så at 70 km/t både er kjedelig og ikke egnet for et internasjonalt publikum.

Rekkevidde betyr dog ikke alt for kjøp eller ikke kjøp - er mange andre parametere inne i bildet også.
F.eks dette med ladenettverk som i bunn og grunn er det store salgsargumentet til Tesla betyr også mye.
Prisene på hurtiglading i de andre nettverkene er også styrende for mange - f.eks de som skal kjøre langt,ofte - de bør defintivt ikke gå for noe annet enn Tesla. Kjører du derimot langt kun en gang i blant, vel så betyr ikke SuC nettverket nødvendigvis så mye. osv osv...

Jeg liker å følge med på disse rekkevidde diskusjonene på nye biler og gleder meg nå voldsomt til ID.4 tall rett etter nyttår på 2WD versjonen. Også intereressert i å høre hvordan Polestar 2 tallene vil utvikle seg når vi får skikkelig kulde i dette landet - ikke alle som bor langs kysten eller i Oslo gryta. Tror også at WLTP test protokollene vil endre seg etterhvert som Tyskere begynner å kjøpe elbiler og tar dem med på kjøreturer i Alpene. Da blir det sikkert en del rama skrik på tullete WLTP km der også.

oivindg

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. oktober 2020, klokken 14:10
Tror også at WLTP test protokollene vil endre seg etterhvert som Tyskere begynner å kjøpe elbiler og tar dem med på kjøreturer i Alpene. Da blir det sikkert en del rama skrik på tullete WLTP km der også.
Er ikke optimist på hvor fort vi får en erstatter for WLTP, men jeg håper og tror at det kommer etterhvert. WLTP er jo i utgangspunktet laget for å måle utslipp på biler med forbrenningsmotor, så det er nesten litt tullete å bruke den til å karakterisere rekkevidde på reine elbiler.

Angående tester i lav fart, så hadde jo "alt" vært nyttig. Selv noe så enkelt som å kjøre en kilometer på en flat strekning i konstant fart og se hva displayet viser av momentanforbruk ville vel gitt gode indikasjoner. Skulle ønske noen kunne gjøre dette i for eksempel 40, 50, 60 og 70.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. oktober 2020, klokken 14:10
Og her er jeg komplett,fullstendig uenig med deg.
Hehe - fint. Jeg klarer ikke å få så mye ut av rapportene som du gjør men anerkjenner absolutt at det er verdifull info å hente innimellom.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. oktober 2020, klokken 14:10
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:09
Disse rekkeviddediskusjonene er nokså like og nokså lite produktive i alle foraene. En av hovedgrunnene er at vi ikke er enige om definisjonen på «rekkevidde».

Og her er jeg komplett,fullstendig uenig med deg. Du har 100% rett i at slike diskusjoner gir null mening på biler som har vært i salg en lengre periode - som f.eks Audi E-tron,TM3,Kia Niro osv...Da bruker vi ABRP - den er god på dette.
Men FØR ABRP har fått en del tall å jobbe med så er det naturlig å ha slike diskusjoner gående.
De aller fleste vil da gjerne ha rapporter fra noen som har kjørt bilen visse strekninger - sommer og vinter. Mao. ekte tall fra folk som eier bilen. Så hender det at det blir en diskusjon som følge av dette - f.eks hvorfor bilen ikke klarer WLTP, eller hvorfor så stor avstand mot WLTP, hvorfor så stor reduksjon om vinteren osv osv..
EQC har f.eks noen "rare" lave rapporterte tall på vinterforbruk som kan gi potensielle kjøpere viktig informasjon.
Polestar 2 har også underprestert så langt i forhold til andre mhp. WLTP på sommerføre - og det er viktig informasjon for nye kunder å vite om. E-tron 55 presterer ganske jevnt på vinter og sommer - viktig for kundene å vite at rekkevidden her ikke stuper på vinteren som hos en del andre. TM3 uten varmepumpe i SR+ versjonen har også noen egenskaper på vinter som overrasker og som man må være klar over dersom man f.eks skal gå inn å kjøpe denne brukt. Men generelt er det slik at ABRP gir gode indikasjoner på bilene som har vært gjennom en sesong (sommer+vinter) - men der dette ikke er tilfelle - vel så synes jeg det er nyttig å høre om hva folk kan rapportere om.  TB  har en viktig rolle i dette da han kanskje er den eneste som faktisk tester bilene relativt likt i den virkelige verden. Dog savner jeg litt informasjon om forbruk i lavere hastigheter - f.eks 70 km/t. Det er jo faktisk den hastigheten de fleste km går unna på i Norge - men TB har vel tenkt som så at 70 km/t både er kjedelig og ikke egnet for et internasjonalt publikum.

Rekkevidde betyr dog ikke alt for kjøp eller ikke kjøp - er mange andre parametere inne i bildet også.
F.eks dette med ladenettverk som i bunn og grunn er det store salgsargumentet til Tesla betyr også mye.
Prisene på hurtiglading i de andre nettverkene er også styrende for mange - f.eks de som skal kjøre langt,ofte - de bør defintivt ikke gå for noe annet enn Tesla. Kjører du derimot langt kun en gang i blant, vel så betyr ikke SuC nettverket nødvendigvis så mye. osv osv...

Jeg liker å følge med på disse rekkevidde diskusjonene på nye biler og gleder meg nå voldsomt til ID.4 tall rett etter nyttår på 2WD versjonen. Også intereressert i å høre hvordan Polestar 2 tallene vil utvikle seg når vi får skikkelig kulde i dette landet - ikke alle som bor langs kysten eller i Oslo gryta. Tror også at WLTP test protokollene vil endre seg etterhvert som Tyskere begynner å kjøpe elbiler og tar dem med på kjøreturer i Alpene. Da blir det sikkert en del rama skrik på tullete WLTP km der også.

Enig :+1: :+1: du treffer spikeren på hodet her :+1: :+1:

Rekkevidde betyr dog ikke alt for kjøp eller ikke kjøp - er mange andre parametere inne i bildet også.
F.eks dette med ladenettverk.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: oivindg på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:55
Jeg har forstått det slik at ABRP oppdaterer forbruksdataene for hver bilmodell fortløpende, og at de første estimatene som ligger inne er veldig grove. Muligens basert på hva andre leverandører oppnår av rekkevidde ut fra WLTP-tallene sine, noe vi har sett ikke er representativt for Polestar 2, dessverre.

Men uansett er det vel et godt forslag, at folk i tillegg til å beskrive rute, fart, terreng osv. legger inn ruta i ABRP og oppgir hvor mange prosent av dette de faktisk klarte å oppnå.

Jeg har god erfaring med ABRP fra tidligere, men da jeg tok turen og så hvordan den bommet, så la jeg merke til at de hadde brukt de forbrukstallene Polestar oppgir. Den blir nok retter opp i, men det kan bli en utfordring at forbrukstall tilsynelatende spriker ganske mye fra bil til bil.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

CorsoDante

#383
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 12:22
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:16
Du har en bønn. De fleste parametere av relevans skal være oppgitt.

Kanskje bønnen kunne vært litt mer spesifikk på hvilke parameterverdier, av relevans for forbruket, som du mener mangler? Vekta på fører + passasjer er ca. 140 kg. ;)

Angående subjektivitet; At du, og mange med deg, ikke klarer å forstå hvordan to synkrone elmotorer henter ut energi fra en 73 kWh kraftkilde er ikke veldig pussig. For en med litt ingeniørmessig innsikt blir det rart at man blander subjektivitet inn i et temmelig forutsigbart system, hvor det ikke forekommer jordfeil ^^.

Contango, et begrep som brukes innen finans ang. futures; Vi får håpe du kjøpte TSLA på riktig tidspunkt :)

P.S. For å gjenta meg selv (og beklager hvis du allerede har distribuert ut denne); Kunne du vennligst publisere en hyperlenke til WLTP-protokollen, all den tid du insisterer på at denne også er ''upålitelig'', noe som må bero på at du kjenner til testprotokollen i detalj.
Det ligger en link i en av postene mine i Media tråden om WLTP. Resten av kommentarene dine er så preget av intense indre dialoger at jeg ikke klarer å berike de ytterligere.

Jøss, her har man truffet et ømt punkt :)

Du linket til en nettartikkel, som på ingen måte gir grunnleggende innsikt i hva WLTP-protokollen går i, bare en popularisert videreformidling myntet på allmuen. Vi får bare håpe på at denne innsikten du flagger vedr. temaet stammer fra andre hold enn som så. Med andre ord er denne ''berikelsen'' ytterst fattigslig.

P.S. Du må gjerne oppgi hvilke parameterverdier som savner, og dine bønner vil bil hørt. For å få debatten inn på et noe mer analytisk spor, og distansere den fra det ''subjektive'' :)
TM3P "FSD"

Electric cars in Norway

#384
Uten å gå inn i diskusjonen her for det er ji ingen fasit svar så håper jeg han her lager en app ASAP. Det trengs så vi kan knuse BMS tallene og dermed dokumentere enklere hva som skjer i P2. Litt som i ScannMyTesla på Performance delen med alt av data"snacks" som blant annet Bjørn N tilpasset sin der til å vise men det var jo på sin egen TM3.

Les den her: https://elbilforum.no/index.php?topic=53510.msg930308#new

Han la den på Elbilforum.no »Bilmerker »Volvo / Polestar »XC40-EV men kunne gjerne lagt den rett her inne på P2 delen siden det er her det gode diskusjoner om dagen.

Contango

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:16
Jeg har forstått det slik at ABRP oppdaterer forbruksdataene for hver bilmodell fortløpende, og at de første estimatene som ligger inne er veldig grove. Muligens basert på hva andre leverandører oppnår av rekkevidde ut fra WLTP-tallene sine, noe vi har sett ikke er representativt for Polestar 2, dessverre.
Du belyser at ABRP ikke er så gode på tydeliggjøre datakvaliteten på estimatene sine (hvor de har fått dataene fra). Godt poeng. Det gjør det litt vanskelig å vite når man kan stole på de.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

CorsoDante

#386
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:34
Uten å gå inn i diskusjonen her for det er ji ingen fasit svar så håper jeg han her lager en app ASAP. Det trengs så vi kan knuse BMS tallene og dermed dokumentere enklere hva som skjer i P2. Litt som i ScannMyTesla på Performance delen med alt av data"snacks" som blant annet Bjørn N tilpasset sin der til å vise men det var jo på sin egen TM3.

Les den her: https://elbilforum.no/index.php?topic=53510.msg930308#new

Han la den på Elbilforum.no »Bilmerker »Volvo / Polestar »XC40-EV men kunne gjerne lagt den rett her inne på P2 delen siden det er her det gode diskusjoner om dagen.

Glitrende innlegg fra en gjennomført positiv kar som taler elbilens sak, på tvers av merkene :)

En slik app vil selvsagt være analytisk basert, og vil bidra til å gi økt innsikt i det mange her søker å finne svar på.

Husker for en tid tilbake at VW (m.fl.) sin kjørecomputer ga alt for snille tall (et frempek mot diesel-skandalen?), og at mange feilaktig anvendte denne til å estimere faktisk forbruk. All grunn til å tro at dette ikke er tilfellet her, siden et elektrisk system er enklere å måle mht. reelt forbruk. https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/3r9PM/bilen-sluker-mye-mer-enn-bilselgeren-oppgir

Vi noterer oss at Volvo blir dratt frem som versting, og vi får jammen meg håpe at det ikke er tilfellet i denne sammenhengen  :D
TM3P "FSD"

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:22
Vi noterer oss at Volvo blir dratt frem som versting, og vi får jammen meg håpe at det ikke er tilfellet i denne sammenhengen  :D
Hvorfor det?

CorsoDante

#388
Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. oktober 2020, klokken 10:47
Sitat fra: CorsoDante på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:22
Vi noterer oss at Volvo blir dratt frem som versting, og vi får jammen meg håpe at det ikke er tilfellet i denne sammenhengen  :D
Hvorfor det?

Det skjulte premisset var; Polestar = Volvo.

Det mindre(?) skjulte premisset var; Dersom reelt forbruk er høyere enn oppgitt forbruk (pr. ymse kanaler), snakker vi tidenes forbruk fra et slikt system, som sannsynligvis bryter med kjemiske og/eller fysiske lover...

Derfor :)
TM3P "FSD"

oivindg

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:34
Uten å gå inn i diskusjonen her for det er ji ingen fasit svar så håper jeg han her lager en app ASAP. Det trengs så vi kan knuse BMS tallene og dermed dokumentere enklere hva som skjer i P2. Litt som i ScannMyTesla på Performance delen med alt av data"snacks" som blant annet Bjørn N tilpasset sin der til å vise men det var jo på sin egen TM3.

Les den her: https://elbilforum.no/index.php?topic=53510.msg930308#new

Han la den på Elbilforum.no »Bilmerker »Volvo / Polestar »XC40-EV men kunne gjerne lagt den rett her inne på P2 delen siden det er her det gode diskusjoner om dagen.
Må dessverre skuffe deg. Appen er et hobbyprosjekt. Jeg kommer ikke i gang før jeg får min egen bil etter påske neste år, hvis ikke det er flere med erfaring på området som blir med på prosjektet.

Hvis det noen gang blir noe av appen, blir den for XC40. Det er gode muligheter for at den vil virke på Polestar 2 også, men fokus for meg blir å karakterisere forbruket på XC40. Ikke for å gå til sak mot Volvo med tanke på for dårlig rekkevidde, men for å kunne lage en ruteplanlegger som treffer best mulig. Det mest logiske for meg er å dele dataene med ABRP o.l. så de kan oppdatere sine ruteplanleggere for XC40.

I tillegg til at det vil ta lang tid, er sjansen for å lykkes ganske lav. Det er en enorm mengde data som suser rundt i bilen, og uten dokumentasjon er det som å lete etter nåla i høystakken.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA