Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:41
Sitat fra: hELgenen på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:03
Sitat fra: gekko300 på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:35
Du har bil og testet selv da går jeg ut i fra? Eller baserer du dine uttalelser på "tester" foretatt av andre?

Det er INGEN i Norge som har testet rekkevidden på denne på vinteren i gode 10 minus eller kaldere. Vi vet derimot at bilen ikke har varmepumpe som vil påvirke rekkevidden.
Det er ganske mange som har testet den i høst på tørre og fine veier - og de fleste sliter med å komme ned på et forbruk under 2. Jeg har også kjørt den i høstvær og fin sol og klarte heller ikke komme  under 2 i hastigheter på mellom 60 og 80 i kupert terreng. Det er så mye informasjon der som peker i retning av at de færreste vil finne det forsvarlig å kjøre rene strekninger på 35 mil eller mer på en lading at jeg er helt overbevist om at det ikke kommer til å rulle mange Polestar 2 eiere der ute som kommer til å gjøre akkurat det. Bilen klarer det sikkert på sommeren, men da må en time og tilrettelegge i egon olsen stil mellom ladestopp for å få det til.  En bil med WLTP rekkevidde på 470 km burde det egentlig være null problem å planlegge for 35 mils etapper. Men WLTP er en ting - hva man faktisk kan klare med denne bilen har vist seg å være noe helt annet dessverre.
Er ikke for ingenting at dette med rekkevidde på denne kommer opp som en evighetsdiskusjon i denne delen av forumet. Den eneste andre bilen i historien som har hatt slike problemer med WLTP er Jaguar I-Pace.  Men ut fra rene tekniske data og observerte faktiske tester - så kommer Polestar også dårligere ut enn denne. Ja - en kan jo håpe på at den klarer å dra 20 km ekstra eller noe slikt med en fantastisk SW oppdatering, men det største miraklet som har skjedd med Polestar 2 mener jeg er når de fikk WLTP rekkevidden.  Hadde de fått stemplet inn 440 km - så skulle jeg kanskje ikke reagert. Men de hadde faktisk planer om å klare MER enn 500 km på denne i sin tid. Så kom resultatene og den viste 470. Vi som bestilte denne bilen tenkte vel som så at de var KONSERVATIVE når det kom med 470 km (Volvo aner, safe, trygghet osv..) - slik tilfelle ofte er for en del andre produsenter. Men nei - her har man gått ut med promiseware på over 500 km - endt på 470 og selv da lurer folk på hvordan i sv..har de klart 470 på denne - det virker helt umulig!
Jeg mener som en del andre her at produsenten har løyet og villedet kundene sine  - WLTP skulle være et virkemiddel for kjøpere og kunne få et sammenlignbart bilde mhp. rekkevidde og forbruk biler imellom.
Her har du en bil som reellt sett er lengre borte fra WLTP i det daglige en I-Pace var i sin tid - dette er trolig den bilen der kundene vil oppleve størst avvik mellom WLTP tallene og egen forventning basert på dem. EPA tallene ga et helt annet bilde og i bunn og grunn avkledde hele WLTP testen for denne bilen.

Du trenger ikke skrive et essay for å svare på om du har bilen eller ikke.

Men point taken; du har ikke bilen.

Nei - den ble avbestilt.
Og en trenger ikke besøke månen for å vite noe om månen for å si det slik

gekko300

Forundret over innsatsen du legger til grunn for å irritere deg over en bil du ikke har.  ::)

CorsoDante

Sitat fra: gekko300 på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:18
Forundret over innsatsen du legger til grunn for å irritere deg over en bil du ikke har.  ::)

Spesielt med henblikk mot at det er to nybilkjøp i året, eller hva det nå var.

Mulig det er lengre mellom avbestillingene, får nesten håpe det! :)
TM3P "FSD"

Polestar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:45
Sitat fra: Polestar på torsdag 22. oktober 2020, klokken 22:41MOV brukte innlegget du skrev som argument for å ta saken til Forbrukerrådet. Greit å få avklart at du agiterer for en sak du ikke lenger er berørt av.

Opplyste du ved salget om problemene med rekkevidden du opplevde med akkurat din bil?

Selv om bilen er solgt mener jeg fremdeles det samme, selv om jeg personlig selvsagt ikke vil foreta meg noe. Litt vanskelig å skjønne om du har noe poeng her.

Selvsagt opplyste jeg om faktisk rekkevidde på bilen, men kjøper var klar over at det er et issue på disse ettersom vedkommende faktisk også har tilgang på internett.
Som nevnt, fint å få avklart at du agiterer for en sak du ikke er berørt av. At du har problemer med å skjønne logiske poeng kan vi være enige om. Du kan legge til grunn du har samme manglende evne til å forstå sammenhengen mellom WLTP og reell rekkevidde.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Polestar på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:38
Som nevnt, fint å få avklart at du agiterer for en sak du ikke er berørt av. At du har problemer med å skjønne logiske poeng kan vi være enige om. Du kan legge til grunn du har samme manglende evne til å forstå sammenhengen mellom WLTP og reell rekkevidde.

Ble det litt brysomt når ikke alle her er fanboys?  :-* Skjønner at det ikke er lett om dagen, men det blir nok bra etterhvert, tøffen. ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Contango

Bare sånn for å sjekke - de som enten ikke har kjøpt Polestar eller har solgt sin bør avholde seg fra negative kommentarer om bilen? Hvis det der med ikke «å agitere for en sak du ikke er berørt av» skal gjelde her inne bør kanskje administrator sørge for at vi får begrenset forumene til kun eiere av bilene? Jeg mener forøvrig å huske noen temmelig nedsettende kommentarer om andre biler blant fintfolket her, men det var sikkert bare en misforståelse.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

alibaba

#351
Du prøver på samme taktikk som enkelte andre fanboys gjør på Polestar gruppene på Facebook ja?
«Admin kan du kaste ut alle som ikke snakker kun positivt om bilen?»
Meldte meg ut av nevnte grupper siden det var så mye sutring og klaging hver gang noen prøvde å komme med litt info rundt både faktisk rekkevidde og feil på biler.
Og før noen sutrer her over jeg har en tesla model 3 og ikke Polestar, så kan jeg nevne at jeg hadde tenkt å bytte til Polestar pga det er i mine øyne en
Finere bil. Etter rekkevidde rapporteringer og alle feil som bilen har, har jeg valgt å droppe det. Heldigvis så har mange rapportert dette både på Facebook grupper samt her, så jeg ikke gikk på en kjempesmell med kjøp, så takk til alle som har kommet med ærlige tilbakemeldinger rundt det.
TM3P

RJK

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 23. oktober 2020, klokken 20:23
Sitat fra: Polestar på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:38
Som nevnt, fint å få avklart at du agiterer for en sak du ikke er berørt av. At du har problemer med å skjønne logiske poeng kan vi være enige om. Du kan legge til grunn du har samme manglende evne til å forstå sammenhengen mellom WLTP og reell rekkevidde.

Ble det litt brysomt når ikke alle her er fanboys?  :-* Skjønner at det ikke er lett om dagen, men det blir nok bra etterhvert, tøffen. ;)

:+1:


Sitat fra: Contango på fredag 23. oktober 2020, klokken 21:08Bare sånn for å sjekke - de som enten ikke har kjøpt Polestar eller har solgt sin bør avholde seg fra negative kommentarer om bilen? Hvis det der med ikke «å agitere for en sak du ikke er berørt av» skal gjelde her inne bør kanskje administrator sørge for at vi får begrenset forumene til kun eiere av bilene? Jeg mener forøvrig å huske noen temmelig nedsettende kommentarer om andre biler blant fintfolket her, men det var sikkert bare en misforståelse.


:+1:




Så, til de andre av dere i tråden, dere som prøver å angripe/tie ihjel kritikerne og hovedkritikken mot bilen:

Jeg skjønner det er tungt å ta innover seg den negative kritikken av bilen dere eier eller venter på, viser seg å ha et problem i forholdt til en lovet egenskap som ikke er så bra som man kunne tenkt seg og ikke minst forventet ut fra lovnader.

Det er ikke slik at folk her er ute etter å "ta" Polestar 2, de fleste som klager, meg inkludert, hadde gyldig grunn til forhåpningene og hadde nok sett for seg bilen som en mulig kandidat. Noen hadde allerede bestilt bilen, andre ville se sluttresutatet først og så bestemme seg for om det skulle bli bestilling, da leveransene så ut til å være store nok til at det ikke ville bli stort problem å havne litt bak i køen.

Bilen har en lovd rekkevidde i WLTP-tall som jeg ikke klarer å se at noen har vært i stand til å oppnå under kjøring som skulle gitt gjennomsnittlig likeverdig forbruk, man er ikke engang i nærheten av å oppnå disse tallene.

Faktisk er tallene så lave, at det er ca der man forventet at den skulle klare på en normal vinterdag. Til opplysning, den har ikke vært testet av vanlige forbrukere med leverte/lånte eksemplarer på vinterstid. Hva den faktisk oppnår i vinterlige forhold tørr jeg jammen ikke tenkte på.

Så istedet for å prøve å angripe og tie de som uttaler seg negativt, hva med å være litt mere lydhør? Som sagt, det er folk som er/var mulige kunder og kjøpere, og som faktisk hadde håpet den leverte på rekkevidden. Det er mye positivt å si med bilen om vi ser bort fra de tekniske problemene som nå muligens er ryddet opp i og dermed kanskje er ikke-saker lengre.

Men det gjenstår fremdeles at rekkevidde i praksis er betydelig lavere enn hva Polestar har hevdet. Noen hadde vel beregnet at vinterrekkevidden skulle være såpass at man klarte hytteturen uten hurtig/lynlading, eller kun en stopp.

Tipper alle som har uttalt seg negativt her, hadde håpet og trodd at man fant en feil, som kunne fikses. Enten i software eller hardware, eller en kombinasjon. Altså er det tilnærmet utelukket at det er av vond vilje eller en form for skadefryd.

Som jeg har skrevet over, det er nok flere som uansett får oppfylt kravene sine, og vil ikke ha noe problem med at rekkevidden ikke er så lang. Flott for dere, og dere har en flott bil dere kan kose dere med. Men for de som også hadde behov for eller ønsker om god rekkevidde som likevel ikke ble oppfylt, så er det altså et reelt problem. Så rett heller skytset der det hører hjemme, hos Polestar( og i bunn og grunn også eier Volvo+Geely) som ikke leverer det produktet som ble lovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Disclaimer; har ikke Polestar, men er generelt interessert i elbiler. Spesielt nye modeller/merker.

Synes det er uheldig når frontene blir for steile. Det gjelder både de som er fornøyd og de som er skuffet.

Er medlem i en av Facebook gruppene og der er det stadig nye biler som havner på redningsbil. Langt fler enn noe annet merke på en god stund. Sammen med rekkeviddespørsmålet er det lett å forstå at det er en god del som har droppet ut som potensielle kjøpere.

Samtidig er det veldig forståelig at det er mange som er strålende fornøyd med en flott ny elbil med mange gode egenskaper. Da er det kjedelig at de misfornøyde lager mye støy, det ødelegger noe av gleden.

Det er ikke lett å finne en balanse. Et godt råd er å lese egne innlegg og vurdere hva en ønsker å oppnå med innlegget.

Trond.m

#354
Det jeg savner er innlegg hvor eiere forteller om lengre turer de har foretatt med bilen. Det må da være noen som har kjørt distanser som Oslo - Geilo, Oslo - Stavanger, Bergen, Trondheim el. Det er nyttig også for de som ikke er eier..det er tross alt mange som sikkert sitter på gjerdet.
Hvis tråden heter «Personlige erfaringer med PS2 på langtur» så blir det kanskje mindre synsing fra de som aldri har vurdert å kjøpe bilen. Det er også interessant for de som har valgt XC40 som åpenbart vil få en del kortere rekkevidde. Da kan man gjerne også ta med informasjon om ladehastiget, som betyr vel så mye for hvor raskt man kommer fra A til B som rekkevidden.

CorsoDante

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 23. oktober 2020, klokken 20:23
Sitat fra: Polestar på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:38
Som nevnt, fint å få avklart at du agiterer for en sak du ikke er berørt av. At du har problemer med å skjønne logiske poeng kan vi være enige om. Du kan legge til grunn du har samme manglende evne til å forstå sammenhengen mellom WLTP og reell rekkevidde.

Ble det litt brysomt når ikke alle her er fanboys?  :-* Skjønner at det ikke er lett om dagen, men det blir nok bra etterhvert, tøffen. ;)

Er vi i barnehagen?
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: alibaba på fredag 23. oktober 2020, klokken 23:00
Du prøver på samme taktikk som enkelte andre fanboys gjør på Polestar gruppene på Facebook ja?
«Admin kan du kaste ut alle som ikke snakker kun positivt om bilen?»
Meldte meg ut av nevnte grupper siden det var så mye sutring og klaging hver gang noen prøvde å komme med litt info rundt både faktisk rekkevidde og feil på biler.
Og før noen sutrer her over jeg har en tesla model 3 og ikke Polestar, så kan jeg nevne at jeg hadde tenkt å bytte til Polestar pga det er i mine øyne en
Finere bil. Etter rekkevidde rapporteringer og alle feil som bilen har, har jeg valgt å droppe det. Heldigvis så har mange rapportert dette både på Facebook grupper samt her, så jeg ikke gikk på en kjempesmell med kjøp, så takk til alle som har kommet med ærlige tilbakemeldinger rundt det.

Greit det, Ali. Mye finere bil, men utseendet er jo ikke alt - som man sier.

Du kan jo notere deg at flesteparten som faktisk har anskaffet seg bilen her inne er godt fornøyde. Et fåtall er misfornøyde, og har gjort det til sin livsoppgave å spre sin misnøye, selv om det er hakk i plata til det ekstreme.

Også har vi de som aldri har kjørt bilen, eller bestilt, og som likevel snakker ned bilen. Motivasjonen her kan vi bare spekulere i.
TM3P "FSD"

Skuggis

Sitat fra: TM på lørdag 24. oktober 2020, klokken 07:51
Det jeg savner er innlegg hvor eiere forteller om lengre turer de har foretatt med bilen. Det må da være noen som har kjørt distanser som Oslo - Geilo, Oslo - Stavanger, Bergen, Trondheim el. Det er nyttig også for de som ikke er eier..det er tross alt mange som sikkert sitter på gjerdet.
Hvis tråden heter «Personlige erfaringer med PS2 på langtur» så blir det kanskje mindre synsing fra de som aldri har vurdert å kjøpe bilen. Det er også interessant for de som har valgt XC40 som åpenbart vil få en del kortere rekkevidde. Da kan man gjerne også ta med informasjon om ladehastiget, som betyr vel så mye for hvor raskt man kommer fra A til B som rekkevidden.

Jeg reserverte bilen ved første mulighet i den tro at 50mil var en reell rekkevidde (ikke eid elbil før, og ikke tenkt på nyansene bak tallet i særlig grad). Ble litt skuffet da de nedjusterte til 47mil. Nå som jeg har hatt bilen i 11 uker, ser jeg det som mange har erfart, at 47 mil fremstår som en utopi i den virkelige verden. Jeg tror det er mulig å oppnå 47mil om man bruke en god del hypermiling triks, men ikke ved normal kjøring.

Jeg kjørte ganske tidlig Oslo-Trondheim-Oslo, og har siden da hatt en ganske bratt læringskurve, samtidig som mitt syn på dette har endret seg betydelig.

Oslo-Trondheim var min første langtur med bilen, og jeg googlet, tenkte og planla masse. Skal man kjøre Østerdalen, eller stoppe på Dombås?. Hvordan funker laderne egentlig, og kommer de til å funke. Det er nesten nøyaktig 47 mil til Melhus fra Oslo, er det mulig å komme seg frem dit uten å lade tro? Det fremsto som en kul greie å oppnå i tilfellet. Jeg valgte Dombås ruten til slutt for der var det jo masse ladere og ruten fremsto tryggere for elbil, selv om den var litt lengere.

Turen opp medførte mine første ladestopp på egen hånd. Jeg hadde allerede ordnet med RFID brikke fra Elbilforeningen og registrert alle de relevante aktørene på den. Å gå i alle detaljer er en lang historie, men kortversjonen er at når jeg skulle kjøre tilbake, Trondheim - Oslo, kjørte jeg Østerdalen; Planla ingenting og mitt forhold til elbil og den første rekkeviddeskuffelsen var helt snudd på hodet. Konklusjonen fra turen angående rekkevidde ble at dette er helt uproblematisk. Man stopper uansett for dopauser, benstrekker og kaffekjøp og litt ladding i forbifarta på en og annen lader er en neglisjerbar detalj. Og på denne strekningen virket det som det var ladere overalt. Kastet ikke bort penger på 150kwh laderne heller. Sammenlignet med utallige turer tidligere, brukte jeg kanskje 20-25 minutter mer hver vei denne gangen. Når jeg ser forskjellen i kostnader sammenlignet med en dieselbil ble disse ekstra minuttene en svært god investering.

At turen Oslo-Trondheim-Oslo var min mest behagelige noensinne er en ting. Bilen er rett og slett helt fantastisk, og jeg ville kjøpt den igjen uten å blunke. Skjønner at man blir farget av egen investering, men det er sånn det er for meg samme hva. Gleder meg til hver eneste kjøretur.

Jeg hører hele tiden dette argumentet med å "komme seg frem til hytta". Jeg tenker i dag at de aller fleste dagene i året kjører man ikke på hytta. Heller ikke tur retur Oslo-Trondheim. Og er det virkelig så plagsomt å toppe med litt lading en halvtime underveis når man skal på en slik tur? Regner med at det finnes særtilfeller der ute hvor folk pendler 70 mil om dagen og er helt uenig.

Siden Oslo-Trondheim turen har jeg fartet mye rundt. Kongsberg, Halden og diverse, men jeg har fremdeles ikke ladet utenfor hjemmet (eller andres hjem under besøk) bortsett fra Trondheimsturen. Nå fyrer jeg varme i seter og ratt, og kjører ikke spesielt sparsomt, men i hverdagen er all rekkevidde over 25 mil noe jeg ikke trenger. Alt over det handler mer om disse sjeldne gangene man skal på langtur. Jeg kjenner en viss skepsis faktisk når jeg hører om biler med 50-60 mil rekkevidde nå. Burde man ikke da heller droppe batterivekt og nedjustere til 40 mil f.eks? Jeg hadde ikke slept rundt på 100-200 kg ekstra batteri 360 dager i året, for å slippe 30 minutter ladestopp en sjelden gang.

Så konklusjonen for meg er:
Rekkevidde var superviktig parameter da jeg skulle kjøpe bilen. Jeg har nedjustert det jeg trodde "behovet" mitt for  var betydelig og Polestar 2 har mer enn nok kapasitet til at jeg ikke trenger å bekymre meg for rekkevidden i det heletatt.

Jeg tror flere burde gå i seg selv angående behovet for rekkevidde på elbil. (Jada det finnes sikker noen som har 3 unger som ikke tåler å vente i bilen på vei til hytta mens man lader, men da anbefaler jeg en Tesla/dieselbil/Nabobil eller lignende)

Polestar burde imidlertid ikke promotere en rekkevidde på 47 mil. Jeg tenker de burde sagt reell rekkevidde på 42mil ved gode forhold. 47 fremstår som falsk reklame, og medfører bare skuffelser, enten folk er realistiske om sitt behov eller ikke. Høyere fart med en P2 medfører også mer forbruk enn tilsvarende fart med en Tesla på grunn av luftmotstand. Det kan man forstå av å se bildene til og med. Jeg tillater meg imidlertid å bruke litt ekstra strøm i stor fart på en bil som ser så bra ut som P2.







CorsoDante

#358
Sitat fra: Skuggis på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:13
Så konklusjonen for meg er:
Rekkevidde var superviktig parameter da jeg skulle kjøpe bilen. Jeg har nedjustert det jeg trodde "behovet" mitt for  var betydelig og Polestar 2 har mer enn nok kapasitet til at jeg ikke trenger å bekymre meg for rekkevidden i det heletatt.

Jeg tror flere burde gå i seg selv angående behovet for rekkevidde på elbil. (Jada det finnes sikker noen som har 3 unger som ikke tåler å vente i bilen på vei til hytta mens man lader, men da anbefaler jeg en Tesla/dieselbil/Nabobil eller lignende)

Polestar burde imidlertid ikke promotere en rekkevidde på 47 mil. Jeg tenker de burde sagt reell rekkevidde på 42mil ved gode forhold. 47 fremstår som falsk reklame, og medfører bare skuffelser, enten folk er realistiske om sitt behov eller ikke. Høyere fart med en P2 medfører også mer forbruk enn tilsvarende fart med en Tesla på grunn av luftmotstand. Det kan man forstå av å se bildene til og med. Jeg tillater meg imidlertid å bruke litt ekstra strøm i stor fart på en bil som ser så bra ut som P2.

Interessant innlegg, ikke minst siden det er refleksjoner fra en som har tatt spranget til elbilen.

Nå kom jeg fra en annen elbil, som aldri var i nærheten av å levere WLTP. Så jeg visste hva jeg gikk til, selv om diskrepansen er hakket større på vårt nye tilskudd, noe som har 0 praktisk betydning.

I likhet med deg kjører jeg heller litt livlig, noe som i det daglige bedyr nada, bortsett fra noen øre på strømregningen; Laderutinen blir nøyaktig den samme om jeg bruker 6 eller 7 % til/fra jobb.
TM3P "FSD"

CorsoDante

#359
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Kan ikke rekkevidde-folket vennligst kommentere dette forbruket, og hvordan dette står seg ift. forventningene?

Må ha gått dere hus forbi, noe som slår meg som litt pussig med henblikk mot all tid og fokus som legges ned mot dette med PS2 og forbruk, og dette med at enkelte aktører ventet i ''spenning'' (herlig elbilist-sjargong!).

Nå har det vært et par minusgrader de siste dagene, noe som ikke påvirker laderutinene mine i det hele tatt. Og varme i rattet anbefales! Skal forsøke å få tatt en tilsvarende rekkeviddetest (altså hvor madammen er bak rattet, med der tilhørende effektvitets-boost) når kulden manifesterer seg i større grad (pun intended).
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA