kjøp av Tesla via Finn

Startet av Hisoka, tor 23. jul 2020, kl. 01:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Greit nok at hjemmelader koster litt, men så varer den jo også veldig lenge. Hvor mange år det tar før elektronikken konker er vanskelig å si, men en skjermet ladestasjon av god kvalitet burde vel holde 15-20 år? Så reelt sett en tusenlapp i året for rask og bekvemmelig lading hjemme. Mobil ladekabel som jeg bruker selv koblet mot CEE stikk tenker jeg bør holde 6-9 år. Kostnad for label er rundt 5000,-, Så roughly 700,- per år. Kort levetid fordi jeg ikke skjermer den for vær og vind. Den jeg har på hytta som primært ligger tørt og ubrukt burde holde 10 år +.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hisoka

Hjertelig takk for all hjelp så langt.

Skjønner godt hva du mener Øyvind, så fult mulig at det blir en hjemmelader her også nå! :) Kommer en elektriker på Torsdag så får vi se hvilken pris han har sett for seg for installasjonen.

Da har det som sagt blitt kjøp av en 2016' mod 4WD. Nextgen stoler, isofix, vinterpakke etc. IKKE lydpakke eller lyspakke, men det går helt fint.

Det er derimot noen ting jeg gjerne ønsker å få litt råd rundt. Litt grunnet at det er min første Tesla, men også min første bil via en forhandler.

Hentet bilen på lørdag, og kjørt alt 500km med den (litt testing og diverse). Har da kommet fram til noen feil med bilen som burde fikses, og da lurer jeg på om dette er noe forhandler burde stå ansvarlig for?.

Først og fremst, vinduet på førersiden har den tendensen til å ikke heve seg etter å ha senket seg når jeg åpner/lukker døren, har ringt inn til Tesla og de fortalte hvordan man kunne rekalibrere vinduet, uten hell.

Så har vi det problemet med batteriet? for en grunn så føler jeg at km på batteriet blir spist opp helt latterlig fort. Hadde inntrykket av at jeg muligens måtte lade max 2 ganger i uken (sommerstid) men ligger an til 3-4??????.

Her er det jo selvfølgelig mye forskjellig som spiller inn, men har da prøvd batteriet med å ha på autopilot (80km/t), ingen vifter, chill akselerasjon, og komfort kjøring. Har fortsatt da mistet 30-40km på en strekning som er ca 8-10km. (ringt Tesla angående dette også, de mente at jeg måtte registrere det på mytesla, dessverre får jeg ikke oppretta bruker, står bare "prøv igjen senere").
Har også ladet bilen på SC, og det kom noe helt inni satans høy lyd fra bilen, vet at dette er ish normalt..men det hørtes virkelig ut som noen turbiner, kunne stå 50-60m unna og fortsatt hør lyden som om det var rett inntil øret.

Også var det mini problemet at når jeg svinger hardt til høyre/venstre, så hører man noe gnikking eller rett å slett en ulyd fra bilen, hva kan det være?

Til syvende og sist --> på rattet, der skinnet går, så er det en del av skinnet som har løsnet av, noe som både ser estetisk fælt ut, men også plagsomt for høyrehånda som fort kan ripes opp av det skinnet som stikker ut som en mini nål..

Ellers er det jo selvfølgelig småpirk, og diverse ting jeg syns forhandlere gjør dårlig.
Det ene er at forhandler ikke hadde sommerdekkene på, men vinterdekk. Ikke ei hadde de sommerdekkene inne siden de ble sendt ut med en annen Tesla, de har derimot kjøpt inn brukte dekk til meg som mest sannsynlig ikke varer ut en eneste sesong engang (på det grunnlaget at jeg blir å endre til 21' felger ved senere anledning)..hva synes dere om den praksisen her?.

Det andre er at det føles ut som om vasken til bilen ikke ble tatt noe ordentlig (innvendig), og forhandler hadde tilåmed glemt å legge inn bilmattene, noe jeg måtte hente ut på mandag. (Trodde helt ærlig at bilen kom uten og at det var noe jeg måtte kjøpe selv  ::) )

Så hva tenker dere? burde jeg ta en prat med forhandler og få de til å fikse alle feilene? eller burde jeg levere bilen tilbake og heller lete på ny??.

Mvh Hiso.

Klykken

Bilen bruker ekstra strøm hvis batteri er kaldt. Og oppoverbakker etc bruker mer. Se på forbruk, for holder du deg på 180wh/km så ligger du innafor estimatet til rekkeviddeestimatet bilen har.

Ved supercharger vil alt av kjøling gå, med vifter på maks. Høres ut som et fly, men skal ikke være skrangling eller andre ulyder. Hvis så er det rask i viftene nede på hver side av fangeren foran, eller at vifter er dårlige.

Når det gjelder bil og innhold/kvalitet så skal tydelige ting stå i annonsen/kontrakt. Mangler tas med forhandler. Slitasje på interiør (ratt og seter) burde du sett ved prøvekjøring og tatt på kontrakt evt.

Garantisaker og reklamasjon tas med tesla (vindu, evt kondensator-vifte etc)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hemi

Bli overasket over at elbiler går kortere enn man tror, er vel ikke mulig i 2020? hele forumet er fullt av tråder om det, avisene og ;)

Feil på ruter får du skynde deg melde til tesla før garanti går ut.

Feil på ratt bør meldes til forhandler, men spørs om man kommer i mål med det, kan skylde på vanlig slitasje osv.

Lyd under lading, mener du da viftene? som kjøler radiator? det er normalt i så fall, skjer kun på hurtiglading. Vanskelig å si da beskrivelsen er litt vag.

Bil levert på vinterdekk i juli, snart august, er greit sløvt. Om dekk er utslitt, bør det også opplyses om det ved salget.

Hisoka

Kan si meg enig at sjekken på bilen burde ha vært bedre, ble desv gjort med dårlig tid og rommet de hadde bilen i var mer eller mindre relativt mørkt  ::)   ,etter en god del fram og tilbake med forhandler så endte det opp med en avtale (på lørdag).

Skal se hva jeg får til med forhandler, men får håpe at de retter litt opp i det sløvet de har ordnet selv. Evt så får jeg tenke på om det er noe vits å levere tilbake bilen for å se på alternativer på Finn.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hemi på tir 28. jul 2020, kl. 22:54
Bli overasket over at elbiler går kortere enn man tror, er vel ikke mulig i 2020? hele forumet er fullt av tråder om det, avisene og ;)
...

Nja, mange som har lest Motor sin test hvor de kjørte bilene tomme og nå tror leserne det er faktisk rekkevidde som er målt (dvs at de selv oppnår det samme og glemmer det faktum at det er veldig lite lurt å kjøre en elbil tom uten redningsbil som følge)....

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

mthoring

Skru på range mode hvis du ønsker å få bedre rekkevidde ved småkjøring.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Rosstopher

Sitat fra: Hisoka på tir 28. jul 2020, kl. 21:46
Her er det jo selvfølgelig mye forskjellig som spiller inn, men har da prøvd batteriet med å ha på autopilot (80km/t), ingen vifter, chill akselerasjon, og komfort kjøring. Har fortsatt da mistet 30-40km på en strekning som er ca 8-10km.

Sjekk forbruket, enten ved at du velger å ha det i instrumentene foran deg, eller sjekk det på den store skjermen. Min 2016 90D bruker 170-180ish Wh/km med varmt batteri på tørr landevei med mye 60-soner, og opptil godt over 300 Wh/km om vinteren med kaldt batteri, på motorvei og dårlig vær. 230-240 er det jeg forventer til daglig med mitt kjøremønster.

EDIT: Og gratulerer med ny bil! Etter irritasjonen over småtingene har lagt seg blir du nok kjempefornøyd!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Sitat fra: Hisoka på tir 28. jul 2020, kl. 21:46
Hjertelig takk for all hjelp så langt.

Skjønner godt hva du mener Øyvind, så fult mulig at det blir en hjemmelader her også nå! :) Kommer en elektriker på Torsdag så får vi se hvilken pris han har sett for seg for installasjonen.

Da har det som sagt blitt kjøp av en 2016' mod 4WD. Nextgen stoler, isofix, vinterpakke etc. IKKE lydpakke eller lyspakke, men det går helt fint.

Det er derimot noen ting jeg gjerne ønsker å få litt råd rundt. Litt grunnet at det er min første Tesla, men også min første bil via en forhandler.

Hentet bilen på lørdag, og kjørt alt 500km med den (litt testing og diverse). Har da kommet fram til noen feil med bilen som burde fikses, og da lurer jeg på om dette er noe forhandler burde stå ansvarlig for?.

Først og fremst, vinduet på førersiden har den tendensen til å ikke heve seg etter å ha senket seg når jeg åpner/lukker døren, har ringt inn til Tesla og de fortalte hvordan man kunne rekalibrere vinduet, uten hell.

Så har vi det problemet med batteriet? for en grunn så føler jeg at km på batteriet blir spist opp helt latterlig fort. Hadde inntrykket av at jeg muligens måtte lade max 2 ganger i uken (sommerstid) men ligger an til 3-4??????.

Her er det jo selvfølgelig mye forskjellig som spiller inn, men har da prøvd batteriet med å ha på autopilot (80km/t), ingen vifter, chill akselerasjon, og komfort kjøring. Har fortsatt da mistet 30-40km på en strekning som er ca 8-10km. (ringt Tesla angående dette også, de mente at jeg måtte registrere det på mytesla, dessverre får jeg ikke oppretta bruker, står bare "prøv igjen senere").
Har også ladet bilen på SC, og det kom noe helt inni satans høy lyd fra bilen, vet at dette er ish normalt..men det hørtes virkelig ut som noen turbiner, kunne stå 50-60m unna og fortsatt hør lyden som om det var rett inntil øret.

Også var det mini problemet at når jeg svinger hardt til høyre/venstre, så hører man noe gnikking eller rett å slett en ulyd fra bilen, hva kan det være?

Til syvende og sist --> på rattet, der skinnet går, så er det en del av skinnet som har løsnet av, noe som både ser estetisk fælt ut, men også plagsomt for høyrehånda som fort kan ripes opp av det skinnet som stikker ut som en mini nål..

Ellers er det jo selvfølgelig småpirk, og diverse ting jeg syns forhandlere gjør dårlig.
Det ene er at forhandler ikke hadde sommerdekkene på, men vinterdekk. Ikke ei hadde de sommerdekkene inne siden de ble sendt ut med en annen Tesla, de har derimot kjøpt inn brukte dekk til meg som mest sannsynlig ikke varer ut en eneste sesong engang (på det grunnlaget at jeg blir å endre til 21' felger ved senere anledning)..hva synes dere om den praksisen her?.

Det andre er at det føles ut som om vasken til bilen ikke ble tatt noe ordentlig (innvendig), og forhandler hadde tilåmed glemt å legge inn bilmattene, noe jeg måtte hente ut på mandag. (Trodde helt ærlig at bilen kom uten og at det var noe jeg måtte kjøpe selv  ::) )

Så hva tenker dere? burde jeg ta en prat med forhandler og få de til å fikse alle feilene? eller burde jeg levere bilen tilbake og heller lete på ny??.

Mvh Hiso.
Velkommen som Tesla-eier!  :laugh:

Etterhvert som du blir lettere lobotomert klarer du også glede deg over at bilen har noen fantastiske egenskaper i tillegg til det talentløse. Bare selg den før glasset renner over...

JorEl

Jeg har sett et par annonser der man selger S100D, 2018 og 2019 modeller, der selger påstår bilen går 0-100 på 3,8sek. Er det kommet noen form for oppdateringer, som gjør at de "gamle" S100D som gikk 0-100 på 4,3sek, nå går fortere? Er vel helst bilfirmaer jeg har sett kanskje, der de gjerne i neste setning tar forbehold om feil i annonsen. Er nyskjerrig :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

MuskElBil

Dragtimes på youtube testa den til 3,7 sek 0-60mph.

https://www.youtube.com/watch?v=KV3pIZRAwhQ
Testa min for gøy ein gang med scan my tesla, endte på såvidt over 3,8.
Andre kilder påstår også at 85D/90D klarer øvelsen på 4 sek.

Edit: la til link til Dragtimes testen.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic
2026 TM3P Quicksilver

JorEl

Herlig :+1: :+1: Da trenger jeg kanskje ikke ta steget til Raven, men en brukt S100D 8)  Livet er herlig :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Hisoka

Har da sett i det siste på forbruket til Teslaen. Med tanke på at det ble fortalt at jeg burde ligge rundt 180wh/km.

Faktisk lagt merke til at forbruket på det aller høyeste var idag 210wh/km med 4 dekk i bagasjerommet, ellers har forbruket på sitt meste vært rundt 200 (dårlig vær, del bakker), og på sitt laveste rund 160-170wh/km (da helt vanlig vær).

Vil da anta at det faktisk er noe galt med batteriet? med tanke på rekkevidden jeg taper tross for at jeg holder meg godt innenfor estimatet til Tesla?

Og tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner, må si meg ganske fornøyd med Teslaen ellers akkurat nå, det samme er min samboer! :D

Klykken

Nei, antageligvis ikke noe galt. Mye start og stopp med lengre opphold slik at batteri kjøles, stillestående med vifta på etc trekker en del som ikke vises. Samme gjelder når bilen er "av" så brukes 1-4% daglig for å holde systemer våkne slik at du kan få kontakt med bilen via app. Og sjekker du appen ofte vekker du bilen og forbruk øker Nøkkel i nærheten likeså.

Ta deg en langtur med bilen uten for mye stopp, så ser du om forbruket er normalt. Sørg også for at dekktrykk er optimalt (43-46psi med kalde dekk). Mellom 150 og 190wh/km på langturer med vår 85D (19" hjul) i normale norske hastigheter (70-90km/t) på sommeren skal være oppnåelig. Benytt triptelleren for å se forbruk, ikke denne runde saken som viser snitt fra 10/50km.

Lad til 90% , sett et mål 35 mil unna, fortrinnsvis til en supercharger evt en rundtur, og se hva du klarer. Tipper det vil bli ganske normalt hvis du kjører lovlig uten noen unødvendige akselerasjoner etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

MuskElBil

Stemmer med Klykken mtp batteriet. Ta deg ein skikkelig langtur.
Teslabjørn f.eks har mange gode testvideoer av både Tesla og andre elbiler på youtube som referanse.
Småkjøring vil med elbil som diesel og bensinbiler dra opp forbruket.
Går med strøm til både oppvarming/nedkjøling av kupe, oppvarming av batteri osv.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic
2026 TM3P Quicksilver

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA