Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy batteristatus (SOC) ved lagring i butikk

Startet av ThomasEL, fredag 17. april 2020, klokken 17:57

« forrige - neste »

tromsø

Be om å få kontakt til bilen så snart som mulig etter leveranse til forhandler. Da kan man via appen sjekke SOC og kjøre klimaanlegg for å redusere SOC hvis man vil.

Angående hva som skjer med batteriene før de kommer i bilen så har jeg hørt at dem aldri lades opp til mer enn 50% SOC. (også en økt sikkerhet ved transport)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på onsdag 22. april 2020, klokken 21:36
Be om å få kontakt til bilen så snart som mulig etter leveranse til forhandler. Da kan man via appen sjekke SOC og kjøre klimaanlegg for å redusere SOC hvis man vil.

Angående hva som skjer med batteriene før de kommer i bilen så har jeg hørt at dem aldri lades opp til mer enn 50% SOC. (også en økt sikkerhet ved transport)

Da må jeg jo oppgi mitt passord til MyAudi slik at selgeren legger dette inn i bilen sammen med den 10 sifrede "skrapekoden" på nøkkelen (for å aktivere hovedbruker).

Går selvsagt an, men hjelper jo kun hvis man har bestilt bilen før den kommer til forhandler, og får vite at den skal bli stående der ei god stund.

I mitt tilfelle har jeg jo kjøpt en bil forhandler har hatt på lager et par måneder før jeg kom inn i bildet. Og den står nå med hele 92% SOC (som jeg antar har vært enda høyere, sannsynligvis 100%, for så å gå litt ned over tid)

Men hvis det ikke blir levering mandag, så tror jeg at jeg får be selger manuelt starte parkeringsklimaanlegget noen ganger (sviver vel 30 min av gangen), slik at SOC kan krype ned mot 80%. Hadde jo vært deilig å snart klare å sove normalt igjen uten bekymring for høy SOC .
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

En siste betraktning fra min side før jeg henter min nye e-tron nå over helga:

Når Audi velger ladepolicy for biler som skal stilles ut og/eller lagres over lengre tid hos forhandler, så tenker jeg det er to forhold som blir stående opp mot hverandre.

1. Hensynet til batterihelse, slik at kundene får biler med best mulig batteri.
Audi vet nok godt at det beste for batteriet er å stå lagret på ca 50%. Så for å imøtekomme hensynet til batteriehelse bør policy være å oppbevare bilen ved 50%SOC helt til bilen er solgt og klar for utlevering. Da kan de gjerne lade opp til 100%

2. Hensynet til markedsføring
Her vet Audi at det kan lønne seg å vise frem biler som står ladet til 100%. Da viser bilen lengst rekkevidde, og selger slipper å måtte komme med forklaringer a la "Bilen kan gå mye lenger altså, men akkurat nå er den bare ladet til 50%" "Å..? Hvorfor det?" "Jo, du skjønner, det er best for batteriet"
Bilen blir med andre ord mer attraktiv for potensielle kunder.


Audi har altså, slik jeg vurderer det, valgt en linje der hensynet til markedsføringsverdien trumfer hensynet til batterihelse. Jeg syns det er dårlig kundeservice, siden hensynet til mulige kunder tydeligvis er viktigere enn at faktiske kunder får et best mulig batteri.


Takk for innspill i denne tråden alle sammen. De fleste har forsøkt å berolige meg, og det er mulig jeg overreagerer. Kanskje ikke så mange andre enn meg som hadde fått flere søvnløse netter av dette, men det har jeg faktisk. Underlig, siden jeg stort sett ikke er en person som bekymrer meg mye til vanlig. Men klarer liksom ikke helt føle at det er en ny bil jeg skal hente. Jo da, karosseri, lakk, interiør, drivverk, motorene, alt det der er jo nytt. Men batteriet frykter jeg har slitasje som om bilen er kjørt et års tid.

Hvor mye det ødelegger å lagre batteriet på 100% ved 20-25 grader i 2-3 måneder vet jeg ikke. Men er vel naivt å tro at det ikke betyr noe...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Hvis du har tid til å vente på en fabrikkny bil, er det kanskje et alternativ siden du føler deg usikker. Men det selges jo brukte elbiler i bøtter og spann, og ingen har jo garanti for at den ikke har blitt ladet 100 % hver dag. Flere år med 100 % vil nok være merkbart for batterihelsen. Et par mnd. er det ingen grunn til å engste seg over. Dessuten har du sikkert fått en god pris i forhold til de prisene som publiseres om noen dager. Jeg ville heller forsøkt å tenke på at du sparte flere 10-talls tusen, og verditapet den dagen du selger bilen er jo helt upåvirket av ladenivået fra til levering.

Orbit

Tilfeldig spotting i en
Transport Evolved-video: Porsche (som jeg vil anta har noenlunde samme oppsett som Audi) leser av SOC på ferdig bil, og anser alt mellom 36 og 95% SOC som akseptabelt. Det første er for å ha nok til småflytting under transport (uten å ende for lavt), det siste for å unngå at bilen skal stå med veldig høy SOC. Bilen som går av samlebåndet i dette klippet har 50% SOC (og grønn "in Ordnung") på toppen av skjermen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA