Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?  (Lest 627 ganger)

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1882
    • Vis profil
taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 13:46 »
Sååå, har noen fått prøvd ut bilene sine? Jeg har observert flere på bane, men bare fått klokket de utvendig i rolig tempo (1.50 rudskogen av typen 4s)


Var mye snakk om at den var raskere enn alt og alle, skal sies at tesla folket stortsett også bare legger ut klippede runder med TM3P og få/ingen har publiserte noen vettuge helrunder.

Lurer fortsatt på hvilken som er raskest av turbo/turboS/TM3P på respektive norske banene ;)

chargedup

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 410
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #1 på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 08:40 »
Tror de fleste Taycan eierne er på facebook og ikke her dessverre. Jeg er også ganske interessert i dette, selv om jeg aldri har kjørt på bane selv. Skulle tro det var noen hardbarka fans fra begge merker som ville stille opp. Har det for meg at jeg har sett video av model 3 performance på rudskogen, men skal ikke si det sikkert. Har skjønt at endel av Taycan eierne bruker Taycan som daily driver og eier 911 som de bruker på bane.
Opel Ampera-e
Solgt: i3 (60Ah) - I-pace S - EQC - Model 3 LR AWD
Forhåndsreservert: Skoda - Model Y - Mach-E

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7482
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #2 på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 11:36 »
Lurer fortsatt på hvilken som er raskest av turbo/turboS/TM3P på respektive norske banene ;)
Du kunne jo gå foran og publisere en tid med din egen preformance

Det ville garantert trigget konkuransegenet til Taycan sjåførene.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 931
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #3 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 12:41 »
Tror de fleste Taycan eierne er på facebook og ikke her dessverre. Jeg er også ganske interessert i dette, selv om jeg aldri har kjørt på bane selv. Skulle tro det var noen hardbarka fans fra begge merker som ville stille opp. Har det for meg at jeg har sett video av model 3 performance på rudskogen, men skal ikke si det sikkert. Har skjønt at endel av Taycan eierne bruker Taycan som daily driver og eier 911 som de bruker på bane.
Skal nok være rimelig hardbarka eller rett og slett dumdristig for å presse en 1,5-2 mill bil til maks på en bane, kan bli en jævlig dyr affære.

Man kan riktignok delta på opplegg arrangert av PCN eller Porsche Norge da gjelder i det minste Porsche forsikringen hos if. Men på slike arrangement er det ikke anledning til å kjøre på som en tulling med tidtaking og det hele.
« Siste redigering: Lørdag 01. August 2020, klokken 12:44 av Rollep »
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7328
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #4 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 13:48 »
Vil påstå at det går an å kjøre rimelig fort, men kontrollert/sikkert med en moderne bil med 4WD på en track day der man kan holde litt avstand til andre biler. Skal mye til for at det går helt ad undas. Men såklart, de siste sekundene blir mer og mer risky.

RWD 911 er litt annen sak, tailhappy.. men for all del, var jo en "nyere" 911 som gikk av Rudskogen med teknisk feil (?) på bremsene for noen år siden, så shit happens...  ::)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1882
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #5 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 23:44 »
Du kunne jo gå foran og publisere en tid med din egen preformance

Står på todo, men blir "dessverre" til at jeg stortsett prioriterer andre biler jeg har på trackdays ;)

@rollep
Ref biler og priser, er det overraskende mange biler i 3-5 mill klassen på bane, fler av GT2RS gutta kan kjøre og, for å ikke å si GT3RS / AMG GTR. Nivået på random trackdays er heftig om dagen.

imho er det bedre å gasse på bane, enn vei ;)

Ser ut som jeg får lånt taycan på bane i august, se om jeg får noen til å kjøre ned min også da.

Kjørte på sist porsche club midtnorge trackday, nivået var bra.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6455
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #6 på: ſøndag 02. August 2020, klokken 10:49 »

imho er det bedre å gasse på bane, enn vei ;)

Ja, absolutt. Selv om det kan bli dyrt, så er det vesentlig sikrere. Kjørte en del på bane med MC, noe som uten tvil gjorde at jeg teknisk sett ble en bedre sjåfør. Utfordringen jeg opplevde var at man ble alt for komfortabel med fart og mindre marginer. Kneskrap og gnistføyk i svingene ble dagligdags.

Er kanskje annerledes med bil, da kan man la seg underholde av andre ting. Kommer ihvertfall aldri til å kjøpe meg ett banefokusert kjøretøy (som R sykler er) til veibruk igjen.

Taycan er kanskje innafor dog :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TaycanTS

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #7 på: ſøndag 02. August 2020, klokken 15:50 »
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 838
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #8 på: Mandag 03. August 2020, klokken 19:01 »
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

TaycanTS

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #9 på: Mandag 03. August 2020, klokken 19:54 »
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 838
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #10 på: Mandag 03. August 2020, klokken 20:09 »
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

Drømmebil, enkelt og greit.

Model 3 P har tre store ulemper på bane som jeg ser det: For slapt oppsett av understell, kreftene dabber for fort av over 100-ish km/t og man mister endel krefter så snart ladestatus faller under 60%.

Likevel, den er morro kjøre på bane, og med forbedret oppsett er den sikkert enda bedre. Men noen Taycan, det kan jeg ikke engang innbille meg at den er.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

TaycanTS

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #11 på: Mandag 03. August 2020, klokken 22:14 »
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

Drømmebil, enkelt og greit.

Model 3 P har tre store ulemper på bane som jeg ser det: For slapt oppsett av understell, kreftene dabber for fort av over 100-ish km/t og man mister endel krefter så snart ladestatus faller under 60%.

Likevel, den er morro kjøre på bane, og med forbedret oppsett er den sikkert enda bedre. Men noen Taycan, det kan jeg ikke engang innbille meg at den er.

Aldri kjørt Tesla så vet ikke hvordan den er, men uansett gøy å lære sin egen bil på bane :-)

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1882
    • Vis profil
Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« Svar #12 på: Mandag 03. August 2020, klokken 22:29 »
da har vi iaf en benchline!

masse 1.3x biler på internett btw, få på trackdays ;D