Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bluetooth musikkavspilling

Startet av oyvind2, tirsdag 21. juli 2020, klokken 15:59

« forrige - neste »

oyvind2

Hei. Har trøbbel med bluetooth når det kommer til musikkavspilling. Har syncet min iPhoneX til MMI, og har ingen problemer med telefon osv over bluetooth. Men det virker tilfeldig om jeg får spilt musikk fra spotify via bluetooth på bilen. Noen ganger virker det. Jeg kan eksempelvis høre på musikk, stoppe bilen for en kjapp lading hvor jeg en innom bensinstasjonen og henter en kopp kaffe (låser bilen) og når jeg kommer tilbake vil ikke MMI spille musikk via bluetooth lenger. Lenge står det "Laster inn kilden. Vent litt..." etterfulgt av "Den tilkoblede enheten støttes ikke." Prøver da soft reset av MMI, skru bluetooth av og på, synce tlf med MMI på nytt uten at noe hjelper. Hver gang tlf kobles til bluetooth står at det den er koblet til bil for telefon, musikkavspilling osv.. Slik kan det være noen timer, en dag eller flere før den plutselig virker, helt uten at jeg har gjort noe. Noen som har vært borti lignende? Har også skrudd CarPlay både av og på uten at det har hjulpet. Usikker på hvordan denne carplayen skal virke i utgangspunktet?
e-tron 55 (jan2020)

Orbit

I MMI er det et valg som heter «sist spilte spor» eller noe lignende etter du har valgt enhet. Det pleier å hjelpe når spilling ikke starter automatisk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oyvind2

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. juli 2020, klokken 16:03
I MMI er det et valg som heter «sist spilte spor» eller noe lignende etter du har valgt enhet. Det pleier å hjelpe når spilling ikke starter automatisk.
Det har jeg også prøvd uten hell.
e-tron 55 (jan2020)

tid

Har samme problem (eTron 50 fra mars/iPhone X).
Det som hjelper er å skru av telefon helt og så på igjen. Da funker det fint igjen :). Vet ikke om det er tlf eller bil som er problemet...
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

ThomasEL

Vi har ofte gått inn på «Kilde» når vi er i mediamenyen og valgt riktig telefon på nytt der. Da har det alltid fungert igjen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

zimba07

Vi har også samme problem. Erfaringen er vel som en annen sa, skru telefon helt av og på pleier å løse problemet.

Men det er voldsomt irriterende. Tok det opp med møller og de sa at det kunne være kompatibilitetsproblemer med enkelte telefoner og brukte eksempelet om at nøkkel med telefon bare virker på android (en skikkelig dårlig bortforklaring selvsagt)

Har byttet til å bruke trådløs Apple carplay, og det har foreløpig vist seg å være mer stabilt, men det har jo igjen andre begrensninger...

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

oyvind2

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 21. juli 2020, klokken 18:24
Vi har ofte gått inn på «Kilde» når vi er i mediamenyen og valgt riktig telefon på nytt der. Da har det alltid fungert igjen.
Det er prøvd uten hell.

Skal prøve tipset til tid når jeg kommer hjem,
e-tron 55 (jan2020)

oyvind2

Sitat fra: zimba07 på tirsdag 21. juli 2020, klokken 18:49
Vi har også samme problem. Erfaringen er vel som en annen sa, skru telefon helt av og på pleier å løse problemet.

Men det er voldsomt irriterende. Tok det opp med møller og de sa at det kunne være kompatibilitetsproblemer med enkelte telefoner og brukte eksempelet om at nøkkel med telefon bare virker på android (en skikkelig dårlig bortforklaring selvsagt)

Har byttet til å bruke trådløs Apple carplay, og det har foreløpig vist seg å være mer stabilt, men det har jo igjen andre begrensninger...

Gjelder dette også iPhone X?
e-tron 55 (jan2020)

storeulv

Nøkkel med telefon virker bare på Android pga. Apple til helt nylig har låst inne tilgang til NFC-brikken i telefonene.

De har gradvis åpnet opp, bl.a. ble det åpnet for RFID-skanning av pass og id-kort tidligere i år, og med iOS 13.6 som kom for ca en uke siden åpnet de for bilnøkler. Så akkurat DEN biten er ikke en dårlig bortforklaring fra Møller ;)
Audi e-tron 50AS MY 2020

zimba07

Sitat fra: storeulv på tirsdag 21. juli 2020, klokken 19:22
Nøkkel med telefon virker bare på Android pga. Apple til helt nylig har låst inne tilgang til NFC-brikken i telefonene.

De har gradvis åpnet opp, bl.a. ble det åpnet for RFID-skanning av pass og id-kort tidligere i år, og med iOS 13.6 som kom for ca en uke siden åpnet de for bilnøkler. Så akkurat DEN biten er ikke en dårlig bortforklaring fra Møller ;)

Jeg vet godt at Apple har låst nfc, men det er håpløst å på generell basis forklare Bluetooth problemene som vi (og mange andre) opplever med en generell historie om at telefoner er forskjellige. Jeg har hatt bluetooth-baserte stereoer på de siste 8-10 bilene jeg har eid og det er KUN e-tron jeg har hatt dette problemet med.

Har forresten iPhone 11 pro, så det gjelder ikke bare X.

Siden MMI firmware ikke oppdateres over nett så er det bare å håpe på at det blir bedre med nye versjoner av iOS (eller evt ved neste service)
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

elektro

Vet ikke om det er samme problem, men vi må av og til velge kilde på nytt to ganger, av når vi setter oss inn i bilen. Første gang feiler det.

Har to stk. iPhone (8 og 11) koblet til, så vi må også hjelpe den litt å forstå hvilken den skal spille fra i blant. Noe som naturligvis varierer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Jeg erfarer at om en trekker ned fra tippen av skjermen, velger den ene (wifi-symbolet) knappen, så kan en velge «telefon 1» og «telefon 2». Telefon 1 er normalt Sim-korter hos meg, det er greit. Men ofte telefon 2 byttes til en annen en den jeg bruker til CarPlay om jeg er ute av bilen. Må bytte tilbake for at det skal virke. Virker som det blir litt krøll nå og da, fx blokkerer CarPlay for Bluetooth-avspilling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Morten L

Har også hatt samme problem med iphone X. Skal inn og få en softwareoppdatering i august, håper det kan løse noe. Også grenseløst irriterende med SIM-kort maset hver eneste gang bilen starter. Forhandler sa at de var klar over dette, etter mange klager.

elektro

Sitat fra: Morten L på torsdag 23. juli 2020, klokken 00:29
Har også hatt samme problem med iphone X. Skal inn og få en softwareoppdatering i august, håper det kan løse noe. Også grenseløst irriterende med SIM-kort maset hver eneste gang bilen starter. Forhandler sa at de var klar over dette, etter mange klager.

Hva slags melding er dette? Jeg har ikke noen slik melding. Har ekstra data-SIM i bilen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på fredag 24. juli 2020, klokken 08:10
Sitat fra: Morten L på torsdag 23. juli 2020, klokken 00:29

Hva slags melding er dette? Jeg har ikke noen slik melding. Har ekstra data-SIM i bilen.

Får ikke den meldingen når vi har ekstra SIM. Fikk den før jeg satte inn SIM.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA