Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min erfaring etter Hw3 upgrade på model S (fra hw2.5/mcu2.0)

Startet av xerxes, torsdag 30. juli 2020, klokken 10:34

« forrige - neste »

xerxes

Fikk endelig oppgradert til HW3 etter å ha ventet siden lanseringen (kjøpte fsd i 2018). Her er min erfaring med det, for de som skulle være interessert :)

Installasjonen (Moss) gikk smertefritt. Mistet ikke en gang noen settings på bilen, som jeg har hørt noen har opplevd. Leverte bilen kl 08, og hentet den 10.30. De fikset også et vridd setebelte.

Hadde samme relativt ferske software versjon både før og etter installasjon (2020.24.6.1 eller noe slikt). Bilen krevde ikke noe kalibrering. Jeg kunne derfor sammenligne opplevelsen før og etter på en "valid måte". I tillegg hadde jeg også erfaring med HW3 fra min model 3. FSD på begge biler.

Skrudde på FSD preview og jeg ser da på skjermen bak rattet: søppelkasser, stopplinjer, enkelte pinner/stolper, og selvfølgelig orange kjegler. Virker smooth, akkurat som i model 3. Går ikke an å zoome/tilte view siden den ikke er touch. Kjenner jeg savner  at model 3 kan vise kart-visning (neste sving etc) på skjermens høyre side når venstre side er helt dekket av ryggekamera el.l. Per i dag er model S sin løsning bedre på dette. Men det var en digresjon:)

Kjøremessig (autopilot) har jeg opplevd model S med hw2.5 som veldig tett opptil model 3 med hw3. Den virket kanskje litt langsommere til å reagere noen ganger. Autoparkeringen på model S har alltid vært bedre og mer smooth enn på model 3, som oppleves mer rykkete. Smart summon har funket best på model 3, hovedsaklig fordi det er mye lettere å være innenfor 5m radius av bilen når mobilen er selve nøkkelen (og den ikke skal sjekke både fysisk fob og mobilens bluetooth signal. Håper virkelig model s/x får tilsvarende mobilnøkkel snart). Buggen med at smart summon ikke fungerer før man har forsøkt et par ganger (eller i det hele tatt) er fortsatt til stede på begge biler. Helt ubrukelig men moro når det funker.

Så, dette var litt bakgrunn, men nå over til sammenligningen fra hw2.5 til hw3:
Kort sagt så kjører bilen veldig mye mer selvsikkert og smooth. Mindre fantombremsing. Virker som den er mye mer finmasket i bevegelsene når den korrigerer, mindre rykkete utslag generelt. Lå generelt bedre i fila si. Det som overrasket meg mest var hvordan model s nå virker kjøre mer smooth enn model 3 med samme hw3 og software-versjon. Den virker rett og slett "modnere" og tryggere på kjøringen enn model 3. Det syntes jeg var litt interessant. Mulig de har mer data fra model s, og at algoritmen derfor er litt bedre, som ved autopark.

Jeg får en hunch på at dagens software for hw2.5 og hw3.0 er tilnærmet identisk (foruten fsd preview). At softwaren trolig er skrevet for 2.5 og "emuleres" av 3.0, som er 19X så kraftig. Det vil da kunne forklare at den er litt bedre, men ikke på en kvalitativt bedre måte. Litt som at man kan skalere opp full HD til 4k på en kraftig bildebrikke. Hw3.0 virker også gå sjeldnere i "alarm" i situasjoner som er vanskelige, noe jeg tror kan skyldes at raskere prosessering minsker konfidensintervallet og dermed øker terskelen for når den piper og blir usikker.

Gleder meg veldig til total rewrite av fsd blir ferdig i løpet av året. Musk kjører alfaversjonen til jobb og er imponert. Da går vi fra 2D (2,5D) med stillbilder og svak tidspersepsjon, til full 3D i realtime med mulighet til å predikere objekter på en helt annen måte (eller 4D, som Musk sier).

Alt i alt synes jeg det var ganske interessant å få oppgradert og se de små forskjellene. Happy for at jeg har FSD på plass i begge biler og gleder meg til fortsettelsen. En ting er "the march of 9's" men jeg vil være veldig happy med en bil som klarer 98% også, det er temmelig avslappende ift å ikke ha autopilot. Skiltlesing, rundkjøringer, kryss, lyskryss, landeveier. Etter en lang pause i utviklingen av autopilot (bare småforbedringer, softwarefunksjoner og bugfixes så langt i 2018/ 2019).

Jeg har tidligere prøvd booke hw3 update to ganger med beskjed om å vente. Mulig det var noe de ville gjort uansett i forbindelse med at den skulle på verksted for noe annet. Kult at service senteret i Moss er oppe og går, gleder meg til det splitter nye senteret i Sarpsborg/Tunejordet trolig blir operativt i løpet av året.

JorEl

Flott arbeid xerxes. Helt konge ;)

Dette med Musk som kjører med en ny versjon av AP/FSD er jo kjekt, om den er bedre. Men hvorfor skal Mr.Musk kjøre rundt og ikke vi :o Er Musk den beste testpiloten som Tesla har? Om Musk sin versjon virkelig er bedre, så er jo dette bare tull.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

xerxes

Sitat fra: JorEl på torsdag 30. juli 2020, klokken 15:00
Flott arbeid xerxes. Helt konge ;)

Dette med Musk som kjører med en ny versjon av AP/FSD er jo kjekt, om den er bedre. Men hvorfor skal Mr.Musk kjøre rundt og ikke vi :o Er Musk den beste testpiloten som Tesla har? Om Musk sin versjon virkelig er bedre, så er jo dette bare tull.

Tusen takk :-)

Ja den vi har nå er litt død som prosjekt, så forventer ikke så mye bedring før den ekte updaten kommer. :) Mulig de la inn lyskryss og slikt for å få overført mer fsd-penger til q2 resultatet. Misunnelig på musks alfa. Leste at musk tester med å kjøre alfaversjonen og setter nesten livet på spill for å justere hvor nærme den kjører andre lastebiler osv - Elon er Bad ass!

JorEl

Må vel trekke meg litt på det med testpilot kanskje...tror også Musk går 100% inn for oppgaven :)

Og for all del, det fineste er at versjonen finnes. Det må den jo gjøre når Musk bruker den. Sikkert flere som kjører med den også, håper jeg..vil jo at valideringen skal skje fortest mulig.
Om Tesla/Musk ikke har den, så er det jo bare dårlig reklame, for da må de komme og fortelle oss kunder og potentielle kunder, at vi må vente pga bla, bla.
Tør vel ikke håpe for mye, men er sikker på at Tesla kommer med nye oppdateringer, all the way, anyway :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa


emphezis

Veldig bra redegjøring for upgrade! Og diverse annen info.

Spent på ny FSD. Det beste med Tesla.. du vet det kommer uten å måtte kjøpe ny bil.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

kodax

Har man fått HW3 hvis man ser trafikklys/har FSD-preview, eller er det kommet til alle med v2020.28.5?
Jeg hadde bilen inne til service for litt siden. Jeg hadde da bedt om at de samtidig skulle oppgradere til HW3. Før timen ringte de meg for å gjennomgå punktene, og sa da at de ikke hadde delene inne til å oppgradere til HW3.
På fakturaen står det følgende, så jeg regner med at det allikevel ble gjort:
"Full Self-Driving Computer removed and replaced
Utført arbeid: Full Self-Driving Computer Retrofit, Model X Autopilot 2.5
Deler som er skiftet eller montert
Del Antall ASSY,AUTOPILOT.ECU,3.0, MSX-FUSED(1655000-70-G) 1.0"
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Da har du fått FSD-computer/HW3. Men sjekk under Software og "Mere informasjon om kjøretøyet" på skjermen i bilen. Der ser du tekniske detaljer om bl.a. Autopilot, MCU, motorer og fjæring.

Hvis du har fått valget for "FSD-preview" under Autopilot, så har du HW3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

I "Mer informasjon" står det "Autopilot: Kapasitiet for Fullstendig selvkjøring", (på engelsk "Full self-driving computer"), så da er HW3 i boks:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Merker null forskjell på autopilot med HW3, men så har min fungert for det meste ok hele tiden. Størst forskjell er det med nettleseren, og spesielt det å se på NRK-TV, men håper at FSD-pengene etterhvert vil kaste litt mer av seg:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Sitat fra: kodax på fredag 07. august 2020, klokken 00:48
Merker null forskjell på autopilot med HW3, men så har min fungert for det meste ok hele tiden. Størst forskjell er det med nettleseren, og spesielt det å se på NRK-TV, men håper at FSD-pengene etterhvert vil kaste litt mer av seg:)
HW3 skal da ikke ha noe med mediaavspilling å gjøre?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Jeg leser at HW(X) skal vel egentlig bare håndtere autopilot-biten, ja.
Jeg har akkurat mistet Premium Connectivity, og brukte derfor wifi gjennom telefonen, så det kan hende at det fungerer bedre enn Teslas innebygde modem/antenner.
Eller kanskje nettleseren fungerer bedre på v2020.28.5 enn den versjonen jeg hadde da jeg testet sist.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Det var absolutt ingen forskjell før og etter på vår heller. Like stabil som alltid, og fortsatt like sucidal i rundkjøringer og lyskryss.

emphezis

Sitat fra: geear på lørdag 08. august 2020, klokken 00:01
Det var absolutt ingen forskjell før og etter på vår heller. Like stabil som alltid, og fortsatt like sucidal i rundkjøringer og lyskryss.

Rundkjøringer og lyskryss er ikke støttet i Norge, så hjelper ikke med hardware-upgrade der. Men hjelper den dagen det rulles ut da.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Motorwatt

Jeg hadde en "loaner" med nesten samme spesifikasjoner som min, begge hadde omtrent like mange kilometer (skilte ca. 1300 km), loaner hadde 21", og min har 19". "Loaner" var produsert 3 uker etter min. Min har HW3, men samme firmware. Det var ganske stor forskjell når det gjelder kjøring på AP på samme strekning (Oslo-Vestfold). Lånebilen hadde en mere ujevn cruisecontrol, et par oppbremsinger (min ingen), og var mye mere vinglete på styring. Forslag til årsak: HW3, dekk, eller....?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA