Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Slik jeg tolker artikkelen og testen var målet å vise at Polestar 2 er effektiv.

SitatThe point being made here, at least by Polestar, is that its vehicle is potentially more energy-efficient, and you should buy a Polestar 2 instead of the Tesla Model 3 because of that.

Måten de får til dette er ved å sammenligne tallene med EPA rekkevidde. De konkluderer altså med at PS2 er en mer effektiv bil.

På tross av at den går vesentlig kortere. Med et større batteri. Tror de fleste ser rett igjennom den testen. Med mindre de har et horn i siden til Tesla da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 18. august 2020, klokken 08:09
Sitat fra: tom2912 på mandag 17. august 2020, klokken 18:58
Men tilbake til temaet....

Har dere sett noe mer til reelle rekkeviddetester og forbruk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anbefaler owners club på Facebook. Flere innlegg om erfaringer der :)

Men det er noen av oss som ikke er på Face - så fint om noen kan komme med tall (gjerne kopiert derfra)

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 08:34
Konstant hastighet rekkeviddetest. Model 3 har lengst rekkevidde (surprise), men oppnår minst rekkevidde i prosent av EPA rekkevidden.

https://www.gizmodo.com.au/2020/08/tesla-model-3-ranked-last-for-highway-range-accuracy-in-polestar-backed-study/

Volvo har så dårlige kort på hånden at de tar én del av EPA (HWFET), radbrekker testmetodikken og prøver å konkludere. Dette må da EPA reagere på?

https://www.epa.gov/vehicle-and-fuel-emissions-testing/dynamometer-drive-schedules

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mroek

Uten å ha lest selve testen (kun referatene til den og konklusjonen), så fremstår det som det reneste makkverk. Det er ikke umulig at Polestar 2 er like effektiv som Model 3 om vi isolert sett ser på energiomsetningen fra batteri til vei, men det betyr jo ingenting for folk flest. Polestar 2 er tyngre (gir en god del mer rullemotstand, selv på flat vei) og har dårligere aerodynamikk, så dermed er den mindre effektiv enn Model 3 om vi ser på det som teller, nemlig hvor mange kilometer man får ut av hver kWh batterikapasitet. Eller enda enklere: Hvor mange kilometer man får ut av et fulladet batteri.

Jeg som har bestilt Polestar 2 (og venter i lengsel på levering) har absolutt ingen problemer med å si høyt og tydelig at Model 3 er BETYDELIG mer effektiv enn Polestar 2 på det området der det teller. Jeg vil likevel ikke ha en Model 3, men det er det helt andre grunner til.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Tesla slår Polestar mhp effektivitet - la oss legge den død - det var forventet.

Men reellt forbruk  og rekkevidde er interessant. Jeg har sett noen videoer fra Tyske tester
som angir 1.96 kWh/mil i 100 km/t
Og jeg har sett Tesla Bjørn i på 1.76 kWh/mil i 90 km/t.

Jeg er mest spent på forbruk i landeveishastigheter mellom 60-80 km/t.
Det er der jeg vil ligge mest uansett - hater å kjøre på disse 90 og 110 km/t rette veiene - liker svingete landveier der en aldri kommer opp i særlig hastighet. Tar gjerne en omvei for å nyte naturen og svingene på disse der jeg kan - og pendlingen vil også foregå på slike veier - så 95% av alle km vil nok foregå i 60-80 km/t for meg..derfor er jeg mest spent på forbruket her

Magnus Hansen

#35
Ny rekkeviddetest fra teslabjørn. Forholdsvis tørst i forhold til Model 3.

https://youtu.be/S53F2CtjPFg


I 90km/t: 167 wh/km og 435km rekkevidde.
Sammenlignet med Model 3 performance : 141wh/km, 521km rekkevidde

I 120km/t: 229wh/km, 305 km rekkevidde
M3 perf: 188wh/km 391km


Forøvrig også litt bugs i brukergrensesnittet. Blir forhåpentligvis fikset snart

tom2912

Hmm, det er interessant.

Syns at 435km i 90km/t er veldig innafor, og 305km i 120km/t er litt som forventet.

Ja, har sett litt på forumet på Facebook at det er mange som nevner bugs og småfeil. Forhåpentligvis er dette bare barnesykdommer og at dette blir rett fort, både av verksted og i fremtidig produksjon.

z4rd

Og det er sammenlignet med TM3 P. Vanlig LR med 18", som er "normalen" kjører enda mer effektivt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Roy Aasen

Sannsynligvis godt under 160 må landeveier i det ganske land. Enda litt i overkant.
At den skulle bruke mer en Tesla er vel ingen overraskelse og fullstendig uinteressant.

1000kwh

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 21. august 2020, klokken 21:01
Sannsynligvis godt under 160 må landeveier i det ganske land. Enda litt i overkant.
At den skulle bruke mer en Tesla er vel ingen overraskelse og fullstendig uinteressant.
Fullstendig uinteressant er det vel ikke?;) greit å vite hva man får når man kjøper Polestar.

Magnus Hansen

Også litt forvirret over hvorfor sammenligning med den nærmeste konkurrenten er så uinteressant. Men det er jo alltid risikabelt å blande Tesla inn i en diskusjon her inne da ting fort sporer litt av...

Teslabjørn kommer også til å legge ut en ladevideo i nær fremtid

hELgenen

1.4 kwh/mil x 3000 mil=4200 kwh
1.6 kwh/mil x 3000 mil = 4800 kwh

Forskjell i kwh pr år gitt 30.000 km er 600 kWh.
Hvor mye koster 600 kWh?

For de fleste av oss er forskjellen i forbruk Tesla/ Polestar så  lite at vi ikke orker å bry oss.

Men disse ulydene som TB nevnte ved rattet og
Bugs er jo ikke bra,det må fikses.

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. august 2020, klokken 21:44
1.4 kwh/mil x 3000 mil=4200 kwh
1.6 kwh/mil x 3000 mil = 4800 kwh

Forskjell i kwh pr år gitt 30.000 km er 600 kWh.
Hvor mye koster 600 kWh?

For de fleste av oss er forskjellen i forbruk Tesla/ Polestar så  lite at vi ikke orker å bry oss.

Men disse ulydene som TB nevnte ved rattet og
Bugs er jo ikke bra,det må fikses.
Antall kwh per år i forskjell mener jeg nærmer seg uinteressant. Det er jo rekkevidde som er det store her.

Magnus Hansen

#43
Nei, strømforbruk er ikke interessant i forhold til kostnad. Men i tillegg til lenger rekkevidde gir lavt forbruk høyere reell ladehastighet. Altså antall km rekkevidde man kan lade i løpet av en viss tid

Roy Aasen

Rekkevidden er sikker helt grei. Er jo noe over 400+km. Bilen jeg har nå har rekkevidde på 530km. Synes ikke det er noe krise å tape noen kilometer. Langtur går likevel for det meste med diesel, eller mer riktig, med det kjøretøyet som passer.

Tesla har enda til gode å produsere en bil jeg vil ha, og ikke kommer de med noe i nærmeste fremtid heller. Men for de som er fornøyde med Tesla så er ikke noe bedre enn det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA