Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Barrabas

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 16:17
Mer bensin på bålet kommer i oppsummeringen til Teslabjørn etter hans tur nordover i en PP2.
Bilen er så tørst og prisen på hurtiglading så høy at diesel hadde vært billigere.  Polestar må komme på banen og fortelle hva de gjør med forbruket fremover. En ny WLTP test må vel komme nå?

Så spørs det da om PS2'en som Teslabjørn bruker til test er "frisk".....

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 16:17
Mer bensin på bålet kommer i oppsummeringen til Teslabjørn etter hans tur nordover i en PP2.
Bilen er så tørst og prisen på hurtiglading så høy at diesel hadde vært billigere.  Polestar må komme på banen og fortelle hva de gjør med forbruket fremover. En ny WLTP test må vel komme nå?

Selv om Polestar får ned forbruket med 15-20%, er fortsatt prisen på IONITY alt for høy (8,4/kWh).
Og selv med avtaler (som Audi og Mercedes opererer med) er det langt dyrere enn med Tesla, 2-3 ganger så vidt jeg kan se...



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Sitat fra: Thule på mandag 28. september 2020, klokken 12:16
Langt fra noen nøyaktig test. Men var ment for å kunne få noen indikasjoner på hvorvidt jeg var for kravstor når det gjaldt avviket fra WLTP jeg opplever PS2 har, hvorvidt det skyldtes topografien i området jeg kjører i..

Veldig interessante betraktninger du kommer med! Jeg hadde lyst på PS2, men er glad jeg ventet litt. TM3 frister mer nå.

z4rd

Thule: Og det var en Performance du sammenlignet med. Vanlig LR er bittelitt snillere på forbruk og dermed enda bedre rekkevidde.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Sitat fra: Chimp på mandag 28. september 2020, klokken 08:42
Sitat fra: RJK på mandag 28. september 2020, klokken 01:56
Batteriet er større på PS2, og har en rekkevidde tilsvarende Kona 2020 med nye sommerdekk. Selv om forbruket er høyere, nettopp pga større bil, så skal altså dette dekkes opp av det større batteriet. Det burde derfor være mulig å få noe tilsvarende rekkevidde som med nettopp Kona.


At noe større bil og større batteri krever mer strømforbruk om vinteren for å varme bil og batteri, skal i utgangspunktet dekkes av nettopp mer batteri å ta av, men skal dog slå meg til ro med at den kanskje taper litt mere rekkevidde om vinteren.

Sorry, men det går ikke engang å sammenlikne med Kona og Niro. Vektforskjellen er 2,2 tonn vs 1,7 tonn, så selv med 5 personer gjør man ikke opp for den forskjellen. Kona og Niro har bakhjulsdrift og betydelig mindre effekt. Det er nok det som betyr mest her. Polestar kjører konstant AWD med betydelig mer effekt


Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev, så skal prøve å gjøre det lettere å skjønne.


Kona har 482 km rekkevidde på netto 64 kWh batteri, som vil si et snittforbruk på 137,78 Wh per km eller 1,378 kWh per mil
Polestar 2 har 470 km rekkevidde på netto 75 kWh, som vil si et snittforbruk på 159,57 Wh per km eller 1,5957 kWh per mil


Kona klarer ganske greit å oppnå den rekkevidden som er angitt, og det burde også Polestar 2 gjøre. Når den da bruker 2 kWh eller mer per mil, så bruker den veldig mye mere enn produsenten lover, noe som er temmelig uhørt.


Jeg klager altså ikke på at PS2 har høyere forbruk enn Kona, men at den bruker så veldig mye mere enn det den lover. Selvsagt vil den bruke mere enn Kona, men den bruker mye mere enn den skal.


Litt utenom:


https://www.tv2.no/a/11668995/


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 16:17
Bilen er så tørst og prisen på hurtiglading så høy at diesel hadde vært billigere.

Da forutsetter du at all energi  bilen tilføres kommer fra hurtigladere. Det er vel neppe gjengs bruksmønster?
Selv har jeg hurtigladet mellom 100 og 150kwh de første 30.000 km i Jaguar i-pace.
Jeg erkjenner at andre har mer behov for  hurtiglading enn meg, men veldig få mer enn 10% vil jeg tro. Og det er vel heller ikke sunt for batteriet?

Chimp

Sitat fra: RJK på mandag 28. september 2020, klokken 19:26
Sitat fra: Chimp på mandag 28. september 2020, klokken 08:42
Sitat fra: RJK på mandag 28. september 2020, klokken 01:56
Batteriet er større på PS2, og har en rekkevidde tilsvarende Kona 2020 med nye sommerdekk. Selv om forbruket er høyere, nettopp pga større bil, så skal altså dette dekkes opp av det større batteriet. Det burde derfor være mulig å få noe tilsvarende rekkevidde som med nettopp Kona.


At noe større bil og større batteri krever mer strømforbruk om vinteren for å varme bil og batteri, skal i utgangspunktet dekkes av nettopp mer batteri å ta av, men skal dog slå meg til ro med at den kanskje taper litt mere rekkevidde om vinteren.

Sorry, men det går ikke engang å sammenlikne med Kona og Niro. Vektforskjellen er 2,2 tonn vs 1,7 tonn, så selv med 5 personer gjør man ikke opp for den forskjellen. Kona og Niro har bakhjulsdrift og betydelig mindre effekt. Det er nok det som betyr mest her. Polestar kjører konstant AWD med betydelig mer effekt


Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev, så skal prøve å gjøre det lettere å skjønne.


Kona har 482 km rekkevidde på netto 64 kWh batteri, som vil si et snittforbruk på 137,78 Wh per km eller 1,378 kWh per mil
Polestar 2 har 470 km rekkevidde på netto 75 kWh, som vil si et snittforbruk på 159,57 Wh per km eller 1,5957 kWh per mil


Kona klarer ganske greit å oppnå den rekkevidden som er angitt, og det burde også Polestar 2 gjøre. Når den da bruker 2 kWh eller mer per mil, så bruker den veldig mye mere enn produsenten lover, noe som er temmelig uhørt.


Jeg klager altså ikke på at PS2 har høyere forbruk enn Kona, men at den bruker så veldig mye mere enn det den lover. Selvsagt vil den bruke mere enn Kona, men den bruker mye mere enn den skal.


Litt utenom:


https://www.tv2.no/a/11668995/




"Så jeg skal gjøre det lettere å skjønne" Hør på han  a, du bør roe ned hersketeknikkene dine.

Enig i at polestar bruker altfor mye strøm.

RJK

Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev i første, siden du svarte basert på missforståelsen din. Kan ikke se at det er hersketeknikk å fortelle at jeg skriver at jeg viser poenget mitt med å omfrase.


Beklager at du føler deg butthurt...


Men nå fikk du ihvertfall med deg poenget, bilen bruker for mye strøm, og klarer ikke lovet rekkevidde pga dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mreinha

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 28. september 2020, klokken 16:32
Selv om Polestar får ned forbruket med 15-20%, er fortsatt prisen på IONITY alt for høy (8,4/kWh).
Og selv med avtaler (som Audi og Mercedes opererer med) er det langt dyrere enn med Tesla, 2-3 ganger så vidt jeg kan se...

Hvor har du dette fra?  Det du kommer med er jo ren løgn!

Mercedes oppgir helt andre priser enn deg, gitt abonnement på 999,- per år;

Prisen før den 01.09.2020: 3,00 NOK/kWh
Prisen fra 01.09.2020: 1,65 NOK/kWh

Audi oppgir følgende priser, gitt abonnement på 175,- (2100,- per år) per mnd;

Priser til 31.08.2020: 3,20 NOK/kWh
Priser fra 01.09.2020: 1,85 NOK/kWh

Ergo må du lade 250 KWh for at Audi abonnement skal lønne seg, eller 118 KWh for at Mercedes Me skal lønne seg, kontra å lade på Ionity til 8,40 NOK/KWh. 2-4 ladinger der altså...  Mercedes er forøvrig 0,05,- billigere enn Tesla sine ladepriser i Norge, gitt abonnement.


Kilder;
- https://shop.mercedes-benz.com/no-no/connect/pdp/Mercedes-me-Charge/540?variantCode=QEV111AII7ST&forceLoadTemplate=true&isInitialTransition=1
- https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Øyvind.h

Synes vel kanskje det er forskjell på løgn og det å ikke ha fått med seg siste prisjustering hos Mercedes....
Gratis første året der nå og 1,65 per kWh. Dvs billigere enn Tesla. Første året.

Men for meg som gikk fra "all inclusive" til betaling er det solid prisvekst. I kroner og øre derimot blir det kanskje 2-400 per år...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 28. september 2020, klokken 19:30
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 16:17
Bilen er så tørst og prisen på hurtiglading så høy at diesel hadde vært billigere.

Da forutsetter du at all energi  bilen tilføres kommer fra hurtigladere. Det er vel neppe gjengs bruksmønster?
Selv har jeg hurtigladet mellom 100 og 150kwh de første 30.000 km i Jaguar i-pace.
Jeg erkjenner at andre har mer behov for  hurtiglading enn meg, men veldig få mer enn 10% vil jeg tro. Og det er vel heller ikke sunt for batteriet?

Nja, mer enn 10% er nok ikke uvanlig. Vi ligger på ca. 28% på vår Model X. Det hjelper på å ha hytte på fjellet 283km unna uten innlagt strøm ;)

Samt å ikke pendle til jobb med bil. Da blir forholdsvis mye av kjøringen langkjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. september 2020, klokken 21:11

Nja, mer enn 10% er nok ikke uvanlig. Vi ligger på ca. 28% på vår Model X. Det hjelper på å ha hytte på fjellet 283km unna uten innlagt strøm ;)

Samt å ikke pendle til jobb med bil. Da blir forholdsvis mye av kjøringen langkjøring.
Enig i dette. Selv om vi har 22kW lader på hytta så har vi nok hurtigladet 15-20% på I-Pace. Med Teslaen var det vel nærmere 25%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. september 2020, klokken 20:38
Men for meg som gikk fra "all inclusive" til betaling er det solid prisvekst. I kroner og øre derimot blir det kanskje 2-400 per år...

Snu på det og ta de 10.000,- som Tesla har lagt på prisen for SC og del på antall år du hadde Teslaen.

(10.000,- mener å huske at det ble sagt det var summen, ikke skyt meg alt for mye hvis det var for høyt.)

pberg

Ser at BMW også har 1,65/kWh hos Ionity med abbonement som koster 132.-/mnd.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

alagerqv

Begynner vel å komme greit unna opprinnelig tema her nå folkens?

Kort oppsummert så er vel alle enige i to ting:
1. PS2 er solgt med forventet rekkevidde i nærheten av 470km. Jeg hadde vært fornøyd med rundt 400km på sommer og motorvei, og 350km på saktegående vinterveier. Nå er det vel inntrykket at dersom du får særlig over 250-300km uansett, så er det en god dag. Det er ut i fra mine forvetninger for dårlig. Jeg er ellers veldig fornøyd med bilen, etter en sw oppdatering har det ikke vært antydninger til noe feil eller bugs i det hele tatt, og rekkevidden syntes også å bli noe bedre, men ikke god nok. Uansett tenker jeg at bilen er så bra, og jeg har fortsatt ett håp om at ytterligere sw oppdateringer vil hjelpe, at dagens 250-300km er mer enn nok for 97% av kjøringen jeg trenger til daglig.
2. Lynladning er latterlig dyrt. Spesielt Ionity uten avtale. Likevel så vil noen få minutter fra tid til annen på 150kW lynlader sørge for at jeg kommer frem dit jeg skal de få gangene jeg trenger det.

Dersom du hver dag har behov for å kjøre 400km+ er det ikke sikkert at elbil er det rette uansett. Og da er det nok pt kun Tesla som har tilfredstillende rekkevidde og ladeinfrastruktur om du vil ha batteribil, men du må også ta til takke med en bilprodusent som er så dårlig på absolutt alle andre aspekter knyttet til bilholdet. Her merker jeg at det å komme inn til Volvo er uendelig mye bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA