Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MBUX - Tips, spørsmål & Svar

Startet av mathis, torsdag 30. juli 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

mathis

Tenkte det kunne være greit å dele erfaringer med EQC's MBUX. Det er ikke akkurat rett frem å få ting på plass. Har ikke sett tilsvarende tråd. Administrator får heller stenge av denne om noen har startet samme tema.

Tips 1)
Få etablert en brukerprofil i bilen for så å synkronisere det med Mercedes Me. Dette gir visst tilgang på funksjonalitet som kun fungerer om bil og Mercedes Me synkes med profiler.

Tips 2)
Online musikk m/TIDAL - Du kan koble Tidal opp mot bilen din. Dette gjør du via Mercedes Me. Dette krever visst nok at du etablerer nett abonnement i bilen via Telia. Noe du også ordner via Mercedes Me.

For ordens skyld kan det jo nevnes at jeg opplever Tidal som mindre brukervennlig i MBUX. Det er knotete å søke deg frem til de sangene du ønsker å høre. Antall sanger som vises er også begrenset i spillelister. Jeg har noen lange spillelister som ikke viser alle sangene. Nå har jeg ikke lekt mye med dette, men så langt føler jeg at du kommer like langt eller lengre med å spille musikk fra mobil over blåtann. Noe skuffende. Vi er i 2020. En skulle tro at UX og brukervennlighet hadde kommet lenger.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Er det noen som vet hvilke tjenester/funksjonalitet en eventuelt får eller er helt avhengig av internett abonnement i bilen? Mulig jeg rører, men jeg tenker jo at bilen er avhengig av dette for å kunne kommunisere med Mercedes Me applikasjonen. Som f.eks sporing av bil, endre temperatur/forvarming av coupe etc. Tar jeg feil her?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Grosor

Sitat fra: mathis på torsdag 30. juli 2020, klokken 10:15
Er det noen som vet hvilke tjenester/funksjonalitet en eventuelt får eller er helt avhengig av internett abonnement i bilen? Mulig jeg rører, men jeg tenker jo at bilen er avhengig av dette for å kunne kommunisere med Mercedes Me applikasjonen. Som f.eks sporing av bil, endre temperatur/forvarming av coupe etc. Tar jeg feil her?

Disse tjenestene forstår jeg som inkludert de første 3 årene uavhengig av datapakker.


Toalmar

Helt topp med sånne tråder hvor man kan få tips og råd. Særlig moro å lese seg opp i før man har bilen selv. Ligger i skorpen for å bestille så dette liker jeg  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

mathis

Sitat fra: Grosor på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48
Disse tjenestene forstår jeg som inkludert de første 3 årene uavhengig av datapakker.

Ok, hvordan kommuniserer da app på mobil med selve bilen uten data abonnement? Ta f.eks sporing av bil, eller forvarming av coupe. Jeg satt en 20 meter fra bilen og fikk melding om at det hadde oppstått en feil, eller at nettforbindelsen ikke var oppe da jeg prøvde å stille inn temperatur via Mercedes Me. Tror jeg må krype til korset.. hente inn manualen som følger med bil...  :laugh:
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Du ser oppe i høyre hjørne på skjermen hva slags mobildekning du har der du står. Du trenger ikke dataabonnement for å bruke annet enn ekstratjenester som eksempelvis nettleser og Tidal.
Basiskontakt med bilen er inkludert. Om du går inn på Mercedes Me og ser i listen over tjenester finner du dato for utløp av inkludert tjeneste på hver linje. Sjekk at alle tjenestene er aktive. Hos meg står det at 40 av 41 er aktive.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2020, klokken 16:04
Du trenger ikke dataabonnement for å bruke annet enn ekstratjenester som eksempelvis nettleser og Tidal.
Basiskontakt med bilen er inkludert. Om du går inn på Mercedes Me og ser i listen over tjenester finner du dato for utløp av inkludert tjeneste på hver linje.

Ok, skal teste litt mer. Ser forøvrig at manualen sier det samme (bare litt mer kjedelig å lese den kontra å få svar her inne). Det er noen tjenester jeg visst nok ikke har tilgang til enda som skyldes at selger må visst gjøre noe konfigueringer på sin side før ting virker som det skal.  :+1:
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Tips 3) Internet in the car

Dette leveres av Vodafone med at de leier "linjer" av Telia. Vodafone brander sine sider med Telia når du skal aktivere nett i bil samt kjøpe internett abonnement til bilen. Tlfnr oppgitt på siden til kundeservice går til Vodafone. Jeg tok kontakt med både Telia og Vodafone for å se hvorvidt mitt eksisterende mobil-bredbånd kunne benyttes i bilen. Kundeservice hos Telia ble nærmest tatt på sengen. Dette var ukjente greier for de. Vodafone derimot var veldig tydelig på at dette ikke var mulig. Simkortet i bilen var ikke et vanlig simkort, og bygget for å være mer robust og gi bedre signal. Skulle simkortet fjernes måtte dette gjøres på et bilverksted da en måtte ta ut en modul fra bilen.... okei.... salgsmumbo jumbo? Nå fikk jeg lyst å se dette magiske simkortet.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Noen her inne som har fått til å legge til en medbruker på bilen sin? Får bare en sur feilmelding om serverfeil (på nederlandsk(!?)) når jeg forsøker.

Øyvind.h

Testet og får også feilmelding nå om jeg forsøker å legge til medbruker. Får vente en dag og prøve igjen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Vi har holdt på i snart to uker her. Tror jeg legger inn en forespørsel til kundeservicen deres bare for å være sikker. Takk for svar!  :+1:

Toalmar

Jeg går ut i fra at den inviterte medbruker har Mercedes Me konto. I følge spørsmål og svar for Mercedes Me Adapter må ha det hvis bilen har dette.
Nå vet jeg at EQC ikke har dette adaptere, men det kan hende kravet er likt
https://www.mercedes-benz.no/passengercars/being-an-owner/mercedes-me-adapter-campaign.pi.html/being-an-owner/mercedes-me-adapter-campaign/faqs/faq-details
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

#12
Jeg regner med at vedkommende kan registrere seg fra det som skal sendes når jeg inviterer, men skal forsøke «andre veien» etter jobb i dag og se om det gjør noen forskjell.

Edit: Dette er noe som definitivt bør inn i hete tips; med en gang jeg laget en profil med sambo sin e-post og telefonnummer så gikk det å legge henne til som medbruker. Det betyr med andre ord at den serverfeilen man får betyr at de ikke finner e-post eller telefonnummer registrert på en Mercedes me-profil.

jevel

Nå har sambo fått link for å godta administrering av bil, men når hun trykker på den så havner vi på den norske MB-siden der den forsøker å laste en eller annen side før den redirecter til amerikansk side. Om man logger inn der får man bare beskjed om at man redirectes tilbake til norsk side "på grunn av lover og regler"...

Beta much?

jevel

Da har jeg knotet i alle fall i en time med dette før jeg fant ut av det.

E-post med link for å godta medbrukerrettighet må tydeligvis åpnes på mobil enhet med Mercedes me 2020 installert og medbruker sin konto pålogget. Da virker det som det skal.

Om trådstarter kunne ha lagt inn det som kommer av info i første post så kan dette bli et nyttig verktøy for dem som opplever problemer når de overtar sine biler.

Nytt problem her nå; har aktivert Tidal prøveabonnement OG Telia-abonnement, har logget på begge deler i Mercedes me-portalen OG også logget på Telia-løsningen inne i MB UX i bilen, men Tidal sier fortsatt at jeg trenger dataabonnement. Får opp en knapp med mulighet til å ta meg til leverandøren. Trykker jeg på denne så får jeg opp Telia / Vodaphone sin portal, sånn at bilen har åpenbart internett. Skal bli spennende å prøve å knekke denne. @Øyvind.h: Hadde ikke du litt utfordringer med dette også?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA