Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Radial på lørdag 01. august 2020, klokken 21:03
Den er ikke noen (aktiv) termostat i MG ZS EV.

Funksjonene er litt som golf 2, for de som kjenner til 80-tallets storselgere.

Kaldt til varmt i 10-12steg, 5 viftehastigheter, knapper for hvor lufta skal (ben,ruter, ansikt, og kombinasjoner av dette), AC knapp, og egen defog knapp som aktiverer AC, rute og maks viftehastighet.

Pluss 2 knapper for setevarme til forsetene.

Dog, jeg tror det egentlig ligger en mulighet for full klima inni der, men den er ikke aktiv på ZS EV enda ihvertfall.
De fant jo plutselig en ute-temp sensor i software 2.0...

Problemet til mg at den burde egentlig vært enda billigere, i land hvor fosil versjonen selges og ikke har avgifter som oss så koster fosil versjonen  ca 100 000 billigere.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 01. august 2020, klokken 21:23
Sitat fra: Radial på lørdag 01. august 2020, klokken 21:03
Den er ikke noen (aktiv) termostat i MG ZS EV.

Funksjonene er litt som golf 2, for de som kjenner til 80-tallets storselgere.

Kaldt til varmt i 10-12steg, 5 viftehastigheter, knapper for hvor lufta skal (ben,ruter, ansikt, og kombinasjoner av dette), AC knapp, og egen defog knapp som aktiverer AC, rute og maks viftehastighet.

Pluss 2 knapper for setevarme til forsetene.

Dog, jeg tror det egentlig ligger en mulighet for full klima inni der, men den er ikke aktiv på ZS EV enda ihvertfall.
De fant jo plutselig en ute-temp sensor i software 2.0...

Problemet til mg at den burde egentlig vært enda billigere, i land hvor fosil versjonen selges og ikke har avgifter som oss så koster fosil versjonen  ca 100 000 billigere.

Du misforstår litt problemet med EV'er.
Å lage en bensinmotor-løsning er egentlig sinnsykt billig.
Ferdige motorpakker blir nesten kasta etter deg.
Litt dyrere med diesel.

Ett land uten avgifter på eksosen kan du i tillegg droppe alt av utslippsutstyr og spare masse penger.

Problemet med alle EV'er er den hersens batteripakka, som koster mer enn bilen.
Kost pr kWH batteri er skyhøy, og må betydelig ned i framtiden for å konkurrere mot forbrenningsmotoren.
Det skjer mye i disse dager, kobolt frie celler er en god start (BYD og Tesla).
Faststoff blir enda bedre (Toyota 2022?).

Men i dag er batteriet sinnsykt dyrt i en EV, og da spares det på resten av bilen.
Men at MG tjener penger på ZS er det ikke noe tvil om, men som value for money er den vanskelig å slå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. august 2020, klokken 20:02
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 19:19
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 01. august 2020, klokken 19:01
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Når du bor i et borettslag bør du nok forholde deg til styret, eventuelt generalforsamlingen om det ikke er gjort et vedtak allerede. Å sette opp ladestasjon i et borettslag kan være en utfordring. Men kan løses med god planlegging.

De driver å setter opp nye ladere her nå, for meg ser det ut som normal 240v stikkontakt. Jeg har snakket med styret. Jeg lurer bare på om man kan montere forskjellige typer, hva type/merke man bør installere om man kan velge.

Å basere på nødladeren som kommer med bilen og shuko kontakt er ikke lovlig ! Det skal en ladestasjon løsning på plass ved permanent lading. Snakk med styret om hva slags planer de har ellers kan du risikere å måtte rive din ladestasjon om de går for en felles løsning basert på en annen leverandør på et senere tidspunkt.

Og, de plikter å legge til rette for elbil lading !

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370

Det er i hvert fall 2 typer ladere her i garasjen. Den ene ser ut som bare en boks som teller kw og har vanlig strømuttak 2-pin som man har i hus. Disse brukes typisk av folk med hybrider, og kanskje flere. Så har en med i-Pace en helt annen type svart boks, som ser ut som en skikkelig elbil lader.

Jeg har sendt melding til styreleder for å spørre om dette, for med fullblods elbil skal man vel han en ladestasjon ja, ikke bare et stikk uttak 220v eller hva det er.

RJK

Krav til godkjent lader gjelder dersom du skal lade elbil på fast basis der, og gjelder likt for ladbare hybrider som for helelektriske biler.

Den største forskjellen er at en BEV ofte kan ta høyere lading, og lading skjer gjerne over lengre tid når det først lades, mens en ladbar hybrid lades oftere, gjerne hver dag eller etter hver kjøretur.

Elbilen trenger du kanskje ikke lade hver uke engang, litt avhengig av kjørelengde og batterikapasitet/rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleH

Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Siterer meg selv her, noen som kan svare på disse spørsmålene, eller bør jeg lage en annen tråd eller finne denne info en annen plass?

RJK

Sitat fra: JarleH på søndag 02. august 2020, klokken 10:59
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Siterer meg selv her, noen som kan svare på disse spørsmålene, eller bør jeg lage en annen tråd eller finne denne info en annen plass?

Du kan få mange svar om det å kjøpe ny/brukt elbil i denne tråden. For lading, enten det er hjemmelading eller jurtiglading, er det bedre å sjekke ut egen seksjon for dette.

https://elbilforum.no/index.php?board=48.0

Sjekk gjerne disse først:

https://elbil.no/om-elbil/kom-i-gang-med-ny-elbil/

https://elbil.no/lading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#66
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 12:06
Sitat fra: JarleH på søndag 02. august 2020, klokken 10:59
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Siterer meg selv her, noen som kan svare på disse spørsmålene, eller bør jeg lage en annen tråd eller finne denne info en annen plass?

Du kan få mange svar om det å kjøpe ny/brukt elbil i denne tråden. For lading, enten det er hjemmelading eller jurtiglading, er det bedre å sjekke ut egen seksjon for dette.

https://elbilforum.no/index.php?board=48.0

Sjekk gjerne disse først:

https://elbil.no/om-elbil/kom-i-gang-med-ny-elbil/

https://elbil.no/lading/

Ellers anbefaler jeg medlemskap i elbilforeningen og veldig mange som selger bil gir deg et gratis medlemskap første året. Elbilforening taler vår sak, og har brikke men du kan og få brikker hos andre som Grønn Kontakt. Denne kan du og registrere hos andre slik du kan med Elbilforeningen sin. Har registrert min og kredittkort hos de som kan bruke brikke. Noen, som BKK, tror jeg bare bruker app. Jeg har lastet ned app og registrert hos BKK, Fortum, Grønn Kontakt, Cirkle K, Ionity. I det siste har det i tillegg kommet noen nye. Prisene varierer en del og endres stadig så du må neste holde kontroll selv på de som er aktuelle for deg.

Mer en 5 år siden jeg installert lader i garasjen så ikke oppdatert  :). De fleste klarer seg med mye lavere ladehastighet enn de tror - bruker sjelden mer enn 10 A, men du får se an behovet. Trolig må du dele med de andre i en felles garasje.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 02. august 2020, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 12:06
Sitat fra: JarleH på søndag 02. august 2020, klokken 10:59
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Siterer meg selv her, noen som kan svare på disse spørsmålene, eller bør jeg lage en annen tråd eller finne denne info en annen plass?

Du kan få mange svar om det å kjøpe ny/brukt elbil i denne tråden. For lading, enten det er hjemmelading eller jurtiglading, er det bedre å sjekke ut egen seksjon for dette.

https://elbilforum.no/index.php?board=48.0

Sjekk gjerne disse først:

https://elbil.no/om-elbil/kom-i-gang-med-ny-elbil/

https://elbil.no/lading/

Ellers anbefaler jeg medlemskap i elbilforeningen og veldig mange som selger bil gir deg et gratis medlemskap første året. Elbilforening taler vår sak, og har brikke men du kan og få brikker hos andre som Grønn Kontakt. Denne kan du og registrere hos andre slik du kan med Elbilforeningen sin. Har registrert min og kredittkort hos de som kan bruke brikke. Noen, som BKK, tror jeg bare bruker app. Jeg har lastet ned app og registrert hos BKK, Fortum, Grønn Kontakt, Cirkle K, Ionity. I det siste har det i tillegg kommet noen nye. Prisene varierer en del og endres stadig så du må neste holde kontroll selv på de som er aktuelle for deg.

Mer en 5 år siden jeg installert lader i garasjen så ikke oppdatert  :). De fleste klarer seg med mye lavere ladehastighet enn de tror - bruker sjelden mer enn 10 A, men du får se an behovet. Trolig må du dele med de andre i en felles garasje.

Det settes i disse dager opp nye skikkelige elbil ladere i garasjen vår, til de som ønsker det, det vil si på deres plass, eller et par deler. De som ble satt opp før er ikke elbiladere, det er bare boks med elmåler, og normalt stikkuttak. Disse skal også etter hvert byttes til vanlige nye elbilladere.

Ok, så Elbilforeningen og Grønn Kontakt er de 2 på en måte konkurrenter? De er de eneste som gir slike brikker? Bruker man da denne brikken ved ladestasjonene for å lade? Begge koster pr år og begge gir rabatter på lading etc?

Regner med Elbilforeningen stiller i egen klasse da det er en interesse organisasjon og bør vel melde seg inn der uansett.

RJK

Sitat fra: JarleH på søndag 02. august 2020, klokken 21:57
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 02. august 2020, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 12:06
Sitat fra: JarleH på søndag 02. august 2020, klokken 10:59
Sitat fra: JarleH på lørdag 01. august 2020, klokken 18:34
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Siterer meg selv her, noen som kan svare på disse spørsmålene, eller bør jeg lage en annen tråd eller finne denne info en annen plass?

Du kan få mange svar om det å kjøpe ny/brukt elbil i denne tråden. For lading, enten det er hjemmelading eller jurtiglading, er det bedre å sjekke ut egen seksjon for dette.

https://elbilforum.no/index.php?board=48.0

Sjekk gjerne disse først:

https://elbil.no/om-elbil/kom-i-gang-med-ny-elbil/

https://elbil.no/lading/

Ellers anbefaler jeg medlemskap i elbilforeningen og veldig mange som selger bil gir deg et gratis medlemskap første året. Elbilforening taler vår sak, og har brikke men du kan og få brikker hos andre som Grønn Kontakt. Denne kan du og registrere hos andre slik du kan med Elbilforeningen sin. Har registrert min og kredittkort hos de som kan bruke brikke. Noen, som BKK, tror jeg bare bruker app. Jeg har lastet ned app og registrert hos BKK, Fortum, Grønn Kontakt, Cirkle K, Ionity. I det siste har det i tillegg kommet noen nye. Prisene varierer en del og endres stadig så du må neste holde kontroll selv på de som er aktuelle for deg.

Mer en 5 år siden jeg installert lader i garasjen så ikke oppdatert  :). De fleste klarer seg med mye lavere ladehastighet enn de tror - bruker sjelden mer enn 10 A, men du får se an behovet. Trolig må du dele med de andre i en felles garasje.

Det settes i disse dager opp nye skikkelige elbil ladere i garasjen vår, til de som ønsker det, det vil si på deres plass, eller et par deler. De som ble satt opp før er ikke elbiladere, det er bare boks med elmåler, og normalt stikkuttak. Disse skal også etter hvert byttes til vanlige nye elbilladere.

Ok, så Elbilforeningen og Grønn Kontakt er de 2 på en måte konkurrenter? De er de eneste som gir slike brikker? Bruker man da denne brikken ved ladestasjonene for å lade? Begge koster pr år og begge gir rabatter på lading etc?

Regner med Elbilforeningen stiller i egen klasse da det er en interesse organisasjon og bør vel melde seg inn der uansett.

Elbilforeningen er kun en interesseorganisasjon, Grønn Kontakt er en ladeoperatør. Fortum, BKK, Ionity, Circle K er de største konkurrentene, i tillegg til at Tesla-eiere har tilgang til Tesla sine Superladere.

Et av de store problemene, har vært at alle leverer sine brikker som fortrinnsvis bare virker på egne ladere, så Elbilforeningen har fått til en avtale slik at man kan registrere elbilforeningens ladebrikke fos de fleste/alle sisse ladeoperatørene. De er altså ikke ladeoperatør selv. Usikker på om de får noen øre for hver kWh man lader med å bruke den, så det får andre svare for. Er usikker på om de tilbyr samlet faktura, eller om man får regning fra hver enkelt operatør man lader fra, men tipper det siste. Igjen, presisering får du få fra noen som vet det bedre enn meg, da jeg ikke er medlem selv.

Du kan selvsagt registrere den hos endel andre operatører som åpner for dette.

NAF er en annen interesseorganisasjon som leverer ut brikke som man kan registrere hos mange/alle av disse operatørene, men vil ikke kalle de konkurrenter pga det.

Plugsurfing er en kommersiell operatør som som og leverer ladebrikke, og får et påslag i pris per kWh. Igjen er den største fordelen at man kan bruke EN brikke. Hos samarbeidende operatører, faktureres du av Plugsurfing, og får da samlefakturering fra en operatør.

NB! Påslaget og prisen per kWh varierer stort, så dette er ikke nødvendigvis en topp løsning. Og da er vi ved kjernen av problemet, nemlig at prising er veldig usikkert, og du uansett må være registrert kunde hos alle ladestasjonsoperatørene. Med noen få unntak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Du får ingen felles faktura fra Elbilforeningen, hver ladeoperator fakturerer for seg. Ladeoperator er tilsvarende de som driver bensinstasjoner (Cirkle K, Shell mm). Mener jeg har registrert Grønn Kontakt sin brikke hos flere så tror ikke den skiller seg fra Elbilforeningen sin.

Når du registrerer betalingskort og RFID brikke så last ned app først og registrer kortet og brikken i app'n.

Fint det ser ut til å ordne seg med lading i garasjen  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. august 2020, klokken 06:51
Du får ingen felles faktura fra Elbilforeningen, hver ladeoperator fakturerer for seg. Ladeoperator er tilsvarende de som driver bensinstasjoner (Cirkle K, Shell mm). Mener jeg har registrert Grønn Kontakt sin brikke hos flere så tror ikke den skiller seg fra Elbilforeningen sin.

Når du registrerer betalingskort og RFID brikke så last ned app først og registrer kortet og brikken i app'n.

Fint det ser ut til å ordne seg med lading i garasjen  :+1:

Laderne som de nå setter opp her er Zapcharger PRO - 22 KW. Noen som kjenner til disse?
Full montering her med kobling til felles anlegget etc etc koster nesten 23 000. Jeg kunne ladet LENGE for 23 000 på nærmeste stasjon.....urk.....synes dette er veldig dyrt!

Daniel_0007

Sitat fra: JarleH på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:40
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. august 2020, klokken 06:51
Du får ingen felles faktura fra Elbilforeningen, hver ladeoperator fakturerer for seg. Ladeoperator er tilsvarende de som driver bensinstasjoner (Cirkle K, Shell mm). Mener jeg har registrert Grønn Kontakt sin brikke hos flere så tror ikke den skiller seg fra Elbilforeningen sin.

Når du registrerer betalingskort og RFID brikke så last ned app først og registrer kortet og brikken i app'n.

Fint det ser ut til å ordne seg med lading i garasjen  :+1:

Laderne som de nå setter opp her er Zapcharger PRO - 22 KW. Noen som kjenner til disse?
Full montering her med kobling til felles anlegget etc etc koster nesten 23 000. Jeg kunne ladet LENGE for 23 000 på nærmeste stasjon.....urk.....synes dette er veldig dyrt!

Dyrt ja men er nok vanlig pris for å sette opp i boretslag, betalte sjøl 18 000 for samme lader og instalasjon.
Husk tid er penger og, deilig å slippe å sitte halvtime å lade par ganger i uka og bare lade om natta.
Model 3 2019 LR Rwd

JarleH

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:50
Sitat fra: JarleH på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:40
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. august 2020, klokken 06:51
Du får ingen felles faktura fra Elbilforeningen, hver ladeoperator fakturerer for seg. Ladeoperator er tilsvarende de som driver bensinstasjoner (Cirkle K, Shell mm). Mener jeg har registrert Grønn Kontakt sin brikke hos flere så tror ikke den skiller seg fra Elbilforeningen sin.

Når du registrerer betalingskort og RFID brikke så last ned app først og registrer kortet og brikken i app'n.

Fint det ser ut til å ordne seg med lading i garasjen  :+1:

Laderne som de nå setter opp her er Zapcharger PRO - 22 KW. Noen som kjenner til disse?
Full montering her med kobling til felles anlegget etc etc koster nesten 23 000. Jeg kunne ladet LENGE for 23 000 på nærmeste stasjon.....urk.....synes dette er veldig dyrt!

Dyrt ja men er nok vanlig pris for å sette opp i boretslag, betalte sjøl 18 000 for samme lader og instalasjon.
Husk tid er penger og, deilig å slippe å sitte halvtime å lade par ganger i uka og bare lade om natta.

Har du full kontroll på denne laderen via feks app på mobilen? Veldig usikker på om vi får dette eller om det blir en sentral styring for hele anlegget.

Oddaa

For å spikke litt fliser: Laderen sitter bilen. Ladeboksene dere diskuterer er bare smartere og tryggere stikkontakter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

JarleH

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. august 2020, klokken 21:30
For å spikke litt fliser: Laderen sitter bilen. Ladeboksene dere diskuterer er bare smartere og tryggere stikkontakter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, og det blir en fryktelig dyr stikkontakt. Regner med at noen i kjeden tar seg skrekkelig godt betalt  >:(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA