Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn

Startet av OlaM, fredag 24. juli 2020, klokken 10:13

« forrige - neste »

sinhal

De påstår den er bygget om til Europeisk standard og skal støtte hurtiglading, jeg vet ikke om det er mulig en gang, men de sier så.

Hodetelefoner

Støtter da DC lading med adapter på alle steder de har chademo.
Det er da hurtiglading

Ingeniøren

Sitat fra: sinhal på lørdag 25. juli 2020, klokken 20:00
De påstår den er bygget om til Europeisk standard og skal støtte hurtiglading, jeg vet ikke om det er mulig en gang, men de sier så.

Det er jo rimelig enkelt å finne ut av... Ellers er det vel ikke alle som må ha hurtiglading om prisen er riktig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. juli 2020, klokken 21:27
Ellers er det vel ikke alle som må ha hurtiglading om prisen er riktig.
Vil vel tro det er svært få som ikke må innom en hurtiglader en gang mens man har elbil.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

En kollega har Mercedes elbil på 5 året. Kan ikke hurtig lade men klarer seg fint uten....og har kun denne  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RuneW

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. juli 2020, klokken 12:04
En kollega har Mercedes elbil på 5 året. Kan ikke hurtig lade men klarer seg fint uten....og har kun denne  :)

Svært få != ingen
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sinhal

De påstår som sagt denne er ombygd til å kunne bruke Tesla sine superladere, høres merkelig ut synets jeg.

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. juli 2020, klokken 12:04
En kollega har Mercedes elbil på 5 året. Kan ikke hurtig lade men klarer seg fint uten....og har kun denne  :)
Selvsagt har du en elbil hvor du ikke får hurtigladet så er du ikke innom en hurtiglader.
Vi vet ikke om han kunne tenkt å bruke det om han hadde muligheten
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TJV

Stikker innom flere bilmerker her på elbilforum innimellom. Ser at "alle" Tesla eiere lovpriser hurtiglading. Men der er elbileiere forskjellig. Jeg har hatt en Leaf (kaller den bare Leif) i litt over 2 år. Bor i Bergen, har vært til Kristiansand med bilen også, men på den tiden er bilen rullet 40k km og hurtigladet 5 ganger. Jeg savner mer hengerfeste på bilen enn hurtigere lading (ja vet forbruket øker ved tilhenger). Så folk er forskjellig og har forskjellig bruksmønster. Jeg hadde nok ca brukt tilhenger 30 ganger på 10k km å hurtiglading 2 ganger på like mange km, så min neste bil SKAL ha tilhengerfeste, så bryr jeg meg fint lite om hurtiglading. Destistasjonslading derimot, det klinger bra i mine ører.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Sitcom

Enig. har kjørt 8000km, hurtigladet 2-3 ganger og egentlig var det ikke behov. Skjelden man kjører over 400km på en dag og stopper et sted man ikke kan lade over natten.

turfsurf

Sitat fra: Sitcom på mandag 27. juli 2020, klokken 10:49
Skjelden man kjører over 400km på en dag og stopper et sted man ikke kan lade over natten.
Destinasjonslading er dessverre alt for lite pålitelig og tilgjengelig. Og 400km på en dag er ikke akkurat så mye. Hadde vel ti slike turer de siste tre månedene, og halvparten uten mulighet til overnatten lading.

Og så har vi alle de turene som er over halvparten av rekkevidden til bilen med en overnatting, som og krever hurtiglading.

Det har dessverre blitt slik at det ikke er ladetid (vel, schukohastighet er ett problem på tur) i seg selv som er problemet , men tilgangen til lading (kø på HL og manglende destinasjonslading).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

En Tesla med supercharging er en feriemaskin som ikke bare kan erstatte fossilbil, men også fly. En Tesla uten supercharging er en forvokst Buddy.
'21 3LR

chargedup

#27
Hovedpoenget i saken er vel at det opplyses ikke grundig nok i annonsen fordi forhandler (som regel) velger å ikke opplyse om det eller ikke vet bedre. At noen klarer seg fint uten hurtiglading har lite å si dersom den faktiske kjøperen blir "lurt" fordi han trodde han kunne dra på SC (som jo er en av de største fordelene til Tesla) og heller må på Fortum med chademoadapter og 40kW samt null navigasjon osv.

Seneste tilfellet av at folk føler seg lurt er at Birger N Haug selger "nye" I-pace, der appen ikke virker fordi den er gråimportert (uten først å ha vært registrert, så den dukker ikke opp som bruktimport på vegvesen.no) fra Bermuda (?) og heller ikke klarer hjelpe kundene sine med å fikse det. En "respektabel" forhandler selger altså en "ny" bil uten å opplyse om det den mangler, i forhold til det alle tester som kjøper har lest/sett. Vi på forumet her hadde nok stusset over at en Nissan forhandler (ikke autorisert Jaguar forhandler) prøvde å selge oss en splitter ny Jaguar og dermed gravd litt mer før kjøpet, men mannen i gata tror han kjøpte akkurat den samme bilen som ble testet i VG/DB osv.

Jeg tror bilbransjen hadde tjent mye på å opplyse om de faktiske forskjellene. Importbil, som ofte er billigere, kan være et smart valg for mange, men fordi så mange blir "lurt" får de et ufortjent frynsete rykte. En bilforhandler, ja også bruktbilforhandler, er en profesjonell part ovenfor forbruker og de er pliktige å sette seg inn i objektet de skal selge før annonse blir publisert.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: OlaM på mandag 27. juli 2020, klokken 14:39
En Tesla med supercharging er en feriemaskin som ikke bare kan erstatte fossilbil, men også fly. En Tesla uten supercharging er en forvokst Buddy.
Jepp, vi har faktisk ikke flydd på ferie siden vi kjøpte vår første Tesla i 2013.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Med rekkevidden til Model 3 tror jeg faktisk nesten jeg kunne klart meg fint med CHAdeMO hastighet. Maks 1-2 turer i året som er lengte enn rekkevidden, og behovet for påfyll på de turene er så lite at selv 40kW hadde funket tålelig greit.
Vi drar primært på hytteturer når vi kjører langt, og de ligger fra 14 til 24 mil hjemmefra give or take. Saktelading dekker så og si alt forbruket selv med Eqc'en, på hytter, hos familie og på hotell.
Kun danmarksturer i snitt annenhvert år hvor det får nevneverdig utslag. Å tape en times tid annenhvert år kan være levelig. Om rabatten er solid nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA