Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kjøp av Tesla via Finn

Startet av Hisoka, torsdag 23. juli 2020, klokken 01:43

« forrige - neste »

Hisoka

Heisann!

Er da endelig på utkikk etter å kjøpe min første Tesla, og må ærlig si at jeg går meg litt vill her på alle de forskjellige typene det fins innenfor en og samme modell.

Er hovedsaklig på utkikk etter en model S med facelift. Jeg kjenner per dags dato noen som har tilbydd meg sin P85+ 2013' mod for 300k (da med nytt batteri, nye vinterdekk og utført service, bilen har også kjørt 115k). Den frister stort, men slik som jeg kjenner meg selv så vet jeg at savnet for facelift blir muligens litt for stort.

Så da kommer vi til min forvirring. Ser jo at det ligger en drøss med forskjellige spec'a Teslaer, og skulle gjerne ha hatt litt hjelp til å evt navigere meg fram til en bil som faktisk er verdt pengene. Hva er det som egentlig er "must" å ha i en Tesla? er det slik at man burde ha AP1? eller ha AP2 /2.5?? samt forskjellen på batteriene?.

Budsjettet mitt ligger på ca 450k, og vil gjerne ha en bil med minst mulig km på tellern (grunnen til det er at jeg blir å beholde bilen her i minst 5-6år, og ønsker en toppdekning på den.)
Vil jo selvfølgelig også at bilen helst har vinterpakken, men annet enn det vet jeg helt ærlig ikke hva som er bra og ikke bra å ha på bilen. Lurer jo også litt på om avtalen som jeg har fått fra min venn er bra, og noe jeg burde slå til med, eller burde jeg heller bare kjøpe en nyere modell?.


Ting som kan være pluss å ha evt?;
- Panorama tak
- "Premium" lyd.
- "Lys" pakke? aka lys på dører og slikt.


Har seg også slik at der jeg bor, så er det en ekstremt bratt bakketopp siste 20m til huset, noe som har vært et problem på tidligere biler uten 4hjulstrekk (om vinteren). Lurer da på om en Tesla uten det vil få seg opp en slik bakke om vinteren?.



Hvis dere har noen tips, og eventuelle linker, så mottas det med en hjertelig stor takk, :D

Mvh Hiso.

Jambo

Hvis tidligere biler uten firehjulstrekk har slitt med å komme opp, tviler jeg på at en 2WD Tesla med mange hundre kg ekstra kommer seg noe lettere opp. Basert på egen erfaring med bratt oppkjørsel og 2WD vs. 4WD ville jeg aldri kjøpt 2WD igjen.

ToWalkOrDrive

Når du kan bevege deg opp mot 450.000 i budsjett så er veldig mange med 4-hjulsdrift (stort sett alle fra 2015 har det). Største poenget / problemet med høy kilometerstand er at garantien går ut på alt utenom batteri/drivverk på 100.000km / 5 år.

Men for å hoppe til mitt forslag så er det en med helt nytt batteri og 4 nye dørhåndtak (som er et svakt punkt) og med takbøyler og vinterhjul og vinterpakke og 4G og HIFI til 449.900. Ja, garantien er gått ut på dato, men kan ikke få alt for den prisen. Hvis du skal kjøpe til maks 450.000 synes jeg dette var et meget godt valg:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175963353
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Det jeg er litt skeptisk til er at facelift Model S'er under 450' gjerne har MCU1 og høy km. Hvis MCUen ryker pga eMMC-feilen, så må du betale for ny MCU selv, 30 000 kr. Så er det slitt hjuloppheng, da ruller lappene også ganske fort. Jeg synes man får bedre bil for det budsjettet i en nesten ny Model 3. Da varer garantien en stund også. Sånn sett er ikke den dealen med kompisen din så dum.

Når det gjelder pakker og sånt så er det ikke rart du blir forvirret, for Tesla har byttet om på hva som er inkludert og ikke mange ganger, i tillegg er veldig mange som skriver på Finn veldig forvirret over hva de selv har. Et tips er å google f.eks. "lyspakke site:elbilforum.no" for å se hva som er skrevet om de. Det kan hende den er inkludert i modellen du ser på uten at selger har nevnt det.
'21 3LR

Vidar1979

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. juli 2020, klokken 12:53
Når du kan bevege deg opp mot 450.000 i budsjett så er veldig mange med 4-hjulsdrift (stort sett alle fra 2015 har det). Største poenget / problemet med høy kilometerstand er at garantien går ut på alt utenom batteri/drivverk på 100.000km / 5 år.

Men for å hoppe til mitt forslag så er det en med helt nytt batteri og 4 nye dørhåndtak (som er et svakt punkt) og med takbøyler og vinterhjul og vinterpakke og 4G og HIFI til 449.900. Ja, garantien er gått ut på dato, men kan ikke få alt for den prisen. Hvis du skal kjøpe til maks 450.000 synes jeg dette var et meget godt valg:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175963353
Jeg vil anta at man får kjøpt en 2 år nyere S75D med samme eller lavere kilometerstand til den prisen. 450k er ca det jeg hadde vært villig til å selge min for.

Hisoka

Takker for alle flotte svar!

Tror mest sannsynlig at jeg ender opp med en Tesla via en forhandler, 2016' mod som kun har kjørt 80k. De var også villige til å senke prisen samt slenge på ekstra ting slik som 21' felger med lik farge som lakken. Beste var vell at bilen faktisk var 4WD! (Tatt det i betraktning etter hva du fortalte, Jambo.)

Er også helt enig angående at høy kmstand kan bli et problem når det kommer til MCU1 og andre ting, men håper iallfall at MCU'en på denne isåfall stryker før 100k er nådd, og evt at andre problemer som kan fikses på også stryker før den tid, ellers håper jeg at super dekning via forsikringen vil dekke det (MCU).

Vil takke stort for alle innspill, og dere har virkelig gjort det enklere å ta valget på å gå for nyere modell kontra 2013' modellen til min kompis, tross prisen på den!.



Har bare et siste spørsmål --> Forhandler var usikker på om det var gratis SC på bilen, tross for at reklameres om det på annonsen. Så vidt meg forstått så har aldri bilen her vært innom Tesla etter første salget, så da lurer jeg på, vil jeg miste gratis SC om den har det?

Samt, er det lurt å egentlig benytte seg av kun SC? fikk estimert ca 20k for installasjon + ladeboks, og tenker da at det er like så greit å kun bruke SC som er noen få hundre m fra mitt hus, stedefor å bruke så mye på det hjemmelader.


Mvh Hiso

RJK

Sitat fra: Hisoka på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:50
Takker for alle flotte svar!

Tror mest sannsynlig at jeg ender opp med en Tesla via en forhandler, 2016' mod som kun har kjørt 80k. De var også villige til å senke prisen samt slenge på ekstra ting slik som 21' felger med lik farge som lakken. Beste var vell at bilen faktisk var 4WD! (Tatt det i betraktning etter hva du fortalte, Jambo.)

Er også helt enig angående at høy kmstand kan bli et problem når det kommer til MCU1 og andre ting, men håper iallfall at MCU'en på denne isåfall stryker før 100k er nådd, og evt at andre problemer som kan fikses på også stryker før den tid, ellers håper jeg at super dekning via forsikringen vil dekke det (MCU).

Vil takke stort for alle innspill, og dere har virkelig gjort det enklere å ta valget på å gå for nyere modell kontra 2013' modellen til min kompis, tross prisen på den!.



Har bare et siste spørsmål --> Forhandler var usikker på om det var gratis SC på bilen, tross for at reklameres om det på annonsen. Så vidt meg forstått så har aldri bilen her vært innom Tesla etter første salget, så da lurer jeg på, vil jeg miste gratis SC om den har det?

Samt, er det lurt å egentlig benytte seg av kun SC? fikk estimert ca 20k for installasjon + ladeboks, og tenker da at det er like så greit å kun bruke SC som er noen få hundre m fra mitt hus, stedefor å bruke så mye på det hjemmelader.


Mvh Hiso

Det er vel kun brukte inventory-biler (biler som selges av Tesla selv) som mister fri superlading ved videresalg, og noen modeller senere (2017?) der fri superlading ikke fulgte bil, men kun var tilbud for første eier. Denne er "gammel nok" til at den ikke har den klausulen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sandvika

Om man er en gjennomsnittelig bruker så betyr fri superlading svært lite i det store bildet.
Forstår heller ikke maset om MCU, mange har byttet MCU 1 og da skal risikoen for havari være lav.

Electric cars in Norway

RJK :+1: Denne fra 2019 oppsummerer greit dette med endringene ift gratis superlading fra eldre biler.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-fjerner-gratis-superlading-fra-eldre-biler/71424175

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hisoka på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:50
Takker for alle flotte svar!

Tror mest sannsynlig at jeg ender opp med en Tesla via en forhandler, 2016' mod som kun har kjørt 80k. De var også villige til å senke prisen samt slenge på ekstra ting slik som 21' felger med lik farge som lakken. Beste var vell at bilen faktisk var 4WD! (Tatt det i betraktning etter hva du fortalte, Jambo.)

Er også helt enig angående at høy kmstand kan bli et problem når det kommer til MCU1 og andre ting, men håper iallfall at MCU'en på denne isåfall stryker før 100k er nådd, og evt at andre problemer som kan fikses på også stryker før den tid, ellers håper jeg at super dekning via forsikringen vil dekke det (MCU).

Vil takke stort for alle innspill, og dere har virkelig gjort det enklere å ta valget på å gå for nyere modell kontra 2013' modellen til min kompis, tross prisen på den!.



Har bare et siste spørsmål --> Forhandler var usikker på om det var gratis SC på bilen, tross for at reklameres om det på annonsen. Så vidt meg forstått så har aldri bilen her vært innom Tesla etter første salget, så da lurer jeg på, vil jeg miste gratis SC om den har det?

Samt, er det lurt å egentlig benytte seg av kun SC? fikk estimert ca 20k for installasjon + ladeboks, og tenker da at det er like så greit å kun bruke SC som er noen få hundre m fra mitt hus, stedefor å bruke så mye på det hjemmelader.


Mvh Hiso

Er visst bitte litt bedre for batteriet å ikke bare lade på supercharger...har og hørt om folk som får begrenset ladefart om de har ladet for ofte på lokale superladere, uten at jeg har lest det fra offisielle Tesla-kilder. Er jo og veldig praktisk å kunne plugge inn om kvelden og slippe å vente på bilen, og flytte den.

Jeg ville valgt Tesla's lader (Wall Charger), som er billigere enn andre, og forespurt firmaer fra Tesla's anbefalte...og lagt opp så du kan ha 32 amper sikring. Må og ha B-vern i sikringsskapet. All info står her, om du ikke har sett det: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation
Tesla Model Y                         2021-

fonberg

Det er IKKE lurt å basere seg på SuC som primær/daglig ladekilde. Batteriet utgjør ca. halvparten av bilens verdi, og det vil forringes raskere med et slikt lademønster. Skaff deg ladeløsning hjemme og/eller på jobb med minst 16A, så vil du til enhver tid ha nok km på batteriet når du skal ut å kjøre. Da slipper du også å kaste bort tid på å vente på at bilen lades, som poengtert over.

Vurder om 21" er noe du ønsker å prioritere. Det er jo stiligere, men med på kjøpet får du:
-høyere forbruk = lavere rekkevidde
-mer støy og dårligere fjæringskomfort
-ca. dobbelt så dyre dekk
-ca. halvparten så lang kjørelengde før du må bytte dekk
-økt risiko for skjevslitasje, som kan gi enda kortere kjørelengde før du må bytte
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OlaM

Sitat fra: Hisoka på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:50


Samt, er det lurt å egentlig benytte seg av kun SC? fikk estimert ca 20k for installasjon + ladeboks, og tenker da at det er like så greit å kun bruke SC som er noen få hundre m fra mitt hus, stedefor å bruke så mye på det hjemmelader.


Mvh Hiso

Definitvt gå for hjemmelader slik de andre sier. I tillegg til batterislitasje så er det jo ikke noe særlig å måtte gå frem og tilbake i all slags vær for å flytte bilen, kanskje det er fullt osv. I tillegg kan vel Tesla si at du bryter betingelsene hvis du bruker superladeren som hjemmelader. Ladestasjonen gir verdi til huset, den vil vare i mange år og gjester kan benytte seg av den. Og du kan kanskje spare litt på prisen ved å gå for lav effekt, f.eks. 16A, siden du bor så nært. Den gangen du trenger å lade fra tomt til fullt på kort tid kan du svinge bortom stasjonen.
'21 3LR

JorEl

Man må jo lade hjemme om man har sjansen. Selv bor jeg under 10km fra SuC, og er min redning om jeg skal uforberedt på langtur. Ellers så lader jeg kun med en skjøteledning og setter ladekladden på èn kw/t.
Hadde også veldig lyst på verdens-beste-lader hjemme på veggen, men trenger den ikke :)
Mitt kjøremønster er slik at i fjor måtte jeg heve mine km til 16 000km. I år er vel 12 000km, nok.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Ville ikke kjøpt fra forhandler og i hvertfall ikke sett på 21' felgene som noen verdi - av grunnene beskrevet over. Kjøper du privat får du et inntrykk av eieren og mye bedre historikk. Du får 2017 75kwh for 450' eller lavere med litt pruting. Flere til salgs i nærheten av det prisnivået. Kjøp uansett bil med nextgen seter eller nyere. Første generasjon seter er ikke de beste.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. juli 2020, klokken 10:38
RJK :+1: Denne fra 2019 oppsummerer greit dette med endringene ift gratis superlading fra eldre biler.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-fjerner-gratis-superlading-fra-eldre-biler/71424175

Jupp, den er endel mer detaljert enn det jeg la frem, men bekrefter det jeg skrev.

Men flott link, som burde besvare de fleste spørsmål om dette.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA