Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Camper-mode i etron?

Startet av tkjoerlaug, torsdag 30. juli 2020, klokken 22:24

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Jeg har kjørt Tesla i 4 år, men har nå kjørt etron i snart et år (...og kommer aldri til å kjøpe Tesla igjen, men det er en annen historie).

Tesla-Bjørn har jo gjort camper-mode populært gjennom youtube-videoene sine. Dette var først en "hack" der man satte bilen i N og skrudde på park-brems inne i en meny, samt sette på park-lys. Ved å gjøre dette fikk man klima-anlegget til å stå på hele natta og ikke skru seg av etter 30min. Tesla implementerte senere camper-mode som en egen knapp ved en senere SW-oppdatering?

Finnes det noe tilsvarende "hack" på etron? Dvs. lys av og klima-anlegg på gjennom natta? (Eller går ikke tron i dvale automatisk slik som Tesla?)


ThomasEL

Hmm... Det måtte vel i tilfelle være hvis det er mulig å gjøre en programmering via OBDeleven... Den vanlige parkeringsklimatiseringen varer jo bare 30 min. Man kan evt sette den til å starte et par ganger i løpet av natta.

Jeg har forøvrig aldri helt skjønt hvorfor Teslabjørn på død og liv skal finne en måte å ha klimaanlegget på hele natta når han sover i bilen midt på sommeren. Er jo bare å sove med et åpent vindu...
(Med mange kuldegrader ute ser jeg behovet)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det er vel fordi det en varm sommerdag blir mye mer enn 25 grader utenfor, og kanskje 50 grader inni en bil i kveldssol. Og så faller det kjekt til 7 grader og helvetes med dogg kl 03 før det 06 blir 30 grader igjen.
Mens i andre land er det enda varmere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#3
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. juli 2020, klokken 22:58
Hmm... Det måtte vel i tilfelle være hvis det er mulig å gjøre en programmering via OBDeleven... Den vanlige parkeringsklimatiseringen varer jo bare 30 min. Man kan evt sette den til å starte et par ganger i løpet av natta.

Jeg har forøvrig aldri helt skjønt hvorfor Teslabjørn på død og liv skal finne en måte å ha klimaanlegget på hele natta når han sover i bilen midt på sommeren. Er jo bare å sove med et åpent vindu...
(Med mange kuldegrader ute ser jeg behovet)

Er ofte det er ekstra kaldt om natta, og så "koker" det når sola står på. Ved å dekke til vinduene, og samtidig ha air-conditioning-anlegget  til å gå, så får man en jevn temperatur. Det gir langt bedre søvn. De har jo og laget en dog-mode, som er greit om man må inn på butikken og ikke får hunden med seg. Da er det greit å vite at den har det trygt og behagelig, og med varsel i appen om noe skulle feile og det begynner å bli varmt.

Dessuten, det kan være flere grunner til å bruke en slik modus. F.eks. strøm til kjøleboksen mens man er ute på "vandringstur", enten det er til en opplevelsespark, dyrepark, en fjelltopp eller annen turistattraksjon som tar mere enn de tilmålte 30 minuttene.

Dessuten, hvor mye koster det å implementere funksjonen? Så kan de som ønsker og har lyst til å bruke det? Dette burde være grei skuring å få til. Er ingen vits å stille spørsmål til motivene, bare implementere, og skryte av funksjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Jeg har ingenting i mot funksjonen altså😂
Tipp topp for de bilene som har det👍

Men e-tron har det foreløpig ikke tilgjengelig, derfor jeg nevnte en mulig programmeringsmulighet via OBD.

Enig i at det kan være praktisk!! Men akkurat avgjørende for om man kan sove, er det vel kanskje ikke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på fredag 31. juli 2020, klokken 00:08
Jeg har ingenting i mot funksjonen altså😂
Tipp topp for de bilene som har det👍

Men e-tron har det foreløpig ikke tilgjengelig, derfor jeg nevnte en mulig programmeringsmulighet via OBD.

Enig i at det kan være praktisk!! Men akkurat avgjørende for om man kan sove, er det vel kanskje ikke.

Tolket deg ikke den veien, men mistenker det kanskje er lenge siden du har sovet i bil. Pga. at bilen er laget i metall, så blir den som et kjøleskap/fryser, ved at den fort blir kaldere innvendig enn utvendig. Nettopp derfor frister det lite å sove i bil uten mulighet til å styre temperaturen, samtidig som man får utskiftning av luften.

Men det er selvsagt og avhengig av klimaet. Innlandsklima blir fort veldig kjølig om natta selv om det er knallvarmt om dagen, kystklima har ofte langt jevnere temperatur mellom natt og dag. Da blir det ikke så kaldt om natta, og kanskje ikke like varmt om dagen pga at kystlufta kjøler litt. Jeg merket ihvertfall veldig stor forskjell da jeg flyttet sørover.

Tipset om å gjøre det via OBD2-pluggen, er forsåvidt et greit tips, men det burde vært unødvendig. Men Audi tenker kanskje at "våre kunder tar inn på hotell, de sover ikke i bilen som en slubbert", og derfor ikke så poenget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Men jeg var ute en sen kveld for å forsøke å spotte en komet, da lot jeg bilen stå i P mens jeg satt i setet og deb stod på hele tiden. Men med ganske raskt etter du går ut skrur den seg av. Er det i setet eller døra det er en sensor? Kanskje på/park funker hvis man smyger seg innvendig til bagasjen? eller N/brekk funker?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Tipper sensor i førersetet, så kanskje en tung bag gjør susen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Bag i førersetet og slå på bilen i park funker på i3en. Burde funke greit på etron og vil jeg tro.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#9
På e-Golf er trikset å starte bilen mens døra er åpen. Deretter kan man lukke igjen døra og forlate bilen mens den står på og klima går. Vet imidlertid ikke hvor lenge. Man kan skru av lyset, men ikke låse utenfra. Antar at man kan låse innefra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Godt tips her. Dette må testes ut  :+1:

elektro

Utgjør det noen forskjell om man setter bilen i N? Vet ikke om man da får satt på brekket på noen måte, men en stein eller hjulstopper laget for formålet gjør vel nytten..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Å stå i N er kanskje en nødløsning. Men det er kanskje bedre å ta inn på hotell enn å risikere at bilen triller utfor et stup 😉

Truls Antonsen

Satte på bilen uten å sitte i setet her for litt siden, for å lade telefoner. Da stod den på en stund iallefall


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektro

#14
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Da jeg prøvde å låse bilen utenfra med nøkkelen, skrudde den seg av. Bilen kan imidlertid låses innenfra uten at den skrur seg av, med knappen i førerdør, så lenge man rekker denne. Det er kanskje det viktigste hvis formålet er å sove i bilen.

I utgangspunktet er det kun førerdøra som lar seg åpne utenfra, når bilen står i P med brekket på. Heller ikke bakluken lar seg åpne utenfra da. Man slipper imidlertid å klatre fra førerplass og bakover. :) Man kan nemlig fortsatt åpne dørene innenfra, ved å strekke armen bakover fra førerplass, eller åpne el. bakluka med knappen i førerdøra.  Vet ikke om man kan låse innenfra ved å krype inn i bagasjerommet og trykke på låseknappen på luka. Trolig ikke mens bilen går, men man kan naturligvis lukke luken.

(Hvis man først har åpnet en av passasjererdørene innenfra, så kan man også åpne de utenfra etterpå. Dette mener jeg har med at man ikke så lett skal låse barn ol. inne i bilen å gjøre.)

PS! Blir høyt langtidsforbruk og lav snittfart da, for de som måler det, men «turen» kan kanskje slettes fra loggen i appen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA