Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID.3

Startet av daktari, torsdag 23. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:27
Det er vel forskjell på feil og falske alarmer.

Definitivt. Jeg tenker mest på driftsstans eller problemer som gjør at man ikke får brukt bilen (f.eks ladeproblemer).

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:27
En interessant ting; Dokumenterte egentlig Teslabjørn noen røde/gule feilmeldinger på sine mange, lange tester av de tre forskjellige ID.3'ene han lånte? Tur/retur Polarsirkelen, soving i bilen og utallige ladinger burde vel ha frembragt noe.

Jeg fikk ingen feilmeldinger da jeg prøvekjørte, to forskjellige biler med noen ukers mellomrom. Er det så store forskjeller på bilene?

Han har vel fått en del feilmeldinger, men bilen(e) har ikke stoppet?
Men nå har jeg en mistanke om at disse bilene får litt mer oppmerksomhet av importøren enn de som leveres ut til kunder ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:51
Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:07
Enig i at det er best å rygge inn, men ikke med tilhenger, sykkelstativ, bagasjeboks eller hunder bak som skal luftes. Enig? :)

Det er også mer slitsomt å måtte parkere mot kjøreretningen i bygater eller medbringe 10 meters kabel, enn å gå rundt bilen for å plugge inn. Jeg har eid både e-Golf og Model S, med gateparkering på Torshov.. Men begge sider bak fungerer bra uten noe på hengerfestet. :+1:

Det beste er imidlertid ladeport på begge sider foran. :)
Har man noe på hengerstativ er det sideplasserte ladestasjoner som funker best. Ellers når ladekabler forbi ett sykkelstativ like lett som det når rundt panseret på en etron ;) 

Lading ved gateparkering driver jeg aldri med.

For meg er det viktigste med plassering at den fungerer best til den bruken jeg gjør mest, og etter å ha hatt biler med plassering høyre bak, venstre bak og venstre foran så er jeg ikke tvil.

Det er bare en plassering som aldri har irritert meg, og det er venstre helt bak. Høyre side som på i3en er ett daglig irritasjonsmoment. Venstre foran som på I-Pace er irriterende hver gang jeg hurtiglader.

Og for å gjøre det relevant til tråden: Jeg er helt enig med tek.no journalisten som klager på høyre bak plassering av ladeluken, men ikke med at han vil ha den foran.

Drive through ladere er uten tvil best og vi er egentlig ikke så veldig uenige. ;) Jeg har hatt alle plasseringer, og kan være enig i at venstre side bak kan være bra, så lenge man ikke skal bruke tilhengerfeste til noe eller gateparkerer mye.

Jeg kjørte imidlertid rundt med fire sykler bak i hele sommer, og så veldig mange som gjorde det samme. Kan umulig være helt uproblematisk å komme nærme nok laderen mange steder, som vi ser her med denne Model X'en.
https://www.youtube.com/watch?v=MqnoBIFVlWo I alle fall ikke med stativet tiltet for å komme inn i bagasjerommet. Ryggingen i seg selv blir også vanskelig hvis det er trangt, mørkt, mye aktivitet rundt laderne eller du bare må komme veldig nærme. En campingvogn eller tilhenger kan man i alle fall koble fra, det kan man ikke uten videre med et sykkelstativ..

Hvorfor irriterer du deg over venstre foran på I-Pace hver gang du hurtiglader?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#92
Har kjørt mye med Model X med både Thule sykkelstativ og Thule Easybase. Null problem å lade på supercharger med det montert, men må stå relativt nære laderen. Har haugevis av bildeeksempler :)
Han i Youtube-videoen hadde nok ikke trengt å stå slik. En kan fint rygge inntil supercharger og lade med det montert. I hvert fall så lenge en tar det pent eller har litt guidehjelp. Eneste som skaper problemer er tilhenger.
Pt har jeg høyre side bak, og jeg måtte hekte av henger når jeg ladet på Vingrom i sommer. Men jeg kunne ikke stått med snuta inn der uansett, for da ville tilhengeren blokkert innkjøring til bensinstasjonen. Så hengeren måtte da av uavhengig av plassering. Forsåvidt samme problem omtrent alle steder bortsett fra drivethrough.
Hjemme og på hytta kan jeg fint lade med noe på hengerfeste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 15:40
Hvorfor irriterer du deg over venstre foran på I-Pace hver gang du hurtiglader?
Hver gang blir feil, på drive through ladere er det greit, men de er det sjelden jeg treffer.

På de andre er det flere ting. For det første så må man jo kjøre front inn for i det hele tatt ha mulighet for nå frem, og når man gjør det så er kablene ofte fremdeles så korte at man enten må feilparkere eller dra kabelen over panseret. Ofte forværret på ladere med to kabler, hvor ett nek har parkert på høyre plass og tatt kabelen til venstre eller motsatt. Problemet er ekstra ille siden ladeluken er dratt så langt tilbake.

Biler med slikt design (I-Pace, etron) egner seg egentlig bare med drive-through / sidemonterte ladere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 15:45
Har kjørt mye med Model X med både Thule sykkelstativ og Thule Easybase. Null problem å lade på supercharger med det montert, men må stå relativt nære laderen.
Nå er SuC mere fornuftig plassert slik at sykkelstativet kan gå mellom to stolper. Litt mere kilent der ladestolpen ofte er rett bak parkering (selv om jeg har ladet slik og flere ganger).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#95
Ja støter en på en Fortum-lader med stolpe-barrierer foran laderne tipper jeg det er vanskelig å komme nære nok. Men vet det  har vært mye misnøye knyttet til lengde på kabler fordi enkelte biler har porten plassert godt inntrukket på bilen, så det kan være ladeoperatørene over tid setter på enda lengre kabler.

Men fremover tipper jeg alle tyskerne standardiserer på høyre bak, selv om jeg ideelt sett gjerne skulle hatt den venstre bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 15:45
H
Pt har jeg høyre side bak, og jeg måtte hekte av henger når jeg ladet på Vingrom i sommer. Men jeg kunne ikke stått med snuta inn der uansett, for da ville tilhengeren blokkert innkjøring til bensinstasjonen.

Bensinstasjon? Lader? Jeg tror ikke noen av delene finnes på Vingrom...Mener du Vingnes?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 15:57
Ja støter en på en Fortum-lader med stolpe-barrierer foran laderne tipper jeg det er vanskelig å komme nære nok. Men vet det  har vært mye misnøye knyttet til lengde på kabler fordi enkelte biler har porten plassert godt inntrukket på bilen, så det kan være ladeoperatørene over tid setter på enda lengre kabler.

Men fremover tipper jeg alle tyskerne standardiserer på høyre bak, selv om jeg ideelt sett gjerne skulle hatt den venstre bak.

Da blir det neppe tysk bil på oss fremover. Ladeport på høyre side er håpløst. Vi må parkere den ene bilen med siden helt inntil veggen for å få nok plass. Såpass nært at det bare såvidt går uten å felle inn speilet. Da er det kliss umulig å plugge inn en ladekabel på den siden, spesielt siden det heller ikke er plass til å gå bak bilen. Å parkere andre veien går heller ikke, for da kommer ikke sjåføren ut ;)

Jeg vet om mange som har samme type problematikk, spesielt i trange P-hus i borettslag. Ofte må ene siden av bilen klistres inntil en annen bil eller veggen, og da blir det selvsagt høyre side man "ofrer" så man kommer seg ut selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gte-bjørn

I min parkeringskjeller blir det også vanskelig. Det er ikke spesielt trangt mellom bilene men hvis jeg skal bli nødt til å rygge inn for å kunne lade blir det kronglete å komme til bagasjerommet, noe jeg ofte må de gangene jeg bruker bilen (ikke daglig). Mellom bilen og bakveggen står det alltid en sykkel (den jeg ikke bruker av sommer- og vintersykkelen). Det er greit med Golf GTE som lades i snuten. Hvis kabelen for Schuko-lading som kommer til ID.3 er like lang så ville den akkurat rukket fram hvis ladeluken var på venstre side. Dessverre er stikkontakten plassert litt til venstre. Til høyre bak går det antagelig ikke. Men jeg bør kanskje uansett skaffe meg en skikkelig ladeboks slik noen av naboene har, så jeg kan lade litt raskere enn 2.2kW.  :) Tror disse kommer med litt lenger kabel.

Har ikke bestilt eller prøvekjørt men er godt mulig jeg ender opp med 77 kWh-utgaven etterhvert.

elektro

#99
Tror ikke man får ladet på SuC Lillehammer eller Porsgrunn f.eks @turfsurf, med sykkelstativ for 3-4 sykler, uten å blokkere flere plasser. Man kommer hvertfall ikke inn i bagasjerommet. Dette gjelder jo også på mange andre, ikke-Tesla ladere.

@Øyvind.h Håper du tar feil, at de tenker på hengerfestet. Men redd dette er ID-arkitektur. Q4 e-tron har den også høyre bak.. EQC har vel også høyre bak. Så en som slet med sykler og full pakke på Grønn Kontakt på Ringdalsskogen i sommer. Aner ikke hvorfor han ikke ladet på Ionity. Men iX3 har i alle fall venstre foran. Det samme gjelder XC-40 og Mach-E. :+1: EDIT: Ser at iX3 har høyre bak også. ::)

Hadde virkelig trodd at du klarte å løse dette med riktig utstyr, @jkirkebo ;)

Det er vel ganske «random» hva som er best ift. høyre og venstre side i den enkelte garasje, er min erfaring. Det som er sikkert er at tilgangen til bagasjerommet ofte er et problem med ladeporten bak i p-hus, kjellere og garasjer hvor laderen er på veggen innerst. Og man ønsker jo ikke å stå en meter utenfor den oppmerkede plassen i forkant. Det er nok derfor Model S i alle fall tidligere kom med 7,5 meter Type 2 kabel som standard. Det er jo en slags løsning.. Da kan man kjøre med fronten inn.

Jeg hadde en situasjon hvor snømåkeren sa han kom til å ta pluggen min med plogen en dag (mistenker at han var elbilhater), derfor ønsket jeg å parkere Model S'en med pluggen inn mot veggen. Samtidig måtte jeg rekke frem med kabelen og komme meg ut selv, det gikk dårlig. Ble en refleks på ladepluggen i stedet og håpe på det beste. Ved gateparkering er det også litt ugreit med kontakten ut i gata. Pluss at 7,5 meter Type 2 kabel ofte ikke er nok hvis stolpen er diagonalt på andre siden av bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

DagfinnN

Sitat fra: elektro på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:42
Tror ikke man får ladet på SuC Lillehammer eller Porsgrunn f.eks @turfsurf, med sykkelstativ for 3-4 sykler, uten å blokkere flere plasser. Man kommer hvertfall ikke inn i bagasjerommet.
Går fint å rygge inn til lader på Lillehammer (og de fleste andre SuC) med sykler bak uten å blokkere andre plasser. Har gjort det mange ganger. Fordel at noen står bak og dirigerer, men går uten også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:42
Tror ikke man får ladet på SuC Lillehammer eller Porsgrunn f.eks @turfsurf, med sykkelstativ for 3-4 sykler, uten å blokkere flere plasser. Man kommer hvertfall ikke inn i bagasjerommet. Dette gjelder jo også på mange andre, ikke-Tesla ladere.
Kommer jo an på om man kan rygge

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:00
Sitat fra: elektro på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:42
Tror ikke man får ladet på SuC Lillehammer eller Porsgrunn f.eks @turfsurf, med sykkelstativ for 3-4 sykler, uten å blokkere flere plasser. Man kommer hvertfall ikke inn i bagasjerommet.
Går fint å rygge inn til lader på Lillehammer (og de fleste andre SuC) med sykler bak uten å blokkere andre plasser. Har gjort det mange ganger. Fordel at noen står bak og dirigerer, men går uten også.

Ok, skal ikke nekte på det. De kan ha byttet kabler for alt jeg vet. Mener bare å huske at du ikke skulle stå langt unna med Model S'en på Lillehammer før det ble knapt med kabel. Litt snø foran og skjevheter i rekka var nok.

Men det er fortsatt bedre å kjøre med fronten inn og ha full tilgang til å tilte stativet osv. Og som du er inne på er det overraskende vanskelig å beregne avstanden til objekter som murvegger ol. bak med sykkelstativ. *kremt*  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:11
Sitat fra: elektro på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:42
Tror ikke man får ladet på SuC Lillehammer eller Porsgrunn f.eks @turfsurf, med sykkelstativ for 3-4 sykler, uten å blokkere flere plasser. Man kommer hvertfall ikke inn i bagasjerommet. Dette gjelder jo også på mange andre, ikke-Tesla ladere.
Kommer jo an på om man kan rygge

Ha ha! Kudos for den. :) Man får som regel ladet på den ene eller andre måten, men vi kan vel være enige om at det er enklere å kjøre med snuta inn med noe som helst på hengerfestet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:42
Det er vel ganske «random» hva som er best ift. høyre og venstre side i den enkelte garasje, er min erfaring. Det som er sikkert er at tilgangen til bagasjerommet ofte er et problem med ladeporten bak i p-hus, kjellere og garasjer hvor laderen er på veggen innerst. Og man ønsker jo ikke å stå en meter utenfor den oppmerkede plassen i forkant.

Det er ikke så random. Sjåføren må jo alltid ut. Ang tilgang bak, så trenger man vel ikke mere enn 20cm klaring får å få opp bakluka...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA