Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Splitter ny e-tron brant opp under lading

Startet av Frank_M, mandag 27. juli 2020, klokken 16:34

« forrige - neste »

Amatøren

Selv nyere fossilbiler kan brenne.

Mye som kan feile, men også som andre nevner; hva annet var koblet til strømnettet i garasjen.

Eller noe så enkelt som noen filler med løsemidler/oljer etter diverse arbeid.

Lett å drive spekulasjoner. Må bare påse at slikt ikke blir brukt som 'sannhet' til slutt. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Det er viktig å heller ikke utelukke at det kan være lading som er årsaken. Det er høy belastning over tid og en liten feil kan være nok. At en garasje er ny betyr lite hvis Eletrikker har gjort en feil, eller det er en feil med bilen.

Uansett er ett tilfelle ikke noe mønster.

elektro

Sant nok, el. feil er vel årsak til de fleste husbranner, elbil øker naturligvis faren. Eier kan også ha brukt en 3. parts Schuko som tillater mer enn 8A, og/eller skjøteledning.

En annen ting er at garasjer ofte brukes til lading av elsykler, hageredskap og annet. Og også til oppbevaring av bensinkanner, grillutstyr, maling/kjemikalier, filler som kan selvantenne, osv. At det har begynt å brenne i selve elbilen ville jeg gitt ganske høy odds.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Folk/media blir aldri ferdig med tanken om at elbil er brannfarlig Uansett hvor skjelden det skjer

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. september 2020, klokken 19:50
Folk/media blir aldri ferdig med tanken om at elbil er brannfarlig Uansett hvor skjelden det skjer

Men det er det vel og om man bare plugger den kladden man har fått med bilen i en kontakt man fant innerst i garasjen fra 70 tallet. Går som regel bra, men ikke alltid. Klart det selger mer å indikere at bilen kan være årsaken.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Tidligere i tråden er det nevnt at garasjen bare var to år gammel. I så fall skal det finnes en samsvarserklæring på hvordan det elektriske anlegget var satt opp, og om det var en kurs tiltenkt elbillading eller ikke.

I tillegg kan det hentes ut strømforbruk fra Elhub, i alle fall for hver time. Ut fra det burde det gå an å se hvor lenge bilen ladet. Det er ikke så mye annet som bruker 2-3 kW kontinuerlig over mange timer på en midtsommersnatt.

Nå kan det godt være at dette allerede er undersøkt, og er bakgrunn for å konkludere med at bilen sannsynligvis stod til lading. Men skjedde dette på et forskriftsmessig elektrisk anlegg?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA