Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor trykker skoen, eller strømmen?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48

« forrige - neste »

Vidar1979

Sitat fra: RJK på fredag 31. juli 2020, klokken 00:32
Sitat fra: mroek på fredag 31. juli 2020, klokken 00:17
Sitat fra: RJK på torsdag 30. juli 2020, klokken 23:03
Vet du om det blir byttet til TN om en trafo må oppgraderes, eller "har de lov" å beholde IT/TT-nett på disse, selv når de bytter innmat?  Kan de bygge ut nye boligfelt med IT/TT-nett fordi de velger å koble seg til trafo med dette?

Bytting til TN i et eksisterende IT-felt skjer nok i praksis aldri, fordi det også krever ombygging av de eksisterende husenes system (det må f.eks legges ny inntakskabel, mener jeg. I hvert fall om man skal ha 3-fas inn, fordi det med TN kreves 5 ledere, og 3-fas IT typisk har 4). Det er altså ikke bare å bytte trafo, siden systemene er grunnleggende forskjellige. Utbygging av nye felt er vel i praksis alltid TN, og da må ny(e) trafo(er) opp, selv om det finnes eksisterende IT-trafoer med ledig kapasitet.

OK! Takker for svar, det høres jo forsåvidt greit ut.

Tenkte ikke så mye på lederne, men det er jo selvsagt den største forskjellen. De koster sikkert mere til TN, og der skulle "vi" spare inn, siden det fort blir mange meter med kabler, og dermed store besparelser.

Nå i ettertid så viser det seg, igjen, at å velge den billigste teknologien fremfor den beste teknologien, fort blir dyrere i lengden. Ihvertfall om en må gjøre det om igjen, eller gjøre det dobbelt opp.

;)
Nå har man TN-C frem til første fordeling (altså kombinert jord og nøytralleder) så det med 5 ledere til husene medfører ikke riktighet.

DeepFu

Det må komme på plass vettig prising. Diesel koster 1,50 (+-10 øre) pr kW, mens 3 - 5 kr pr kW er en helt normal pris for "hurtiglading". Det er ingen fornuft i at strøm skal være dyrere enn diesel. Og før noen kommer med "jammen det er så dyrt å bygge en hurtiglader" Ja, den koster penger, men det gjør jaggu en drivstoffpumpe også.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

automat

Siden trådstarter jobber for en ladeoperatør, kan spørsmålet tolkes til hva de som ladeoperatør kan gjøre. Og til det vil jeg si: Begynn å samarbeid med konkurrentene om samordnet betaling/roaming. Det er et tiltak som i stor grad handler om vilje, ikke tunge investeringer.

Jeg akseperer prispåslag hvis jeg fremmedlader. Jeg aksepterer også begrenset funksjonalitet ( som f.eks å miste onlineststus i app)

Jeg syns forretningsmodellen til Easypark er genial for parkering, og er villig til å betale for brukervennligheten de tilbyr. Jeg ønsker meg en tilsvarende løsning for lading, slik at jeg slipper å forholde meg til hundre forskjellige apper og kundeavtaler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: DeepFu på fredag 31. juli 2020, klokken 08:15
Det må komme på plass vettig prising. Diesel koster 1,50 (+-10 øre) pr kW, mens 3 - 5 kr pr kW er en helt normal pris for "hurtiglading". Det er ingen fornuft i at strøm skal være dyrere enn diesel.
Har du i dette regnestykket tatt hensyn til at diesel har en virkningsgrad på 10 - 40%
Hjelper lite å ha lav pris pr. kwt på diesel når 75% av energien blir overskuddsvarme. Jeg forsvarer ikke pris på 5 kr i kwt, men er opptatt av korrekt info.
Kjører jeg 10 km men en dieselbil, kan det fort koste nærmere 10 kr. Tilsvarende kjøring med en elbil koster i dag ned mot 1,50 (hjemmeladning). For elpris på 5 kr pr kwt, blir nok km prisen nær prisen med diesel.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DeepFu

Sitat fra: DagfinnN på fredag 31. juli 2020, klokken 08:50
Sitat fra: DeepFu på fredag 31. juli 2020, klokken 08:15
Det må komme på plass vettig prising. Diesel koster 1,50 (+-10 øre) pr kW, mens 3 - 5 kr pr kW er en helt normal pris for "hurtiglading". Det er ingen fornuft i at strøm skal være dyrere enn diesel.
Har du i dette regnestykket tatt hensyn til at diesel har en virkningsgrad på 10 - 40%
Hjelper lite å ha lav pris pr. kwt på diesel når 75% av energien blir overskuddsvarme. Jeg forsvarer ikke pris på 5 kr i kwt, men er opptatt av korrekt info.
Kjører jeg 10 km men en dieselbil, kan det fort koste nærmere 10 kr. Tilsvarende kjøring med en elbil koster i dag ned mot 1,50 (hjemmeladning). For elpris på 5 kr pr kwt, blir nok km prisen nær prisen med diesel.
Ventet på den...
Jeg mener det er mye mer korrekt å sammenlikne energiinnhold, og pris pr energienhet, enn å unnskylde fossilbiler med at de er så lite effektive at de må få energien billig.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

automat

Sitat fra: DeepFu på fredag 31. juli 2020, klokken 09:28
Sitat fra: DagfinnN på fredag 31. juli 2020, klokken 08:50
Sitat fra: DeepFu på fredag 31. juli 2020, klokken 08:15
Det må komme på plass vettig prising. Diesel koster 1,50 (+-10 øre) pr kW, mens 3 - 5 kr pr kW er en helt normal pris for "hurtiglading". Det er ingen fornuft i at strøm skal være dyrere enn diesel.
Har du i dette regnestykket tatt hensyn til at diesel har en virkningsgrad på 10 - 40%
Hjelper lite å ha lav pris pr. kwt på diesel når 75% av energien blir overskuddsvarme. Jeg forsvarer ikke pris på 5 kr i kwt, men er opptatt av korrekt info.
Kjører jeg 10 km men en dieselbil, kan det fort koste nærmere 10 kr. Tilsvarende kjøring med en elbil koster i dag ned mot 1,50 (hjemmeladning). For elpris på 5 kr pr kwt, blir nok km prisen nær prisen med diesel.
Ventet på den...
Jeg mener det er mye mer korrekt å sammenlikne energiinnhold, og pris pr energienhet, enn å unnskylde fossilbiler med at de er så lite effektive at de må få energien billig.

Vann i krana hjemme koster noen få øre pr liter. Kjøper jeg Imsdal-vann på bensinstasjon, koster det fort 50-60kr literen. Man kan ikke bare se på energiprisen isolert sett. Man må ta med betingelsene det er levert under også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Men det er et viktig poeng. Fyller jeg hos Ionity etter motorveikjøring i regn med etron koster det 24,-/mil. Diesel ligger fortsatt på ca 10-15/mil selv om 60% av drivstoffet fyrer for fuglene. Det er absurd, tatt i betraktning den infrastruktur som skal til for å få diesel fra nordsjøen/Midtøsten på tanken.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Pris er viktig. Men HVOR viktig pris er kontra andre ting, avhenger nok av bruksmønsteret.


Personlig har jeg behov for hurtiglading (egentlig lynlading) kanskje i snitt en gang i måneden. Da vil jeg raskt frem, og følgelig lade effektivt.
Da betyr det mye mer for meg at laderen er strategisk plassert, er ledig, grei å parkere ved, rask å aktivere, i nærheten av serviceinstallasjoner som toalett og enkel mat/snacks, enn om det koster 3 kr eller 6 kr pr kWt...

For de som bruker hurtiglader nesten daglig, så vil sannsynligvis pris trumfe mine andre preferanser.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Støtter tiltakene nevnt.

Et mål må være høyere turnover slik at flere ladere er ledige. Prising som straffer knallhardt å okkupere en lader etter 100%. Prising som straffer hardt at saktebiler bruker lynladere. Se dette eksempelet fra en annen tråd:

SitatLade fullt; hvor ofte er det man gambler på å komme frem med <10%? Hvis man ofte kjører sånn forstår jeg behovet for fullading; bare må ha de siste 3% inn fordi det er den bufferen man har på slutten av dagen. Jeg ville heller satset på et ekstra stopp; "surf the charging wave" på lavere SOC med høyere ladehastighet.

Som en generell høflighet kan man jo holde seg ved bilen fra 85% og oppover i tilfelle det blir kø; uten kø - intet problem.

Det hadde vært bra med prising med en lavere kW-sats og en høyere minutt-sats. Prisene favoriserer de tregeste bilene lader på de raskeste laderne! Raske biler på raske ladere taper også penger = mindre turnover for ladeoperatør!

Sjekk eksempelet e-golf basert på TeslaBjørns video, 10-90%, 40 minutter, 24 kWh ladet. Det skiller for lite på lyn- og sakteladeren til Fortum. Økonomibevisste vil også heller velge Fortum enn Ionity, det er jo penger på gata, men med brus til vinpriser så sitter pengene løst kanskje?
e-Golf:
Ionity 201,- for 24 kWh
Fortum 50 kWer 124,- for 40 minutt
Fortum 150 kWer: 140,- for 40 minutt (80) og 24 kWh (60).

Har du derimot en Ioniq 40 kWh eller en e-up så bruker du 70 minutter på å få på 80%, så da blir prisen
Ionity 218,- for 26 kWh
Fortum 50 kWer 217,- for 70 minutt
Fortum 150 kWer: 205,- for 70 minutt (140) og 26 kWh (65).

for e-tron 50: 50 kWh er 80%+ tap fra lader, dvs 55 kWh iflg TeslaBjørns video.
Ionity: 462,- for 55 kWh
Fortum 50 kWer 204,- for 66 minutt (50 kW effekt flatt hele veien, antagelse)
Fortum 150 kWer 202,- for 32 min (65) og 55 kWh (137) (samme tid som Ionity, 32 min)

Referanser:
https://www.youtube.com/watch?v=-qO03G3T7Ww
https://www.youtube.com/watch?v=f8sWvN1t_rs
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 31. juli 2020, klokken 09:57
Prising som straffer knallhardt å okkupere en lader etter 100%. Prising som straffer hardt at saktebiler bruker lynladere.
Enig i det første punktet. Det andre punktet er jeg enig i gitt at det er godt med andre alternativer tilgjengelig. Ellers blir lynladere bare ett gode for det mest bemidlede.

Var på CircleK Vik, med to GK ladere og Ionity. Ett par ledige stolper på Ionity, men hos GK var en stolpe ute av stand og en okkupert stolpe.

Var en golf og en up jeg måtte hjelpe med å få i gang lading på Ionity, og en iOn som kom og måtte dra igjen.

Gir ingen mening i at disse skal straffes for å bruke eneste tilgjengelige lademulighet.

En mye bedre løsning er da ladere som KEM Power som dynamisk kan tildele effekt etter behov. Da kan man velge om man trenger 150, 100, 75 eller 50kW. Eller ladeoperatør kan lett justere villet tilbud man skal ha.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jman76

Veldig enig i det turfsurf sier.

Synes Kempowerløsningen ser smart ut. Men jeg trenger chademouttak i noen år til ;)


Sitat fra: turfsurf på fredag 31. juli 2020, klokken 06:54
Mye mere destinasjonslading og flere ladere pr lokasjon er viktig som andre har sagt.

Men mye bedre stabilitet og øyeblikkelig merking av ladere som ikke virker er også viktig. Ganske irriterende å komme til en lokasjon med en ledig stolpe, parkere og så begynne å fikle med å få i gang lading før man innser at dette ikke vil virke og må bytte ladestolpe. Relatert til dette er også kompabilitet mellom biler og ladere.

Håvar

#26
Sitat fra: daktari på fredag 31. juli 2020, klokken 09:57
Et mål må være høyere turnover slik at flere ladere er ledige. Prising som straffer knallhardt å okkupere en lader etter 100%.
+1 Lading med veldig lav effekt må ikke lønne seg(tidskomponent i pris) og det bør vær en slags "idle fee". Så fort ladingen er fullført bør det påløpe en høy pris for å få folk til å flytte bilen i tide.

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. juli 2020, klokken 13:12
En mye bedre løsning er da ladere som KEM Power som dynamisk kan tildele effekt etter behov. Da kan man velge om man trenger 150, 100, 75 eller 50kW. Eller ladeoperatør kan lett justere villet tilbud man skal ha.
+1 for effektdeling á la KEM Power. Bare se på drivstoffpumper, der velger man 95 eller 98 oktan bensin før fylling. Det er dårlig utnyttelse av tilgjengelig kapasitet å ha noen få ladere for hvert effekttrinn.

Ønsker også mulighet for kortbetaling, enten bare lesing av rfid på bankkortet eller fullverdig kortterminal. Ja dette koster litt penger, men se igjen til drivstoffpumper. Trenger ikke ha en kortautomat for hver lader, det er tilstrekkelig med én for hver lokasjon. Jeg er lei av å fikle med brikker og apper hvor jeg blir logget ut titt og ofte.

Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh  kr/min, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hanche

Sitat fra: Håvar på fredag 31. juli 2020, klokken 14:34
Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.
Denne skjønte jeg ikke. Hvordan blir 1 kr/kWh til 5,5 kr/kWh?

Sist jeg sjekket (og det er god en stund siden), tok Fortum minuttpris på saktelading, og da er det klart at de med langsomme ombordladere (som jeg) betaler mye per kilowattime. Var det noe slikt du prøvde å si?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Marius Kotsbak

1 kr/min ja, altså omtrent uinteressant om man ikke har minst 22 kW ombordlader. Antagelig prissatt for 44 kW. Heldigvis tar de andre operatørene mer fornuftig pris, ca. 6 kr pr time utover energien (2,90 kr/kWt?).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på fredag 31. juli 2020, klokken 14:34
Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.

Ja, det er elendig. Jeg ladet et par timer på 11kW hos GK i dag, de tar 2,50 pr. kWh + 0,1 pr. minutt. Det ble 3,- pr. minutt (kvitteringen sier 27kW for 81 kroner). Ikke billig, men akseptabelt. Billigere enn hurtiglading, selv om man må legge til 10% for tap i lader i forhold til DC-hurtiglading. Til gjengjeld får jeg 8% ladebonus hos Coop så det går vel opp i opp :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA