Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID.3

Startet av daktari, torsdag 23. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Gnist

Sitat fra: jman76 på onsdag 05. august 2020, klokken 11:36
Motor har prøvekjørt.

https://motor.no/elbil-id3-nyheter/sorry-alle-andre-dette-blir-en-suksess/176237?fbclid=IwAR1nN74_VHm8_eRDPwszuWjX-dZE79aP1_Lr4f2KoRjtxQmzPHRVuozhAIU

Klart det blir en suksess. Tiden da folk kjøper ny elbil før den er ute hos forhandleren er nok mer eller mindre over.

Motor hopper glatt over å gi noen vurdering av prisen. Det er manglende samsvar mellom pris og produkt som er det største hinderet for suksess for ID.3.

Jeg tror vi får se at mange barnesykdommer knyttet til "brukersnitt" og programvare først blir rettet i neste årsmodell og at det blir dette som blir den første virkelig gode versjonen av ID.3. Blir også interessant å se hvor mange av barnesykdommene VW unngår å gjenta i ID.4. Med barnesykdommer i brukersnitt, så tenker jeg på slike ting som Autogefuhl tar opp i sin gjennomgang.

jman76

Blir spennende å se. Markedet bestemmer, og priser kan justeres. Jeg tror fortsatt at den minste batteripakken kommer til å selge godt, det gis vel signaler om at alle batteriene etter hvert skal kunne få rask hurtiglading.

ID.3 1st har bedre rekkevidde enn e-2008, kun litt kortere rekkevidde enn koreanerne, men mer bagasjeplass enn e-Soul og Kona. Ser ut til at den kan hurtiglades raskere. En høyt priset og ikke så voldsomt praktisk i3 selger vel fortsatt også brukbart.

Jeg er litt usikker på om den jevne kjøper er så ekstremt opptatt av dette "kompliserte" brukergrensesnittet.



Gnist

#17
Sitat fra: jman76 på torsdag 06. august 2020, klokken 12:44
Markedet bestemmer, og priser kan justeres.

Dessverre er det flere krefter i markedet enn kundene. Foreløpig viser VW muskler og holder prisene høye.

Sitat fra: jman76 på torsdag 06. august 2020, klokken 12:44
Jeg tror fortsatt at den minste batteripakken kommer til å selge godt, det gis vel signaler om at alle batteriene etter hvert skal kunne få rask hurtiglading.

Jeg tror også den minste batteripakken kan selge bra i Norge dersom det er en reell prisdifferanse i forhold til den neste størrelsen og om absoluttprisen blir ned mot nivået VW tidligere har skrytt av at ID.3 skal selges for.

Bilen med minste batteripakken vil være en god nummer to bil og pendlerbil for veldig mange. Tilstrekkelig rekkevidde, stor innvendig plass og god grunnleggende kjørekomfort.

Jeg tror at bilen med den minste batteripakken og uten varmepumpe kan bli en storselger på bruktimport til Norge. Spesielt om det drøyer før biler med den minste batteripakken blir tilgjengelig fra Møller.

Sitat fra: jman76 på torsdag 06. august 2020, klokken 12:44
Jeg er litt usikker på om den jevne kjøper er så ekstremt opptatt av dette "kompliserte" brukergrensesnittet.

Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

JorEl

#18
Lydisolert++--- :police:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/kJArL9/vw-id3-prvekjrt-det-mest-spektakulre-er-stydempingen

Nye toner fra VW om software oppdateringer?
– Har det vært noen sannhet i alle rapportene om trøbbel med programvaren?

– Spørsmålet er egentlig «Hva er trøbbel?» Programvaren er åpenbart klar nå, og den var ikke klar før. Dette er jo den nye normalen, siden programvaren aldri kommer til å være helt klar og du alltid vil finne ting du kan gjøre bedre, som er greit. Og gøy. Derfor vil jeg ikke kalle det for trøbbel.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: JorEl på lørdag 08. august 2020, klokken 09:42
Lydisolert++--- :police:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/kJArL9/vw-id3-prvekjrt-det-mest-spektakulre-er-stydempingen

Nye toner fra VW om software oppdateringer?
– Har det vært noen sannhet i alle rapportene om trøbbel med programvaren?

– Spørsmålet er egentlig «Hva er trøbbel?» Programvaren er åpenbart klar nå, og den var ikke klar før. Dette er jo den nye normalen, siden programvaren aldri kommer til å være helt klar og du alltid vil finne ting du kan gjøre bedre, som er greit. Og gøy. Derfor vil jeg ikke kalle det for trøbbel.
Tek også påpeker stiv fjæring slik som svenskene. Veiene og asfalten i Tyskland er veldig bra, så spent på hvordan dette blir i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tafsern

Sitat fra: Gnist på torsdag 06. august 2020, klokken 13:22
Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

Dersom de bruker millioner av kroner på et system i en "ekstremt moderne bil" og ikke kan endre brukergrensesnittet OTA eller på service, så forstår jeg ingenting. Da er det jo to skritt frem og ett tilbake. Er ikke det hele fordelen med kun skjerm og "en rullende datamaskin".


Gnist

Sitat fra: Tafsern på søndag 09. august 2020, klokken 20:24
Sitat fra: Gnist på torsdag 06. august 2020, klokken 13:22
Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

Dersom de bruker millioner av kroner på et system i en "ekstremt moderne bil" og ikke kan endre brukergrensesnittet OTA eller på service, så forstår jeg ingenting. Da er det jo to skritt frem og ett tilbake. Er ikke det hele fordelen med kun skjerm og "en rullende datamaskin".

Det som ikke kan endres er

- knapper i døren for styring av vinduer fra førerposisjon
- knappene på rattet
- sliderene under skjermen

Se videoen fra Autogefuhl for detaljene.

daktari

Sitat fra: Adrian Mills på mandag 10. august 2020, klokken 09:14
"Overrasker med markedets beste selvkjøringssystem"

https://www.elbil24.no/nyheter/overrasker-med-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293?fbclid=IwAR0kBF6Yso3l9aRRtB4OwdCEcvmU7RrAvRpv6qB6dOtOE8lEdbocnVUdCyA
oppsiktsvekkende artikkel, basert kun på 1 dags kjøring på veier utpekt av VW i nærheten av deres hq. Men bra hvis MEB-plattformen løfter selvkjøring et hakk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Adrian Mills

Sitat fra: Elkjell på mandag 10. august 2020, klokken 15:41
Er dette en egen pakke eller kombinasjonen lane assist og adaptiv cruise ?

A little of everything and in addition Travel Assist. Travel Assist is included in the 1st Max, fast lane Tech and fast lane Max (a part of the assistance plus package). To be honest, I'm not sure how much Travel Assist adds to the entire system of assist packages as seen in the Elbil24 video.

Elkjell

Da får vi vente å se. Om det er en egen greie bør det kunne kjøpes som oppdatering , det er vel bare software.

Adrian Mills

Sitat fra: Elkjell på mandag 10. august 2020, klokken 15:54
Da får vi vente å se. Om det er en egen greie bør det kunne kjøpes som oppdatering , det er vel bare software.

No, requires additional sensors apparently.

Tafsern

Sitat fra: Gnist på mandag 10. august 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Tafsern på søndag 09. august 2020, klokken 20:24
Sitat fra: Gnist på torsdag 06. august 2020, klokken 13:22
Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

Dersom de bruker millioner av kroner på et system i en "ekstremt moderne bil" og ikke kan endre brukergrensesnittet OTA eller på service, så forstår jeg ingenting. Da er det jo to skritt frem og ett tilbake. Er ikke det hele fordelen med kun skjerm og "en rullende datamaskin".

Det som ikke kan endres er

- knapper i døren for styring av vinduer fra førerposisjon
- knappene på rattet
- sliderene under skjermen

Se videoen fra Autogefuhl for detaljene.

Fysiske knapper og touch er forståelig. Trodde et sekund at det var snakk om det på skjermene  8)

batterimannen

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 11. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Gnist på mandag 10. august 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Tafsern på søndag 09. august 2020, klokken 20:24
Sitat fra: Gnist på torsdag 06. august 2020, klokken 13:22
Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

Dersom de bruker millioner av kroner på et system i en "ekstremt moderne bil" og ikke kan endre brukergrensesnittet OTA eller på service, så forstår jeg ingenting. Da er det jo to skritt frem og ett tilbake. Er ikke det hele fordelen med kun skjerm og "en rullende datamaskin".

Det som ikke kan endres er

- knapper i døren for styring av vinduer fra førerposisjon
- knappene på rattet
- sliderene under skjermen

Se videoen fra Autogefuhl for detaljene.

Fysiske knapper og touch er forståelig. Trodde et sekund at det var snakk om det på skjermene  8)

Virker som de har valgt flere litt spesielle (upraktiske) løsninger. Den løsningen for å stille på speilene virker heller ikke gjennomtenkt.  ::)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA