Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Splitter ny e-tron brant opp under lading

Startet av Frank_M, mandag 27. juli 2020, klokken 16:34

« forrige - neste »

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jambo

Betalingsmur ja. Hadde vært interessant å vite om årsaken var det elektriske anlegget eller bilen, og eventuelt hvilken av bilene.

Frank_M

litt klipp og lim:
Politiet skal nå gjennomføre en krimteknisk undersøkelse og en gjennomgang sammen med lokalt eltilsyn. Det Det er grunn til å tro at elbilen sto og ladet, sier politiet.
- Kan dette settes i sammenheng med brannen?
- Det er for tidlig å si, men det er på det rene at det har startet i garasjen, sier etterforskningslederen.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Amatøren

Lurer på de finner ut hva som startet brannen.

- Varebilen (fossilbil)
- e-tron
- Det elektriske i garasjen
- Var bilen på aktiv lading (var det lading på stikkontakt eller ladeboks)
- Annet brennbart som kunne antenne
- Annet batteridrevet utstyr på lading

🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pingle

0750: melding til nødetater, "brant mye i en garasje",
0753 Politi rykker ut.
0807 overtent garasje,
0825 kontroll over brannen

Ut fra vanlig syting om brann i litiumbatteri, vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Oddaa

Sitat fra: Pingle på mandag 27. juli 2020, klokken 19:41
0750: melding til nødetater, "brant mye i en garasje",
0753 Politi rykker ut.
0807 overtent garasje,
0825 kontroll over brannen

Ut fra vanlig syting om brann i litiumbatteri, vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Det er vel mye mer sannsynlig at dette evt er relatert til ladeutstyret enn til batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Sitat fra: Pingle på mandag 27. juli 2020, klokken 19:41
....vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Det var litt av et veddemål

Det er etter et halvt år ikke kommet noen konklusjon på den Taycan'en som brant i en garasje i Florida......! Det kan ta tid før vi får avgjort veddemålet.

Carkub

«- Nå er saken ferdig etterforsket og vi har konkludert med at vi ikke finner ut av årsaken til brannen, sier Hofstad til Adresseavisen.»

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/09/05/Her-var-det-over-%C3%A9n-million-som-gikk-opp-i-r%C3%B8yk-22599836.ece
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Carkub

«Garasjen var relativt ny og satt opp for bare to år siden. Det er grunn til å tro at elbilen sto og ladet, har Gunder Hofstad, etterforskningsleder ved Verdal og Levanger lensmannskontor, uttalt tidligere.

...


- Selv om elbilen sto og ladet, var det mange andre elektriske komponenter i garasjen som også kan ha vært årsak til brannen. Det var for mye brannskader til å finne ut om det var ladingens feil, sier Hofstad.»
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Ingeniøren

Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2020, klokken 08:54
Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.


Ser jo temmelig utbrent ut på det bildet, så ikke sikkert det var noe kabel eller ladeboks igjen å se dette på. Ser ut som varmen har vært ganske intens...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2020, klokken 08:54
Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.
Det vil jeg tro at de vet. Men om brannen har med det å gjøre vet de tydeligvis ikke.

Kobberlederne kan f eks lett ha blitt slitt i stykker når bygningen raste sammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektro

Jeg er interessert i hva slags annen bil som stod i garasjen jeg. Det brenner ca. 10 bensin/dieselbiler i Norge hver dag, så sannsynligvis var det den. Det var jo også tilfellet på Sola..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1Ampera

2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA