Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MBUX - Tips, spørsmål & Svar

Startet av mathis, torsdag 30. juli 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

jevel

 :+1:

Jeg får den til å spille nå, men den faller ut rett som det er. Andre med samme problem?

Øyvind.h

Eneste jeg merker er at den bruker de første kanskje 30 sek av turen til å koble opp 4g. Men har ikke kjørt langtur med streaming enda.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Nettopp kjørt 12 mil uten utfall nå. Mulig det var oppstartsproblemer fortsatt.  :P

Hadde forventet en noe mer strømlinjeformet prosess fra et premiummerke som Mercedes tross alt er, men skjønner at dette på mange måter er nytt for dem, så mulig jeg forventet litt mye?

I tillegg til at dette er litt knot så må jeg si at kartunderlaget til Here Maps virkelig ikke holder mål her i Trøndelag i alle fall. Testet Navi på tur hjem i dag og må si meg rimelig glad for at jeg egentlig ikke trengte hjelp for å finne frem. I så fall hadde jeg både kjørt mot gjennomkjøring forbudt og også mot påbudt kjøreretning. Ikke bra.

mathis

Jeg synes ikke du forventer for mye. Det er snakk om 2020 hvor konkurrenter har drevet på med dette i flere år. Da burde Mercedes klare å lage et litt mer sømløst og brukervennlig system.

Er fortsatt i prøveperioden min på 4G abonnementet. Det jeg oppdaget var at musikk slukte datapakken, men det virker også som at det er omtrent kun musikk som bruker av denne datapakken?

Logget meg akkurat på nettversjonen av Mercedes ME. Der ser jeg at jeg ikke kjører siste versjon av stemmestyring og at den kan virke til å måtte oppdateres manuelt. Ja, lite tips der altså. Vi må følge med på systemversjoner.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Fra MeMe under kartoppdatering:

"Merk: Stemmegjenkjenningsdataene til de respektive kartregionene i navigasjonssystemet kan kun oppdateres via manuell kartoppdatering." - så jo; den vil kun oppdateres når man laster ned oppdatering manuelt via PC og USB.

Men kartene skal jo funke selv om stemmestyringen ikke henger med.

jevel

Nå har jeg lett en del både i manualer og i MeMe-appen, men klarer ikke å finne funksjon for å sette ønsket SOC til ønsket tid. Er det jeg som har drømt at den har dette, eller er det bare så snabla godt gjemt at jeg ikke finner det?  :o

jevel

Kan vel svare meg selv her: I den elektroniske manualen står det at bilen alltid vil starte å lade så fort den har mulighet til det. Da betyr det vel at en eventuell utsatt lading må skje i lader.

Egil Fonn

#37
Skal snart på en lengre tur med behov for flere hurtigladinger, aktiverte derfor Mercedes me Charge
Fikk denne meldingen:
«Du har fått eksklusiv tilgang til IONITYs høyeffektive ladenettverk med sine hurtigladerstasjoner. Dette gir deg en mulighet for å dra på avslappende lange reiser på europas hovedfartsårer.  Gratis med din Mercedes Me-service»

Spørsmål 1. Er det fri bruk av IONITY uten kostnad?
Spørsmål 2. Er det autentisering via plugg/ bil (som Tesla) eller må brikke/app benyttes?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

1) Nei er nok bare fri tilknytning, ikke bruk.
Prisen er pt 1,65kr per kWh.
2) Det er funksjon for å starte lading fra bilen. Gå inn på ladestasjonen fra navi i bilen og velg hvilken lader du vil starte.
Men - så lenge det ikke er automatisk start som hos Tesla ville jeg bare brukt Mercedes kortet. Du må uansett ut av bilen, plugge i lader og sjekke at alt starter som det skal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

 :+1: Takker! Kr. 1,65 pr kw/t er jo en veldig hyggelig pris for hurtiglading.
Bilen skal støtte autentisering via plugg/ bil, men ser ut til at det er kun i Tyskland dette støttes nå.
Skal fra Harstad til Sandefjord 1650km i neste uke. Da får jeg testet bilen på langtur med diverse hurtiglading. Ser Ionity ladere først blir tilgjengelig fra Dombås og sørover.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mathis

Om du ikke har testet en hurtiglader enda anbefaler jeg deg å gjøre det før du legger ut på langtur. Bare for å se at alt fungerer som det skal. Kjipt å stå inne i en dyp dal med feilsituasjoner du kunne ha avdekket før tur. Mulig du har tenkt tanken selv.. ville bare ha det nevnt. :) God tur!
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

JoKnut

Har hatt en EQC på test i helgen. Herlig bil og er i kjøpsmodus  :)
Testet bl.a tilkopling av min iPhone og Apple CarPlay, ble litt skuffet over CarPlay støtten i MBUX

Har et par spørsmål (om noen vet, eller tror)

1. Kommer 2021 modellen med Apple CarPlay Wireless?
2. Kommer 2021 modellen med Apple CarPlay i Widescreen modus? Det bør jo være plass på skjermen hvis de flytter temperatur angivelse for høyre/venstre side litt lenger ut eller tar de vekk.
MB EQC 400 AMG 2021

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

JoKnut

Sitat fra: Kires på tirsdag 08. desember 2020, klokken 11:55
Jeg har akkurat bestilt og ikke hørt noe om at 2021 kommer med trådløs CarPlay. Jeg tenker å bruke en slik:
https://cplay2air.com/products/cplaystreamer-wireless-adapter-for-factory-carplay-android-auto-module-and-mirror-link-feature

Ja kanskje ikke en dum løsning det, selv om M-B burde fått dette til nå. Flere konkurrenter har jo hatt dette allerede over noe tid.
MB EQC 400 AMG 2021

jevel

Sitat fra: Kires på tirsdag 08. desember 2020, klokken 11:55
Jeg har akkurat bestilt og ikke hørt noe om at 2021 kommer med trådløs CarPlay. Jeg tenker å bruke en slik:
https://cplay2air.com/products/cplaystreamer-wireless-adapter-for-factory-carplay-android-auto-module-and-mirror-link-feature

Ikke ha for høye forhåpninger, da. :P Jeg har testet denne og den virker ikke i det hele tatt.

Kommer bare opp infoskjerm om at tilbehøret ikke er støttet.

Både prøvd helt fra scratch, og også brukt støttet bil for å sette opp og så flytte over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA