Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil i 2022 vil oppfylle disse kravene

Startet av bmw2002, tirsdag 21. juli 2020, klokken 21:19

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

Etter 2 år med I-Pace er jeg utrolig fornøyd med bilen, men kan tenke meg følgende forbedringer på neste bil som skal kjøpes i 2022.

- Mer bagasjeplass
- Dobbel så rask lading, dvs 0-80 på ca 20-25 min
- Økning i rekkevidde på ca 10 mil dvs 50-55 mil på sommer

Må fortsatt være en premium bil med muligheter å velge mye utstyr, ha gode kjøreegenskaper, mye utstyr og gode seter.

Eneste jeg kan tenke meg så langt er Porsche Macan og Polestar 3, men mistenker at de ikke blir så mye større? Og Polestar får kanskje bare 150kW lading.

Daniel_0007

Model y? Men er vel kanskje ikke premium nok.
Ellers så er vanskelig å vite hva som kommer om 2 år.
Tipper til da har du nok e-tron70 eller så har du mercedes eqs og men er nok mindre vil jeg tippe
Model 3 2019 LR Rwd

Amatøren

#2
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 21. juli 2020, klokken 21:29Tipper til da har du nok e-tron70

Husk at tallet ikke representerer batteristørrelse, men motoreffekt.

30 = 109-128 hp (81-96 kW)
35 = 147-160 hp (110-120 kW)
40 = 167-201 hp (125-150 kW)
45 = 226-248 hp (169-185 kW)
50 = 281-308 hp (210-230 kW)
55 = 328-368 hp (245-275 kW)
60 = 429-455 hp (320-340 kW)
70 = 536+ hp (400+ kW)

Mer effekt gir gjerne kortere rekkevidde.

Kommende e-tron 60 får faktisk litt kortere rekkevidde enn e-tron 55 da begge har samme batteri.

Foreløpig har ikke jeg sett noe om en e-tron 70.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Bmw iNext vil vel oppfylle disse kravene.  Skjønner ikke helt 0-80% da, det er vel mil/minutt som er interessant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

BMW iNext kan absolutt bli en spennende bil. Men håper i såfall at de fjerner de enorme nyrene. Føler det har gått nedover med BMW designet de siste årene.

Tesla Model Y synes jeg er veldig lite pen, den eneste Teslaen jeg liker er Model S og den er kun aktuell dersom det kommer en ny modell før 2022 med mer utstyr og oppdatert design etc

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:37
Men håper i såfall at de fjerner de enorme nyrene. Føler det har gått nedover med BMW designet de siste årene.

Tesla Model Y synes jeg er veldig lite pen, den eneste Teslaen jeg liker er Model S og den er kun aktuell dersom det kommer en ny modell før 2022 med mer utstyr og oppdatert design etc
Kinatilpasset BMW design ja. Ikke pent.

Selv liker jeg stort sett Model Y, men kanskje unplugged performance kommer med en sprekere front.

Det ryktes jo oppdatert Model S nå (igjen), og Plaid kommer jo... Vil tro den er fornyet innen 2022.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Enig med at 0-80% ikke er like nyttig som antall km rekkevidde per tid i lading.

Rivian R1S er kanskje ikke type bil du ser etter? Lang rekkevidde (180 kwh batteri, ca 700 km wltp?) og schvæær plass:

https://insideevs.com/reviews/341010/rivian-r1s-electric-suv-everything-we-know/


Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

bmw2002

Antall km/minutt lading er forsåvidt viktig. Men like viktig å stå kort tid på ladestasjon.

Rivian virker spennende, men trekker ned med ukjent produsent, ukjent med lansering i Norge og stygge lykter. Virker også litt USA kvalitet over interiør.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 22. juli 2020, klokken 23:10
Virker også litt USA kvalitet over interiør.
Det er ikke det som blir rapportert av de som har sett bilen av europeiske journalister. Johnny Smith var imponert over kvaliteten og mente den var på høyde med BMW/Volvo.
Design kan en jo mene mye om og der har jo alle sine egne forutsettninger, men kvalitet er mer universelt.

OHIR

Hva med Volvo? XC40 ev kommer om noen måneder. I 2022 har den kanskje fått en storebror?

bmw2002

Ny XC90 vil absolutt kunne være et alternativ. Det som trekker ned er at de vil tilby samme bil med diesel/bensinmotorer. Kan feks bety at man ikke får frunk etc.

Dagens XC90 har også elendige kjøreegenskaper, føles veldig som en båt med masse bodyroll.

eisa01

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 22. juli 2020, klokken 23:10
Antall km/minutt lading er forsåvidt viktig. Men like viktig å stå kort tid på ladestasjon.

Og nettopp derfor er km/minutt viktig. Hjelper ikke å lade 0-80 raskt på ladestasjonen om det bare gir deg 10 mil rekkevidde og du må lade en gang til for å komme fram ;)

NAF har noen resultater her hvor man ser iPace er dårligst blant bilene i prisklassen 600k +
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/#Ladetest

bmw2002

Jeg har som sagt to krav: 50-55 mil rekkevidde og rask lading.

Finnes mange biler med høy km/min som er uaktuelle, feks pga kort rekkevidde (lite batteri). Jeg ønsker ikke å ha masse ladestopp selv om de er korte.

Er på ferie med noen som har elbil med høy effektivitet og lav rekkevidde, de må lade tre ganger på en strekning vi klarer på 1. Da foretrekker jeg heller en lang stopp, men helst jeg jo ha en kort.

Electric cars in Norway

#13
bmw2002 :+1: ja det blir Oslo-Bergen eller Oslo - Trondheim og det er nok helt greie krav og ikke for mye å be om hvis det er hovedbilen, vil nok mange andre mene. Sleng på krok i tillegg så er vi der vil nok mange mene. Kansje 4wd i tillegg vil andre igjen mene.

Men i hverdagen så trenger man ikke alt dette - det er bare på langturer det for de aller fleste. Men for de som bor slik til - eller har laaaangkjøring ofte så er jo dette hverdagen.

Oppsummert:
Smaken er som baken, delt i 2.  :-)  :-)  he he

Electric cars in Norway

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 21. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 21. juli 2020, klokken 21:29Tipper til da har du nok e-tron70

Husk at tallet ikke representerer batteristørrelse, men motoreffekt.

30 = 109-128 hp (81-96 kW)
35 = 147-160 hp (110-120 kW)
40 = 167-201 hp (125-150 kW)
45 = 226-248 hp (169-185 kW)
50 = 281-308 hp (210-230 kW)
55 = 328-368 hp (245-275 kW)
60 = 429-455 hp (320-340 kW)
70 = 536+ hp (400+ kW)

Mer effekt gir gjerne kortere rekkevidde.

Kommende e-tron 60 får faktisk litt kortere rekkevidde enn e-tron 55 da begge har samme batteri.

Foreløpig har ikke jeg sett noe om en e-tron 70.

Amatøren  :+1:  spot on.

Se også dette fra 2019 https://bil24.no/lanserer-en-rimeligere-audi-e-tron/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA