Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med SOC ?

Startet av Øystein Hermansen, søndag 05. juli 2020, klokken 20:33

« forrige - neste »

RayBomb

Problemet jeg ser med hele dette er at kunden må legge frem en masse bevis for at ting ikke er som det bør være. På bakgrunn av den service jeg har fått hos nærmeste forhandler, ville de aldri ha sett på mitt batteri, dess mindre reparert feilen. De ville nok bare sagt til meg at de hadde skiftet det, og igjen nektet å gi meg dette skriftlig.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RayBomb

Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:43
Jeg har sjekket med MyPace (en IOS versjon av WattCat).  Den viser faktisk "Estimated Energy" på 62 kWh når batteriet er oppladet så noe er feil.  Jeg har også vært i kontakt med forhandler som sier det er sannsynlig at det er feil i en celle men de anbefalte meg å teste noe først.  Verkstedet opplyste at i mange tilfeller så kan en jevne ut (balansere) battericellene selv og rette denne type feil.  Dette er noe verkstedet uansett må gjøre før de kan bytte ut celler fordi det er et krav fra Jaguar.

Fremgangsmåten jeg fikk var som følger:
- Kjør bilen så langt ned som mulig.  Skal være under 20% SOC, aller helst ned mot 10% og lavere.
- Koble bilen til nødlader.  Det er denne som kobles på vanlig stikk (schuko) på 230 volt og lader bilen med 2 kW effekt
- La bilen stå ulåst med nødblinken på (bør derfor gjøres i egen låst garasje eller tilsvarende).  Dette var veldig viktig fordi bilen skal være "på" og ikke "av".  Hvis bilen er låst så går den i "av-modus" og batteri-balanseringen fungerer ikke på samme måte.
- Lad bilen til den er 100% (vil ta nesten 2 døgn)
- Reset GOM og sjekk verdi
- Hvis du har tilgang til WattCat/MyPace, les av "estimated energy".

Hvis en fortsatt har rekkevidde på 300-tallet (300-350) og/eller "Estimated Energy" under 80+, så er en celle ødelagt og vil ikke balanseres ut.  Da vil Jaguar bytte cellen(e).

Så jeg skal gjøre dette når jeg kommer hjem etter ferien.  Lever greit med 330 km GOM i ferien da jeg ikke kjører så langt (får bare lade en gang eller to ekstra).  Skal holde dere oppdatert med status men det blir nok ikke får månedsskiftet juli/august.

Min bil har bare, da den var helt ny, vist SOC over 400km. Jeg bør nok gjøre denne fremgangsmåte for å eventuelt finne feil med celle, eller i beste fall, få batteriet skikkelig balansert. Får snart bilen tilbake. Har hatt svært mye problemer med bilen i sommer. 4 ganger har viking måttet hente den. Til sammen har bilen vært 5 ganger på verksted bare i sommer. Jeg har kjørt mer leiebil enn min bil - Huff 😭
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:43
Jeg har sjekket med MyPace (en IOS versjon av WattCat).  Den viser faktisk "Estimated Energy" på 62 kWh når batteriet er oppladet så noe er feil.  Jeg har også vært i kontakt med forhandler som sier det er sannsynlig at det er feil i en celle men de anbefalte meg å teste noe først.  Verkstedet opplyste at i mange tilfeller så kan en jevne ut (balansere) battericellene selv og rette denne type feil.  Dette er noe verkstedet uansett må gjøre før de kan bytte ut celler fordi det er et krav fra Jaguar.

Fremgangsmåten jeg fikk var som følger:
- Kjør bilen så langt ned som mulig.  Skal være under 20% SOC, aller helst ned mot 10% og lavere.
- Koble bilen til nødlader.  Det er denne som kobles på vanlig stikk (schuko) på 230 volt og lader bilen med 2 kW effekt
- La bilen stå ulåst med nødblinken på (bør derfor gjøres i egen låst garasje eller tilsvarende).  Dette var veldig viktig fordi bilen skal være "på" og ikke "av".  Hvis bilen er låst så går den i "av-modus" og batteri-balanseringen fungerer ikke på samme måte.
- Lad bilen til den er 100% (vil ta nesten 2 døgn)
- Reset GOM og sjekk verdi
- Hvis du har tilgang til WattCat/MyPace, les av "estimated energy".

Hvis en fortsatt har rekkevidde på 300-tallet (300-350) og/eller "Estimated Energy" under 80+, så er en celle ødelagt og vil ikke balanseres ut.  Da vil Jaguar bytte cellen(e).

Så jeg skal gjøre dette når jeg kommer hjem etter ferien.  Lever greit med 330 km GOM i ferien da jeg ikke kjører så langt (får bare lade en gang eller to ekstra).  Skal holde dere oppdatert med status men det blir nok ikke får månedsskiftet juli/august.

Min bil har bare, da den var helt ny, vist SOC over 400km. Jeg bør nok gjøre denne fremgangsmåte for å eventuelt finne feil med celle, eller i beste fall, få batteriet skikkelig balansert. Får snart bilen tilbake. Har hatt svært mye problemer med bilen i sommer. 4 ganger har viking måttet hente den. Til sammen har bilen vært 5 ganger på verksted bare i sommer. Jeg har kjørt mer leiebil enn min bil - Huff 😭

Høres ikke bra ut - hva er greia , 12V problemer som noen andre har opplevd ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

#18
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. august 2020, klokken 19:25

Høres ikke bra ut - hva er greia , 12V problemer som noen andre har opplevd ?
Nei si det. Fikk dette problemet jeg også. Plutselig hadde jeg bare 8V på 12v systemet og alt døde. Lurer på om det kan være en kombinasjon av litt dårlig/billig 12V batteri samtidig med at den automatiske ladingen som skjer feiler. Veldig sprøtt hvertfall.
Man skulle jo nesten tro at 12V system var noe som var i "boks" eller vel 100 år med sånt system.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

turfsurf

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:50

Man skulle jo nesten tro at 12V system var noe som var i "boks" eller vel 100 år med sånt system.
Pussig nok er 12v systemet noe mange batteribiler har vært plaget med. Sikkert en kombinasjon av nye problemstillinger og feilvurderinger. De er jo ofte mye mindre, men har  belastning selv om bilen ikke brukes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:43
Jeg har sjekket med MyPace (en IOS versjon av WattCat).  Den viser faktisk "Estimated Energy" på 62 kWh når batteriet er oppladet så noe er feil.  Jeg har også vært i kontakt med forhandler som sier det er sannsynlig at det er feil i en celle men de anbefalte meg å teste noe først.  Verkstedet opplyste at i mange tilfeller så kan en jevne ut (balansere) battericellene selv og rette denne type feil.  Dette er noe verkstedet uansett må gjøre før de kan bytte ut celler fordi det er et krav fra Jaguar.

Fremgangsmåten jeg fikk var som følger:
- Kjør bilen så langt ned som mulig.  Skal være under 20% SOC, aller helst ned mot 10% og lavere.
- Koble bilen til nødlader.  Det er denne som kobles på vanlig stikk (schuko) på 230 volt og lader bilen med 2 kW effekt
- La bilen stå ulåst med nødblinken på (bør derfor gjøres i egen låst garasje eller tilsvarende).  Dette var veldig viktig fordi bilen skal være "på" og ikke "av".  Hvis bilen er låst så går den i "av-modus" og batteri-balanseringen fungerer ikke på samme måte.
- Lad bilen til den er 100% (vil ta nesten 2 døgn)
- Reset GOM og sjekk verdi
- Hvis du har tilgang til WattCat/MyPace, les av "estimated energy".

Hvis en fortsatt har rekkevidde på 300-tallet (300-350) og/eller "Estimated Energy" under 80+, så er en celle ødelagt og vil ikke balanseres ut.  Da vil Jaguar bytte cellen(e).

Så jeg skal gjøre dette når jeg kommer hjem etter ferien.  Lever greit med 330 km GOM i ferien da jeg ikke kjører så langt (får bare lade en gang eller to ekstra).  Skal holde dere oppdatert med status men det blir nok ikke får månedsskiftet juli/august.

Min bil har bare, da den var helt ny, vist SOC over 400km. Jeg bør nok gjøre denne fremgangsmåte for å eventuelt finne feil med celle, eller i beste fall, få batteriet skikkelig balansert. Får snart bilen tilbake. Har hatt svært mye problemer med bilen i sommer. 4 ganger har viking måttet hente den. Til sammen har bilen vært 5 ganger på verksted bare i sommer. Jeg har kjørt mer leiebil enn min bil - Huff 😭

Utrolig at en forbruker må kjøre gjennom slike øvelser for cellebalansering. På min bil opplever jeg det motsatte, etter H264/H280 så har kapasiteten på batteriet økt det siste halvåret, fra 82kW til 86kW og GOM viste 440km, men et par turer med henger fikk den under 400km igjen.

Skulle ønske bilen hadde en "service meny" hvor en kan få opp litt status som temperaturer, detaljert batteristatus osv. Til og med vaskemaskina min har en sånn skjult meny.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Thomas Parsli

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 12. august 2020, klokken 08:47
Skulle ønske bilen hadde en "service meny" hvor en kan få opp litt status som temperaturer, detaljert batteristatus osv. Til og med vaskemaskina min har en sånn skjult meny.

Jeg er 99.999% sikker på at den har det -men Jaguar gjør alt for at du ikke skal få tilgang til den ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RayBomb

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. august 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 12. august 2020, klokken 08:47
Skulle ønske bilen hadde en "service meny" hvor en kan få opp litt status som temperaturer, detaljert batteristatus osv. Til og med vaskemaskina min har en sånn skjult meny.

Jeg er 99.999% sikker på at den har det -men Jaguar gjør alt for at du ikke skal få tilgang til den ;)
Denne info er tilgjengelig med rette OBDII leser og rette program. Kun tilgjengelig for android nå.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Jaguar er vel ikke ment for nerder som oss  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA