Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Som mange lurer på, men så mange preferanser - jeg prøver meg - kjøp av elbil

Startet av omheien, fredag 10. juli 2020, klokken 15:37

« forrige - neste »

omheien

Altså, som tittelen sier - jeg er ute etter å komme meg inn i Elbil eraen

Ok.  Her er årsaken:
Jeg pendler frem og tilbake til Sandefjord, fra Sande.  Dette er 6.5 mil hver vei.  Jeg har så langt kjørt tog og det koster 2500,- i måneden
Så tenker jeg - for disse pengene kan jeg like gjerne finansiere en el-bil, som da kan brukes til litt mer enn bare pendling.  Tross alt er jo pendle kostnadene med tog å regne som "ut vinduet" da månedskortet ikek gir meg muligheten til å reise noen andre sted.  Vel, nok om det...

Jeg er altså på jakt etter elbil.  Jeg har ikke veldig greie på dette, og først i går innså jeg at det er ombord laderen som bestemmer ladekapasiteten - ja - så fersk på dette er jeg altså :)

Jeg kan godt kjøpe nytt, og jeg falt egentlig litt for Hyundai Kona til 350 lapper - helt til jeg så at jeg måtte oppgradere til topp modellen for å få 11Kw lading og dermed står det et firetall foran prisen

Så kikket jeg på Zoe og den virket til å være både godt priset og relativt greit med kapasitet, helt til jeg innså at dette egentlig er å betegne som et plagg.

Men ok, til saken:  Her er det jeg MÅ ta høyde for:
Frem og tilbake til Sandefjord, altså 13 mil, på motorveien med 110 km/h (gjerne litt til), og god varme i kupeen i 47 uker i året.  Bilen må ha ladekapasitet ved hjemme lading mens jeg sover, rundt 7 timer. Jeg har nok strøm i kåken, men har kun IT nett - ikke TN nett. Tror det kan endres, men er ikke sikker.  Hovedsikringen er på 3x63A
All lading skal gjøres hjemme er et utgangspunkt.
I tillegg er jeg musiker, spiller ståbass som er godt å vel to meter lang, har bass forsterker og en koffert - trenger plass til dette baki

Jeg har testet plassen i en Leaf og det funker

Jeg er skeptisk til å kjøpe elbil brukt - av en eller annen grunn - aner ikek hvorfor. Har sikkert noe med å kunne ha noen å slå i hue hvis batteriene ryker.  Har for lite greie på dette til å kunne mene noe om det egentlig.

Så da gjenstår det for dere å si:  Kjøp xyz bilen og abc hjemmelader utstyret

Håper på svar her altså :)

automat

Har man IT-nett så kan man ikke bytte til TN-nett. (Man kan evt sette inn en transformator for lage lokalt TN-nett, slik man må for å lade Zoe, men det er normalt ikke hensiktsmessig). Ladestandardene for 3-fas er laget for TN-nett. Noen biler kan likevel få litt gevinst av 3-fase IT-nett, og Tesla model 3 kan utnytte det fullt ut. Gevinsten for andre biler er stort sett at man unngår store enfaselaster (32A) som ikke alle e-verk tillater.

Man skal ha ganske heftige behov før man trenger 3-faslading hjemme. Jeg ville ikke latt dette være avgjørende for bilvalg, men heller sett på det som en fordel ved bortelading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Se på kjøringen din og behovet for lading. 13 mil per dag vil forbruke opptil 26 kWh om du ikke kjøper en veldig stor bil. Skal du lade det i løpet av 7 timer, vil du trenge i underkant av 4 kW inn på bilen. Det vil si litt mer enn 16 A. Men 16 A kan gå om du får ladet litt mer. Kjøper du en bil med batteri på minst 40 kWh, så bør du kunne klare deg fint. Lykke til med valg av bil og som elbillist. Jeg tror du vil like det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

De fleste biler har en likeretter som støtter ca 16-18Ampere, eller en som støtter ca 32A. Enkelte usa-modeller støtter 40A enfase, og noen få utgaver av Zoe støtter høyere strømmer.
Du bør nok ha en likeretter på som støtter ca 32A. Likeretterene på 32A, er typisk oppgitt å støtte 6-7kw, om de er for enfase, eller 22kw om de støtter 3-fase.
En likeretter på 11 kw er nok beregna på ca 16A, og dersom den ikke støtter større strømmer på enfase heller, så sitter du igjen med  ca 3kw likeretta effekt dersom du kun kan lader på en fase. Dermed kan du regne med å få dobbels så stor effekt ut av en likeretter på 6-7 kw, enn en på 11kw, når du lader på 1 fase.
Kort sagt: Spør etter hvor stor ladeeffekt du får på IT-nett.
Jeg lurer på om det er Golf som kan få litt større effekt ut av 3-fase IT, enn man får ut av enfase IT.
Ellers bør du sjekke opp om det finnes strøm i Sandefjord.

Ett alternativ er at du får elektrikker til å sette opp utekontakt på 32A, og at du skaffer en EVSE på 32A med passende støpsel, og at du justerer den ned til den strømstyrken du synes du har tilgjengelig. F.eks 25 A. Det finnes kanskje EVSER som leser av strømmåleren i huset, og som justerer strømmen etter hva som er tilgjengelig til enhver tid.

Elektriske biler har et høyt forbruk når du kommer opp i 110km/t, og mange av dem har bare ett gir, og i den farta trur jeg du får større forbruk enn 2kwt/mil om vintereren og i regnvær. Hvis du ikke vil justere farta etter forholda , tipper jeg et batteri i 40kwt's klassa burde passe.
Vanligvis trenger man ikke så høy temp i kupeen, om man setter på varme i sete og ratt, og om man gjerne tar på seg en ullgenser.

Orbit

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 10. juli 2020, klokken 23:01
De fleste biler har en likeretter som støtter ca 16-18Ampere, eller en som støtter ca 32A. Enkelte usa-modeller støtter 40A enfase, og noen få utgaver av Zoe støtter høyere strømmer.
Du bør nok ha en likeretter på som støtter ca 32A. Likeretterene på 32A, er typisk oppgitt å støtte 6-7kw, om de er for enfase, eller 22kw om de støtter 3-fase.
En likeretter på 11 kw er nok beregna på ca 16A, og dersom den ikke støtter større strømmer på enfase heller, så sitter du igjen med  ca 3kw likeretta effekt dersom du kun kan lader på en fase. Dermed kan du regne med å få dobbels så stor effekt ut av en likeretter på 6-7 kw, enn en på 11kw, når du lader på 1 fase.
Kort sagt: Spør etter hvor stor ladeeffekt du får på IT-nett.
Jeg lurer på om det er Golf som kan få litt større effekt ut av 3-fase IT, enn man får ut av enfase IT.
Jeg tror alle biler med 11 kW lader/likeretter for 16 A TN, også kan klare 32 A på én-fas (både IT og TN). Det gjelder i alle fall for diverse Tesla, Mini Cooper SE, BMW i3 og Audi e-tron. Er ikke sikker på om Mercedes B-klasse også kan det, men mye sannsynlig siden laderen er fra Tesla. Er det andre biler med 11 kW-lader i markedet som ikke også kan 32 A én-fas? (11 kW kommer som opsjon på Jaguar og noen av koreanerne snart?)

"Trikset" er at bilene bruker to av tre 16 A-ladere koblet i parallell for å kunne trekke 32A.

[Men en 11 kW ladestasjon, kan bare levere 3,7 kW til biler med 3,7-7,4 kW en-fas lader]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chriso89

tror kona er et godt valg til den forbuket og skulle det bli litt for lite lading lader den kjapt på en hurtiglader.   Du kan lade ganske mye før du har gjort opp mellomlegget på kona

RJK

Sitat fra: chriso89 på lørdag 11. juli 2020, klokken 18:52
tror kona er et godt valg til den forbuket og skulle det bli litt for lite lading lader den kjapt på en hurtiglader.   Du kan lade ganske mye før du har gjort opp mellomlegget på kona

Kona har i vinter vist rekkevidde på rundt 330 km, der jeg kjører mye i 100 og 110-sone med +20 på de øverste fartsgrensene. Du vil da kunne kjøre frem og tilbake 2 ganger, og likevel ha strøm igjen til nesten ene veien. På sommeren vil det rekke ihvertfall 3,5 ganger. Selv om du nesten utelukkende kjører 110-sone, så tviler jeg på at du kommer over 50 %, ihvertfall ikke mere enn noen få dager om vinteren.

På 7,4 kW fyller du bilen fra nesten 0 til 100 % fullt på ca 9 timer, på 16A eller 3,6 kW burde du fint lade dette på 17-20 timer. Lader du hver dag, så er det som sagt bare rundt 40 % som er brukt. Om man da tar 20 timer på 100 %, så gjør du 40 % på 8 timer, altså godt mindre enn det jeg tipper bilen får stå i ro om natta. Eller 3 timer med 7,4 kW effekt, som du får ved 32 A 1-fase. Altså bør dette fungere veldig greit, selv ved 16 A.

Med 10 A eller 2,5 kW, så lader du fra tomt til fullt på 25 timer, mens 40 % fylles da på 10 timer, som sannsynligvis rekker veldig greit det og. Også om forbruket går noe mere opp på kaldere/værre dager enn jeg har rukket å oppleve i min tid med Kona mi, så har du uansett endel å gå på, og kan toppe opp av reserven i helga om det kniper på.

Det burde altså fungere veldig greit det og, uten hurtiglading utenom dager det har knepet på med masse ekstrakjøring eller perioder med veldig dårligere forhold. Men safe gjerne med 32 A om du vil, du kan heller justere effektuttaket via bilens programvare.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ExitFosil

Kona er en utmerket elbil - men kanske ikke for folk som nærmer seg 2 meter, eller for 2 meter lange ståbasser. Sistnevnte er vel bare mulig å ta på taket, men det er vel ikke så gunstig?

omheien

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 15:45
Kona har i vinter vist rekkevidde på rundt 330 km, der jeg kjører mye i 100 og 110-sone med +20 på de øverste fartsgrensene. Du vil da kunne kjøre frem og tilbake 2 ganger, og likevel ha strøm igjen til nesten ene veien. På sommeren vil det rekke ihvertfall 3,5 ganger. Selv om du nesten utelukkende kjører 110-sone, så tviler jeg på at du kommer over 50 %, ihvertfall ikke mere enn noen få dager om vinteren.

På 7,4 kW fyller du bilen fra nesten 0 til 100 % fullt på ca 9 timer, på 16A eller 3,6 kW burde du fint lade dette på 17-20 timer. Lader du hver dag, så er det som sagt bare rundt 40 % som er brukt. Om man da tar 20 timer på 100 %, så gjør du 40 % på 8 timer, altså godt mindre enn det jeg tipper bilen får stå i ro om natta. Eller 3 timer med 7,4 kW effekt, som du får ved 32 A 1-fase. Altså bør dette fungere veldig greit, selv ved 16 A.

Med 10 A eller 2,5 kW, så lader du fra tomt til fullt på 25 timer, mens 40 % fylles da på 10 timer, som sannsynligvis rekker veldig greit det og. Også om forbruket går noe mere opp på kaldere/værre dager enn jeg har rukket å oppleve i min tid med Kona mi, så har du uansett endel å gå på, og kan toppe opp av reserven i helga om det kniper på.

Det burde altså fungere veldig greit det og, uten hurtiglading utenom dager det har knepet på med masse ekstrakjøring eller perioder med veldig dårligere forhold. Men safe gjerne med 32 A om du vil, du kan heller justere effektuttaket via bilens programvare.
Supert, tusen takk for info.
Jeg har til hensikt å montere en vegg lader.  Guttungen er trikker og tar den jobben.
Hva gjelder lading så ser jeg argumentet ditt, Det er altså strengt tatt ikke nødvendig med 11Kw onboard lading og vips så skal en 350K Kona egentlig greie seg.  Jeg forstår deg rett nå ikke sant ?

Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

Radial

Sitat fra: omheien på mandag 13. juli 2020, klokken 08:40
Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

Kona er betydelig mindere enn Leaf.
Ubrukelige bakseter til folk over 160cm, og bagasjerom best egnet for handleposer.

Ville vudert e-Soul og e-niro for å få litt lengde.
Til syvende og sist må du prøve instrumentet ditt i alle bilene uansett...er da du får fasiten.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: omheien på mandag 13. juli 2020, klokken 08:40
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 15:45
Kona har i vinter vist rekkevidde på rundt 330 km, der jeg kjører mye i 100 og 110-sone med +20 på de øverste fartsgrensene. Du vil da kunne kjøre frem og tilbake 2 ganger, og likevel ha strøm igjen til nesten ene veien. På sommeren vil det rekke ihvertfall 3,5 ganger. Selv om du nesten utelukkende kjører 110-sone, så tviler jeg på at du kommer over 50 %, ihvertfall ikke mere enn noen få dager om vinteren.

På 7,4 kW fyller du bilen fra nesten 0 til 100 % fullt på ca 9 timer, på 16A eller 3,6 kW burde du fint lade dette på 17-20 timer. Lader du hver dag, så er det som sagt bare rundt 40 % som er brukt. Om man da tar 20 timer på 100 %, så gjør du 40 % på 8 timer, altså godt mindre enn det jeg tipper bilen får stå i ro om natta. Eller 3 timer med 7,4 kW effekt, som du får ved 32 A 1-fase. Altså bør dette fungere veldig greit, selv ved 16 A.

Med 10 A eller 2,5 kW, så lader du fra tomt til fullt på 25 timer, mens 40 % fylles da på 10 timer, som sannsynligvis rekker veldig greit det og. Også om forbruket går noe mere opp på kaldere/værre dager enn jeg har rukket å oppleve i min tid med Kona mi, så har du uansett endel å gå på, og kan toppe opp av reserven i helga om det kniper på.

Det burde altså fungere veldig greit det og, uten hurtiglading utenom dager det har knepet på med masse ekstrakjøring eller perioder med veldig dårligere forhold. Men safe gjerne med 32 A om du vil, du kan heller justere effektuttaket via bilens programvare.
Supert, tusen takk for info.
Jeg har til hensikt å montere en vegg lader.  Guttungen er trikker og tar den jobben.
Hva gjelder lading så ser jeg argumentet ditt, Det er altså strengt tatt ikke nødvendig med 11Kw onboard lading og vips så skal en 350K Kona egentlig greie seg.  Jeg forstår deg rett nå ikke sant ?

Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

Jupp, du forstod meg rett der.

En ståbass, og da antar jeg  ;) du snakker om en kontrabass, får du kun med deg om du legger ned baksetet/baksetene. Men det tipper jeg like mye gjelder en leaf. Dog der er det lettere kanskje å få satt kassa på sidekant bak sjåfør, og da likevel ha plass til å ha en eller to i baksetet.

For å illustrere, da jeg dro på ferie, hadde jeg en Carwise 40-liter kjøleboks i bagasjerommet. Foran denne fikk jeg satt en campinggrill i plasteske, og bak mot seteryggen fikk jeg lagt inn sammenleggbare campingstoler og campingbord oppå hverandre. Se vedlagte bilder for å danne deg et greit inntrykk:

Kjøleboks:



https://bilxtra.no/carwise-kjoleboks-12v-230v-40-liter

Turgrill:





https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/grill/gassgrill/nordic-season-4686804/

4xCampingstoler:



https://www.europris.no/p-campingstol-sammenleggbar-146208

Sammenleggbart campingbord (tilsvarende):



https://caravan.no/Produkt/338/1138190/Portal-Alex-foldebord

EDIT: Det er litt lettere når man fjerner ene isoporboksen under plata, og setter denne ned til neste hakk, men kjøleboksen går inn uten å gjøre dette.

Ikke testet med å legge bord og stoler, og eventuelt grill, under gulvet, og ellers la det stå i samme høyde. Men da hadde jeg kanskje fått plass til 30-liters plastkasse ned diverse annet utstyr, med langsiden samme vei som kjøleboksen, men måtte nå sette den på tvers.



https://www.europris.no/p-homebox-31-liter-46-5x35-9x25-1-cm-115319
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: Radial på mandag 13. juli 2020, klokken 12:54
Sitat fra: omheien på mandag 13. juli 2020, klokken 08:40
Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

Kona er betydelig mindere enn Leaf.
Ubrukelige bakseter til folk over 160cm, og bagasjerom best egnet for handleposer.

Ville vudert e-Soul og e-niro for å få litt lengde.
Til syvende og sist må du prøve instrumentet ditt i alle bilene uansett...er da du får fasiten.

Hvis det er en spesifikk ting man vil ha inn, så bør man prøve å stappe den inn. Tror ikke forskjellen mellom e-Soul og Kona er så stor. Kona = 4,18 m, e-Soul = 4,195 m. Altså er forskjellen i lengde kun 1,5 cm. Soul har litt mindre bagasjerom til fordel for beinplass for andre seterad. e-Niro er 4,38 m lang, så der er det helt klart mer plass. Kan hende instrumentet dit har en sånn form at den passer inn i e-Soul og ikke Kona, men ville behandlet de som ca like store biler (med mindre det er beinplass til andre seterad man er ute etter).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kitchendog

7,4kW burde holde i massevis. Med den daglige kjørelengden du har, ville jeg uansett ikke ladet til mer enn 80% til daglig. Det øker levetiden på batteriet betraktelig. Hvis jeg var deg ville jeg også sett på E-2008 den er vel tilgjengelig nå? Eventuelt e-208 eller Corsa-e men de er noe mindre.

Espen S

Jeg kjører Kona fra Vestfold til Oslo hver dag siden februar fjor. 14 mil tur/ retur
Kjøremønster er ikke typisk elbil, cruisecontrol på 120+ På E18.

Kjører med 23 grader i bilen og selv på kalde dager med -10 så er distansen ikke
Noe problem for Kona. Støy derimot er et kapittel for seg...... >:(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA