Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av hELgenen, onsdag 22. juli 2020, klokken 10:39

« forrige - neste »

hELgenen

Fikk denne :
"
...
I august åpner vi også opp for prøvekjøring av Polestar 2 fra Polestar Space i Oslo, samt fra våre Polestar pop-up Spaces...."

Space i Oslo ligger rett ved stortinget..Skal du lirke deg ut og inn i sentrum her bør de kanskje sende med en erfaren Taxi sjåfør på turen?. Jeg gikk dit,og har sett bilen og vet hvor dette er, men å starte en prøvekjøring fra denne plassen?

alagerqv

Ja, høres ikke helt optimalt ut, heller ikke med tanke på parkering siden det sittende byrådet har en aktiv krigføring mot biler og parkeringsplasser.

Counterpointer

Blir lett å finne ut om bilen er en god bybil da

Har ikke vært der å sett bilen, men har kjørt mange ganger i området. Det er ikke optimalt, men er jo mulig. Det er nå engang det lokalet de har.

anorway

Har vært hos polestar flere ganger. Både brukt kollektivt og egen bil.
Hvis du kommer med bil så anbefaler jeg å parkere i parkeringshuset ved "Bankplassen" masse plasser og et par min. gange til Polestar Space.

Jeg tipper prøvekjøringen vil skje fra enten den garasjen eller en annen garasje i nærheten som de har gjort avtale med.

Når jeg prøvekjørte Polestar 2 i Oslo for noen uker siden så kjørte jeg rundt i sentrum og kan bekrefte den funker bra som bybil :)

Tåkeheim

Sitat fra: anorway på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:51

Når jeg prøvekjørte Polestar 2 i Oslo for noen uker siden så kjørte jeg rundt i sentrum og kan bekrefte den funker bra som bybil :)

Var bilen med performance pakken? Hvordan var den på dårlig asfalt etc i sentrum?
Polestar 2

Tåkeheim

#5
Da kan jeg svare på spørsmålet mitt i forrige post selv, da jeg har vært å prøvekjørt hos Polestar Space i Oslo i dag.
Kjørte en med Performance pack i fargen Magnesium. Alle inntrykk er kun etter en prøvetur på en drøy halvtime.  Første gang jeg har sett Magnesium "live", knall fin farge. Ellers har de byttet ut den hvite Polestaren i utstillingslokalet med en Midnight for de som vil dra å ta en titt på den.

Vi startet med en kort gjennomgang av infotainment. Jeg kjørte fra Space i sentrum inn i Opera tunnelen og opp til Ryen. Kjørte ned utenom tunnelen og ned igjennom Oslogate, som må være en av gatene med dårligst asfalt blandet med trikkeskinner i byen.. Fikk prøvd bilen på alt fra elendig asfalt, trikkeskinner, fartshumper og "motorvei". Det regnet under prøveturen, hadde på regnsensoren under hele turen. Den fungerte perfekt, har hatt biler tidligere hvor den ikke har vært optimal.

Det var demperne jeg var veldig spent på før prøveturen. De var innstilt på standard innstilling nr. 8. Gikk meget komfortabelt over ujevnheter og fartshumper. Hvis jeg sammenligner med BMW 3 serie uten Msport dempere får man bedre komfort i Polestar. Bmw 3 serie med Msport gir elendig komfort i forhold. Når jeg presset på i noen svinger merker du at dette er sportslig saker. Nå var dette i relativt lave hastigheter, men null krening. Ligger vannvittig godt på veien. Man får følelsen av at dette er i pose å sekk. Nesten vanskelig for å tro at de har klart å få komfort og sportslige egenskaper inn i samme demper. Man skjønner fort at disse demperne er en liga opp i forhold til tradisjonelle dempere.

Konklusjonen på demperne er at det er bare å legge ballen dø om at dette ikke komfortabelt. For de som er i tvil er det bare å bestille med performance pack.

Støynivå var veldig lavt både når det gjelder dekk og vindstøy, lavere enn i min BMW 3-serie som går på 18".
Jeg kjørte ikke fortere enn 90 km/t.

At det er en tung bil merket man overraskende nok ingen ting til på den kjøringen jeg gjorde i dag. Blir kamuflert godt. Vil jo tro at man kan merke det litt mer ved aktiv landevei kjøring

Egentlig ikke noe som skuffet på bilen, var ett par ting som ikke var optimalt. Jeg synes at rattet var litt for hardt, sikkert fordi det ikke er ekte skinn.
Jeg er vant med fra min bil hvis jeg trykker lett på blinklysbryteren så kan jeg velge i menyen hvor mange ganger lyset skal blinke. Jeg har den innstilt på 3 ganger. Her er det kun 1 gang, skal du blinke lenger må du ta den helt ned. Dette kan det forhåpentligvis komme en oppdatering slik at man kan velge selv: 1, 3 eller 5 ganger.

I forrige uke var jeg å testet en Tesla model 3 LR for å kunne sammenligne med Polestar. Egentlig ikke så mye å si, kort oppsumert: Tesla føles raskere, litt mer "dramatisk" akselerasjon. Morsom bil å kjøre,  jeg kan skjønne alle som er glad i Tesla. På alle andre punkter som komfort, opplevd kvalitet, fører miljø, støy var Polestar flere hakk bedre. Tesla har fordelen med ladenettverket sitt, trenger ikke ta den diskusjonen her.
Polestar 2

mroek

Jeg har også prøvekjørt med PP, og hadde samme opplevelse som deg. Jeg vil likevel ikke være kategorisk på at PP nødvendigvis oppleves så mye bedre enn standarddemperne, for jeg har ikke prøvd bilen med standard. Det er forholdsvis avanserte dempere som står på i standardversjonen også, så jeg tror ikke man skal overdrive effekten av PP-demperne, i hvert fall ikke uten å ha testet selv under helt like forutsetninger.

Jeg har selv bestilt uten PP, mye fordi den pakken også har noen ulemper:

1) Blir fryktelig dyrt å skifte komponenter (dempere/bremser)
2) Tvunget til å bruke 20"-hjul også på vinteren (om man ikke finner noen tynnveggede ettermarkedsfelger som med et nødskrik går over kalipperen)
3) Glorete setebelter (kalipperne og ventilhettene er OK, beltene er det ikke)

Skal man på bane med bilen, så kan man helt sikkert knipe noen tideler på rundetiden om det er en middels lang bane, men hvis noen tror at det vil være et hav av forskjell så er jeg helt sikker på at de tar feil. Dette er og blir aldri en racerbil uansett, det er en litt sportslig, middels stor familiebil.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tåkeheim

#7
Enig i det du sier i forhold til standarddempere, jeg har heller ikke prøvd de. Ganske sikker på at de er bra også. Var mer i forhold til at folk er redde for at performance er veldig ukomfortabelt. Jeg har kun sammenlignet med BMW 3-serie med og uten Msport da det er det jeg har kjørt mye de siste årene.

Edit:

Ulempene du nevner er klart ulemper for noen.

1. Enig i at det blir garantert dyrere å bytte komponenter.
2. Etter det jeg ser er det bortsett fra en 1" mindre felg ganske lik dekkdim på 19 og 20" 245/45-R19 og 245/40-R20.  Dette blir marginalt, ser ingen problem med 20" på vinter.
3. Blir en smaksak for hver enkelt.
Polestar 2

Counterpointer

I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.

mroek

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:19
I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.
Det er ikke så veldig mye plass mellom kalipper og innside felg på PP, og Polestar sier selv at 19" ikke går. Men mulig det går an å finne ettermarkedsfelger som kan gå, det er sikkert noen som kommer til å prøve etterhvert. 18" går garantert ikke.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Oddaa

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:19
I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.
Har du målt klaringen siden du kan si dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Sitat fra: Oddaa på onsdag 05. august 2020, klokken 22:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:19
I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.
Har du målt klaringen siden du kan si dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, men jeg har store Brembo bremser på min bil og det ble sagt at en kun kunne bruke 20' på den. Likevel har jeg 18' på vinter og det går helt fint.

Oddaa

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Oddaa på onsdag 05. august 2020, klokken 22:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:19
I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.
Har du målt klaringen siden du kan si dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, men jeg har store Brembo bremser på min bil og det ble sagt at en kun kunne bruke 20' på den. Likevel har jeg 18' på vinter og det går helt fint.
Den informasjonen har vel ikke så mye verdi i dette tilfellet.

Min forrige Volvo var oppgitt å ha minimum 19'' som felgstørrelse på grunn av bremsene. Klaringen til balanseringsloddene var minimal, og det var langt fra alle 19'' som gikk på. Det kan være grunn til å tro at Polestar oppgir felgstørrelse på tilsvarende måte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Sitat fra: Oddaa på onsdag 05. august 2020, klokken 23:14
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Oddaa på onsdag 05. august 2020, klokken 22:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:19
I forhold til 20' felger og store bremser vil det forundre meg om en ikke kan finne godt utvalg i både 19' og 18' som vil passe.
Har du målt klaringen siden du kan si dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, men jeg har store Brembo bremser på min bil og det ble sagt at en kun kunne bruke 20' på den. Likevel har jeg 18' på vinter og det går helt fint.
Den informasjonen har vel ikke så mye verdi i dette tilfellet.

Min forrige Volvo var oppgitt å ha minimum 19'' som felgstørrelse på grunn av bremsene. Klaringen til balanseringsloddene var minimal, og det var langt fra alle 19'' som gikk på. Det kan være grunn til å tro at Polestar oppgir felgstørrelse på tilsvarende måte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Neivel

mroek

Jeg fikk fingertuppene mellom kalipper og innsiden på felgen, og basert på det vil jeg anta at klaringen på en bil med PP og originale 20" er rundt 12-15 mm, give or take. Da fremstår 18" som helt umulig om ikke godset i felgen er papirtynt, men 19" kan kanskje gå. Om det er klisterlodd på innsiden så kan det fort bli problemer.

Jeg tror det er med ganske god grunn at Polestar sier at under 20" ikke går, men jeg er altså åpen for at det kan gå med enkelte tredjepartsfelger i 19".
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA