Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Tellus

#105
Sitat fra: Tafsern på torsdag 10. september 2020, klokken 20:08
Prøvekjørte PS2 i Oslo, 18 grader, sol og tørre veier. Fra Kolbotn og inn i sentrum igjen, inkludert feilkjøring i byen og ekstra lang vei, endte vi opp på 16 kWh/100km. By og landeveiskjøring skal jo gi et vesentlig lavere forbruk enn ved kjøring på motorvei hva gjelder elbil. Synes tallene du oppgir høres helt feil ut! 😳

Kolbotn ligger høyere enn Oslo sentrum. På såpass korte turer vil en liten høydeforskjell ha mye å si. T/R turer fjerner den problematikken.

Tafsern

#106
Absolutt. Men allikevel skal det i de fleste tilfeller ikke bli høyere forbruk i by og landevei enn på motorvei.

Stikkkontakt

Høres ut som forbruk er ganske identisk med I-Pace, men med 12-15% mindre batteri. Må si at det frister lite å bytte..

Thule

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 22:13
Høres ut som forbruk er ganske identisk med I-Pace, men med 12-15% mindre batteri. Må si at det frister lite å bytte..

Begge har jo en WLTP på 470 km. Om PS2 skal oppnå dette med 12-15% mindre batteri, burde jo forbruket være 12-15% mindre også.. Enten noe feil med bilen min som gjør at den bruker særlig mye, eller så kan det virke som Polestar har vært generøse i WLTP-vektingen. Er det ingen andre her som har fått utlevert bil og kan dele fler erfaringer?

Håper NAF kjører ny rekkeviddetest snart og inkluderer PS2..

Stikkkontakt

Sitat fra: Thule på torsdag 10. september 2020, klokken 22:23
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 22:13
Høres ut som forbruk er ganske identisk med I-Pace, men med 12-15% mindre batteri. Må si at det frister lite å bytte..

Begge har jo en WLTP på 470 km. Om PS2 skal oppnå dette med 12-15% mindre batteri, burde jo forbruket være 12-15% mindre også.. Enten noe feil med bilen min som gjør at den bruker særlig mye, eller så kan det virke som Polestar har vært generøse i WLTP-vektingen. Er det ingen andre her som har fått utlevert bil og kan dele fler erfaringer?

Håper NAF kjører ny rekkeviddetest snart og inkluderer PS2..

Ja, godt mulig det er din bil det er noe galt med. Men det er uansett ikke noen spesielt effektiv bil. Tenk hvordan XC40 blir når den på toppen har aerodynamikk som et kjøleskap.

Ekåre

#110
Vi har nettopp hentet Polestar 2 med 19" hjul og kjørt ca 18 mil i Trøndervær (10 grader) Ser ut til at Polestar2 har stort forbruk kWt/100 i forhold til e-Golf (har hatt 2 stk e-Golf i løpet av 5 år) P2 bruker godt over 20 kwt/100km der e-golfen nøyde seg med 14-15 kwt/100km. E-golfene ladet vi til 100% og ingen tilsynelatende rekkeviddetap over 3 år. Polestar 2 anbefaler lading til max 80% og dermed reduseres rekkevidde tilsvarende og ned mot praktisk 250km. Skal komme tilbake med data fra konkrete turer de nermeste dagene.

Da har vi (11.09.20) foretatt en ny rekkevidde/forbruktest
Kjørt 182.7 km på en nesten sammenhengende tur
Forbruk 17.4 Kwt/100km
Temp. 8-15 gradC
Tørr asfalt. 19" hjul
En person i bil
21 gradC i bil som var forvarmet til 22 gradC før start
Blandet kjøring fra boligfelt 30kmsone til E6 90 kmsone.
Overholdt fartsgrenser. Ingen brå aks. For det meste adaptiv krus.
Dette skulle gi en teoretisk rekkevidde på 417 km med 100% ladet batteri for denne type kjøring
-og vesentlig bedre enn de første tallene jeg rapporterte

Legger til resultat fra ny tur i morgen


Ingeniøren

Sitat fra: Ekåre på torsdag 10. september 2020, klokken 23:37
Vi har nettopp hentet Polestar 2 med 19" hjul og kjørt ca 18 mil i Trøndervær (10 grader) Ser ut til at Polestar2 har stort forbruk kWt/100 i forhold til e-Golf (har hatt 2 stk e-Golf i løpet av 5 år) P2 bruker godt over 20 kwt/100km der e-golfen nøyde seg med 14-15 kwt/100km. E-golfene ladet vi til 100% og ingen tilsynelatende rekkeviddetap over 3 år. Polestar 2 anbefaler lading til max 80% og dermed reduseres rekkevidde tilsvarende og ned mot praktisk 250km. Skal komme tilbake med data fra konkrete turer de nermeste dagene.

Husk du har en vekt på nærmere 2 tonn og 4 hjulstrekk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. september 2020, klokken 07:06
Sitat fra: Ekåre på torsdag 10. september 2020, klokken 23:37
Vi har nettopp hentet Polestar 2 med 19" hjul og kjørt ca 18 mil i Trøndervær (10 grader) Ser ut til at Polestar2 har stort forbruk kWt/100 i forhold til e-Golf (har hatt 2 stk e-Golf i løpet av 5 år) P2 bruker godt over 20 kwt/100km der e-golfen nøyde seg med 14-15 kwt/100km. E-golfene ladet vi til 100% og ingen tilsynelatende rekkeviddetap over 3 år. Polestar 2 anbefaler lading til max 80% og dermed reduseres rekkevidde tilsvarende og ned mot praktisk 250km. Skal komme tilbake med data fra konkrete turer de nermeste dagene.

Husk du har en vekt på nærmere 2 tonn og 4 hjulstrekk.
Hmm, hva med Model S og 3? De bruker jo langt under 2kwh/10km.. tror ikke vekt eller awd betyr særlig mye i så måte.

hELgenen

Vekt og design betyr jo selvfølgelig en del . Men om bilen bruker mellom 1.8 og 2 kWh/mil mot 1.4-1.6 kWh, vel så er i alle fall kostnadsforskjellen i bruk mellom disse to tallene relativt marginal gitt normale årlige kjørelengder.
Men skal man rulle 30-50k eller ennå mer og lade bilen på hurtigladestasjoner - vel så betyr det jo faktisk en del.
Men dette med lading til 80% ,slik Polestar anbefaler, begrenser jo kjørelengden en del. Har ikke tenkt så mye på dette, men det er jo klart at skal man bare lade til 80% hele tiden og må planlegge i forveien de gangene man skal lade til 100% - vel så gir jo dette bilen mindre frihet enn f.eks en e-golf - og akkurat det føles sikkert ikke så bra

Really

På Kona kan du stille ladingenseparat for hjemmelading og hurtiglading, det kan du ikke på Polestar. Det er på DC (hurtiglading) en bør begrense på 80%, hjemme er det ikke like viktig.

hELgenen

Litt usikker på om det kun er hurtiglading en bør begrense til 80%. Hurtiglading til 80% er uansett fornuftig gitt ladekurven på bilen. Videre så er det jo helt klart mer belastning for batteriet å hurtiglade,så det bør jo kun gjøres når man må. Og det er økonmisk gunstig å stoppe på 80% ref. Ladekuren. Men 80% som anbefalt maks i hverdagen på saktelading er en vesentlig ulempe. Da bør man planlegge når man skal på lengre turer,og jeg er i alle fall ikke anlagt slik at jeg alltid bestemmer det dagen i forveien. Og jeg er også usikker på om saktelading faktisk sliter ned batteriet slik det hevdes. Aldri sett noe degradering  på min i3,den lades hele tiden til 100%,og har gitt meg turer på WLTP distansen og mer til flere ganger siste året. Forrige i3 holdt også WLTP distansen gjennom sin eietid tross lading til 100% hver dag. Hurtiglading er noe jeg sjelden har behov for. Men å vite at jeg har hele WLTP distansen på tanken i garasjen gir en god følelse av frihet. Om Polestar i hverdagen kun sitter med 80% tank hver morgen, så blir jo det en liten nedtur. Håper derfor at grensen på 80% kun gjelder DC lading,og at Polestar snart kommer med utfyllende informasjon her.

mroek

Det er dessverre slik at batteriene degraderes mer om de står fulladet, så årsaken til den anbefalte ladegrensen er uavhengig av ladefart. Å lade til 100% rett før man skal på tur er ikke noe problem, men å ha bilen ladet til 100% hele tiden i tilfelle man plutselig skal på langtur er altså ikke anbefalt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Oddaa

80 % grensen er vel noe Tesla opererer med også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

#118
Men det er jo null problem å time lading til 100% ifb.avreise til jobb. Så dersom en reiser med en gang bilen er 100% så er det null stress? De fleste av mine dager er slik at man stille klokken etter når jeg går ut døra...Men egentlig tviler jeg på denne teorien at 100% er ok gitt at bilen ikke står slik lenge...Synes dette at bilen ikke skal lade til 100% er noe forbaska tull. Burde komme en WLTP variant her også som tvinger produsentene til å levere ut biler som default lader til anbefalt 100% og at rekkevidde oppgis med dette som referanse. Så får en heller åpne for å overlade til 120% eller hva det nå blir. Folk blir jo lurt av oppgitt rekkevidde når bilen egentlig ikke bør lades til 100%. Denne bufferen kan man normalt ikke bruke uten å slite raskt ned batteriet,og da bør en heller være oppgitt tio 100%,men 1xx %. At ikke EU setter ned foten er snodig

Og som nevnt over her...noe promiseware kongen Tesla begynte med...bare tull og egnet tilnforvirring..FULL TANk JA...burde gjelde

Ekåre

Da har vi kjørt en ny "langtur" med P2. Se tidligere turer lenger opp i strengen
Distanse 160.6 km
Forbruk 17.7 kwt/100km
Tørr asfalt. 2 pesoner i bil. ca 13 gradC i lufta
Svært "lett på foten" kjøring. Ingen raske aks.
Forvarmet bil til 22 gradC før start
Temp 22 gradC i bil under kjøring
Teoretisk skulle dette bli 410 km med 100% ladet batteri og 328km med 80%(som Polestar anbefaler)
Litt skuffende i forhold til oppgitt 470 km(WLTP) om en skal ta max 80% på alvor ved hjemmelading
Blir spennende å se på vinter med -20 C og manglende varmepumpe og varmetråder i frontrute

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA