Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

38 kWh Ioniq Batteriproblem

Startet av Jan Treur, mandag 27. juli 2020, klokken 06:04

« forrige - neste »

Jan Treur

To tilfeller av et dramatisk tap av brukbar kapasitet (rundt 25%) av batteriet er rapportert for 38 kWh Ioniq. Se post Packard her
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=146&t=56413&start=30
og post #13 her
https://www.ioniqforum.com/threads/battery-usable-capacity-and-safety-margins-buffers.31286/

Det ligner lignende Kona EV-problemer som rapportert her:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=146&t=56413

Er det flere saker?
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

Jan Treur

#1
Heldigvis ble denne typen problemer bare rapportert to ganger til nå (så vidt jeg vet fra sosiale medier). I begge tilfeller ble det funnet en defekt celle, og Hyundai skiftet ut hele batteriet.

Det har imidlertid blitt funnet at Kona-batteriproblemene har forårsaket branner minst 15 ganger over hele verden. Derfor er det nå en verdensomspennende tilbakekalling for Kona EV-biler. Se for eksempel:
https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/
Alle celler vil bli sjekket og programvaren vil bli oppdatert, slik at batteriet fortsatt administreres på en mindre stressende måte.

Siden Ioniq EV 2020 har de samme battericellene, kan vi lure på om slike problemer også kan oppstå for oss. De to tilfellene nevnt ovenfor kan også ha ført til brann når de ikke ville blitt adressert.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

goggo

Sitat fra: Jan Treur på fredag 16. oktober 2020, klokken 09:13
Heldigvis ble denne typen problemer bare rapportert to ganger til nå. I begge tilfeller byttet Hyundai ut til hele batteriet.

Det har imidlertid blitt funnet at Kona-batteriproblemene har forårsaket branner minst 15 ganger over hele verden. Derfor er det nå en verdensomspennende tilbakekalling for Kona EV-biler. Se for eksempel:
https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/
Alle celler vil bli sjekket og programvaren vil bli oppdatert, slik at batteriet fortsatt administreres på en mindre stressende måte.

Siden Ioniq EV 2020 har de samme battericellene, kan vi lure på om slike problemer også kan oppstå for oss. De to tilfellene nevnt ovenfor kan også ha ført til brann når de ikke ville blitt adressert.

Hmm, skal se at dette (programvaren vil bli oppdatert) ender opp med at Kona får samme elendige ladehastighet som 38KWh Ioniq har.
Det blir sikkert ikke særlig populært i alle fall...

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Den har jo like elendig hastighet, i minutter...

Heldigvis noe bedre i kWh/minutt.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: goggo på fredag 16. oktober 2020, klokken 09:25
Sitat fra: Jan Treur på fredag 16. oktober 2020, klokken 09:13
Heldigvis ble denne typen problemer bare rapportert to ganger til nå. I begge tilfeller byttet Hyundai ut til hele batteriet.

Det har imidlertid blitt funnet at Kona-batteriproblemene har forårsaket branner minst 15 ganger over hele verden. Derfor er det nå en verdensomspennende tilbakekalling for Kona EV-biler. Se for eksempel:
https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/
Alle celler vil bli sjekket og programvaren vil bli oppdatert, slik at batteriet fortsatt administreres på en mindre stressende måte.

Siden Ioniq EV 2020 har de samme battericellene, kan vi lure på om slike problemer også kan oppstå for oss. De to tilfellene nevnt ovenfor kan også ha ført til brann når de ikke ville blitt adressert.

Hmm, skal se at dette (programvaren vil bli oppdatert) ender opp med at Kona får samme elendige ladehastighet som 38KWh Ioniq har.
Det blir sikkert ikke særlig populært i alle fall...

mvh
Hugo
Basert på batteristørrelse, så har den vel omtrent samme ladefart i dag, per celle? Det er bare 28kWh Ioniq som har hatt relativt brutal ladefart til sammenligning..

Jan Treur

I Korea vil Hyundai erstatte alle LG Chem-batterier fra Kona og Ioniq, etter tilsynelatende mangler i produksjonen av disse LG Chem-batteriene (og ca. 15 Konaer som har tatt fyr som et resultat). Se her:

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

Det vil trolig også skje i Europa. Jeg tror dette bare gjelder 38 kWh Ioniq fordi den har de samme batteriene som Kona.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

Electric cars in Norway

#6
Legger inn en dobbeltpost her til Kona forumet til mitt innlegg i dag om batteriene....

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg965539#msg965539

Kopi fra øverst på innlegget mitt:

Her er en US servicebulletin. Datert 1. mars i år.  "Part 573 Safety Recall Report".  Det gjelder  både
- 2019-2020 Hyundai Kona Electric
- 2020-2020 Hyundai Ioniq Electric

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCLRPT-21V127-1095.PDF

Jeg vet jo ikke men antar dette er den dette temaet vi her inne snakker om / gjelder. Men det er uansett interessant. Og det er LG batteriene det gjelder.


AlBundy

Ser ut som det gjelder bare hybrid, og de er det ikke mange av i Norge.
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

goggo

Sitat fra: AlBundy på fredag 12. mars 2021, klokken 20:56
Ser ut som det gjelder bare hybrid, og de er det ikke mange av i Norge.
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Neida, det er BEV (hel elektriske) biler det er snakk om.

Ser ut som det gjelder oss i Europa også, med biler produsert mellom november 2017 og mars 2020.  Jeg er usikker på om det også gjelder 28KWh Ioniq, de har kanskje ikke de samme batteri cellene som i 38 KWh?
https://insideevs.com/news/490300/hyundai-announces-massive-battery-reacall-82000-bevs/

Det som er skremmende  - men egentlig ikke særlig overraskende, siden det er Hyundai/Kia vi snakker om her - er at i USA har eierne fått beskjed om ikke å lade till over 90% før de har fått nytt batteri mens vi ikke har hørt et pip fra Hyundai Norge.
Egentlig burde vi som eier disse bilene få advokathjelp så snart som mulig og tvinge Hyundai til å komme med en uttalelse og med råd til hvordan vi skal behandle bilene våre nå. Er det feks anbefalt å parkere i felles-garasjer eller å kjøre i lange norske tunneler med disse brannbombene? Har alle brannene skjedd under lading til over 90%, eller kan det også skje under kjøring eller i parkert bil?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

EV-FTW

Hadde disse bilene vært brukt som bomber, hadde de ikke skapt mye skade. Med andre ord, du overdriver kraftig her. Brannbomber? Ikke kjøre i tunell osv?
Hvor mange biler er solgt og hvor mange har faktisk starter å brenne?

Slapp av sier jeg. Batteriene blir byttet til slutt, på de bilene hvor det er nødvendig.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

goggo

#10
Sitat fra: EV-FTW på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:31
Hadde disse bilene vært brukt som bomber, hadde de ikke skapt mye skade. Med andre ord, du overdriver kraftig her. Brannbomber? Ikke kjøre i tunell osv?
Hvor mange biler er solgt og hvor mange har faktisk starter å brenne?

Slapp av sier jeg. Batteriene blir byttet til slutt, på de bilene hvor det er nødvendig.

Ja du har rett, jeg overdriver nok her, ønsker ikke å skape unødig frykt. Jeg "legger meg herved flat", på samme måte som politikerne våre gjør...

Men likevel er det et faktum at i USA (eller var det Canada, jeg orker ikke å søke gjennom alle artiklene om dette nå) så gir Hyundai forhandlere anbefaling til kundene om å kun lade til 90% og om ikke å lade inne i garasjer, mens i Norge har hverken forhandlere eller kunder fått noen informasjon om dette i det hele tatt.

Jeg tror at Hyundai/Kia konsernet kunne ha mye å vinne på å informere sine kunder i Europa bedre om saker og ting.

Jeg har nå min sjette :) bil fra Kia/Hyundai konsernet, deriblant 3 elbiler.  Min erfaring er at de har veldig gode produkter, men de har mye å gå på når det gjelder forhandlerstøtte og kundesupport.     

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Halvorsen

#11
Kjøpte en brukt 2020 model hos en merkeforhandler i går. Selger fortalte at dette gjaldt de første
leveransene av Kona og at dem ikke hadde hatt noen tilfeller der. Håper han har rett da.                                                       

EV-FTW

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

goggo

I disse dager sendes det ut brev fra Hyundai Norge til de som skal få nytt batteri.
Har ikke fått brev selv ennå, regner med det er i posten.

I mellomtiden kan alle som har Ioniq eller Kona sjekke her om bilen deres får nytt batteri eller ikke.
https://hyundai-innkalling.no/

Merk at hvis du får treff på din bil her så anbefales det å ikke lade til mer enn 90% inntil batteriet er byttet.

Jeg sjekket min bil som ble levert februar 2020. Min bil skal få nytt batteri så nå må jeg belage meg på å bruke 10 minutter lengre på mine Kristiansand - Oslo turer, men så kan jeg samtidig glede meg til å få flunka nytt batteri til høsten :)


Brevet har jeg kopiert fra Ioniq gruppa på FB.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gjobjo

#14
fikk brev her også, bare å vente til August, håper det er litt bedre ladehastighet på nytt batteri :-)

fra den siden:
Kan jeg lade bilen min inne i garasjen?
Ja – når man har gjort de nødvendige innstillingene med maks ladegrense til 90% ser vi ingen fare ved dette.
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA