Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men rekkeviddeangsten var ikke død...

Startet av OhmPaPa, fredag 31. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Svein_H

Latterliggjøring av ferske elbilister bidrar ikke til å senke terskelen for å gå over til elbil, og ut fra kommentarene i denne tråden er det ganske tydelig at bidragsyterne er nerder som verken har lest artikkelen eller har empati til å sette seg inn i forfatterens situasjon. Det hjelper heller ikke at flere av innleggene presenterer feilaktig informasjon som senere svar baserer seg på, og dermed bare bidrar til usaklighetene, for ikke å nevne alle stråmennene som blir plantet underveis.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Roy Aasen

#16
Joda det finnes mange støllinger der ute..."det er ikke vanskelig" " kjør Tesla" osv. Fint at mange er flinke til å få strøm på baljen.

Det som er latterlig er er tilbyderne av ladestasjoner...ikke bare latterlig, fullstendig tåpelig system, drevet av udugelighet og uvilje til å samarbeide og gjøre ting enklere.
Det må vel komme statlige forordninger om oppetider og betalingsløsninger som absolutt alle behersker like enkelt som å tanke på Esso.
Hører dere grønn kontakt og ko...få rævva i gear...DERE er de latterlige her!

Edit: Rettet skriveleif.


Ingeniøren

#17
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 01. august 2020, klokken 19:15
Joda det finnes mange støllinger der ute..."det er ikke vanskelig" " kjør Tesla" osv. Fint at mange er flinke til å få strøm på Balkan.

Det som er latterlig er er tilbyderne av ladestasjoner...ikke bare latterlig, fullstendig tåpelig system, drevet av udugelighet og og uvilje til å samarbeide og gjøre ting enklere.
Det må vel komme statlige forordninger om oppetider og betalingsløsninger som absolutt alle behersker like enkelt som å tanke på Esso.
Hører dere grønn kontakt og ko...få rævva i grad...DERE er de latterlige her!

Helt enig at ting må bli enkere. Ser for meg et sentralt register som alle lader er koblet opp mot ala Tesla, men det må ikke bli et dyrt abonnement, som vi har sett konturene av for noen, da tross alt ikke alle trenger å hurtig lade 2 ganger i uka. Selv hurtig lader jeg bare en sjelden gang.

Samtidig er det jo ikke vanskeligere enn å fylle bensin om folk leser og følger det som strår. Noen 10 år tilbake var jo og fylling av bensin så vanskelig at folk gjorde det for deg. Vi er vel der med elbil om dagen... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eivhelle

Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. august 2020, klokken 19:00
Latterliggjøring av ferske elbilister bidrar ikke til å senke terskelen for å gå over til elbil, og ut fra kommentarene i denne tråden er det ganske tydelig at bidragsyterne er nerder som verken har lest artikkelen eller har empati til å sette seg inn i forfatterens situasjon. Det hjelper heller ikke at flere av innleggene presenterer feilaktig informasjon som senere svar baserer seg på, og dermed bare bidrar til usaklighetene, for ikke å nevne alle stråmennene som blir plantet underveis.
Det som er vanlig er at folk tar lærdom av sine erfaringer. Ikke at man kaster seg over tastaturet og klager over hvor vanskelig verden er, når man knapt har opplevd motgang. Det er ikke latterliggjøring å påpeke at dama overreagerer når hun påstår å oppleve rekkeviddeangst fordi en lader er ute av drift, når man fortsatt har halve batteriet igjen og plenty av andre muligheter. Jeg får en følelse av at dama som skrev dette har hørt mye om rekkeviddeangst og har et veldig behov for å skrive at hun har opplevd det samme. Samtidig fyrer slike innlegg opp under oppfatninger om at elbiler ikke fungerer utenfor byen og at rekkeviddeangst er noe alle elbilister opplever hele tiden.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Og du kaster deg over tastaturet og fremviser know it all-holdninger fra andre enden av skalaen, som overhodet heller ikke hjelper. Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme. Har bare innsett at vi er forskjellig skrudd sammen, og nok handler om interesse.

Husk at alle som så langt har valgt elbiler gjerne er de med litt nysgjerrighet for ny teknologi - eller som gjerne strekker seg litt lenger for økonomi eller klima/miljø. Resten kommer sigende på, og hører stadig om elbilens fortreffelighet, så kommer sjokket. Iallfall om man velger en kortrekkeviddebil, som mange bruktbilkjøpere vil oppleve.

Burger

Sitat fra: geear på søndag 02. august 2020, klokken 11:09
Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme.
Det interessante er at man kan bruke fjernkontrollen til tv-en til apple tv-en og chromecast. Vi har en to år gammel  Samsung tv som gjør det. Husker hva standarden heter, men fin analogi siden fjernkontroller og lading kan gjøres mye enklere dersom produsentene vil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

eivhelle

Sitat fra: geear på søndag 02. august 2020, klokken 11:09
Og du kaster deg over tastaturet og fremviser know it all-holdninger fra andre enden av skalaen, som overhodet heller ikke hjelper. Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme. Har bare innsett at vi er forskjellig skrudd sammen, og nok handler om interesse.

Husk at alle som så langt har valgt elbiler gjerne er de med litt nysgjerrighet for ny teknologi - eller som gjerne strekker seg litt lenger for økonomi eller klima/miljø. Resten kommer sigende på, og hører stadig om elbilens fortreffelighet, så kommer sjokket. Iallfall om man velger en kortrekkeviddebil, som mange bruktbilkjøpere vil oppleve.

Du kunne hatt et snev av poeng om dette faktisk hadde vært vanskelig. Teknisk sett er det like vanskelig å betjene en bensinpumpe som en hurtiglader. Og om du leste artikkelen så klarte dama helt utmerket å få laderne til å fungere (med unntak av den ene som faktisk ikke var i orden). Hennes problem var rekkeviddeangst og det problemet er mer av mental art enn at man ikke behersker teknologien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Kan ikke huske å ha installert 16 forskjellige apper før jeg skulle på tur med dieselbilen.
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. august 2020, klokken 22:37
Kan ikke huske å ha installert 16 forskjellige apper før jeg skulle på tur med dieselbilen.
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)

Noen betaler dyrt for å slippe å gjøre en ekstra innsats.

;)

Joda, skulle gjerne sluppet. Men dette er nå ikke noe man gjør før hver hurtig/lynlading. Jeg har ihvertfall spart meg for turene på søndags kveld/natt for å få fylt drivstoff billigere enn ellers i uka.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. august 2020, klokken 22:37
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)
Ja, og så slipper man å måtte forholde seg til at det ene kortet virker her, og det andre kortet virker der. Og bruker jeg dette kortet er det dobbelt så dyrt som med det andre. Og lader jeg med halvfullt batteri blir det hos noen mye dyrere enn med tomt batteri. Og hos andre ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaiat

Kom til å tenke på noe, som kanskje kan hjelpe de som f.eks. ikke er så kjent i området og/eller ikke er så fortrolige med apper og slikt. Hva om hurtigladetilbyderene enkelt og greitt henger opp en liten plakat på hurtigladerene med hvor de neste hurtigladerene befinner seg? Med f.eks. lokasjon, avstand og retning? "Neste hurtiglader befinner seg på [sted], ca. 7 km nordover på [vei]" eller noe lignende?

Lars C. Krogenæs

På alle ladestasjoner kan man betale med sms eller via QR-kode. Ja det blir dyrere.
På alle bensinstasjoner kan man betale med kort, men igjen blir det dyrere ennn hvis du benytter deg av et lojalitetskort, det gjelder for alle kjeder, og du får 25-50øre rabatt. Fyller du 50 liter blir dette altså rundt 15-25kr.

Poenget mitt er at det er ikke så vanskelig å få hurtigladet, selv hvis man ikke vil registrere seg. Registrere man seg vil man derimot få det billigere, akkurat som på bensinstasjoner. Whats the difference?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hansi

#27
Kan utlendinger som kommer til Norge gjøre dette like enkelt som de kan fylle fossilt drivstoff?

Hvor mange % påslag er det på strømmen vs. på det fossile drivstoffet per enhet hvis man ikke er registrert?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Lars C. Krogenæs

På salg av strøm er det knapt noen som tjener penger, her er volumet for lavt og ujevnt, mens investeringene er store. Det koster mye å sette opp 12 hurtigladere (F.eks Circle K Bamble) som blir greit utnyttet i juli, men der man kunne greid seg med 1-2 stykker resten av året.

På salg av bensin er det høyt jevnt volum som gir inntjening, selv om inntjeningen per liter er lite.

I likhet med salg av Imsdal, er det relativt uinteressant hva vannet i bekken koster. Det er kostnadene rundt som er store. Selv om spottprisen på strøm nå er 1,5øre per kW, skal F.eks Skagerak Nett ha 71kr per kW i effektavgift. Dersom alle laderne hos Circle K Bamble nå kjører på 100% i en time i løpet av måneden, utgjør dette 85.000kr i måneden bare i effektavgift til Skagerak Nett. (Skagerak her lik effektavgift gjennom alle årets måneder).

Løsninger for app, sms, QR, kort, brikker osv. er ikke ferdig utviklet, og tjenestene som blir levert av ladeoperatørene i dag, vil garantert utvikle seg de neste årene. Ladestasjonene vi har i dag, vil også utvikle seg. Dette er en "reise" som bare så vidt har begynt.

Når det gjelder bruk av SMS vet jeg ikke om det funker for utenlandske telefoner. Circle K, som jeg kjenner best,  bruker QR kode og betaling med kort. Det fungerer for utlendinger, men gir dessverre ikke en like god brukeropplevelse som sms.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hansi

#29
Jeg forstår det, spørsmålet mitt var myntet på at påslaget for å lade uten å registrere seg er mye større enn å tanke fossilt drivstoff uten å registrere seg.

Kundeopplevelsen ved bruk av kortautomat er mye bedre enn tvungen registrering (ja, det går muligens an å lade uten å registrere seg, men prisen er såpass mye høyere enn når man er registrert at jeg vil i hvert fall ikke gjøre det).
Edit: Hvorfor er egentlig prisdifferansen når man er registrert og uregistrert så stor? Hvis dere reduserer denne differansen til samme %-sats man får i rabatt ved bruk av lojalitetskort ved tanking av fossilt drivstoff (1-2%?) vil det hjelpe noe.

Du spurte hva forskjellen er, svaret blir vel kundeopplevelsen og prisen.

Jeg synes det har skjedd skuffende lite i forhold til begge disse punktene siden jeg opprettet denne tråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0) i 2013, det har bare blitt flere aktører å registrere seg hos.
Edit: Jeg har sagt det før og kan si det igjen, jeg synes dette bør være en av Elbilforeningens høyest prioriterte saker. Etter hva jeg har lest av artikler i media kan det virke som det er en del som er enig med meg, forhåpentligvis skaper det et press på Elbilforeningen, myndighetene og ladetilbyderne.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA