Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Camper-mode i etron?

Startet av tkjoerlaug, torsdag 30. juli 2020, klokken 22:24

« forrige - neste »

elektro

Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elmic82

Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Hårek

Låsen aktiveres automatisk i Park. Bremsen er delvis automatisk, kommer på når man trår på bremsen og setter den i Park. Og bremsen kommer alltid på når ladekabel tilkobles.
Audi har induksjonsmotorer, rotoren dreier fritt når motor er strømløs. Og det gjør vel permanentmagnet også, uten magnetfelt i stator.
Det er jo nyttig å låse drivverket ved parkering uten å bruke bremseklosser som lett gir rustmerker på skivene.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

mroek

Sitat fra: Hårek på mandag 03. august 2020, klokken 14:17
Låsen aktiveres automatisk i Park. Bremsen er delvis automatisk, kommer på når man trår på bremsen og setter den i Park. Og bremsen kommer alltid på når ladekabel tilkobles.
Audi har induksjonsmotorer, rotoren dreier fritt når motor er strømløs. Og det gjør vel permanentmagnet også, uten magnetfelt i stator.
Det er jo nyttig å låse drivverket ved parkering uten å bruke bremseklosser som lett gir rustmerker på skivene.

Da er jeg med. Enig i at det er nyttig å ikke måtte bruke bremseklossene/parkeringsbremsen. Da ble jeg enda mer nysgjerrig på hvordan Polestar faktisk har løst dette, men der er det i hvert fall kun den ene knappen. Jeg kikket i dokumentet du linket til, og e-tron har egne knapper for disse to funksjonene (pluss at den også har en auto-funksjon for å legge inn park).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

elektro

#34
Sitat fra: Elmic82 på mandag 03. august 2020, klokken 14:12
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren

Hvis du åpner døren mens bilen står i D eller R, aktiveres parkeringsbremsen automatisk og bilen går over i P hvis du slipper bremsen. (Du kan oppheve parkeringsbremsen mens du står i D eller R og holder bremsen inne, hvis du f.eks. trenger å rygge med døren åpen.)

Hvis du selv setter bilen i P, aktiveres ikke parkeringsbremsen. Selv ikke om du åpner døren, går ut eller slår av og låser bilen. Altså ved en vanlig parkering på flatmark. Først når du setter inn ladekabelen, aktiveres parkeringsbremsen.

OBS! I N skjer det heller ingenting når du åpner døren, selv om du forlater setet. Dette for at du skal kunne dytte/taue bilen. Bilen piper riktig nok, men her kan det, som med de fleste biler, potensielt gå riktig ille. Du kan dog altså selv sette på parkeringsbremsen i N, for å f.eks. sove i bilen.

Videre; Går du ut av bilen i P og lukker døren, slår den seg av etter 30 sekunder. Men, musikken fortsetter å spille hvis du har på radio el. Denne skrur seg av når du setter deg inn igjen. :o Til stor irritasjon for passasjerene.

Jeg oppdaget faktisk først i dag at du kan forhindre dette ved å la døra stå åpen, eller klikke den gjen bare det første hakket, som på Tesla, hvis du ikke har servolukking. :+1: Dette fungerer når bilen står i P, enten parkeringsbremsen er av eller på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elmic82

Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:47
Sitat fra: Elmic82 på mandag 03. august 2020, klokken 14:12
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren

Hvis du åpner døren mens bilen står i D eller R, aktiveres parkeringsbremsen automatisk og bilen går over i P hvis du slipper bremsen. (Du kan oppheve parkeringsbremsen mens du står i D eller R og holder bremsen inne, hvis du f.eks. trenger å rygge med døren åpen.)

Hvis du selv setter bilen i P, aktiveres ikke parkeringsbremsen. Selv ikke om du åpner døren, går ut eller slår av og låser bilen. Altså ved en vanlig parkering på flatmark. Først når du setter inn ladekabelen, aktiveres parkeringsbremsen.

OBS! I N skjer det heller ingenting når du åpner døren, selv om du forlater setet, for at du skal kunne dytte/taue bilen. Bilen piper riktig nok, men her kan det, som med de fleste biler, potensielt gå riktig ille. Du kan dog altså selv sette på parkeringsbremsen i N, for å f.eks. sove i bilen.

Videre; Går du ut av bilen i P og lukker døren, slår den seg av etter 30 sekunder. Men, musikken fortsetter å spille hvis du har på radio el. Denne skrur seg av når du setter deg inn igjen. :o Til stor irritasjon for passasjerene.

Jeg oppdaget faktisk først i dag at du kan forhindre dette ved å la døra stå åpen, eller klikke den bare igjen bare det første hakket, som på Tesla, hvis du ikke har servolukking. :+1: Dette fungerer når bilen står i P, enten parkeringsbremsen er av eller på.

Veldig kjekk info 👍 Har irritert meg flere ganger at bilen slår seg av. En filleting, men allikevel litt irriterende
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

turfsurf

Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 13:52
Men hvilken nytteverdi har det? Er det fordi elmotoren(e) har motstand mot å bli rotert også når de er strømløse (permanentmagnetmotorer), akkurat som en forbrenningsmotor som pga kompresjonen ikke så lett vil dreies rundt?
Nytteverdien av separat P modus og parkbrems er at man kan sette på parkbrems med bilen i D uten at den triller av gårde hverken i opp eller nedoverbakker uten å holde foten på bremsen.

Noen biler har dog authold som gjør dette for deg med ett langt trykk på bremesepedalen, og noen har bare bakkestart assistent (holder kun i motbakker).

I tillegg er det jo som andre sier mulighet til å parkere uten at bilen triller videre på flatmark.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Jeg har fortsatt ikke funnet noen måte å unngå at bilen slår seg av få sekunder etter at jeg har gått ut...
Jeg har forsøkt "trikset" som ble nevnt her med å sette bilen i "N" og parkbrems på i stedet for "P". Jeg har forsøkt både å lukke døren og å la den stå åpen.

Men rekker ikke/knapt en gang å hente noe i bagasjerommet uten at bilen slår seg av...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

woody

Jeg har også testet dette. Eneste jeg har fått til er at jeg først må skru av bilen og tar av beltet. Så starter jeg bilen igjen, setter den i Neutral og på med «brekket».


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

elektro

Rart. Jeg har kanskje ikke prøvd å sette bilen i N direkte fra D eller rett etter en kjøretur, men jeg fikk i alle fall bilen til å stå på med AC på i over to timer Sp det skal i alle fall fungere å sove i bilen, eller bruke dette ved kolonnekjøring, fergekø ol.

Skal teste én gang til og simulere «åpne låst bom» og «kasting av søppel i container» uten å slå av bilen først, uten å være innom P først og uten å ta av setebeltet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Må fortsatt teste dette litt mer. :) Enten er det noe med om man tar av belte før man setter bilen i N og slår på parkeringsbremsen, eller så må man ha vært innom P, eller.. så kan det være noe med om døren har vært åpen.

Det kan hende testene mine gav lott tvetydige svar fordi jeg stod stille og satt bilen i D mellom forsøkene, men ikke kjørte mange cm. i garasjen.

Jeg fikk i alle fall til å sette bilen i N med parkeringsbremsen på uten at den slo seg av hverken da jeg gikk ut og ventet et par minutter- eller da jeg satt margin igjen. Det samme mens bilen stod i P. Vanligvis, når jeg kaster søppel på vei fra hytta, slår bilen- musikk og wifi hotspot seg av når jeg kommer inn igjen i bilen etter et minutts tid. Sykt irriterebde fir alle «Nei! Hvorfor skrudde du av!?» Det skjedde ikke nå.. :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA