Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stående med 100 % - skadelig?

Startet av emphezis, søndag 02. august 2020, klokken 16:08

« forrige - neste »

emphezis

Er på ferie og skal reise hjem imorra. Har tilgang på lader i dag, ikke imorra. Kan jeg lade til 100 % og la den stå med 100 % fra i dag til i morgen formiddag?

Skjønner selvsagt at jeg KAN gjøre det, men tar batteriet skade av å stå med 100 % i ca. 18 timer?

Er en Model S Performance Raven.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

DagfinnN

Sitat fra: emphezis på søndag 02. august 2020, klokken 16:08
Er på ferie og skal reise hjem imorra. Har tilgang på lader i dag, ikke imorra. Kan jeg lade til 100 % og la den stå med 100 % fra i dag til i morgen formiddag?

Skjønner selvsagt at jeg KAN gjøre det, men tar batteriet skade av å stå med 100 % i ca. 18 timer?

Er en Model S Performance Raven.
Slitasjen på batteriet kan neppe måles.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

z4rd

Personlig hadde jeg ladet til 90% hvis jeg ikke skulle kjørt umiddelbart. Du har vel nok rekkevidde til en eller annen SuC?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emphezis

Sitat fra: z4rd på søndag 02. august 2020, klokken 18:22
Personlig hadde jeg ladet til 90% hvis jeg ikke skulle kjørt umiddelbart. Du har vel nok rekkevidde til en eller annen SuC?

Har det, men med 100 % trenger jeg egentlig null stopp. Sånn akkurat..
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

z4rd

Det er ikke anbefalt, men om du merker noe i praksis av følgene ved å gjøre det er noe usikkert, spesielt ila de årene du eier bilen :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Dette er vel noe av det mest skadelige en kan gjøre av helt vanlige ting. Jeg ville ikke gjort det for å spare en fem-ti minutter stopp på veien hjem.

Mulig det ikke er målbart, men det er mer fordi målingen er vanskelig enn at det ikke skader. En kan sammenligne med en liten burout. Det sliter mye på dekket og forkorter levetid. Men det er vanskelig å måle om en bare gjør det en gang.

Thomas Parsli

Himmel og hav  :o

Lad bilen til 100% hvis du trenger, men ikke la den stå lenge (mange dager/uker).
Over natten er selvføgelig helt ok!

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Oddaa

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. august 2020, klokken 16:26
Himmel og hav  :o

Lad bilen til 100% hvis du trenger, men ikke la den stå lenge (mange dager/uker).
Over natten er selvføgelig helt ok!
Ja her håper jeg inderlig at du har rett. Om ikke så er det jo nærmest en spiker i kista hva angår elbil for 'folk flest'...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Tesla selv gir klare instruksjoner. Det har «folk flest» klart å forholde seg helt fint til.

Det er helt greit å lade til 100%, men avreise bør skje snarest mulig. La bilen stå en eller flere dager er ikke bra. Hvor mange timer får være opp til den enkelte eier.

Tesla skiller seg fra andre elbiler ved at de ikke har buffer i topp som burde være kjent.

Wibla

Lad til 90% nå og ta siste 10% rett før avreise (så godt det lar seg gjøre).

Worst case må du stoppe kanskje 5 minutter på en SuC? det har jo ingenting å si.
2018 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

For ordens skyld så er også temperaturen en viktig parameter her. Vinterstid kan den stå sånn ukesvis uten uten vesentlig påvirkning på batterihelsen. I høy temperatur tar batteriet skade mye raskere.

Thomas Parsli

#11
Sitat fra: Oddaa på mandag 03. august 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. august 2020, klokken 16:26
Himmel og hav  :o

Lad bilen til 100% hvis du trenger, men ikke la den stå lenge (mange dager/uker).
Over natten er selvføgelig helt ok!
Ja her håper jeg inderlig at du har rett. Om ikke så er det jo nærmest en spiker i kista hva angår elbil for 'folk flest'...


Amen.

(btw: https://twitter.com/elonmusk/status/1068745921079345152)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

#12
Sitat fra: Wibla på mandag 03. august 2020, klokken 21:18
Lad til 90% nå og ta siste 10% rett før avreise (så godt det lar seg gjøre).

Worst case må du stoppe kanskje 5 minutter på en SuC? det har jo ingenting å si.

Hva gir mest slitasje av å stå noen timer fra kvelden før med 100 % fremfor "spiken" ved å hurtiglade om så bare litt?

Greit at Tesla lar deg styre bufferen selv, men det må jo samtidig bety at dette er helt uvesentlig for så kort tid som vi snakker her. Men som det sies, flere dager er noe langt annet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tornaldo

Trådstarter har et 100 batteri. Artig at man velger å lade til 100%, fremfor å stoppe 5 minutter i løpet av den 6-7-8-9 timer lange turen  :D Skjønner enkelte har ekstremt dårlig tid, eller verdens største blære.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RJK

Sitat fra: tornaldo på torsdag 06. august 2020, klokken 21:03
Trådstarter har et 100 batteri. Artig at man velger å lade til 100%, fremfor å stoppe 5 minutter i løpet av den 6-7-8-9 timer lange turen  :D Skjønner enkelte har ekstremt dårlig tid, eller verdens største blære.

Lader du 100 %, og da rekker frem på dette istedet for å stoppe på veien for å lade, så er du langt friere til å ta pause der det passer en best. Mange fine pausesteder har ikke lademulighet, men har utsikt, bedre mat eller aktiviteter som passer reisefølget bedre.

Det blir altså smak og behag. Klart, er det lademulighet der man uansett tar pausen, om så bare semihurtig lading, så spiller det mindre rolle i praksis. Så får trådstarter vurdere hva vedkommende foretrekker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA