Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Camper-mode i etron?

Startet av tkjoerlaug, torsdag 30. juli 2020, klokken 22:24

« forrige - neste »

pst

2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 14:53
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Er det det å sette den i «N» og håndbrekk som er cluet da..?
De gangene jeg har gått ut av bilen med tenningen («motoren») på, så har den slått seg av omtrent før jeg har rukket å gå ei runde rundt bilen..! Men da har jeg typisk satt den i «P» og håndbrekk...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#17
Sitat fra: ThomasEL på søndag 02. august 2020, klokken 17:18
Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 14:53
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Er det det å sette den i «N» og håndbrekk som er cluet da..?
De gangene jeg har gått ut av bilen med tenningen («motoren») på, så har den slått seg av omtrent før jeg har rukket å gå ei runde rundt bilen..! Men da har jeg typisk satt den i «P» og håndbrekk...

Ja, virker sånn. Det er litt plagsomt, f.eks. når man bare skal ut og kaste søppel eller åpne en bom, så går bilen i full shutdown. Radio, klima, WLAN etc. forsvinner for alle passasjerene.

På Tesla er cluet å ikke lukke døra helt igjen, altså bare «første klikket». På Model S i alle fall.. På e-Golf kan du starte bilen på nytt så fort du har åpnet døren. N pluss brekket er i alle fall en løsning. Bilen gir beskjed hvis du glemmer å sette på brekket, for å si det sånn. Piper sammenhengende.

Generelt er jeg litt skeptisk til å bruke brekket i tide og utide, men på elbil er det ikke til å unngå. Har opplevd at det frøs fast på en A4 en gang, etter kraftig temperaturfall på natten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Håndbrekk som fryser er normalt i brekkwire, og ikke selve bremsen. Så med elektrisk brekk som går rett til caliperen, er det mindre sjanse for tilfrysing.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: pst på søndag 02. august 2020, klokken 16:57
Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2020, klokken 17:25
kanskje bedre å ta inn på hotell  😉
Akkurat  :)

Aldri vært ute og kjørt i områder der det knapt finnes hotell å oppdrive, og så blitt trøtt? Gjerne så trøtt, at man heller vil legge seg å sove enn å kjøre flere kilometer eller mil videre?

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 18:54

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.

Tror dette med hotell var en litt flåsete kommentar myntet på mitt forslag om å sette bilen i fri. Når det altså går an å sette bilen i fri (N) og samtidig ha på brekket. Dermed trenger man egentlig ikke noen egen funksjon som heter camper mode. :)

Det er mye en over snittet interessert elbilist kunne ønske seg, men jeg skjønner jo at Audi, som henvender seg til et bredt publikum, ønsker å begrense antall funksjoner som de færreste vil bruke.

Det enkleste hadde kanskje vært et valg for om man ønsker at førklimatisering skal skru seg av etter 30 min eller aldri. Så kunne man bare startet denne når bilen var av.

En mulig effekt av å ha bilen på, er vel at den også vil bruke energi på å varme opp batteriet på vinteren. Det vil ikke en ekte camper mode. Hvor mye energi som kreves for å holde batteriet varmt hvis det allerede har nådd  driftstemperatur og bilen utnytter restvarme fra kupéen, vet jeg ikke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

#21
Godt vi Jag gutta har en kar som lager en bilapp for Android, WattCat, akkurat slik vi vil ha den og inkluderte Camper Mode for litt siden. Samt en haug med funksjoner som Jaguar ikke har tenkt på en gang, priceless ardevd :+1: :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 20:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 18:54

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.

Tror dette med hotell var en litt flåsete kommentar myntet på mitt forslag om å sette bilen i fri. Når det altså går an å sette bilen i fri (N) og samtidig ha på brekket. Dermed trenger man egentlig ikke noen egen funksjon som heter camper mode. :)

Det er mye en over snittet interessert elbilist kunne ønske seg, men jeg skjønner jo at Audi, som henvender seg til et bredt publikum, ønsker å begrense antall funksjoner som de færreste vil bruke.

Det enkleste hadde kanskje vært et valg for om man ønsker at førklimatisering skal skru seg av etter 30 min eller aldri. Så kunne man bare startet denne når bilen var av.

En mulig effekt av å ha bilen på, er vel at den også vil bruke energi på å varme opp batteriet på vinteren. Det vil ikke en ekte camper mode. Hvor mye energi som kreves for å holde batteriet varmt hvis det allerede har nådd  driftstemperatur og bilen utnytter restvarme fra kupéen, vet jeg ikke.

Joa, skjønte det. Men synes og det er noe som fortjener en diskusjon, slik at folk tenker over dette, og ønsker seg en slik funksjon selv om de ikke har tanker om faktisk å sove i bilen.

Den work-around-løsningen er suboptimal. Min tanke er at det nok drar mer energi enn en camper-mode vil gjøre. Og om bruken ikke klarer å holde batteritemperatur oppe, så må man se hvorvidt det er et poeng å holde "lunk" i batteriet, og hva det koster i ekstra energiforbruk.

Tenker det og er en sikkerhetsvurdering hvorvidt det er ønskelig å at bilen står i N, og med "håndbrekket" på. Unger som våkner mens foreldrene sover tungt, og så er plutselig håndbrekket av og bil i drive eller begynner å rulle.

En annen sak er jo "dog-mode"-biten, nemlig det å kunne la bilen stå "på", men ikke kunne settes i drive, men at man fremdeles kan låse bilen med fjernkontrollen utenfor bilen.

F.eks. når man bare skal inn på toalettet, men unger og andre vil sitte i bilen. Eller man som sagt har kjøleboks som man ønsker skal få kjøre på strøm selv på slike korte stopp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Bra jobbet @elektro!

Apropos brekk, jeg synes det er skikkelig teit at brekket ikke alltid går på. Den setter på brekket ved lading uansett. Så hvorfor ikke hver gang?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mroek

Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

På Polestar 2 (som jeg venter på) er det ikke noen håndbrekk-knapp, kun en knapp for P(ark). Jeg har forstått det slik at den knappen aktiverer håndbrekket, og det virker forsåvidt logisk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

daktari

Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

På Polestar 2 (som jeg venter på) er det ikke noen håndbrekk-knapp, kun en knapp for P(ark). Jeg har forstått det slik at den knappen aktiverer håndbrekket, og det virker forsåvidt logisk.
jepp. I det minste elektrisk, men skrur seg ikke alltid hverken på eller av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

Det er en egen knapp for å aktivere brekket, og den er sitter der brekket tradisjonelt sitter. Man trekker den opp for å aktivere/deaktivere og den lyser rødt når den er aktivert. Det er vel helt likt som på e-Golf, og de fleste nyere VAG, om jeg ikke tar helt feil.

Hva gjør Park? Ja, si det.. :) Den gjør jo at bilen ikke ruller, så den setter vel bilen "i gir" på en måte? Men det er først når du aktiverer brekket, eller setter i ladestøpselet, at man hører at brekket går på. (Vel, det skjer sikkert i en del andre situasjoner også, av sikkerhetshensyn, bla. knyttet til det faktum at man ikke hører at bilen er på.)

Det er sikkert en måte å aktivere brekket på Polestar 2 også? På Tesla holder man P inne i ca. et sekund. Sånn: https://youtu.be/tBA-0TIS_Lk Det aktiveres vel også alltid når man åpner døra?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

mroek

Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

Det er en egen knapp for å aktivere brekket, og den er sitter der brekket tradisjonelt sitter. Man trekker den opp for å aktivere/deaktivere og den lyser rødt når den er aktivert. Det er vel helt likt som på e-Golf, og de fleste nyere VAG, om jeg ikke tar helt feil.

Hva gjør Park? Ja, si det.. :) Den gjør jo at bilen ikke ruller, så den setter vel bilen "i gir" på en måte? Men det er først når du aktiverer brekket, eller setter i ladestøpselet, at man hører at brekket går på. (Vel, det skjer sikkert i en del andre situasjoner også, av sikkerhetshensyn, bla. knyttet til det faktum at man ikke hører at bilen er på.)

Det er sikkert en måte å aktivere brekket på Polestar 2 også? På Tesla holder man P inne i ca. et sekund. Sånn: https://youtu.be/tBA-0TIS_Lk Det aktiveres vel også alltid når man åpner døra?

Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, men på en elbil er jo det litt meningsløst, siden motorene aldri er frikoblet. Det virker jo derfor logisk at Park på en elbil alltid burde involvere brekk/parkeringsbrems, men i teorien kan man jo tenke seg at Park bruker motorene aktivt for å holde bilen i ro. I så fall vil jeg tro det kun er aktivt en begrenset tid, for i motsetning til en mekanisk parkeringsbrems så vil jo det bruke noe strøm.

Jeg vet ikke eksakt hvordan det fungerer på Polestar 2, men det er i hvert fall kun en knapp der (som heter P), og "girspaken" har kun D, N og R. Bruksanvisningen refererer til denne knappen som "Parkeringsbrems", og ved parkering så aktiveres den mekaniske bremsen på bakhjulene. Knappen kan også brukes i fart ved å holdes inne, og da er det bilens driftsbrems som brukes. Antar dette primært er tenkt f.eks i forbindelse med øvelseskjøring eller andre situasjoner der passasjer må gripe inn. Og som du sier, parkeringsbremsen aktiveres også automatisk når fører tar av seg beltet og/eller åpner døren.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hårek

Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 10:54
Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, ...
Det er faktisk akkurat det samme her. En mekanisk pal som griper inn i et tannhjul. Elbiler har også en 'girkasse', det er et reduksjonsgir med fast utveksling.
Nærmere beskrivelse finnes i "Self-study programme 675" side 42.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

mroek

Sitat fra: Hårek på mandag 03. august 2020, klokken 13:43
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 10:54
Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, ...
Det er faktisk akkurat det samme her. En mekanisk pal som griper inn i et tannhjul. Elbiler har også en 'girkasse', det er et reduksjonsgir med fast utveksling.
Nærmere beskrivelse finnes i "Self-study programme 675" side 42.

Men hvilken nytteverdi har det? Er det fordi elmotoren(e) har motstand mot å bli rotert også når de er strømløse (permanentmagnetmotorer), akkurat som en forbrenningsmotor som pga kompresjonen ikke så lett vil dreies rundt?

Det du sier er altså at e-tron har to helt separate systemer her, en egen parkmodus pluss parkeringsbrems? Kan man forlate bilen i kun parkmodus, eller vil parkeringsbremsen også automatisk aktiveres da?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA