Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hELgenen

Hvor mange dager i året reiser en over 400km?
Hvor mange minutter ekstra ladetid på hurtiglader pr år.
blir det egentlig?

"Problemet" til TeslaBjørn og kanskje også en del andre Tesla eiere er at de kjører enorme distanser pr år.
De aller fleste av oss andre kanskje klarer 3000 mil pr år.
Normalen med personbil er vel faktisk det halve av det igjen. Men skal man kjøre mer enn 30.000 km/år og hurtiglade alt sammen,vel da er vel Tesla er godt valg.
For oss andre med normalt kjøremønster så er tiden en hurtiglader også uinteressant

z4rd

Du skjønner at god rekkevidde og lavt forbruk betyr større fleksibilitet og mindre avhengighet av det å måtte lade? Tid er essensen her. Handler ikke om hvor mange «langturer» man har. Du kan dra steder uten å måtte finne frem en lader for natta. De ekstra milene gir en gunstig fleksibilitet.

Synes PS2 ser ut som en spennende bil på generelt grunnlag, men den kommer ikke med noe revolusjonerende nå, noen år etter nærmeste «konkurrent», og etter min mening burde den hatt rekkevidde på minst samme nivå som TM3 LR.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. august 2020, klokken 22:22
Hvor mange dager i året reiser en over 400km?
Hvor mange minutter ekstra ladetid på hurtiglader pr år.
blir det egentlig?

Hvor mange dager i året reiser en over 150km? Hvor mange ekstra ladetid på hurtiglader blir det egentlig? Hvorfor ikke kjøpe en egolf fra 2015?

hELgenen

Men kjører du mindre enn 40 mil om dagen og kan lade på natten så ser jeg ikke verdien av denne fleksibiliten.
Den fleksibiliteten trenger man ikke i hverdagen,men de dagene i året man reiser på tur og skal overnatte andre steder enn hjemme.  Det er ikke mange slike dager.
Har kjørt elbil siden 2014,og hurtiglading har jeg vel brukt en 7-8 ganger. Ser og leser jo at noen Tesla eiere har et helt annet kjøremøster,men de fleste andre kjører vel 80-90% på hjemmelading

Roy Aasen

Hvis Tesla hadde produsert en bil som Polestar..så kunne jeg nok kjøpt en Tesla, med en eneste gang. De har bare feil bil(er).

Forøvrig..jeg kjører 230 dager i året i  overkant av 210km/dag. Lader alt hjemme. Blir etterhvert noe mindre kjøring.
Var ute en liten tur nå, t/r 1800km. Det var langturen i år med elbil. Det kostet meg tilsammen noe over 3 timer på hurtiglader. Hadde sikker brukt minst 1 time mindre med Tesla..fremdeles ikke veldig relevant.



Really

For meg er ikke Tesla noe alternativ, så langt har jeg klart meg med Kona.
Som har fungert uventet bra til tross for begrenset plass og mangel på hengerfeste i påvente av et større alternativ. Rekkeviddediskusjonen og ladetid er uinteressant, så lenge en kan kjøre rundt 400 km av og til. Selv om jeg hadde over et dusin turer på over 1000 km i fjor. Litt planlegging så ble det lading der det var greit å ta en pause.






Barrabas

Jeg for min del synes det ser bra ut. Forventet meg ikke noe mer fra en bil som er 300 Kg tyngre enn TM3. Håper de ekstra kiloene er benyttet godt :)

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 21. august 2020, klokken 22:45
Sitat fra: hELgenen på fredag 21. august 2020, klokken 22:22
Hvor mange dager i året reiser en over 400km?
Hvor mange minutter ekstra ladetid på hurtiglader pr år.
blir det egentlig?

Hvor mange dager i året reiser en over 150km? Hvor mange ekstra ladetid på hurtiglader blir det egentlig? Hvorfor ikke kjøpe en egolf fra 2015?

For egen del kjører jeg fort 2-3 turer i måneden som er lengre enn dette, og da har jeg ikke iberegnet ferieturer. Likevel klarer jeg meg greit med 16 K km per år. Jeg kjører altså mest (semilange) langturer.

Bilen min går for å være rask å lade opp, men det tar likevel nesten en time fra 0-80 %. Noen ganger er ikke det et problem, for toalettpause, vente på mat og tid til å spise, gjør at jeg fort bruker 45 minutter på en pause. Men noen ganger starter jeg ikke med fullt batteri og må lade før jeg er sulten, og jeg skal gjerne spise der jeg skal, så da vil jeg gjerne at ladepausen blir kortest mulig.

Min neste bil skal ha en klar forbedring i rekkevidde og/eller plass (helst begge), men ihvertfall langt bedre ladehastighet. Polestar tikker inn på på flere av punktene, og dessuten og på hengervekt, slik at leie av henger til ferier blir langt mere aktuelt med en slik.

Men samtidig er nok TMY på markedet, og flere konkurrenter er kommet til, inkludert "søstermodellen" XC40 recharge. Den har bedre plass, men Polestar er en penere bil, og har antagelig nok plass for min del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Jeg reagerer på at det påstås alt over rekkevidden til PS2 er unødvendig og uinteressant. Det kommer selvfølgelig an på bruken, men lang rekkevidde gir større fleksibilitet. Til å hoppe over stopp. Til å dra steder uten mulighet for lading om natten. Til å dra til områder med få hurtigladere. Jeg har Model 3 LR, men hadde fremdeles takket ja til lenger rekkevidde og høyere ladehastighet. Og så måtte man vurdere kostnaden med det og opp mot andre egenskaper til bilene man vurderer. Men at vi har kommet til en slags magisk grense for elbiler hvor lenger rekkevidde og høyere ladehastighet er helt uinteressant er jeg uenig i.

tornaldo

Helt enig, forbruk, rekkevidde og ladehastighet er svært relevant i elbilsammenheng, det tror jeg vi kan slå fast som fakta. Det er selvfølgelig ikke det for absolutt alle, og så er det alltids de som kunne kjørt en Think fra Malaga til Nordkapp uten problemer.

Men for den nøytrale tilskuer, så imponerer isolert sett ikke Polestar på verken forbruk eller rekkevidde. Og jo flere parametere den presterer dårligere på i forhold til sine konkurrenter, jo mindre aktuell er den for folk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 09:36
Helt enig, forbruk, rekkevidde og ladehastighet er svært relevant i elbilsammenheng, det tror jeg vi kan slå fast som fakta.
Selvfølgelig er det relevant, men jo lenger rekkevidde jo færre ser på rekkevidde som en viktig parameter.
Selvfølgelig er 15-20 mil kanskje i minste laget. 25-30 mil begynner å bli akseptabelt for mange, og passerer en 40 mil vil enda flere synes det er mer enn nok. E-tron 50 er jo en svært populær bil - folk ville ikke kjøpt den bilen
om de anså rekkevidden som et reellt problem. Dette har også Audi/VW funnet ut - at kanskje rundt 30 mil rekkevidde er akseptabelt og brukbart for ganske mange - så derfor tilbyr de 50 versjonen.  Jeg har flere biler, blant annet en i3 120 Ah, den klarer jeg meg faktisk svært godt med til alle dagsturer på opp til 30 mil uten å lade, faktisk har jeg kjørt 33 mil på en lading uten å være redd for å ikke komme hjem. Denne erfaringen har gjort at jeg ser at for mitt bruk vil faktisk virkelig rekkevidde på 30-35 mil fungere svært bra. Og skal jeg lengre så får jeg bare svelge en kamel og hurtiglade litt. Har man et kjøremønster som tilsier at 30-35 mil på en lading ikke er nok - og f.eks at man ikke har tilgang til hjemmelading - vel så kanskje en trenger en bil med litt større tank, en bil med tilgang til et ladenettverk ala det Tesla kan tilby - vel så kjøper man Tesla. Men jeg tror at når WLTP rekkevidden passerer 40 mil - så treffer dette mer enn godt nok for flertallet av dagens bileiere.

turfsurf

Dette er akkurat som med firehjulstrekk vs bakhjulstrekk, og mere eller mindre effekt. Noen ønsker det, noen har ikke behovet. Og alt er veldig avhengig av pris. Når bmw senket prisen på AWD til 10000 ble vel 90% av bilene solgt med det.

Selv ønsker jeg meg rundt 150 mil wltp, da slipper man å lade på de fleste dagsetapper, og kan sette bilen på hurtiglading / lynlading på kvelden / natten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Skulle vært morsomt å vite årlig kjørelengde og ønsket minimum WLTP rekkevidde.

Jeg har forsikret elbilen til 30.000 km årlig kjørelengde
WLTP  rekkevidde jeg synes er absolutt minimum er 30 mil.



Ferry

Blei egentlig beroliget av testen til Tesla-Bjørn jeg. 10-20% større forbruk (Enn TM3) syns jeg ikke er avgjørende. Økonomisk er det irrelevant. Lading tar litt lenger tid, men hva så? Det er å måtte stoppe som er bryderi. Når jeg først står der så er det ikke så nøye om det tar 8 eller 10 minutter. Eller 30 vs 36 minutter.
For meg er kjørelengda avgjørende. Jeg har vel faktisk aldri kjørt så langt som rekkevidda på PS2 uten å stoppe. Med PS2 kan jeg kjøre tur/retur hytta uten stopp. Noe jeg forøvrig sjelden gjør. Skal som oftest handle inn til helga på samme tur. Slik jeg ser det er ladenettverket til Tesla den store fordelen. Men det kommer seg med CCS også. Særlig i antall destinasjoner.

Magster

Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA