Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arrival, Engelsk firma som har avtale med UPS om 10 000 varebiler som ser veldig bra ut!

Startet av Counterpointer, fredag 31. juli 2020, klokken 11:27

« forrige - neste »

Counterpointer

Se reportasje i Fully Charged


https://youtu.be/I781itRPJH8


Jeg kunne gjerne tenkt meg en campingbil basert på dette designet.

Spennende firma som tenker veldig innovativt.

https://arrival.com/

Noen som har mer info, meninger ?

RJK

Sitat fra: knut.aulie på fredag 31. juli 2020, klokken 11:27
Se reportasje i Fully Charged


https://youtu.be/I781itRPJH8


Jeg kunne gjerne tenkt meg en campingbil basert på dette designet.

Spennende firma som tenker veldig innovativt.

https://arrival.com/

Noen som har mer info, meninger ?

Ut fra et perspektiv om innredning til campervan, så er det glimrende med et skall der rommet bake er så firkantet som mulig, og ikke så kurvede flater man eller ser på varebiler. Og denne har jo allerede høyden inne, om enn kanskje litt for høy? Kan få litt problemer med endel tunneler og broer som krysser veien.

Disse er dog best egnet vil jeg tro, til kjøring i lav hastighet. Greit at glass og "metall" (kompositt-materiale) er avrundet i hjørner og det ikke eksisterer skarpe kanter, men den fronten som møter vinden, er neppe godt egnet for lav luftmotstand. Synes og A-stolpen så massiv ut, noe som neppe er det største problemet når den snegler seg rundt, men blir nok værre der den skal til rutestart eller fra rutens siste stopp.

Fikk vel heller ikke svar på rekkevidden, og om det er i by-fart. Så om det vil fungere som campervan, er jeg dog skeptisk til. Da er nok biler som oppgraderte MB E-Vito Tourer, EQS fra samme selskap og firlingene fra PSA+Toyota bedre egnet for motorveien.

De er riktignok mindre enn denne, men kan jo hende man etterhvert vil se en oppgradert MB Sprinter, kanskje til og med en med Tesla-tech innebygget? Kanskje kommer en oppgadert E-Crafter og ABT e-Transporter frem til ID.Buzz/ID.Buzz Cargo.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52467.0

https://www.tu.no/artikler/mercedes-og-tesla-vil-samarbeide-om-el-varebil/457442

https://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no/no/kjope-varebil/el-varebil/abt-e-transporter.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Den de viser er bare en av konfigurasjonene (den UPS vil ha), de kan variere lengde og høyde etter behov. De bygger også busser så de kunne laget en kopi av Detlef eller Concorde i el. Spørsmålet er selvsagt rekkevidde ift pris.

goggo

Jeg har stor tro på disse, det er jo spennende med Hyundai på eiersiden.
https://arrival.com/news/uk-electric-vehicle-unicorn-arrival-receives-100m-investment-from-hyundai-and-kia

Arrival, Hyundai and Kia will jointly develop vehicles using Arrival platforms and key technologies



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: knut.aulie på fredag 31. juli 2020, klokken 17:27
Den de viser er bare en av konfigurasjonene (den UPS vil ha), de kan variere lengde og høyde etter behov. De bygger også busser så de kunne laget en kopi av Detlef eller Concorde i el. Spørsmålet er selvsagt rekkevidde ift pris.

Selvsagt klar over det, men jeg tok som utgangspunkt for svaret mitt, at de nå i starten ville være langt lettere å få en "UPS"-bil uten logoer. Dermed er størrelsen satt i denne omgangen. Tror også det var trådstarters utgangspunkt.

Jeg så gjennom hele videoen før jeg kommenterte, så var selvsagt fullstendig klar over at dette bare er første karosseri-variant. Men i første omgang er det flåtesalg eller B2B de fokuserer på. Tror selv det å få tak i en "anonym" bil lik UPS-bilene, blir vanskelig.

Alternativet til å bygge selv er at en av de eksisterende caravan/motorhome-leverandørene bestiller en grunn-modul, og selv bygger "kledningen" og innredningen utenom kanskje selve førerhuset, eller ihvertfall deler av dette (dashbord, først og fremst).

Og så kan man heller bestille "skreddersøm fra disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Psst, jeg er trådstarter ,det var ikke helt det jeg mente, men en helt akseptabel tolkning.

Uansett er det interessant med spec på  slike kjøretøy. Synes han fra Arrival i videoen ga et godt inntrykk og de virket å ha en klar strategi.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på fredag 31. juli 2020, klokken 23:15
Psst, jeg er trådstarter ,det var ikke helt det jeg mente, men en helt akseptabel tolkning.

Uansett er det interessant med spec på  slike kjøretøy. Synes han fra Arrival i videoen ga et godt inntrykk og de virket å ha en klar strategi.

Hehe, jammen er du det... ;)

Jeg er selv i markedet for å finne en løsning for weekend-camper, men trenger ikke fast kjøkkeninnredning, toalettløsning kan være en portapotti som kan stues vekk og jeg trenger ikke fast sengeløsning. Satser heller på 5-seter van med en camperbox-løsning som kan settes inn og tas ut ved anledning. Og gjerne plass til frakt av elsykler innvendig.

Men jeg vil gjerne ha svivelstoler foran, en sammenleggbar bordløsning og en 3-seter som kan legges ned til seng. Er bare 1,70, så nedfellbar seterygg holder for meg. Dog kunne jeg tenkt meg tak som kan slåes opp for ståhøyde på dagtid, og tilleggs-senger om natta.

Og jeg satser på at campermode er alt som skal til for å holde varmen når jeg ikke er koblet inn på strøm på en campingplass f.eks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA