Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn

Startet av OlaM, fredag 24. juli 2020, klokken 10:13

« forrige - neste »

sjokomelk

Du skal ha mye avslag før det blir verdt pengene å kjøpe en Model 3 uten noen form for garanti fra Tesla, uten radio, navigasjon og styring/tilgang via app på mobil. I tillegg vil ikke Tesla røre bilen hvis du kommer på servicesenteret med problemer, siden den kommer fra feil del av verden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

Det står i annonsen
SitatFølgende servicer kan dokumenteres;
- Bilen har service historikk og fulgt bilens service program.
Om det er sånt så må jo Tesla SC være ok med å røre bilen, MEN - det er kanskje bare er stabdard tekst de ikke har belegg for ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sjokomelk

Model 3 sitt serviceprogram er ganske lett - Det finnes enkelt og greit ikke.
Og man kan ha hatt service på bilen, bare ikke hos Tesla. Hvem som helst kan kikke på bremser og slitedeler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på mandag 27. juli 2020, klokken 20:25
Model 3 sitt serviceprogram er ganske lett - Det finnes enkelt og greit ikke.
Og man kan ha hatt service på bilen, bare ikke hos Tesla. Hvem som helst kan kikke på bremser og slitedeler.
Det blir litt for enkelt, les gjerne gjennom her:

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Man kan miste garanti både grunnet manglende service og service hos tredjepart. Det siste er vel ikke ihht norsk lov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Vet vi at Tesla i Norge vil nekte å gjøre vedlikehold på denne fordi den er importert? Er det dokumentert av andre som har importert Model 3? Greit nok at de sikkert vil nekte å ta ting på garanti slik også andre merker gjør (eks Leaf fra USA), men å nekte helt høres litt rart ut.
Uansett er det en del verksteder nå som kan Tesla og som tar alt løpende vedlikehold, så det burde ikke være helt krise.

Radio kunne jeg også klart meg uten. Men klare meg uten app og navi, dvs et bra fungerende infotainment system, noe som er en viktig del av Tesla, kjenner jeg ville vært litt deal breaker for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Den siste er ikke gjeldende i Norge/Europa. Hvis det ikke viser seg at service utført hos tredjepart har forårsaket skade som man forsøker å ordne som en garantisak.

Men det står i garantibetingelsene til bilen at de bortfaller helt hvis den transporteres til et annet kontinent enn der den ble solgt ny. Dvs. USA-bil som selges til Europa eller motsatt. Øverste avsnitt på side 3: https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-new-vehicle-limited-warranty-no-no.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kartelaven

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. juli 2020, klokken 21:49
Sitat fra: sjokomelk på mandag 27. juli 2020, klokken 20:25
Model 3 sitt serviceprogram er ganske lett - Det finnes enkelt og greit ikke.
Og man kan ha hatt service på bilen, bare ikke hos Tesla. Hvem som helst kan kikke på bremser og slitedeler.
Det blir litt for enkelt, les gjerne gjennom her:

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Man kan miste garanti både grunnet manglende service og service hos tredjepart. Det siste er vel ikke ihht norsk lov.

Foreslår at du leser din egen referanse, der står det:

Hvis jeg velger å ikke utføre service på Teslaen min, vil dette ugyldiggjøre garantien?
Den Begrensede ny- eller bruktbilgaranti påvirkes ikke hvis den anbefalte service ikke utføres.


Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Ingeniøren

#37
Norsk lov omtaler vel ikke garanti, den kan produsenten skalte og valte med som de selv synes - det er reklamasjonsretten på 5 år man ikke kan sette til side om bilen er kjøpt via norsk importør i Norge. Det siste kan dog være en tyngre prosess så det er lurt å forholde seg til produsentens krav for å beholde garanti.

Ellers, er det vel ikke mye vits å kjøpe Tesla om man ikke kan få glede av hurtigladenettverket til Tesla, da går man for noe annet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Man har ikke reklamasjonsrett mot Tesla på en bil kjøpt i USA. Kun (eventuell) norsk forhandler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:16

Foreslår at du leser din egen referanse, der står det:

Hvis jeg velger å ikke utføre service på Teslaen min, vil dette ugyldiggjøre garantien?
Den Begrensede ny- eller bruktbilgaranti påvirkes ikke hvis den anbefalte service ikke utføres.
Ja, og svaret mitt var til sjokomelk som skrev at det ikke finnes en serviceplan for TM3. I sitatet ditt står det verbatim "anbefalt service". Jeg vil påsta at det er en serviceplan, bare ikke påkrevd.

I tillegg står det på samme side:

"Hvis du velger å bringe Teslaen til et ikke-Tesla-verksted for vedlikehold eller reparasjoner, kan det påvirke garantien ved eventuelle problemer."

I virkeligheten praktiserer Tesla det slik at hvis du ikke tar service som anbefalt vil feil på de komponentene som inngår i anbefalt service ikke dekkes av garanti. Av de mest vanlige er vel fastlåste bremesekalipere og skjevslitte klosser, og i tillegg diverse AC feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TøddiVedder

Man velger ikke noe annet enn tesla kun pga at man ikke kan bruke tesla sitt ladenettverk, så lenge man kan hurtiglade som de andre.
De andre rekker ikke tesla til knærne engang.

Tjafsaren

Da var EV31001 ute til salg igjen på Finn. Sølvgrå RWD Long Range, så er vel samme som sist? 400', men opplyst om at det er import, men ikke noe spesielt mer..

Elmo

Sitat fra: Tjafsaren på fredag 07. august 2020, klokken 14:53
Da var EV31001 ute til salg igjen på Finn. Sølvgrå RWD Long Range, så er vel samme som sist? 400', men opplyst om at det er import, men ikke noe spesielt mer..
Velkommen etter. 
Det er jo det hele tråden handler om
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tjafsaren

Sitat fra: Elmo på lørdag 08. august 2020, klokken 20:37
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 07. august 2020, klokken 14:53
Da var EV31001 ute til salg igjen på Finn. Sølvgrå RWD Long Range, så er vel samme som sist? 400', men opplyst om at det er import, men ikke noe spesielt mer..
Velkommen etter. 
Det er jo det hele tråden handler om

Skal ikke jeg være like sassy som du tydeligvis følte for å være.. men den ble fjerna og lagt ut igjen når jeg posta :+1:

CorsoDante

#44
Sitat fra: Tjafsaren på lørdag 08. august 2020, klokken 22:56
Sitat fra: Elmo på lørdag 08. august 2020, klokken 20:37
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 07. august 2020, klokken 14:53
Da var EV31001 ute til salg igjen på Finn. Sølvgrå RWD Long Range, så er vel samme som sist? 400', men opplyst om at det er import, men ikke noe spesielt mer..
Velkommen etter. 
Det er jo det hele tråden handler om

Skal ikke jeg være like sassy som du tydeligvis følte for å være.. men den ble fjerna og lagt ut igjen når jeg posta :+1:

Fantastisk svar.  :laugh:

Selv relansert versjon til 400 K slår meg som overpriset.

Med mindre (profesjonell) selger må holde den lytefri da, uten Teslas samarbeid i reklamasjonssaker, da er den kanskje grovt underpriset...
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA