Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men rekkeviddeangsten var ikke død...

Startet av OhmPaPa, fredag 31. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP74j1/i-lavik-kom-den-foerste-rekkeviddeangsten

Men ladestasjonen i Lavik var i ustand. Da kom den første rekkeviddeangsten. Det er en ekkel følelse som er med deg hele veien; en usikkerhet om du rekker frem til neste ladestasjon.

Det gikk greit til Skei.

Neste ladestasjon lå i Volda, og appen viste meg vei til en Extra-butikk. Der var det ingen lader å finne.

...

Jeg spurte en Oslo-mann som sto og fylte strøm på sin store bil, om han hadde rekkeviddeangst.

«Om jeg har, hele tiden», svarte han.

OhmPaPa

Mitt første møte med rekkeviddeangst var med bensin-bil i Spania. Langt ute i bushen et sted var nåla langt ned på det røde feltet og jeg ante ikke hvor nærmeste bebsinstasjon var. Da dukket rekkeviddeangsten opp! Og da nåla passerte rødt var det nok høy puls. Men heldigvis dukket en opp før bilen stoppet. Flaks, sa Severin Suveren!

Så kjøpte jeg min første elbil - pent brukt Tesla. Og har vært heldig å slippe rekkeviddeangst med den.

Men så på ferie i fjor sommer trengte vi leiebil. Og leide en elbil av et annet merke. Gøy! Helt til rekkeviddeangsten plutselig kom slik det beskrives i artikkelen over.

Jeg har grublet på dette problemet - og jeg tror eneste løsning er å få en slags felles styring av ladestasjonene. Så de får samme fordeler som dagens Tesla-ladere. Kunne se i bilene hvor ladere er og om noen er i ustand. Kunne lade uten å fomle med mobiler og RFID.

Her sitter jo EU sentralt plassert. Og kan kreve at det lages en slik felles styring. Time to step up, EU!

kaiat

Det er noe som ikke stemmer her. Hvorfor kjørte vedkommende fra Lavik helt til Skei når det er ladestasjoner på Sande, i Førde og på Vassenden på veien imellom? Snålt...

Har forøvrig hatt mer rekkeviddeangst med dieselbil enn med elbilen. Og det har blitt noen leteaksjoner etter bensinstasjoner på ukjente steder også, ikke alltid med hell...

Espen Hugaas Andersen

#3
Smakte litt på rekkeviddeangst i sommer med min X100D. Jeg skulle kjøre en henger full til en hytte, omkring 2 tonn, og tom tilbake.

Jeg hadde sjekket avstanden på forhånd, 127 km hver vei, så jeg trodde det ville gå helt fint uten lading. Det er ingen hurtigladere etter man har kjørt 10 km eller altså 10 km før man er hjemme, så lading var ikke et gunstig alternativ. Det ville bli saktelading, i så fall. Fordi det skulle gå fint og ladet jeg da heller ikke til mer enn omkring 90%.

Etter vi hadde satt i vei (og passert hurtigladerne) oppdaget vi feilen vi hadde gjort. De 127 km antok at vi skulle ta ferge, men det hadde vi ikke planlagt. Og om vi skulle ta ferge begge veier, da ville det bli timesvis med venting. Den reelle avstanden uten ferge var 200 km hver vei. Det som skulle være 254 km med henger ble da plutselig til 400 km med henger (390 km med hurtiglading), og det er ganske problematisk.

Vi endte opp med å kjøre pent begge veier (maks 80 km/t mesteparten av veien), hengeren ble stående igjen på hytta, og vi tok ferge på hjemveien. Da ble det altså bare 200 km med full henger, deretter 127 km uten henger. Da kom vi hjem igjen uten å måtte lade ekstra, og med ca 4% til overs. Jeg fikk en litt bekymret telefon fra kona i det vi skulle starte hjemturen, der hun spurte om vi ville komme oss hjem. Halvveis hadde vi igjen 30%, og hun kunne se det i appen...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

#4
Sitat fra: kaiat på fredag 31. juli 2020, klokken 14:40
Det er noe som ikke stemmer her. Hvorfor kjørte vedkommende fra Lavik helt til Skei når det er ladestasjoner på Sande, i Førde og på Vassenden på veien imellom? Snålt...

Har forøvrig hatt mer rekkeviddeangst med dieselbil enn med elbilen. Og det har blitt noen leteaksjoner etter bensinstasjoner på ukjente steder også, ikke alltid med hell...
Og da hun fant ut at ladestasjonen i Volda lå ved en annen Extra butikk 4 km unna fikk hun nok en gang rekkeviddeangst, selv om hun etterpå skulle lade fra 30 til 80% som tilsier at bilen hadde mellom 70 og 80 km rekkevidde igjen. Hun hadde altså med god margin kunne skippet Volda og kjørt videre til neste lader, men fikk likevel angst fordi hun bare hadde en margin på 7 mil på GOM.

Hun skriver ingenting om ladekø, men konkluderer likevel med at alt hadde vært bedre om det var flere ladestasjoner på veien. Hva hjelper det med flere stasjoner om du ikke gidder å bruke dem?

Lurer på hvordan dama hadde taklet å kjøre e-golf for 5 år siden, da jeg tok min første langtur. Da var regelen at det kun var en lader pr. lokasjon og bilen hadde bare litt margin på rekkevidde mellom hver lader. Det var kun en korridor som gikk an å bruke mellom øst og vest. Den gikk over Hardangervidda. Og siste lader før Eidfjord var på Ål. En strekning på 116 km med en bil som normal klarte 140-150 km på landevei sommerstid. Spesielt var det festlig å kjøre østover, når man etter 35 km og 1245 høydemeter fikk rapportert 40 km igjen på GOM.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2020, klokken 15:23
Smakte litt på rekkeviddeangst i sommer med min X100D. Jeg skulle kjøre en henger full til en hytte, omkring 2 tonn, og tom tilbake.

Jeg hadde sjekket avstanden på forhånd, 127 km hver vei, så jeg trodde det ville gå helt fint uten lading. Det er ingen hurtigladere etter man har kjørt 10 km eller altså 10 km før man er hjemme, så lading var ikke et gunstig alternativ. Det ville bli saktelading, i så fall. Fordi det skulle gå fint og ladet jeg da heller ikke til mer enn omkring 90%.

Etter vi hadde satt i vei (og passert hurtigladerne) oppdaget vi feilen vi hadde gjort. De 127 km antok at vi skulle ta ferge, men det hadde vi ikke planlagt. Og om vi skulle ta ferge begge veier, da ville det bli timesvis med venting. Den reelle avstanden uten ferge var 200 km hver vei. Det som skulle være 254 km med henger ble da plutselig til 400 km med henger (390 km med hurtiglading), og det er ganske problematisk.

Vi endte opp med å kjøre pent begge veier (maks 80 km/t mesteparten av veien), hengeren ble stående igjen på hytta, og vi tok ferge på hjemveien. Da ble det altså bare 200 km med full henger, deretter 127 km uten henger. Da kom vi hjem igjen uten å måtte lade ekstra, og med ca 4% til overs. Jeg fikk en litt bekymret telefon fra kona i det vi skulle starte hjemturen, der hun spurte om vi ville komme oss hjem. Halvveis hadde vi igjen 30%, og hun kunne se det i appen...
Og her er man inne på essensen i det som gjør at jeg har begynt å utvikle et ganske ambivalent forhold til elbiler. Du har betalt en million for en flott bil, men å kjøre med henger både til og fra hytta, det går ikke. Nei, hengeren må stå igjen den, og man må få hjelp av en båt for å faktisk nå hjem, og ikke minst sparekjøre en bil med 500 hester, en bil som er helt fantastisk til å trekke henger med, om man bare ikke skal så langt, eller det blir endring i planene, eller det er litt ekstra motvind..

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.

Espen Hugaas Andersen

#6
Det må bygges ut mer ladere for at elbiler fungerer bra i alle situasjoner. Men det hadde fungert fint om jeg skulle overnattet på hytta, da kunne jeg sakteladet.

Det er ikke min hytte, så det er en sjelden problemstilling for min del. Broren min som vil kjøre dit oftere vil nok gå for en Cybertruck med 800 km rekkevidde. Det er også en måte å løse det på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rollep

Sitat fra: eivhelle på lørdag 01. august 2020, klokken 11:09
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
Det er også lov å utstyre seg med RFID brikker. Min erfaring er at de fungerer bedre enn appene og er uansett en god backup hvis mobilen tar kvelden, noe hun tydeligvis også hadde angst for.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 31. juli 2020, klokken 13:01
Her sitter jo EU sentralt plassert. Og kan kreve at det lages en slik felles styring. Time to step up, EU!
Nå som EU prøver å få flere folk over på elbiler er de nødt for å ta grep ellers vil de ikke få det til. Tyskere flest og andre på kontinentet vil garantert ikke tolerere dagens kaos hvis de kjøper elbil.

EU fikk ordnet opp i mobilkaoset så dette bør de også få til.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på lørdag 01. august 2020, klokken 13:13
Sitat fra: eivhelle på lørdag 01. august 2020, klokken 11:09
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
Det er også lov å utstyre seg med RFID brikker. Min erfaring er at de fungerer bedre enn appene og er uansett en god backup hvis mobilen tar kvelden, noe hun tydeligvis også hadde angst for.

Å være redd for at mobilen tar kvelden, og da tipper jeg man snakker om å gå tom for strøm, når man har en gigantisk "mobillader/ladebank" under ræva, klarer jeg rett og slett ikke å skjønne. Dersom bilen og/eller mobilen ikke støtter trådløs lading, så koster en kabel fra 50 til 250 kroner, og det har man råd til å ha liggende i bilen.

Dog, oppfatter mange av disse uttalelsene om at "jeg hadde forberedt meg godt" til fort bare å ha lastet ned appene, men ikke nødvendigvis registrert seg som bruker i tide til å motta brikke eller RFID-kort på forhånd, om ikke annet som å ha de i bakhånd.

Og heller ikke sette seg godt inn i hvilke ladere man håper å få ladet på, og hvilke alternativer man har i tilfelle forbruket ble høyere enn man trodde, eller det var ladekø man ikke orker å vente i, hvilket egentlig er passe dumt om man allerede er veldig lavt ned på gjenværende strøm.

Men for all del, synes ikke man skal slakte ned brukeren for å ikke ha forberedt seg så veldig grundig. Jeg gjør fort det samme. Jeg sikter meg ut Ionity-laderne der de finnes, og har ofte valgt tider der jeg tipper ikke stemmer overens med toppene i etterspørsel.

Er det veldig lang kø, eller jeg bommet og trengte mer strøm for å rekke frem, og heller ikke har copilot til å søke for meg, så finner jeg en rasteplass eller annet sted å stå. Så sjekker på mobil eller og eller i navigasjonen om den finner et sted jeg kan toppe opp.

Skal sies at med god rekkevidde i utgangspunktet, så velger jeg å "bekymre" meg mens jeg har mere rekkevidde enn det de første bilene hadde på 100 % SoC.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg brukte en del tid når jeg fikk siste bil med å sette opp kontoer, bestille brikker og legge inn apper.
Så nå er jeg godt forberedt.

Men.... nå har det seg slik at det ene kortet mitt ble utsatt for svindelforsøk og ble sperret for en uke siden. Det er samme kort som jeg har lagt inn for betaling av lading hos de som støtter kort. Så nå er jeg ikke sikker på hva som skjer om jeg forsøker å lade med app eller brikke. Feiler det inntil jeg har lagt inn nytt kort? Eller får jeg faktura? Og må jeg oppdatere hos alle hver gang et kort utløper på dato?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Tror ikke det er én fasit der, avhengig av hvilken leverandør/app. Med GK mener jeg at jeg fikk faktura i stedet. Mitt gikk ut på dato og madammen fikk nytt kort pga mulig svindel, så da sitter man der og må oppdatere en hayg med abonnement/apper. Det er definitivt i kategorien i-landsproblem, men like fullt jævla irriterende, og det er bare spørsmål om tid før det tvinger seg frem lovkrav om mulighet for kortbetaling på stedet, med definert makspåslag.

Øyvind.h

Ok. Får gå igjennom alle kundeforhold og oppdatere etter hvert. Svindelen jeg er utsatt for skyldes høyst sannsynlig en kompromittert nettbutikk/aktør jeg har registrert kortet hos. For det brukes utelukkende på nett og er ikke fysisk tilgjengelig for noen. Dvs det er mulig en av ladeaktørene har hatt datainnbrudd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. august 2020, klokken 15:09
Jeg brukte en del tid når jeg fikk siste bil med å sette opp kontoer, bestille brikker og legge inn apper.
Så nå er jeg godt forberedt.

Men.... nå har det seg slik at det ene kortet mitt ble utsatt for svindelforsøk og ble sperret for en uke siden. Det er samme kort som jeg har lagt inn for betaling av lading hos de som støtter kort. Så nå er jeg ikke sikker på hva som skjer om jeg forsøker å lade med app eller brikke. Feiler det inntil jeg har lagt inn nytt kort? Eller får jeg faktura? Og må jeg oppdatere hos alle hver gang et kort utløper på dato?

Ladeoperatør kan få melding om sperret kort, og da blir det i værste tilfelle at du ikke får ladet, men kanskje ikke alle kontrollerer for hver gang, og du vil få ladet og faktura i ettertid og beskjed om at kortet ikke er gyldig og må endres/oppdateres.

Dersom du får erstatningskort, så er nok de fleste med i en ordning som gjør at kortinfo automatisk oppdateres ved slike tilfeller. Hos noen vil du nok oppleve samme som over, og må manuelt oppdatere infoen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA