Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer ny S/X

Startet av Motorwatt, tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:13

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. juli 2020, klokken 13:39
Elon Musk: Tesla is open to supply software, powertrains & batteries to other automakers

https://electrek.co/2020/07/28/tesla-open-supply-software-powertrains-batteries-other-automakers-elon-musk/
Som Fred sier «Electrek's Take

I don't think that's going to happen»

Tenderer til å være enig med Fred. Det er for mange ting som hindrer dette fra både de som skulle kunne benytte seg av tilbudet og Tesla sine forbehold.

Hodetelefoner

Dagens tesla batterier og drivlinje ville vært flott i mange biler.
Men da måtte de gått ned på tillatt utnytte etc. Det er ganske tydelig at batteriene ikke liker å bli utbyttet som de blir i dag. Derfor tesla struper de mere og mere også.

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 30. juli 2020, klokken 04:37
Men da måtte de gått ned på tillatt utnytte etc. Det er ganske tydelig at batteriene ikke liker å bli utbyttet som de blir i dag. Derfor tesla struper de mere og mere også.
Det var jo det Mercedes gjorde med B klasse. Så kunne man kjøpe en pluss pakke som lot deg benytte de siste 10%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Ja, husker når vi letet etter elbil i 2015. Det ble E-golf 24kwh. Men vi var innom Mercedes som ikke hadde bilen i det hele tatt, og vi måtte kjøre en som hadde bensinmotor i stedet :o :)
Dealen var altså siste-rest av batteriet :-\ Det kom jeg ikke på før dere poengterte det. Hørtes jo ut som noe interessant den gangen. Nå hadde jeg blitt litt provosert.
Det som gjorde at vi ikke valgte Mercedes B, var jo at den ikke kunne hurtiglade. Altså en enda mer stasjonær bil enn E-golfen :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaModelX

Vurderer å bytte inn Model S og bestille ny. Men nå er jeg mer usikker. Hva ville dere ha gjort? Tenker det kan ta vinter og vår før ny versjon kommer  :P

1000kwh

Model S er nå fortsatt Teslas flotteste bil, best på langtur og masse plass. Lite trøbbel med nyere S er også et pluss!

Contango

Sitat fra: ModelS på fredag 31. juli 2020, klokken 09:21
Vurderer å bytte inn Model S og bestille ny. Men nå er jeg mer usikker. Hva ville dere ha gjort? Tenker det kan ta vinter og vår før ny versjon kommer  :P
Det kommer ikke til å gå vinter og vår. Det er flere signaler på at battery day i september blir en s/x dag også. Forøvrig er dollaren på vei ned. Ville ikke drømt om å bestille nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på fredag 31. juli 2020, klokken 09:57
Sitat fra: ModelS på fredag 31. juli 2020, klokken 09:21
Tenker det kan ta vinter og vår før ny versjon kommer  :P
Det kommer ikke til å gå vinter og vår.

Jeg har fint lite trua på at noen får levert en ny versjon av Model S før sommeren 2021, så jo, det kommer bokstavelig talt til å gå vinter og vår.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Det tar vel 2-4 år fra Tesla lanserer noe nytt til den kommer på markedet. + ett år for levering Europa. Men kommer vel an på hvor store endringene blir. Hvis utgangspunktet er nåværende modell/karosseri, kan det nok gå mye raskere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Evt presentasjoner på battery day er nok av en slik art at det allerede er satt i produksjon. F.eks. kan jo nå nye biler lade med nesten 250kw, som tyder på nye batterier allerede.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RJK

Sitat fra: Motorwatt på fredag 31. juli 2020, klokken 10:26
Det tar vel 2-4 år fra Tesla lanserer noe nytt til den kommer på markedet. + ett år for levering Europa. Men kommer vel an på hvor store endringene blir. Hvis utgangspunktet er nåværende modell/karosseri, kan det nok gå mye raskere.

Forrige refresh kom  vel ganske umiddelbart, om jeg husker rett. Tror derfor det kan komme ganske kjapt denne gangen og, da jeg tror de allerede har klargjort for produksjonsstart, og tømmer lageret av "gamle" biler i forkant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 31. juli 2020, klokken 10:56
Sitat fra: Motorwatt på fredag 31. juli 2020, klokken 10:26
Det tar vel 2-4 år fra Tesla lanserer noe nytt til den kommer på markedet. + ett år for levering Europa. Men kommer vel an på hvor store endringene blir. Hvis utgangspunktet er nåværende modell/karosseri, kan det nok gå mye raskere.

Forrige refresh kom  vel ganske umiddelbart, om jeg husker rett. Tror derfor det kan komme ganske kjapt denne gangen og, da jeg tror de allerede har klargjort for produksjonsstart, og tømmer lageret av "gamle" biler i forkant.

Ser det står dette på Electrek-siden:
"Tesla is currently updating production lines in Fremont factory and Nevada as part of the new Palladium project."
Så det virker jo som om det kan gå ganske raskt, ja...
https://electrek.co/2020/07/21/tesla-secret-project-palladium-new-model-s-model-x/
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Det er helt utenkelig at s/x ikke får ccs snart. Det er også svært mange indikasjoner på at de får nye batterier og tre motorer. Når det er et navn «Palladium» satt på prosjektet er det helt likt med prosessen rundt  «Raven».  Eksteriør og interiør er det mye mindre rykter rundt, så der får vi avvente og se. Noe blir det men særlig S'en kunne trengt en ordentlig makeover. Prisen blir høyere enn dagens, men dagens vil uansett bli rabattert når ny modell er på vei.

Det står nye S'er og kanskje X'er i norske garasjer før jul er min påstand. Tar jeg feil får vi uansett informasjon i september som vil gi mye bedre klarhet enn vi har nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på fredag 31. juli 2020, klokken 12:33Prisen blir høyere enn dagens, men dagens vil uansett bli rabattert når ny modell er på vei.

Når S/X får en makeover bør jo en av forbedringene være billigere produskjon. S LR bør ikke trenge å koste 55 % mer enn 3 LR slik som i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ok67

Utfordringa med dagens S og X er vel at dei krever betydeleg meir manuelt arbeid å produsere enn modell 3 der det meste er automatisert. Derimot brukte dei eit par år på å få produksjonen av modell 3 opp på stabilt nivå.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA